• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: autobusy pojadą pod prąd, żeby ominąć korki

neo
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

W listopadzie ma już być gotowe rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić czas pasażerom komunikacji miejskiej, jeżdżącym przez ul. Chwarznieńską. Poranny korek ominą buspasem, którym będą jechać "pod prąd". Prace już trwają, a jego uruchomienie planowane jest w grudniu.



Kontrapas dla autobusów na przeciwległej jezdni to dobry pomysł?

Prace nad budową kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni już trwają. Większość z nich nie wymaga jednak wielkiej ingerencji w nawierzchnię, bo kluczem będzie oznakowanie. Autobusy mają bowiem poruszać się kontrapasem głównie podczas porannego szczytu, gdy ruch w kierunku centrum Gdyni jest duży, a w odwrotnym niewielki. Dlatego właśnie autobusy będą wykorzystywać trzeci pas, a kierowcy jadący od strony centrum w kierunku Chwarzna będą mieli do dyspozycji jeden.

  • Takie znaki będą oznaczać, że po lewym pasie (dla jadących w górę ul. Chwarznieńskiej) będą jechały autobusy.
  • Takie znaki będą oznaczać, że jadących w górę ul. Chwarznieńskiej mogą poruszać się dwoma pasami.
- Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ul. Chwarznieńskiej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontraruch dla autobusów nie będzie jednak wyznaczony na konkretne, wybrane wcześniej godziny. Będą o tym decydować osoby obsługujące Tristar, które na bieżąco analizują natężenie ruchu i czas przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Zastosowane zostanie również awaryjne zasilanie, które włączy się w przypadku zaniku prądu w sieci. Będzie działać przez 10 minut, co wystarczy autobusom na bezpieczne opuszczenie kontrapasa. Potem ruch będzie się odbywał jak dawniej - po dwóch pasach w każdym kierunku.

Inwestycja kosztuje nieco ponad 4 mln zł, z czego połowa współfinansowana jest z z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Gotowa powinna być jeszcze w listopadzie, a jeśli testy wypadną pomyślnie, w grudniu 2019 roku kontrapasem pojadą już autobusy z pasażerami.
neo

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

  • Jast (2)

    Tylko jedno rozwiązanie. latem rower zimą tylko autobusem..wszyscy..!!a ci co autem 10zl wjazd do miast. Bezpłatnie tylko dla płacących podatki i zameldowanych w Gdyni

    • 5 8

    • (1)

      to powodzenia w przeciskaniu się rowerem między samochodami przez wąskie i dziurawe drogi Witomina :)

      • 5 0

      • cały czas

        tak jeżdżę masz rację nie jest łatwo...ale za jakieś 2 lata będzie ścieżka przez Hodowlana obym przetrwał

        • 1 0

  • Swietny pomysl! (8)

    Takie rozwiazania dzialaja w wielu miejscach na swiecie. Przy sprawnej komunikacji miejskiej wiecej leniwych kierowcow przesiadzie sie do autobusow.

    • 16 38

    • Dlaczego obrażasz innych ludzi nazywając leniami. Może ktoś ceni swój czas, zarabia, cięzko pracuje i nie ma czasu na przystanek co 500m i jazde 15km/h (średnia prędkość autobusów).

      • 5 0

    • (4)

      To znaczy gdzie na świecie?

      • 3 6

      • (3)

        Austria,Niemcy

        • 8 0

        • Holandia, Belgia (2)

          • 5 1

          • Brazyiia, Argentyna (1)

            • 0 1

            • Saneskobar

              • 3 1

    • Dlaczego obrazasz kierowcow, ze sa leniwi.Jaki wplyw Na organizacje maja kierowcy?.Ja np.juz kilka lat wczesniej pisalem o wprowadzenie tego rozwiazania do Gdyni ale DLA wszystkich kierowcow a nice DLA wybranych.Take jest w Austrii,Niemczech ze rank jest jeden pas wiecej DLA dojezdzajacych do pracy Szkoly a 15-17 w odwrotnym kierunku.

      • 4 1

    • Oczywiście że tak,od wielu lat stosuje się takie rozwiązania choćby w Nowym Jorku,w godzinach szczytu zmienia się kierunki ruchu w tunelu Lincolna który łączy New Jersey z Manhattanem.i właśnie wydziela się pasy tylko dla autobusów.

      • 4 1

  • Ludzie będą na czołówkę z autobusem jechać. Dlaczego budując te drogi nie można było odrazu 3 czy 5 pasów zrobić. Projektując droge trzeba myśleć na 80-100 lat do przodu a nie 4 do następnej kadencji.

    • 9 0

  • Miasto z marzeń, morza... i białej farby.

    Doskonała inwestycja, prawdziwie tęgie głowy musiały nad tym długo dumać. 2mln + kolejne 2 z Unii... na farbę i pędzle. Boże, widzisz to i nie grzmisz...

    • 12 0

  • wszystko o'k - ale... (2)

    dlaczego ta zmiana ma tyle kosztować, 4mln za oznakowanie poziome i pionowe tego odcinka?

    • 18 3

    • bramownice, znaki zmiennej treści, znaki pryzmatyczne, zasilanie awaryjne, światłowód, sygnalizatory i bezpieczeństwo.
      Jeżeli wg ciebie drogo to trzeba było zgłośić się do przetargu i zarobić

      • 1 1

    • Bo jezeli nic sie nie buduje

      To trzeba przyciac raz a konkretnie. Przeciez za zakup wiadra farby i namalowanie strzalek nie zaplaca 4 mln przypadkowej firmie

      • 2 1

  • A co z obwodnicą Witomina?

    Jakoś cicho. A zapowiadał się taki sukces. I to przez samego prezesa.

    • 11 0

  • Chcialbym kosztorys zobaczyc (1)

    Farba 100 zł
    Robocizna 3 999 900 zł

    • 9 4

    • Raczej kosztowny jest system tablic i ich obsługa, która ma informować o kierunku ruchu.
      Bo samą farbą to możesz sobie ściany wymalować.

      • 3 0

  • władze są bezradne, nie mają żadnego mądrego pomysłu na rozwiązanie gigantycznych korków (2)

    • 21 3

    • a co byś sam zaproponował Mistrzu? (1)

      tylko nie proponuj nowych dróg szybkiego ruchu w mieście: próbowali Amerykanie, próbowali Rosjanie, nadal tkwią w coraz większych korkach.

      • 0 5

      • Dzięki Bogu nie myslano tak przed laty i poza Witominską (jedyną ulicą prowadzącą na Witomino) zbudowano Kielecką i Małokacką. Uważasz że nie było takiej potrzeby i że to jest przyczyną korków?

        • 2 0

  • No tak, poco ma być korek w jedną stronę?. Zrobimy w dwie strony!

    Komuno wróć!

    • 7 3

  • autobusy pojadą pod prąd

    widać,że Pan prezydent Szczurek wypowiedział wojnę użytkownikom samochodów osobowych na rzecz autobusów,rowerów i ostatnio hulajnóg,bo dla tej kategorii ''usprawnia drogi''.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane