• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Nowe trolejbusy z mocniejszą baterią

Patryk Szczerba
24 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Trolejbusy z baterią litowo-jonową na ulicach Gdyni


Testy trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi prowadzone od maja w Gdyni wypadły na tyle pomyślnie, że zdecydowano o zakupie kolejnych czterech pojazdów, w tym trzech o podwojonej mocy baterii. Do regularnej eksploatacji wejdą za kilkanaście dni.



Wierzysz w powodzenie projektu trolejbusów z baterią litowo-jonową?

Na razie trolejbusy Solaris Trollino 12 M okrążają Trójmiasto i okolice. Pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej tłumaczą, że chcą sprawdzić możliwości nowych nabytków. Te przedstawiają się wciąż obiecująco. Trolejbusom udało się bez szelek dojechać do Ergo Areny, a nawet do lotniska w Rębiechowie.

Ładowanie w godzinę

Pojazdy z baterią litowo-jonową są cztery. Do końca kwietnia do miasta trafią jeszcze dwa. Dwa wcześniejsze zostały kupione w ramach projektu Civitas Dynamo. Koszt jednego pojazdu to 1,7 mln zł, o 10 proc. więcej niż poprzednich modeli. Jak przekonują pracownicy, tajemnica ich osiągów tkwi w mocy baterii, która w trzech z czterech zakupionych ostatnio pojazdów składa się aż z trzech kontenerów. Ich wspólna energia wynosi 69 kWh.

Zasilanie baterii odbywa się podczas jazdy z trakcji lub za pomocą jedynego na razie gniazda umieszczonego w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie Gdyni. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, w trasie o kilkanaście minut mniej.

Zakładanie "szelek" odbywa się automatycznie, dzięki "daszkowi naprowadzającemu" na sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu ulic Świętojańskiej i 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Na razie to jedyne miejsce w Gdyni, ale w momencie rozszerzenia linii, takich miejsc ma przybywać, podobnie jak stacjonarnych punktów ładowania nowych trolejbusów.

- Z małym obciążeniem pojazdy mogą przejechać nawet 50 km. Dwukrotnie zatem zwiększyła się odległość, którą pojazdy mogą pokonać bez zasilania z trakcji w stosunku do tego, co było w zeszłym roku. W cyklu normalnym, w ruchu drogowym pojazd jest w stanie przejechać w ten sposób do 20 km - wyjaśnia Tadeusz Dargacz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Odzyskiwanie energii z hamowania


O lepszej efektywności zakupionych ostatnio pojazdów mają świadczyć również liczby. Jak wynika z półrocznych testów pierwszych dwóch pojazdów, ich sprawność energetyczna, czyli ilość energii zaoszczędzonej w stosunku do wytwarzanej, wynosi powyżej 99 proc.

W przypadku pojazdów z baterią niklowo-kadmową, mogących przejechać bez szelek 5 km, których po Gdyni jeździ 40, wynosi ona "tylko" 80 proc.

Zalety nowych baterii potwierdzają też testy związane z odzyskiwaniem energii podczas hamowania, a także takie udogodnienia, jak możliwość utrzymywania ogrzewania lub klimatyzacji w momencie odpięcia szelek.

- Z zarejestrowanych i przetworzonych danych wynika, że podczas zasilania z baterii trakcyjnej litowo-jonowej 97,7 proc. energii hamowania odzyskowego jest wykorzystywane. W trolejbusach z baterią trakcyjną niklowo-kadmową wykorzystanie energii hamowania odzyskowego szacuje się na ok. 30 proc. - dodaje Dargacz.
Na razie trolejbusy "bezszelkowe" będą jeździły przede wszystkim na regularnych liniach z trakcją. Część wjedzie ponownie na Skwer Kościuszki, co przede wszystkim w wakacje ma wypromować komunikację miejską wśród turystów.

Dalsze zakupy z pomocą UE

- Mieszkańcy możliwości nowych pojazdów będą mogli sprawdzić 15 maja, podczas zorganizowanego dnia otwartego połączonego z grą miejską o trolejbusach, współorganizowanego m.in. przez Urząd Marszałkowski - zachęca Marta Woronowicz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Docelowo trolejbusy z bateriami litowo-jonowymi mają pojawić się m.in. na osiedlu Fikakowo, wjeżdżając bez trakcji elektrycznej z ul. Wielkopolskiej w ul. Gryfa Pomorskiego. Na końcu powstanie pętla z możliwością ładowania pojazdów.

Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli uda się w najbliższych latach pozyskać środki, na ulice może wyjechać nawet 30 trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi.

Zeszłoroczna prezentacja trolejbusów na Skwerze Kościuszki

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • (4)

    sprawność energetyczna, czyli ilość energii zaoszczędzonej w stosunku do wytwarzanej, wynosi powyżej 99 proc.

    No to czekajcie na Nagrodę Nobla

    • 15 2

    • (2)

      Zapewne chodzi o to że około 1% energii jest marnowane tzn. wytwarzane jest ciepło. Na przetwornicy albo/i na akumulatorach.

      • 1 2

      • (1)

        przeciętna sprawność akumulatora to 60%

        • 2 1

        • ołowiowego

          • 0 1

    • temu od minusa także Nobla ale z literatury

      • 1 0

  • Znając pociąg do kreowania kryminalności przez tą stronę

    niedługo usłyszymy o "aferach w nowym trolejbusie"...

    • 2 3

  • (2)

    Trolololo jest w porządku. Oby więcej.

    • 16 6

    • Niestety przez tragiczny stan budżetu Gdyni są tylko 4 (1)

      • 1 4

      • Felmet, wrzuć na luz w niedzielę.

        • 2 1

  • Bardzo dobra wiadomość!

    • 4 4

  • duracell?

    • 2 3

  • Skoro inwestują w nowe trolejbusy, niech może zainwestują w lepszych kontrolerów biletów? Kontroler numer 97 jest po prostu chamski,i powinien zostać wywalony z pracy.

    Ale nie. ZKM przyzwala na kontrole w stylu gestapowskiego nalotu,podczas których pasażer jest wpychany do wnętrza pojazdu przez spasionego dziadygę,którego wyraz twarzy nie wskazuje na wysoki iloraz inteligencji.

    Jakim prawem kontroler drze się,żeby pasażer szybciej okazał bilet? No pięknie, może jeszcze mamy trzymać bilet w zębach i kłaniać się kanarom w pas.

    Zapomniałam,że tam przyjmują kogo leci. Byleby tylko był kwit o niekaralności.
    Już lepsze ekipy kontrolerskie są w SKM. Niedawno dołączyło tam sporo uprzejmych osób.

    • 7 5

  • Trolej jedg fajny (1)

    Trolej jest lepszym pomysłem niż tramwaj z szynami i przebudową drogi. Ale najlepsze są autobusy na gaz CNG. Spaliny czyste, zasięg duży tylko zbiorniki na dachu obciążają go bardziej i bardziej się buja.

    • 4 7

    • akumulatory ważą więcej

      • 0 2

  • To nie trajki (5)

    ...tylko hybrydy, ciekawe co powiedza za 2lata zima jak wydajnosc baterii znacznie spadnie...plus utylizacja starych baterii i kupno nowych...sama ekologia :)

    • 27 32

    • widzę

      że orientujesz sie w temacie, fachura hihihi

      • 4 1

    • To są trolejbusy z dodatkowymi bateriami, by trajtki nie były ograniczone przez trakcje. (1)

      Hybryda to pojazd mający dwa różne napędy np. benzyna i gaz.

      • 9 3

      • I tak są ograniczone przez trakcję. Lepiej było kupić elektryczne autobusy

        • 3 8

    • Jakie hybrydy???

      A gdzie tam masz drugi napęd????

      • 12 2

    • zużyłeś tyle energii na napisanie dwóch pustych zdań!

      brawo dla ciebie - praktyczny ekologu!

      • 10 7

  • A w Gdyni nie ma ani jednego automatu ZKM :(

    • 13 3

  • konkurencja dla autobusów

    skoro jest tak są dobre to niech zwiną całą sieć. Będzie taniej w utrzymaniu a potem mogą trajtki systematycznie zamieniać na ekologiczne autobusy. W tej chwili trolejbusy to konkurencja autobusów, zajmują tyle samo miejsca i często się pokrywają. Gdyby mogło być miejsce to lepszym rozwiązaniem mógł być tramwaj. Inną rzeczą to fakt że pcha się trajtki tam gdzie można pojechać z powodzeniem autobusem zaś na duże dzielnice Oksywie, Obłuże nie ma nawet planów ich poprowadzenia

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane