• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia Główna: remont pełen usterek

Michał Sielski
10 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Aby dojść pod dach, trzeba spory kawałek przejść "pod chmurką". Aby dojść pod dach, trzeba spory kawałek przejść "pod chmurką".

Wiaty oddalone od siebie o blisko 200 metrów, wąskie schody i utrudniające mycie wykończenie kostką - tak wygląda wyremontowany peron piąty na gdyńskim dworcu. Ministerstwo transportu zapowiada kontrolę.



Hen, w oddali, druga wiata. A pomiędzy nimi ponad 100 metrów przerwy. Hen, w oddali, druga wiata. A pomiędzy nimi ponad 100 metrów przerwy.
Nawierzchnia peronu wykonana została ze zwykłej kostki, co znacznie utrudnia utrzymanie w czystości. Nawierzchnia peronu wykonana została ze zwykłej kostki, co znacznie utrudnia utrzymanie w czystości.
Dlaczego zwężono wejście na peron? Dlaczego zwężono wejście na peron?
Remont budynku dworca jeszcze trwa, podobnie jak wykonywany w ramach przebudowy trasy do Warszawy całkowity remont peronów. Myliłby się jednak ten, kto by pomyślał, że teraz będzie już tylko lepiej. Wdrożone przy remoncie peronu numer 5 rozwiązania są według korzystających z niego pasażerów całkowicie niefunkcjonalne, o czym pisaliśmy już w listopadzie.

- Może projektantowi powinniśmy wyjaśnić do czego służą wiaty? Budowane zadaszenie nie dość, że jest daleko od wejścia, to jeszcze bezsensownie zostało podzielone. Jedna wiata jest bliżej wejścia, a druga na końcu peronu. Odległość pomiędzy nimi sięga ok. 180 metrów. To dystans 8 wagonów dalekobieżnych - mówi nasz czytelnik, Leszek Ochmański.

- Druga sprawa to samo wejście na peron. Czy projektant, który jest odpowiedzialny za tę przebudowę, podejrzewa spadek przewozów? Szerokość wejścia jest zmniejszona i wynosi niecałe 2,5 kroku. Trudno jest tam nawet wyminąć jedną osobę z większym bagażem ręcznym - dodaje czytelnik portalu Trojmiasto.pl.

Powyższe pytania przedstawiliśmy rzecznikowi prasowemu Centrum Realizacji Inwestycji PKP, Maciejowi Dutkiewiczowi, ale nie potrafił nam wyjaśnić, dlaczego tak się stało. Być może trudności z komunikacją wynikają z tego, że kolejarze mogą się już spodziewać kontroli.

PKP Polskie Linie Kolejowe zostały bowiem zganione przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej za brak dbałości o szczegóły funkcjonalno-użytkowe. Co więcej, kolejne perony mają być wyremontowane staranniej, a inspektorzy sprawdzą, czy materiałów na peronie piątym także nie trzeba wymienić. Kolejne inwestycje także będą teraz baczniej obserwowane.

- Dotyczy to zarówno projektowania, jak i realizacji rozwiązań architektonicznych czy komunikacyjnych na wszystkich dworcach kolejowych - informuje Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Miejsca

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

  • sielski złodzieju

    znowu kradniesz tematy pomorskim stowarzyszeniom? taka to wasza interwencja, jak przejście pod minuaturą.

    • 0 0

  • Co to za fachowiec, co podaje szerokość w krokach? Na metrówkę nie stać? (5)

    Przecież miara "kroku", to pojęcie względne. Inny krok ma kobitka na szpilkach, a inny żołnierz na defiladzie. Trzeba było zmierzyć na tip-topy i podać numer buta. A but pewnie jak mała trumienka:-)

    • 4 4

    • a co galuks, masz nieświerzo w kroku?;P (2)

      twoje kroczki małe, bo zapaszki by się wydostały....

      • 4 1

      • pójdź tu niedojdo, pan gallux da ci króką lekcję ortografii (1)

        nieświeży, Cypisku synu Rumcajsa

        • 0 4

        • do pana ci daleko chamie

          • 1 0

    • o, ryj pijacki sie reaktywował ;)

      • 4 2

    • Pasażer nie ma przy sobie metrówki, jego obchodzi właśnie szerokość w krokach

      • 3 0

  • we Włoszczowej (1)

    to dopiero peron maja :)

    • 7 1

    • a co ty chcesz od tego peronu?

      bardzo potrzebny był, przejedź się i zobacz ilu ludzi korzysta z niego.Wiem bo często tam jeżdżę.Najgorzej jest jak ludzie się o czymś wypowiadają a nie mają zielonego pojęcia.

      • 1 0

  • Takie rzeczy w gdyni?

    A przecież mieszkańcy tego miasteczka nieustannie na tym portalu wmawiają czytelnikom, że gdynia to pępek świata a złe rzeczy i niedoróbki to gdzie indziej

    • 0 0

  • Peron na dworcu w Zimbabwe

    • 0 0

  • PKP

    MI SIE PODOBAŁY TE KIBLE ALA SZALET Z LAT 90

    • 1 0

  • Aaaaa (1)

    Wcześniej na peronie nie było w ogóle wiat! Teraz przynajmniej są. I co z tego, że oddalone od siebie? Robicie z igieł widły i tyle w temacie.

    • 0 3

    • a kiedyś to jeździły pociągi parowe

      to po co teraz te elektryczne

      • 0 0

  • peron piąty (10)

    Peron piaty dworca w Gdyni: znajduje sie przy nim jeden tor i obsługuje on tylko pociągi odjeżdżające do Kosciezyny (w stronę "do" ) obecnie wg rozkładu jazdy do Kosciezyny z Gdyni odjezdza 8 pociagów w ciagu doby a i tłumów w nich nie ma i dla nich jest pierwsza wiata....druga zas jest dla pasazerów odjezdzajacych na Hel (peron 5 jest na tyle długi ze moga odjezdzac z niego dwa szynobusy na raz w przeciwnych kierunkach)...rozwiazanie wprowadzone na czas remontu przy deficycie peronów..dziekuje za uwage

    • 14 10

    • Przy peronie 5 (4)

      są dwa tory a nie jeden. Tam jest przebudowany cały układ torowy, między peronami 4 i 5 kiedyś był jeden tor, a teraz jest ich trzy. Nie wiem, czy dwie wiaty oddalone od siebie to własnie z powodu krótkich pociągów do kościerzyny i na Hel - ale byłoby dziwne, gdyby akurat ten jeden peron miał wyglądac inaczej niż pozostałe.

      • 9 0

      • tor (3)

        do peronu 5 wedlug pierwotnego planu dworca gdynia główna osobowa nalezal tylko jeden tor: ten od strony ul morskiej i byl wykorzystywany tylko do obsługi pociagów jezdzacych bez trakcji elektrycznej czy po remoncie zmieni sie układ na dwa tory....mozliwe...jezeli tak sie stanie to budowa wiat budzi ogromne zdumienie poniewaz pewon 5 moglby sluzyc tak jak pozostale

        • 1 2

        • Przed remontem... (1)

          ...peron 5 był zasadniczo przeznaczony dla ruchu w kierunku Kościerzyny, był do niego przypisany tylko jeden tor, ten od strony ul. Morskiej. Ale on był tez zelektryfikowany i korzystały z niego pociągi elektryczne jadące przez Gdańsk. W ogóle na stacji Gdynia Główna (dawniej Osobowa) wszystkie tory były zelektryfikowane od 40 lat.

          Natomiast miedzy peronem 5 i peronem 4 był tylko jeden tor - przypisany do peronu 4. Fizycznie dostęp do niego istniał z obydwu peronów, ale wsiadać i wysiadać należało na peronie 4. Obecnie między tymi peronami są aż trzy tory - środkowy z nich docelowo przeznaczony dla ruchu towarowego w stronę Gdańska i Kościerzyny.

          Z nowego peronu 5 - on nie był remontowany, tylko od nowa budowany w innym miejscu, bliżej ul. Morskiej - teraz korzystają pociągi w różnych relacjach, bo do remontu poszedł peron 4. Docelowo zapewne znów będzie służyć zasadniczo ruchowi lokalnych krótkich pociągów.

          Tak czy inaczej umiejscowienie obydwu wiat jest dość dziwaczne. Póki co, to stoją same szkielety, bez pokrycia dachowego. Podobno ma ono być szklane... No i rzeczywiście zachodzi pytanie, czy tak samo będą wyglądały perony 2, 3 , 4 (one nie będą "przesuwane"). Jeśli tak, to do kitu. Jeśli nie, to powstaje pytanie, dlaczego wszystkie perony (oprócz SKM) nie będą jednakowe.

          Dziwi tez, że w epoce internetu i komputerowych wizualizacji nie przedstawiono wizualizacji stacji Gdynia Główna po remoncie. Podobnie jest w Sopocie, choć tam przez jakiś czas wizualizacje były widoczne na tablicach. Z disneylandową imitacją XIX-wiecznej wiaty na peronie 2 w miejscu oryginalnej zabytkowej 100-letniej wiaty. Wizualizacji stacji w Gdyni nie widziałem nigdzie, mimo, że interesuję sie tematem i codziennie tamtędy przechodzę.

          • 3 0

          • wczesniej nie było wiat!!

            Wczesniej, przed remontem nie było w ogóle wiat więc równie dobrze teraz też mogli ich nie robić!!!!!!!!!
            Ale są, to nic ze nie ma jednej długiej. Nawet to i lepiej bo np w wakacje gdy będzie ciepło chciałabym stać na słoncu a nie pod wiata gdzie jeszczsze dodatkowo jakiś przeciąg się zrobi. Marudzicie. Wam to zawsze mało. Dać Wam palec to zechcecie całą rękę!!!

            PS. Poza tym nie przychodzi się na pociąg nie wiadomo ile godzin wcześniej więc takei wiaty jakie są wystarczą w przypadku np opadów deszczu.

            • 0 0

        • widac nie-kolejarzu, ze ostatnio w ogole nie byles na stacji w Gdyni i nie chcialo Ci sie zdjec obejrzec juz po przebudowie peronu 5, i dlatego takie bzdury Ci wychodza :)

          • 0 0

    • Mylisz się. (3)

      Pociągi dalekobieżne (np. do Katowic) też z niego jeżdżą.

      • 3 0

      • na potrzeby (2)

        z uwagi na remont dworca w gdyni głównej obecnie odjezdzaja z niego rowniez pociagi dalekobiezne jezeli nie zmieni sie układ torowy(a podobno jest zmieniony) to po remoncie do katowic nie pojedziesz z peronu piatego

        • 1 1

        • uklad torowy juz jest zmodernizowany i obecnie pociagi z peronu 5 odjezdzaja w kierunku Gdańska, jestem ciekaw skąd bierzesz swoje bajkowe informacje...

          • 0 0

        • a dlaczego nie?Są zbudowane wszystkie możliwe rozjazdy z każdego peronu mogą odjeżdżać pociągi w kierunku Gdańska

          • 2 0

    • co nie oznacza, że w przyszłości nie mógłby posłużyć do obsługi pociągów w innych kierunkach

      jw

      • 7 0

  • PERON JEST 20cm ZA NISKO!!! WÓZKIEM INWALIDZKIM NIE WJEDZIE DO KOLEJKI

    PERON JEST 20cm ZA NISKO!!! WÓZKIEM INWALIDZKIM NIE WJEDZIE DO KOLEJKI!!!!!!!!!!!!!! PONOĆ BŁĄD GEODETÓW ALE JUZ PERON ODEBRANY

    • 1 0

  • aaa jakis Ty nie kumaty

    Gdynia - nowoczesne miasto, stacja początkowa.
    W niedalekiej przyszłości tłumy ludzi w sezonie i po sezonie, zwłaszcza gdy zacznie jeżdzić Pendolino.
    Stukot kółek waliz będzie nie do wytrzymania, a wiata ?????
    To nie wiata, TO WIATKA

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane