• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Michał Sielski
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Miejsca

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • 7 mln za 9 zatok?

    Pewnie w cenie jeszcze urlop nad jakąś ciepłą zatoką

    • 22 1

  • Zatoki sa ok (6)

    ale tam gdzie jest duży ruch np. Morska, Al Zwycięstwa czy Władysława IV ale tam są nawet trzy pasy ruchu, także zatoki też są niepotrzebne.
    Zatoki na drogach jednojezdniowych można zlikwidować, np Świętojańska czy Chylońska.
    Oczywiście trzeba w jezdnię wbudować separatory aby nikomu do głowy nie strzeliło wyprzedzać pojazd.

    • 7 16

    • Tam gdzie jest duży ruch auta pędzą po 90km/h

      Nie ma szans, żeby ktoś się zatrzymał i wpuścił autobus. To samo jest na przyst. Abrahama na Gdunwaldzkiej w Gdańsku. Czasem 15 samochodów przejedzie zanim ktoś zwolni i umożliwi włączenie się do ruchu.

      • 5 2

    • Tak ci zależy na blokowaniu ruchu i spalinach? (2)

      Skąd tyle złośliwości?

      • 5 4

      • Bo pewnie jest rowerzystą,

        ...a rowerzystom się wszystko należy!

        • 6 2

      • zezłomuj swojego grata jak się tak martwisz ruchem i spalinami.

        • 2 2

    • Normalny to ty jednak nie jesteś (1)

      • 3 2

      • Mało kto tu chyba jest, a może dilera powinni zmienić...

        • 1 0

  • Brawo Gdynio, jesteś mentalnie wciąż w latach 70 :) (9)

    Zatoki, które degradują transport publiczny? Warto w to inwestować. Za 10 lat dowiecie się, że postój autobusu trwa 8-15 sekund, przy okazji zastanawiania się czemu nikt nimi nie jeździ i czemu są niepunktualne.

    • 23 9

    • Ty juz jestes w kosmosie (7)

      Korek spowodowany przez stojacy na drodze przy przystanku wplywnie tez na opoznienie jadacych za nim innych autobusow. I potem aktywista bedzie sie zastanawial dlaczego ludzie uciekaja z komunikacji miejskiej. Powinni aktywistom robic testy na inteligencje...

      • 4 6

      • Korki nie są powodowane przez autobusy (6)

        Korki są niwelowane przez autobusy. Polecam najpierw samemu udać się na testy na inteligencję, jeśli nie rozumiesz czy bardziej korki powoduje 1 samochód wiozoący 80 osób czy 80 samochodów wiozących po jednej osobie :)

        • 3 1

        • pod warunkiem, że ktoś tymi autobusami będzie chciał jeździć

          • 1 2

        • historia jednej fotografii odbiera zdolność logicznego mysłenia. (1)

          Autobus znajdujący się 100m przed przystankiem bez zatoki na którym właśnie wysiadają pasażerowie dojedzie z 2 minutowym opóźnieniem spowodowanym obsługą tego pierwszego, do tego brak możliwości przesiadania się na inną linie odjeżdżającą w podobnym czasie... Brawo aktywiści, głosicie postulaty których sami nie rozumiecie na podstawie jednej książki i szokującego zdjęcia przyczyniając się tak naprawdę do jeszcze większej obstrukcji zbiorkomu. Likwidacja zatok nie ma nic wspólnego z preferencjami dla transportu zbiorowego jakby się nad tym poważnie zastanowić....

          • 0 1

          • Im dłużej się nad tym zastanawiam, tym bardziej wychodzi mi na to że na jednojezdniowej lokalnej ulicy o małym natężeniu ruchu lepszy bylby brak zatoki, a w skali całego układu drogowego rezygnacja z zatok na ruchliwych ulicach to strzał w stopę bez wygranych.

            • 0 1

        • mój koszt dojazdów do pracy to 160 za paliwo (2)

          160 / 80 samochodów. 2 zł za paliwo transportem autobusowym (80 samochodów za autobus) . Utrzymanie samochodu bez paliwa miesięcznie u mnie z zakupem (używanego) od 2001 roku wychodzi 220 zł (50 tysięcy przez 19 lat) plus paliwo do pracy 160 = 380 podzielimy przez te 80 samochodów. Wychodzi 5 zł za miesięczny bilet . Wiec albo komunikacja to porażka albo to zastępowanie 80 samochodów to kłamstwo. Co do kwot mam w arkuszach wyliczenia co do złotówki wiec nie zmyślam.

          • 0 1

          • Proszę powiedz że w tej pracy do której dojżdżasz nie masz żadnej poważnej odpowiedzialności a już przynajmniej nie jesli chodzi o ludzkie życie i zdrowie.

            • 0 0

          • Możesz jeszcze pomnożyć te 5zł przez ilość planet w układzie, podzielić przez liczbę żołądków krowy i dodać długość Przeminęło z Wiatrem w godzinach a to co otrzymasz będzie równie wartościowe co te twoje wyliczenia.

            • 1 0

    • A ten postój będzie spowodowany wydawaniem reszty z zakupionego karnetu

      • 5 0

  • 7 baniek na umożliwienie kierowcom niewypuszczania ZTM na jezdnie (15)

    Dla kierowców wszystko.

    • 11 26

    • a czy mnie ktoś wpuszcza? (6)

      jak wyjeżdżam z parkingu i włączam kierunkowskaz to ktoś mnie ma obowiązek wpuścić?

      Nie, czekam, aż ktoś się zatrzyma, albo znajdę lukę, w którą wjadę. Dlaczego jedni uczestnicy ruchu mają mieć lepiej, a inni gorzej?

      • 6 8

      • bo jeździsz najbardziej nieefektywnym środkiem transportu w mieście (5)

        • 7 7

        • a ty masz najbardziej nieefektywny mózg

          na tym forum

          • 3 8

        • to jest mój wybór i moje prawo (3)

          tak trudno to zrozumieć?

          • 3 6

          • to korzystaj z niego (2)

            i grzecznie przestrzegaj prawa pierwszeństwa autobusu

            • 5 3

            • autobus nie ma pierwszeństwa (1)

              to po pierwsze.

              po drugie, owszem, przepisy mówią, że mam obowiązek go wpuścić, ale w ramach obywatelskiego nieposłuszeństwa się do tego nie stosuję.

              • 1 7

              • raczej w ramach bycia niedoedukowanym bucem

                • 2 2

    • Bo to święte krowy i do tego na koszt wszystkich. (7)

      Kolejne przywileje za 7mln.
      Kiedy kierowcy zaczną płacić jakieś podatki?

      • 5 4

      • (6)

        1. Podatek akcyzowy przy kupnie samochodu
        2. Podatek VAT j.w.
        3. Obowiązkowe OC
        4. Akcyza oraz VAT w paliwie
        5. Opłaty za parkowanie w mieście
        6. Opłaty za użytkowanie autostrad

        Jeszcze Ci mało?

        A czy ZKM zarabia na siebie, czy trzeba do niego dopłacać? hmmmm

        • 3 6

        • No akurat VAT płacą wszyscy, parking lub autostrada tylko jeśli chhesz skorzystać. A co do finansowania ZKM to owszem, natomiast porównaj jak jest z drogami.

          • 2 0

        • Chłopie same wypadki powodowane przez kierowców to 56mld zł rocznie (2)

          1. Przy kupnie akcyza? chyba jak gruchota od niemca kupujesz
          2. VAT wszyscy za wszystko płacą
          3. OC to nie podatek. Przestań się rozbijać to OC nie będzie
          4. Co ma akcyza i VAT do wydatków miasta? miasto utrzymuje się z PITów, CITów i podatków od nieruchomości
          5. To płacisz za miejsce które zajmujesz. Korzystasz to płać albo trzymaj na prywatnym terenie
          6. Korzystasz to płać. Są krajówki za darmo.

          ZKM połowę przynajmniej zarabia, połowę trzeba dołożyć. Do kierowców dokłada się 100% i to znacznie większe kwoty.

          • 4 2

          • nic mnie to nie obchodzi - ja wypadków nie powoduje (1)

            1. Doucz się - każdy samochód nie wyprodukowany w kraju, nawet fabrycznie nowy jest obłożony akcyzą - w przypadku pojemności większej niż 2l jest to 18%
            2. Nie za wszystko. Za bilet autobusowy VATu nie płacisz, a samochód do tanich towarów nie należy
            3. Nie podatek, ale koszt obowiązkowy. Płacę OC niezależnie czy się rozbijam czy nie
            4. Zasilam budżet państwa - nie mam wpływu jak jest potem dystrybuowany, ale dokładam się do kasy państwowej
            5. Tak, to dlaczego system płatnego parkowania nie generuje dochodów, jak w przypadku parkingów prywatnych tylko utrzymuje samą infrastrukturę dając pracę ludziom, którym normalnie by trzeba wysłać na bezrobocie? To przecież nic innego niż podatek.

            Nikt mi za nic nie dokłada, sam muszę za wszystko płacić. Nikt nie dofinansowuje mi zakupu pojazdu, paliwa, serwisu, itd więc nie wiem o czym Ty mówisz.

            • 2 4

            • 1. Na samochody nowe z UE nie ma akcyzy.
              3. Dobra, a jak coś się stanie to wyłożysz ze swoich 5mln bez mrugnięcia poszkodowanemu, taki mądry jesteś? Do tylu OC wypłaca.
              4. Dokładasz ale kilkakrotnie więcej ciągniesz. Jedna tylko obwodnica to ponad 5mld, a 4mld to podatek paliwowy na całą Polskę zbierany przez rok, a gdzie reszta inwestycji, gdzie to utrzymać, gdzie inne koszta społeczne (np. te związane z zanieczyszczeniem powietrza i likwidowanie skutków z tym związanych ) gdzie wypadki drogowe? 56mld rocznie to jest, a oc to tylko 12mld z tej kwoty. Reszta idzie z budżetu.
              5. Generuje dochody. Idą one na zabezpieczanie chociażby chodników słupkami i remont tych już zniszczonych przez parkujące samochody.. Gdańsk w tamtym roku jakieś 5mln na tym "zarobił"......

              • 3 1

        • VATu się nie płaci bo każdy nowy samochód w Polsce jest w leasing hehe na firme.

          To samo z dochodowym. To samo z paliwem - przecież odlicza się VAT. Ubezpieczenia z tego co pamiętam nie mają VATU :D. Autostrady - amortyzacja i obsługa tak wielkiego obiektu. W efekcie do dróg przeciętny podatnik dopłaca krocie.

          • 2 1

        • Trzeba było nie kupować...

          tyle byś zaoszczędził...

          • 0 1

  • Zatoki likwidować, a nie modernizować! (3)

    a chodniki dla pieszych.

    • 9 19

    • samochody wywalić, wprowadzić bryczki konne (1)

      komputer czy smartfon z którego piszesz też do śmietnika wyrzuć.

      po co komu postęp? Ale świeże bułki co rano, albo ciuchy dostarczone kurierem, to proszę bardzo...

      • 4 0

      • dzieciarnia wypisuje te lewackie bzdety o wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą

        nie ma potrzeby się emocjonować

        • 1 0

    • Ja bym zlikwidowal komunikacje zbiorowa

      Po co to komu, i tak nikt tym nie jezdzi

      • 3 0

  • lepiej by brzmiało 7 zatoczek po 1mln i dwie gratis

    • 16 0

  • ŻE CO????????????

    ILE??????????? Niezły wałek....

    • 26 0

  • W Gdyni wszystko w milionach.

    • 27 0

  • Zatoki (...) pieszym zaś (...) wydłużają drogę dojścia do przystanku (4)

    Chyba skracają o jakieś 6 kroków... Co za miernota umysłowa wymyśliła ten tekst.

    • 21 7

    • samochodoza widze ze uciebie postepuje (2)

      • 0 2

      • (1)

        Szkoda że motofobia jest ciężką i nieuleczalną przypadłością.

        • 2 1

        • Raczej jest to racjonalny wybór przy prywatyzacji korzyści i uspołecznianiu strat przy indywidualnym transprcie samochodowym.

          • 0 2

    • Wymyślił to Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego ?

      To on ?

      • 0 0

  • Że ile??? Ta unia tak samo nieudolna jak władze Gdyni

    • 15 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane