• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Michał Sielski
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Miejsca

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • Zatoki (...) pieszym zaś (...) wydłużają drogę dojścia do przystanku (4)

    Chyba skracają o jakieś 6 kroków... Co za miernota umysłowa wymyśliła ten tekst.

    • 21 7

    • Wymyślił to Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego ?

      To on ?

      • 0 0

    • samochodoza widze ze uciebie postepuje (2)

      • 0 2

      • (1)

        Szkoda że motofobia jest ciężką i nieuleczalną przypadłością.

        • 2 1

        • Raczej jest to racjonalny wybór przy prywatyzacji korzyści i uspołecznianiu strat przy indywidualnym transprcie samochodowym.

          • 0 2

  • miasto wspólne odleciało tak samo jak Marek Ł. i Wojtek S. (1)

    pierwsza litera nazwy (MW) i imienia (M i W) takie samo...przypadek nie sądzę

    • 31 2

    • Kajetan Lewandowski

      żal czyta się takie farmazony. Co trzeba mieć w głowie żeby wygłaszać takie bzdury. ?

      • 1 0

  • Kiedy chodniki w Śródmieściu Gdyni? Starowiejska, 10 lutego ?

    Kiedy znikną koleiny przy poczcie?!

    • 6 0

  • Zatoki

    Kajetan Lewandowski jest w stanie udowodnić, że słońce kręci się wokół ziemi. Kto go wybrał - oto jest pytanie.

    • 7 0

  • (5)

    Zatoki okej ale kiedy w końcu generalne remonty dróg???Po Gdyni niedługo tylko czołg,względnie amfibia....plus że cały czas korki to zawieszenia jadąc 5 km/h się nie zerwie...tu nie 7 mln ale co najmniej 700 powinni rzucić...sam wjazd na estakadę widoczny na zdjęciu tam gdzie ciężarówka-sfalowana jezdnia i 10 cm wyboje i dziury.....ehhh,że też ludziom tyle lat to pasuje.

    • 101 14

    • a mi to pasuje, rowerem da się bez problemu (2)

      a auta przynajmnej wolniej jadą, chociaż ludzie nie rozumieją i w ogóle jest przeludnienie i za dużo aut

      • 6 26

      • Ahh już są (1)

        RoWeRzYśCi
        Najgorsza grupa społeczna. Wszyscy powinniśmy chodzić na nogach albo jeździć na rowerach.
        Jak nie będziemy naprawiać dróg to ludzie przerzucą się na rowery albo autobusy (swoją drogą ciekawe kiedy i one zaczną wam przeszkadzać).
        To jest rozwiązaniem wszystkich problemów!

        • 3 1

        • Rozwiązaniem wszystkich problemów jest dobranie środka transportu do trasy.

          Niestety pewna roszczeniowa grupa społeczna tego nie potrafi i rząda dopasowania całego świata wokół do samochodu.

          • 3 3

    • 7 miliardów chyba. Brzmi lepiej!

      • 1 2

    • No tak.... Brakowało tej opinii

      • 11 1

  • (7)

    Ostatnio byłem świadkiem ciekawej sytuacji będąc na krótkich wakacjach w innym mieście: autobus wyjeżdżając z zatoczki zarysował samochód.

    Fakt, samochód powinien ustąpić pierwszeństwa autobusowi, a w przypadku braku zatoczki mogłoby nawet nie dojść do takiej sytuacji, ale jeżeli rzeczywiście pojawi się zdarzenie losowe, to autobus nie ma gdzie zatrzymać się w przypadku awarii (chyba, że na środku drogi).

    Druga sprawa braku zatoczek: przydają się jeżeli droga obsługiwana jest przez wiecej niż jedną linię. Przyjmijmy taki scenariusz: autobus podjeżdża na przystanek, wypuszcza pasażerów, za autobusem samochód, a za nim drugi autobus - który nie może już wypuścić pasażerów, ponieważ nie jest bezpośrednio na przystanku. A ludzie zdenerwowani, bo to był akurat ich autobus przesiadkowy...

    • 26 17

    • no i o to właśnie chodzi

      ten komentarz powinien być wyróżniony, w prosty sposób rozprawia się z absurdalnym argumentem szkodliwości zatok podnoszonym przez wszelkich aktywistów wyrosłych na fali jednej książki..

      • 0 0

    • ZKM Gdynia

      W Gdyni ZKM Gdynia znana jest z takich fajnie zsynchronizowanych rozkładów. Pewnie biorą sobie lotki i rzucają w zegar, co im wypadnie to wpisują w rozkład. Do tego jeszcze kierowcy (czyt. p***y), którzy czekają co do setnej sekundy na pustych przystankach, zwłaszcza rano (pozdrawiam Pana z 173 tym 5:09 z chylonii - jak Pan sobie nie radzisz to zostań Pan cieciem na budowie, albo kasuj w Lidlu).

      • 1 2

    • Pewnie właściciel kultowego ikarusa, on to sie lubi chwalic na fejsie swoimi "szarżami". No ale jak sie ma gadane ze służbami...

      • 0 1

    • za zarysowanie odpowiada kierowca autobusu (2)

      Autobus włączający się do ruchu nie ma pierwszeństwa przed samochodem. Samochód ma obowiązek autobus wpuścić, natomiast jak tego nie zrobi popełnia wykroczenie, przy czym kierowca autobusu nie ma prawa w takim przypadku ruszyć z zatoczki.

      • 4 4

      • A to różnie bywa. Akurat znajoma kolegi (wiem, mało wiarygodne źródło, ale temat był "gorący" u nas w pracy ok. rok temu) pojechała, mimo że autobus włączał się do ruchu z zatoki (w mieście). Obtarła autobus, zażądała policji i... miała dostać mandat. Nie przyjęła i sąd również ją wskazał winną. Ponoć był monitoring i biegli stwierdzili, że mogła wyhamować, a tego nie zrobiła. W uzasadnieniu było, że w PoRD jest obowiązek umożliwienia włączenia się do ruchu autobusowi, a ona tego nie zrobiła i jest winna.

        • 7 1

      • Sprawa nie jest taka jasna.

        W sumie, jak połowa przepisów w tym kraju.

        Według PORD obaj złamali prawo, więc powinni oboje pokryć koszty.

        • 2 1

    • Filozof sie znalazł

      • 2 3

  • Zatoka na ulicy Morskiej przy kościele Św. Rodziny (1)

    w kierunku centrum od dłuższego czasu czeka na modernizację.

    • 11 0

    • Rzeczywiście fale Dunaju!

      • 1 0

  • Który to już raz....

    Znowu??

    • 5 0

  • po co Wiejską kierunek Cisowa - ona jest dobra, lepiej przystanek Pucka kierunek Centrum.

    • 3 3

  • No no ! - 7 baniek !, nie żle , za modernizacje 9 zatoczek autobusowych !!!

    Toż za taką kasiore to mozna z 10 {dziesięć !} wcale nie złych chałup pobudować !!! , kogoś mocno pokręciło !!! i żeby takie newsy podawać jeszcze do opinii publicznej , to chyba tylko po to aby było się z czego śmiać ! Ale są tacy co to nie powinni się śmiać tylko bliżej się temu przyjrzec np. CBA...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane