- 1 Kto się przypiął do mojego roweru? (101 opinii)
- 2 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (463 opinie)
- 3 Szklana pułapka na wybiegu dla psów (88 opinii)
- 4 Chcieli wymusić młotkiem oddanie telefonu (53 opinie)
- 5 Mapa pożarów aut w Trójmieście (117 opinii)
- 6 Winda w tunelu do dworca Gdynia Główna (52 opinie)
Gdynia chce tankować autobusy wodorem
Gdynia podpisała z Grupą Lotos list intencyjny, który jest pierwszym krokiem do tego, by w przyszłości zaczęły jeździć po mieście autobusy na wodór. Technologia nawet w Europie jest na razie jednak w fazie testów, choć do zakupu takich pojazdów przymierza się np. Gdańsk.
Autobusy na wodór: mniej zanieczyszczeń, cichsza praca
Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych zanieczyszczeń, przy cichej pracy silnika. Stąd - jak tłumaczą władze Gdyni - zainteresowanie tą technologią.
- Ważny jest dla nas nie tylko komfort przewozu pasażerów, ale też jakość powietrza. Z radością podjęliśmy współpracę z grupą Lotos w tej kwestii. Jesteśmy otwarci na nowe technologie, by jakość środowiska była jak najwyższa. To także rekomendacja dla innych samorządów, by tą drogą podążać - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Gdynia ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. To jednak melodia przyszłości. Technologia jest bowiem na tyle nowatorska, że w regularnej eksploatacji takich pojazdów nie ma jeszcze w dużo bardziej zaawansowanych komunikacyjnie miastach w Europie, jak Londyn, Oslo, Mediolan, Hamburg czy Kolonia, do których władze Gdyni lubią się porównywać.
Czytaj też: Autobusy z Gdańska trafią do Gdyni
Lotos planuje inwestycje w wodór
Współpraca z Gdynią jest również w interesie grupy Lotos. Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje grupy Lotos produkują w ciągu godziny. Sęk w tym, że wodór dla ogniw paliwowych musi mieć czystość na poziomie 99,999 proc. czyli tzw. pięć dziewiątek.
Dlatego firma planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania, szukając partnerów w tym obszarze.
Zobacz również: Gdynia drugi raz chce kupić 55 autobusów
- Pracujemy nad projektami wodorowymi od lat. Dla transportu miejskiego wodór ma dużą wartość. Paliwo tankuje się szybko, może być wykorzystywane przez cały dzień. Ma wiele zalet, których nie ma CNG. Pracujemy z kilkoma samorządami na temat rozwoju podobnych projektów. Wierzę, że bliskość między Gdynią i rafinerią pozwoli działać bardzo szybko - wyjaśnia Mateusz A. Bonca, pełniący obowiązki prezesa zarządu Grupy Lotos.
W Polsce jest obecnie trzech producentów, którzy byliby w stanie dostarczyć takie pojazdy do Gdyni.
Czytaj również: Gdynia kupuje używane autobusy
Miasto nie wyklucza, że po upowszechnieniu się technologii, będzie tak formułowało zapisy przetargowe, by preferowany był właśnie napęd wodorowy. Konkretów i terminów, kiedy pierwsze autobusy zasilane nowym paliwem mogłyby wyjechać na ulice - na razie brakuje.
- Ekologiczny, niskoemisyjny transport to nasza wizytówka. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo - zapewnia prezydent Gdyni.
Przypomnijmy, że w zeszłym roku po mieście jeździł prototypowy model przegubowego trolejbusu zamówiony przez Rygę. Wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 100 kW, będące napędem pomocniczym z regulatorem w postaci baterii litowo-tytanowych o mocy 23 kW pojazd jeździł po Gdyni w ramach testów.
Zobacz też: Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni
Autobusy wodorowe najpierw w Gdańsku?
Niewykluczone, że w Trójmieście pierwsze autobusy na wodór pojawią się jednak w Gdańsku. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje chce w ramach testów kupić trzy 12-metrowe pojazdy. Mają kosztować ok. 7 mln zł. Jeśli ich eksploatacja wypadnie pomyślnie, to do Gdańska mogłoby trafić osiem takich autobusów.
Plany miasta są elementem programu "Bezemisyjny transport publiczny" prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, w który wchodzą też autobusy elektryczne i hybrydowe. Pojazdy do Gdańska miałyby trafić do 2021 roku.
Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni
Miejsca
Opinie (262) ponad 10 zablokowanych
-
2018-04-03 13:24
Szczurek - daj spokój!
- 18 3
-
2018-04-03 13:22
Napijmy sie oleju.
- 15 1
-
2018-04-03 13:11
(1)
A na kryptonit nie ma?
- 21 4
-
2018-04-03 13:22
Powinien być na siarkowodór,sam urząd zasilił by całą komunikację,odzysk energii z krzeseł i foteli.
- 8 1
-
2018-04-03 13:20
wodą po śledziach niech tankują
ahahahahahahaha
- 20 3
-
2018-04-03 13:17
Szczurek proszę odejdź!
Nie kompromituj naszego kochanego miasta!!!
- 25 6
-
2018-04-03 13:16
Czy to ta sama Gdynia, która od Gdańska kupuje używane autobusy ? ;)
- 25 2
-
2018-04-03 13:12
1 kwietnia był w niedzielę
czy artykuł ma 3 dniowe opóźnienie?
- 41 3
-
2018-04-03 13:08
przedwyborcza
Kiełbasa
Ha Ha Ha
najpierw kupujemy stare graty od gdańska a teraz Samorządność chce żebyśmy uwierzyli w takie cuda ...- 31 4
-
2018-04-03 13:08
papier wszystko zniesie
- 30 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.