• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 3 mln zł na prawników zajmujących się lotniskiem

Szymon Zięba
8 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obsługa prawna lotniska w Gdyni pochłonęła kilka milionów złotych. Cały czas z części położonych tam obiektów korzysta wojsko i to się nie zmieni. Obsługa prawna lotniska w Gdyni pochłonęła kilka milionów złotych. Cały czas z części położonych tam obiektów korzysta wojsko i to się nie zmieni.

Około 3 miliony złotych przez ostatnie 10 lat - taką kwotę w sumie gdyńscy urzędnicy wydali na wynajęcie i opłacenie prawników, którzy zajmowali się sprawami gdyńskiego lotniska. Przeanalizowaliśmy wydatki miasta na tzw. zewnętrzną pomoc prawną - pracowników kancelarii zaangażowanych m.in. w prace przy porcie lotniczym w Gdyni, którego tereny prawdopodobnie zostaną wydzierżawione firmie logistycznej.



Czy uważasz, że cywilne lotnisko jest potrzebne w Gdyni?

Przypomnijmy: od lutego 2014 r. lotnisko w Gdyni nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej.

Problemy, które narastały wokół gdyńskiego portu powierzono prawnikom z tzw. zewnętrznych kancelarii prawnych. Choć każde większe miasto korzysta ze wspomnianej "zewnętrznej" pomocy adwokatów czy radców, w Gdyni - co można wnioskować po przeznaczonych na ten cel kwotach - zewnętrzna pomoc prawna przez wiele lat cedowana była przede wszystkim na sprawy lotniska.

Około 3 mln złotych na prawników przez 10 lat



Największe kwoty na prawników pochłonął rok 2014. Wówczas miasto na zewnętrzną obsługę prawną wydało w sumie 674 351 zł, z czego koszty związane z lotniskiem wyniosły aż 641 289 zł. W sumie od 2010 r. na prawników pracujących przy lotnisku z miejskiej kasy przeznaczono ok. 3 mln zł. W tym roku na zewnętrzną pomoc prawną wydano w sumie 420 913 zł, z czego koszty związane z lotniskiem wyniosły 278 802 zł.

W rozbiciu na poszczególne lata wydatki miasta na zewnętrzną pomoc prawną wyglądały następująco:
  • rok 2010 w sumie 36 112 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 36 112 zł,
  • rok 2011 w sumie 65 163 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 64 172 zł,
  • rok 2012 w sumie 87 507 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 86 213 zł,
  • rok 2013 w sumie 645 18 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 593 356 zł,
  • rok 2014 w sumie 674 351 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 641 289 zł,
  • rok 2015 w sumie 196 529 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 190 379 zł,
  • rok 2016 w sumie 376 767 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 334 911 zł,
  • rok 2017 w sumie 266 418 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 165 90 zł,
  • rok 2018 w sumie 542 124 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 406 517 zł,
  • rok 2019 w sumie 503 367 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 360 573 zł,
  • rok 2020 w sumie 420 913 zł, z czego koszty związane z lotniskiem 278 802 zł.

- Koszty dotyczące lotniska związane są z postępowaniem przed Komisją Europejską, postępowaniami przed Sądem Unii Europejskiej, postępowaniem przed Trybunałem Sprawiedliwości, postępowaniem przed sądem w związku z upadłością spółki - wylicza Agata Grzegorczyk z biura prasowego gdyńskiego magistratu.

Tereny lotniska pod młotek



W tym miejscu warto przypomnieć, że 19 października na stronie lotniska pojawiło się ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki.

Na sprzedaż było prawo własności do nieruchomości przy ul. Zielonej 41Mapka o powierzchni ok 1,1 ha, zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym w trakcie prac budowlanych, w którym mieszkać nie można, a jedynie prowadzić działalność rolniczą.

W pakiecie było też prawo dysponowania, do września 2040 r., nieruchomościami o powierzchni 264 ha, na których znajdują się: droga startowa wraz z oświetleniem nawigacyjnym (współużytkowana z wojskiem), drogi kołowania, płyty postojowe samolotów, budynek służb lotniskowych, lotniskowa stacja zasilania wraz z systemem sterowania oświetleniem nawigacyjnym, baza paliw lotniczych, budynek terminala General Aviation, droga dojazdowa do lotniska i wewnętrzne drogi dojazdowe. Obiektów nie można ani sprzedać, ani przebudować.

Transakcja jednak pod znakiem zapytania?



Na ogłoszenie odpowiedział jeden oferent. To warszawska firma INBAP Intermodal, budująca kolejowy terminal przeładunkowy na ścianie wschodniej. Na początku grudnia informowaliśmy, że za 8 mln 666 tys. zł będzie zarządzać terenami o powierzchni 264 ha i takimi elementami jak pas startowy czy terminal pasażerski przez 20 najbliższych lat.

Jak się jednak okazuje - pozytywne zakończenie transakcji stoi pod znakiem zapytania.

Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała stwierdziła, że oferta "wedle jej nieoficjalnej wiedzy zawiera pewne braki".

- Muszą zostać one uzupełnione, a możliwość ich uzupełnienia jest uzależniona od Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. Na dziś nie wiemy, co postanowią. Jeśli nie wydadzą zgód, do sprzedaży nie dojdzie - skomentowała Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Miejscy urzędnicy podkreślają, że decyzje podejmowane w tej sprawie przez syndyka i sąd nie są konsultowane z Gdynią i samorząd nie ma na nie bezpośredniego wpływu. Przyznają także, że sama kwestia sprzedaży przedsiębiorstwa zewnętrznemu podmiotowi wyłonionemu w drodze przetargu jest jednak z punktu widzenia miasta korzystna - dla Gdyni zawsze priorytetem było uruchomienie na lotnisku cywilnej działalności lotniczej.

Co istotne - postępowanie syndyka nie dotyczy majątku lotniska, który powstał w toku inwestycji.

- Tak naprawdę nie mówimy o sprzedaży lotniska, tylko zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nie ma możliwości, aby sprzedaży podlegał pas startowy, budynek terminala lub inna gruntowa część lotniska. Zgodnie z obowiązującym prawem te nieruchomości na zawsze zostaną własnością Skarbu Państwa. Nigdy nie należały do Gdyni ani do spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo - podsumowuje wiceprezydent Gruszecka-Spychała.

Opinie (318) ponad 10 zablokowanych

  • za 3 miliony to mogli piękne drogi (1)

    zrobić na Polifarbie

    • 25 3

    • Za trzy miliony to może z kilometr bieżący białego oznakowania poziomego na piasku by zrobili.

      • 0 0

  • Lotnisko

    To jest niezła pralnia pieniędzy. Urzędasy w Gdyni mają dodatkową kasę na swoje wydatki?

    • 24 3

  • To jest osobista odpowiedzialność prezydenta Szczurka (1)

    To on mając opinie prawne, nie notyfikował Komisji Europejskiej czynionych wydatków na lotnisko. Zrobił to dopiero 3 lata po pierwszej analizie prawnej.

    • 47 5

    • Tak. Decyzje w Gdyni są podejmowane jendoosobowo. Tzw. demokracja jest pozorem.

      Za utopienie tych 100 mln odpowiedzialny jest Wojciech Szczurek.

      • 10 1

  • Może znowu protest? (1)

    Może wyłączmy latarnie na znak protestu przeciwko takim decyzjom lokalnych władz, które kosztują mieszkańców tyle pieniędzy? Czy protesty mogą być tylko wobec rządu, a samorządowcy niech robią co chcą?

    • 34 2

    • Szczurek to najlepzy prezydent kocham go za to co robi dla Gdyni

      • 0 1

  • Gdyby nie szczuli sąsiedzi przeciwko Gdyni to by było lotnisko (4)

    i nie byłoby takich kosztów obsługi prawnej.

    • 16 18

    • Bzdury piszesz. W dokumentach masz wszystko (1)

      Gdyby nie nieporadność prezydenta Szczurka. Miał analizy prawne i z nich zawczasu nie skorzystał.

      • 10 4

      • To zacytuj to wszystko

        takie gadanie nie wiele wnosi. Gdańsk był najpierw za, a potem mu się odmieniło, czyli za a nawet przeciw.

        • 3 5

    • Ci z Gdańska szczuli przeciwko Gdyni i donosili do Brukseli? (1)

      6 lat temu pisano w artykule na tym portalu.

      "Znamy już oficjalną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Gdyni.

      - Komisja Europejska stwierdziła, że środki publiczne przekazane przez gminy Gdynia i Kosakowo na rzecz portu lotniczego Gdynia-Kosakowo przyznają beneficjentowi nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku"

      • 6 2

      • Na czyj wniosek postępowanie było i ...

        jaka konkurencja, jak to miał być jeden podmiot z dwoma lotniskami?

        • 1 5

  • Obudźcie się!!! (1)

    Szczurek wywalil w błoto grube miliony waszych pieniędzy szanowni mieszkańcy Gdyni, a Wy? Wy nadal uważacie,.ze to najlepszy prezydent i każdy by takiego chcial. Gdzie jest opozycja? Aaa w Gdyni opozycją jest PIS, to jeszcze gorzej. W mieście brak sensownych inwestycji, budowy nowych dróg, zamykają parkingi z powodu absurdalnych pretekstów itd. Przed laty to naprawdę bylo fajne, nowoczesne miasto...

    • 36 9

    • Zgadzam się, nowe drogi i parkingi to nie jest synonim nowoczesności.

      • 0 8

  • Gospodarność

    Teraz nie będzie winnych.......pieniądze w błoto Mistrz gospodarności

    • 20 3

  • Szczurek i spółka (1)

    Ja płacę 1000 zl za żłobek prywatny bez dofinansowania miasta chociaż takie jest w Gdańsku i Sopocie a te pieniądze marnotrawi Szczurek. Czas rozliczyć PITa gdzie indziej.

    • 35 5

    • Ale 500 plus

      Z moich podatków bierzesz

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Nie rozumiem tego dzikiego oporu przeciwko lotnisku w Gdyni (53)

    I tak kiedyś powstanie tutaj główny port do obsługi Trójmiasta, bo z jednym pasem to Rębiechowo osiągnie swojego maksa i tyle. Formuła, aby oba lotniska rozwijały się w ramach jednego podmiotu była bardzo rozsądna, bo nie powodowała niepotrzebnej konkurencji pomiędzy tak blisko położonymi podmiotami. Tylko megalomania władz Gdańska doprowadziła do zabicia tego projektu, który mógł połączyć miasta, a nie znowu dzielić. Drodzy wyborcy natomiast, jak ślepe barany, bez zastanowienia i wysłuchania wszystkich racji prą za swoimi pasterzami.

    • 131 157

    • (15)

      Bzdury. Było wiadomo , że UE odmówi finansowania lotniska 20 km od już istniejącego i będącego w rozbudowie. Ktoś miał kaprycho i nie wyszło

      • 43 15

      • A co ma unia do wydawania nieswoich pieniędzy (3)

        co ją to w ogóle obchodzi? i kto do niej donosił? ciągle ci sami?

        • 16 35

        • Tak niestety radni Gdańska i to smuci

          • 12 17

        • to samo co urzędnicy miejscy do wydawnia nie swoich pieniędzy

          • 18 3

        • ma to, że misto Gdynia wyciąga łapki po dopłaty unijne

          • 1 0

      • jakoś Radom dofinansowali z UE i nie było skarg (2)

        a w tej chwili nie lata tam NiC

        • 15 5

        • warto było

          w Radomiu dali radę, to zbudujmy sobie też takiego misia w Gdyni, bo misie są fajne

          • 12 7

        • Podaj jakieś źródło tej informacji.

          • 0 0

      • bzdury to Ty piszesz (6)

        Jest wiele miast w Europie, które mają nawet po 3 lotniska i wcale nie są większe niż Trójmiasto. Internetowy znawca.......

        • 9 17

        • (3)

          Podaj jakie to miasta i jakie lotniska, bo te do obsługi małych samolotów turystycznych chyba się nie liczą,

          • 10 5

          • Gdyński terminal do obsługi małych samolotów- czemu NIE??? (2)

            Przecież to byłby dobry biznes- cargo to tez lotnictwo cywilne. Małe samoloty biznesowe, to w świecie normalka. Gdynia by tylko zyskała.

            • 12 3

            • ponoć elon musk chciał wylądować w gdyni

              ale musiał zawrócić

              • 3 3

            • No właśnie chyba taki jest wobec niego plan. Zresztą to by miało sens, jeżeli Rębiechowo zacznie się zapychać wymusić przeniesienie General Aviation do Kosakowa i Pruszcza

              • 3 2

        • sprawdź ile lotnisk i jakie ma Dania

          to się mocno zdziwisz.
          I mówię tu o czymś, co jest nazywane "lufthavn" a nie wyrównaną łąką pod awionetki i śmigłowce. Wiele z nich funkcjonuje od wojny, bo są właśnie wojskowymi lotniskami, odziedziczonymi po... Niemcach.
          I wojskowe sa do dzisiaj, działalność cywilną prowadząc na części infrastruktury. Na dodatek, z tego "zapupia" mozesz polecieć do stolicy za... 200dkk... A tę samą trasę autobusem przejechać za 90...

          • 7 0

        • ale mają większy ruch , nie porównuj średnich miast np. Szwajcarii, czy Norwegii z Trójmiastem

          nie te biznesy nie te portfele, żeby ruch był na kilka lotnisk. Amsterdam ma jedno, które obsługuje praktycznie cały kraj wielkości połowy Polski (jedynie 1 z pozostałych małych lotnisk ma większe znaczenie)

          • 0 0

      • unii nie obchodzi racjonalność wydatku

        to sprawa beneficjenta...
        Jaka jest racjonalność budowy tunelu między Niemcami a Danią? 150km zysku. W naszych kategoriach - żadna. Bo kierowców mamy za darmo...

        Unia przestrzega zasad, formalizmów wydatkowania pieniędzy. Choć i tutaj nie ma specjalych osiągnięć, to jak Temida z zawiązanymi oczyma, odpowiednio podpuszczona, może zaszkodzić.

        I to zrobiono.

        A że przedsięwzięcie bylo/jest źle zorganizowane i "szemrane", to inna sprawa i dla innych organów...

        • 2 0

    • I całe szczęście,

      źe ta "inwestycja" nie wyszła ! Dziś już widać jak działa głupota tych pseudoinwestorów ! Podobnie będzie z tym "centralnym" lotniskiem, czy z elektrownią jądrową ! To są głównie wspaniałe źródła wiecznych zarobków dla całej rzeszy cwaniaków i kolesi rządzących ! A płaci harujący za miskę ryżu podatnik !

      • 15 16

    • Megalomania władz Gdańska? (2)

      Czyżby mogło chodzić o Pawła Adamowicza? Ho, ho!

      • 6 20

      • a to Gdańsk wydał 100 mln (1)

        na lotnisko, które nie działa?

        • 23 5

        • spodziewaj się kazdego komentarza

          w um gdynia mają zatrudnionych fachowców od rozmywania i przemyślaną strategię propagandową. słyszełś, zeby kiedykolwiek szczurek zrobił coś źle? normalnie istota boska :)

          • 17 5

    • Do zapchania daleko (9)

      Gatwick na jednym pasie wyciąga 46 mln pasażerów, prawie 10 razy tyle co Gdańsk, Stansted 28 mln. Twierdzenia o rychłym zapchaniu Rębiechowa to jakieś mrzonki. Może w 2100... Zresztą GDN ma doskonałe położenie jeśli chodzi o dostęp do wszystkich ważnych części Trójmiasta. A z Babich Dołów ile się będzie jechać do Głównego Miasta? Pewnie z godzinę i to jak estakada nie będzie zakorkowana.

      • 32 9

      • do 2100r. to nie będzie potrzeba 2 pasa

        Trzeba też pamiętać, że rynek lotniczy także się zmienia i w 2100 jeżeli będzie drugi pas to się mocno zdziwię.

        • 6 3

      • "Pewnie z godzinę" (3)

        Czyli tyle samo, ile do Rębiechowa...

        A przykład bardzo dobrze pokazuje, jak punktowo rozwijana a szeroko blokowana infrastruktura jest wykorzystywana jako narzędzie walki konkurencyjnej.

        • 4 4

        • Ehe (2)

          Aż sobie sprawdziłem na Google Mapsach. Na ten moment: Rębiechowo do bramy wyżynnej: 17 min, Babie Doły 38 min. Ponad dwa razy dłużej. Wątpię żeby korki mogły zadziałać na korzyść Kosakowa, tym bardziej że w obu przypadkach mamy zjazd z obwodnicy tym samym zjazdem. A wprowadzanie konkurencji pieniędzmi gdyńskich podatników to faktycznie arcywolnorynkowe rozwiązanie...

          • 2 4

          • to chyba nigdy tam nie jechałeś (1)

            :)))
            gugiel... dobre sobie...

            • 2 4

            • Niech się gugiel schowa

              Lepsze palec i ślina eksperta który jechał wszędzie i zawsze. Na pewno masz rację, że 42 km z Kosakowa do Gdańska przejeżdża się w tym samym czasie co 16 z Rębiechowa. Na tej trasie zagina się czasoprzestrzeń.

              • 2 2

      • (2)

        Gatwick ma dwa pasy :)

        • 2 1

        • (1)

          Tak, ale tylko jeden w użyciu :) Zresztą tak samo jak Okęcie

          • 1 1

          • Okęcie używa obu, wszystko zależy od warunków atmosferycznych

            • 1 0

      • hahaha

        Zakorkowana obwodnice to ma .

        Mgły i niedoloty też .

        • 0 1

    • (1)

      Rębiechowo? Wyburzy się te domy w koło lotniska i wybuduje drugi pas.

      • 8 7

      • po co?

        wystarczy działki zlikwidować

        • 11 3

    • (3)

      Co to znaczy "niepotrzebna konkurencja". Konkurencja jest wskazana zawsze i wszędzie.

      • 8 7

      • (1)

        Wybudujmy sobie jeszcze drugi dworzec kolejowy 100m od istniejącego.

        • 5 4

        • chyba nawet takie plany istnieją

          Gdynia - Śródmieście... ;)

          • 2 0

      • Nie tu w prlu

        • 2 1

    • Megalomamia władz Gdańska? (1)

      To właśnie megalomania władz Gdyni, która sobie zamarzyła lotnisko bo jak Gdańsk ma to i my. To właśnie przez kompleksy tej władzy mamy taki stan rzeczy od lat.

      • 17 7

      • to zderzenie dwóch magalomanii

        i całego stada psów ogrodnika...

        • 0 0

    • Tosą własnie POlitycy z Gdańska donosili i skarżyli na Gdynie identycznie jak skarzą własny kraj do Brukseli

      • 7 16

    • Przeciez (6)

      To Gdańsk doniósł na Gdynie.
      A mogło być naprawdę dobrze.We mgle samoloty w gdansku nie lądują wiec do gdyni blisko i szybko.
      Nastepnie samoloty cargo i prywatne mogły lądować w gdyni ale gdansk to bolało i zrobili co zrobili.

      • 11 17

      • Lądują i we mgle. Masz nieaktualne informacje.

        • 12 6

      • Lądowanie (2)

        Naprawdę masz nieaktualne informacje. W Gdańsku można lądować prawie w każdych warunkach atmosferycznych. Wprowadzono nowy system nawigacji.

        • 4 7

        • prawie robi różnicę

          wielokotnie to przerabiałem...
          I wcale nie z powodu mgły a rownież zbyt silnego wiatru.

          • 5 2

        • Mozna?

          I tu się mylisz nawet jeżeli lotnisko ma ILSa to niekoniecznie można wylądować bo do tego aby grało to pilot musi mieć odpowiednie papiery a niestety często takich nie mają.Dochodzi jeszcze bardzo silny wiatr który w rebiechowie jest bardzo czesto.Ale najwidoczniej masz nieaktualne informację.

          • 4 2

      • Której klasy ILS ma lotnisko w Gdyni? (1)

        • 3 6

        • ils kat ii, taki sam jak Rębiechowo

          • 0 0

    • Zrzucanie odpowiedzialnośc na Gdański za niegospodarność i przewalenie 150 milionów złotych (3)

      to już syndrom sztokholmski

      • 12 9

      • To żaden syndrom (1)

        To się nazywa kompleks gdyński. Do tego doprowadziła polityka Sczurka ze świtą, która to jest tak prowadzona od kilkunastu lat. Dobra, piękna, polska Gdynia - zły, brzydki, niemiecki Gdańsk. W to uwierzyli i w tym czują się najlepiej.

        • 5 6

        • raczej gdański

          a bardziej ogólnie:
          "pies ogrodnika"...

          To bardzo typowe dla krajowych "kręgów gospodarczych"...

          • 3 1

      • w przypadku powoływania się na syndrom sztokholmski, warto wiedzieć, czym on jest...

        Tutaj raczej ofiara nie chwali agresora.
        A że takie przesłanki istnieją pokazuje wiele epizodów relacji sąsiadujących miast. Lotniska dotyczył medialny karnawał, który urządziły gdańskie media po decyzji KE. Nie było chwili aby przez wszelkie kanały nie wylewała się szydera z powodu "potknięcia" na północy.

        Prosta logika Kalego. Oczywiście, w swym przeświadczeniu o mocarstwowej pozycji, niestosownowność takich zachowań gdańskich oficjeli nie została zauważona.

        Nie bez powodu starożytni twierdzą, że ten ponosi winę, kto odnosi korzyść.

        • 4 1

    • sr*ty

      Po co komuś lotnisko, które będzie przynosiło straty. Trzeba byłoby do niego dokładać. Jeżeli byłaby taka potrzeba za jakiś czas, to najpewniej zostanie połączone z lotniskiem w Gdańsku. Teraz przez ładnych parę lat tylko dokładałoby się kasę na nierentowne lotnisko.

      • 2 7

    • "który mógł połączyć miasta, a nie znowu dzielić"

      jakie łaczyć?! ;)
      "divide et impera!"

      Wspólnego "biletu" nie potrafią zorganizować a co dopiero takie wspólne przedsięwzięcia oparte na synergii. Przecież to takie polskie, gdzie cień szansy powodzenia u sąsiada za miedzą powoduje ślepą furię...

      • 2 1

    • to wyczajnie nie jest prawda.

      Przez Gdańskie można przewalić i kilkanaście milionów pasażerów. Nidy nie bedzie tam maxa...

      • 0 2

  • A ulice dziurawe ja szwajcarski ser!

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane