• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: autobusy pojadą pod prąd, żeby ominąć korki

neo
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W listopadzie ma już być gotowe rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić czas pasażerom komunikacji miejskiej, jeżdżącym przez ul. Chwarznieńską. Poranny korek ominą buspasem, którym będą jechać "pod prąd". Prace już trwają, a jego uruchomienie planowane jest w grudniu.



Kontrapas dla autobusów na przeciwległej jezdni to dobry pomysł?

Prace nad budową kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni już trwają. Większość z nich nie wymaga jednak wielkiej ingerencji w nawierzchnię, bo kluczem będzie oznakowanie. Autobusy mają bowiem poruszać się kontrapasem głównie podczas porannego szczytu, gdy ruch w kierunku centrum Gdyni jest duży, a w odwrotnym niewielki. Dlatego właśnie autobusy będą wykorzystywać trzeci pas, a kierowcy jadący od strony centrum w kierunku Chwarzna będą mieli do dyspozycji jeden.

  • Takie znaki będą oznaczać, że po lewym pasie (dla jadących w górę ul. Chwarznieńskiej) będą jechały autobusy.
  • Takie znaki będą oznaczać, że jadących w górę ul. Chwarznieńskiej mogą poruszać się dwoma pasami.
- Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ul. Chwarznieńskiej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontraruch dla autobusów nie będzie jednak wyznaczony na konkretne, wybrane wcześniej godziny. Będą o tym decydować osoby obsługujące Tristar, które na bieżąco analizują natężenie ruchu i czas przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Zastosowane zostanie również awaryjne zasilanie, które włączy się w przypadku zaniku prądu w sieci. Będzie działać przez 10 minut, co wystarczy autobusom na bezpieczne opuszczenie kontrapasa. Potem ruch będzie się odbywał jak dawniej - po dwóch pasach w każdym kierunku.

Inwestycja kosztuje nieco ponad 4 mln zł, z czego połowa współfinansowana jest z z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Gotowa powinna być jeszcze w listopadzie, a jeśli testy wypadną pomyślnie, w grudniu 2019 roku kontrapasem pojadą już autobusy z pasażerami.
neo

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

  • A te zapalające się piktogramy, informujące o funkcjonującym w danej chwili kontrapasie.. (1)

    ...są w ogóle zgodne z kodeksem ruchu drogowego? Takie oznaczenia w kodeksie występują?

    • 6 3

    • w kodeksie nie

      ale w rozporządzeniu o znakach i sygnałach już tak.

      • 2 0

  • Władze miasta na imprezki wydają dziesiątki milionów złotych, dla mieszkańców zostaje farbai słupki. (11)

    Przecież to nic nie da, korki nie zmniejsza się a autobus utknie na zwężeniu

    • 188 21

    • Ale nikt nie chce likwidować korków... (6)

      W miastach ze zrównoważonym transportem nie powinno się inwestować w rozwiązania zmniejszające korki, bo to tylko zachęca do korzystania z własnego samochodu. Należy jak najbardziej utrudniać korzystanie z własnego samochodu, z jednoczesnym usprawnianiem komunikacji miejskiej tak, aby była bardziej komfortowym i szybszym transportem niż własny samochód. U nas w Polsce niestety to pierwsze rządzącym wychodzi świetnie, to drugie póki co jeszcze nie.

      • 13 12

      • (3)

        U nas w Polsce. Powiedz mistrzu gdzie byłeś za granicą i widziałeś takie rozwiązania działające. Odpowiedz: w d*pie byłeś i g*wno widziałeś. W żadnym mieście we Włoszech, nie w Amsterdamie, w żadnym mieście w Wielkiej Brytanii, nie w Paryżu, nie w Kopenhadze, nie w Sztokholmie.

        • 4 5

        • Jest za.Monachium przed GaPa.Kto jezdzi Na narty doskonale to zna.Regulacja jest swietlna I zmienia sie rano kierunek I odwrotnie Od 15 ej I dotyczy wszystkich kierowcow.

          • 2 0

        • A Ty byłeś ananasie? (1)

          żeby wjechać np do centrum Londynu musisz dodatkowo zapłacić do tego pełno parkingów park&ride, sprawnie działające metro oczywiście inna skala miasta ale działa na swój sposób i nigdy nie wybierałem się do centrum autem

          • 6 1

          • Zaplacic musisz jak jezdzisz starym szrotem co i tak nie zmienia problemu komunikacji miejskiej stoajacej w korkach mimo bus pasow.

            • 1 1

      • Bardzo proste,przestac rejestrowac samochody w Gdyni I kupic jeszcze z 1000 autobusow,ryksze I raj Na ziemi

        • 1 1

      • Nie spodziewałem się ża na tym portalu przeczytam rzeczowy i sensowny komentarz. Zgadzam sie w 100%.

        • 3 3

    • nie utknie bo będzie tam sygnalizacja świetlna, w momencie dojazdu zapali się zielone światło dla autobusu.

      • 1 0

    • (2)

      Albo zamiast jechać buspasem będą powodować jeszcze większe korki wciskając się na prawy pas ze skrajnie lewego (jak to się odbywa na zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego na ul. Unruga)

      • 6 9

      • Jak nikt nie chce autobusu wpuścić to tak jest.

        Pewnie kwestia kultury...

        • 8 4

      • Autobusy skręcają z środkowego pasa,na prawy,wolno,za to wielu prowadzących auta osobowe skręca z pasa do jazdy na wprost w prawo,mędrcze.

        • 6 3

  • Super sprawna firma (1)

    MTM wykonywała te prace prawie dwa miesiące ze średnią ilością pracowników na placu budowy w ilości 2 osoby. W ostatni piątek, poniedziałek i wtorek o sobotach nie wspomnę nie było żadnego pracownika. Ciekawe ile roboczogodzin znalazło się Panie Łucyk w kosztorysie.

    • 59 5

    • Mam Trzy Maszyny :)

      W Sopocie to samo MTW grzebie po pół roku kawalek drogi. I 2 osoby to max na budowie...

      • 1 0

  • Dlaczego nie można zrobić drogi z IIMPS w dół?

    Trzecia nitka z Witaminą do centrum by się przydała.

    • 6 1

  • Gdynia stawia na transport publiczny

    Dobre. Jakoś nie widać tego w pensjach pracowników ZKM.

    • 5 0

  • A jak to ma się do obwodnicy Witomina ! (1)

    Kolejne 4 miliony pójdą w błoto jak powstanie obwodnica Witomina https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdynia-powstanie-obwodnica-Witomina-n136188.html
    Czyli znowu wydawanie pieniędzy w błoto bezmyślnie.

    • 13 0

    • jak to jak?

      Przetarg zostanie rozpisany, ale kwota realizacji zniechęci kontrahentów.
      Wtedy Łucyk ze Szczurkiem wzruszą ramionami i obecne rozwiązanie wpiszą sobie jako sukces na listę inwestycji zrealizowanych podczas swojej kadencji...

      • 1 0

  • Pierw autobusy , a potem wozy

    Do czego to zmierza . W cywilizowanym kraju po lewej stronie będą jeździć.

    • 3 0

  • czy przy falochronie autobus będzie odpalał silniki odrzutowe by wystartować i przelecieć nad korkiem do Witawy

    bo nie chce mi się wierzyć że wydanych zostanie 4 mln żeby przesunąć o kilka metrów wjazd autobusu do korka...zwłaszcza że obecnie autobusy raczej jadą do końca i poza d**ilami z małymi fifrakami wszyscy je wpuszczają...

    • 9 0

  • Szaleństwo z górnej półki

    Panie Łucyk, a może postawi Pan na Tolka Banana. Z dobrym skutkiem dla wszystkich.
    Lepszym i tańszym rozwiązaniem było by zabranie chodnika i / oraz ścieżki rowerowej, które są bardzo mało wykorzystywane.
    Aha, nie zostanie Pan prezydentem po Szczurku, nie ma sensu się wysilać takimi karkołomnymi pomysłami z piekła rodem.

    • 6 4

  • obłudnicy

    Urzędasy mają parking ale plebs musi płacić za parkowanie. Urzędnicy nic nie robią w sprawie wraków blokujacych Karwiny

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane