• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Nowe trolejbusy z mocniejszą baterią

Patryk Szczerba
24 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Trolejbusy z baterią litowo-jonową na ulicach Gdyni


Testy trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi prowadzone od maja w Gdyni wypadły na tyle pomyślnie, że zdecydowano o zakupie kolejnych czterech pojazdów, w tym trzech o podwojonej mocy baterii. Do regularnej eksploatacji wejdą za kilkanaście dni.



Wierzysz w powodzenie projektu trolejbusów z baterią litowo-jonową?

Na razie trolejbusy Solaris Trollino 12 M okrążają Trójmiasto i okolice. Pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej tłumaczą, że chcą sprawdzić możliwości nowych nabytków. Te przedstawiają się wciąż obiecująco. Trolejbusom udało się bez szelek dojechać do Ergo Areny, a nawet do lotniska w Rębiechowie.

Ładowanie w godzinę

Pojazdy z baterią litowo-jonową są cztery. Do końca kwietnia do miasta trafią jeszcze dwa. Dwa wcześniejsze zostały kupione w ramach projektu Civitas Dynamo. Koszt jednego pojazdu to 1,7 mln zł, o 10 proc. więcej niż poprzednich modeli. Jak przekonują pracownicy, tajemnica ich osiągów tkwi w mocy baterii, która w trzech z czterech zakupionych ostatnio pojazdów składa się aż z trzech kontenerów. Ich wspólna energia wynosi 69 kWh.

Zasilanie baterii odbywa się podczas jazdy z trakcji lub za pomocą jedynego na razie gniazda umieszczonego w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie Gdyni. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, w trasie o kilkanaście minut mniej.

Zakładanie "szelek" odbywa się automatycznie, dzięki "daszkowi naprowadzającemu" na sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu ulic Świętojańskiej i 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Na razie to jedyne miejsce w Gdyni, ale w momencie rozszerzenia linii, takich miejsc ma przybywać, podobnie jak stacjonarnych punktów ładowania nowych trolejbusów.

- Z małym obciążeniem pojazdy mogą przejechać nawet 50 km. Dwukrotnie zatem zwiększyła się odległość, którą pojazdy mogą pokonać bez zasilania z trakcji w stosunku do tego, co było w zeszłym roku. W cyklu normalnym, w ruchu drogowym pojazd jest w stanie przejechać w ten sposób do 20 km - wyjaśnia Tadeusz Dargacz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Odzyskiwanie energii z hamowania


O lepszej efektywności zakupionych ostatnio pojazdów mają świadczyć również liczby. Jak wynika z półrocznych testów pierwszych dwóch pojazdów, ich sprawność energetyczna, czyli ilość energii zaoszczędzonej w stosunku do wytwarzanej, wynosi powyżej 99 proc.

W przypadku pojazdów z baterią niklowo-kadmową, mogących przejechać bez szelek 5 km, których po Gdyni jeździ 40, wynosi ona "tylko" 80 proc.

Zalety nowych baterii potwierdzają też testy związane z odzyskiwaniem energii podczas hamowania, a także takie udogodnienia, jak możliwość utrzymywania ogrzewania lub klimatyzacji w momencie odpięcia szelek.

- Z zarejestrowanych i przetworzonych danych wynika, że podczas zasilania z baterii trakcyjnej litowo-jonowej 97,7 proc. energii hamowania odzyskowego jest wykorzystywane. W trolejbusach z baterią trakcyjną niklowo-kadmową wykorzystanie energii hamowania odzyskowego szacuje się na ok. 30 proc. - dodaje Dargacz.
Na razie trolejbusy "bezszelkowe" będą jeździły przede wszystkim na regularnych liniach z trakcją. Część wjedzie ponownie na Skwer Kościuszki, co przede wszystkim w wakacje ma wypromować komunikację miejską wśród turystów.

Dalsze zakupy z pomocą UE

- Mieszkańcy możliwości nowych pojazdów będą mogli sprawdzić 15 maja, podczas zorganizowanego dnia otwartego połączonego z grą miejską o trolejbusach, współorganizowanego m.in. przez Urząd Marszałkowski - zachęca Marta Woronowicz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Docelowo trolejbusy z bateriami litowo-jonowymi mają pojawić się m.in. na osiedlu Fikakowo, wjeżdżając bez trakcji elektrycznej z ul. Wielkopolskiej w ul. Gryfa Pomorskiego. Na końcu powstanie pętla z możliwością ładowania pojazdów.

Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli uda się w najbliższych latach pozyskać środki, na ulice może wyjechać nawet 30 trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi.

Zeszłoroczna prezentacja trolejbusów na Skwerze Kościuszki

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • (1)

    trolejbus tam gdzie trakcja , gdzie indziej autobus po co kombinować

    • 12 5

    • Gdynia to miasto innowacyjne!

      Gdynia ma swój własny styl. Poza tym tradycja i nowoczesność! Oczywiście masz dużo racji i poniekąd się z tobą zgadzam. Uważam jednak, że puszczenie trolejbusów linii 21 na Skwer Kościuszki i Molo Południowe, było świetnym pomysłem i jest nie lada atrakcją!
      P.S.Trolejbusy to jeden z symboli Gdyni! Rdzenni, czy wieloletni mieszkańcy miasta w zdecydowanej większości po prostu lubią swoje trajtki. (To tak jak gdańszczanie, myślę że też w większości, lubią swoje tramwaje). Najważniejsza dla przeciętnego mieszkańca jest wygoda i punktualność, a trolejbusy to jak najbardziej przyjazne pojazdy. To, że trajtki są coraz lepsze i zaczęły zaskakiwać pozytywnie od kilku lat gdynian i przyjezdnych, to tylko się cieszyć! Trolejbus jadący ze złożonymi pałąkami wywołuje uśmiech, czasem zdziwienie u turystów i niedowierzanie więc jest fajnie i tyle.

      Pozdrawiam ludzi z Trójmiasta i okolic!

      • 3 1

  • Pfff...na Fikakowo, ale atrakcja, szkoda kasy.
    Niech jadą do pętli w Oliwie, to byłoby coś.

    • 7 5

  • Fajnie, że będą na fikakowo jeździć

    W połączeniu nowych trajtków z przystankiem PKM na karwinach fikakowo będzie świetnie skomunikowane z każdym miejscem w 3-trójmieście :)

    • 10 6

  • bedzie wygodniej i lepiej

    • 3 3

  • Świetnie !!!

    • 2 5

  • A moze Solaris zrobil

    trajtki napedzane sloncem?

    • 5 4

  • (3)

    Nowe trolejbusy z mocniejszą baterią

    Nie ma pojęcia mocniejsza czy słabsza

    • 5 1

    • Jeżeli już jesteś taki specod wszystkiego, to zakończ zdania kropkami. (1)

      • 0 1

      • specod???

        • 0 0

    • no jak to na trójmieście jest

      • 1 0

  • Przegubowe niech kupią.

    Pana prezesa ZKM proponuję zwolnić bo obowiązków nie wypełnia kiedy wreszcie ten kretyn zorganizuje przegubowe nawet zacofany Lublin nas wyprzedził.

    • 8 4

  • Po co inwestować w trolejbusy jak można kupić sprawdzające się w wielu miastach na świecie autobusy elektryczne (2)

    • 11 9

    • Bo autobusy elektryczne nie zwracają energii elektrycznej i nie naładują się podczas jazdy! (1)

      Nowoczesne trolejbusy posiadają możliwość zwracania energii elektrycznej z powrotem do sieci trakcyjnej podczas hamowania!

      • 3 9

      • Nowoczesne autobusy elektryczne odzyskują energię z hamowania a sieci do tego nie potrzebują

        Sieć generuje tylko dodatkowe koszty utrzymania i nie jest estetyczna

        • 10 1

  • Autobus elektryczy nie naładuje się podczas jazdy, (1)

    nie zwróci też tego co weźmie. Tramwaje są zależne i od torów i od trakcji elektrycznej, w dodatku funkcjonuje mit, że nie stoją w korkach. Na skrzyżowaniu na Hucisko, gdy chcą skręcić na zielonym dwa tramwaje, przejedzie tylko jeden. Jeden się zepsuje lub wykolei i reszta stoi. Inny pojazd rozbije się na torowisku, tramwaje stoją w korku. Awaria lub zerwanie sieci znów wszystkie bezradnie stoją. Budowa trakcji z torowiskiem droga. Tory dodatkowo zabierają miejsce wszystkim innym pojazdom. Dlatego, obiektywnie patrząc, trolejbusy są bardzo dobrym i oszczędnym środkiem transportu publicznego i dużo bezpieczniejszym niż tramwaje.

    • 20 15

    • trolejbus się rozbije i cała krzyżówka stoi

      • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane