• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: ciężarówki zważą już w porcie

Michał Sielski
26 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ciężarówki w Oliwie już tylko z wjazdówką
Wszystkie kontenery z GCT przy załadunku na samochody będą ważone. Wszystkie kontenery z GCT przy załadunku na samochody będą ważone.

W gdyńskim terminalu kontenerowym GCT ważone będą wszystkie pojazdy odbierające kontenery. To efekt kar nałożonych na terminal.



Ważenie wszystkich kontenerów przy wyjeździe z portu sprawi, że na drogach będzie mniej przeciążonych ciężarówek?

Do tej pory kary za przeładowany samochód płacili przewoźnicy. Czasami bardzo wysokie, co nie odstrasza oszustów, wożących zbyt ciężkie ładunki bez zezwolenia. Efektem są m.in zniszczone drogi. Gdynia odczuwa to w swoim budżecie, permanentnie remontując starszy odcinek Estakady Kwiatkowskiego. W 2013 roku na remont przegubów trasy wyda min. pół miliona złotych, a potrzeby są kilkukrotnie większe.

Walka z przeciążonymi składami nie jest prosta, ale coraz bardziej skuteczna. Przed rokiem za nieco ponad 307 tys. zł powstało stanowisko do ważenia pojazdów, z którego będzie mogła korzystać Inspekcja Transportu Drogowego. Znajduje się ono na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdyni - przy wjeździe do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego.

Teraz przyszedł czas na uporządkowanie sytuacji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Inspektorom ITD pomoże nowe prawo, pozwalające ukarać wszystkich uczestników transportu, tj.: kierowcę, spedytora, załadowcę, a nawet terminal. Na efekty jego wprowadzenia nie trzeba było długo czekać. Przewoźnicy korzystający z usług GCT dostali właśnie maile, w których czytamy:

(...)"w związku z coraz częstszymi przypadkami nakładania na GCT jako na załadowcę kar z tytułu obsługi przeciążonych zestawów samochodowych, jesteśmy zmuszeni uruchomić procedurę sprawdzania masy całkowitej zestawów samochodowych zgłaszających się do GCT po podjęcia kontenerów. Sprawdzanie odbywa się na bramach wjazdowych do terminalu. Jeśli załadunek kontenera spowoduje przekroczenie masy całkowitej zestawu, Gdynia Container Terminal SA może odmówić załadunku takiego kontenera.(...)

Sprawdziliśmy, ważone są wszystkie kontenery, a nie - jak spodziewali się przewoźnicy - tylko niektóre.

- Zasada jest prosta. Masa całkowita zestawu z jednym kontenerem nie może przekraczać 30 ton, a z dwoma 40 ton - mówi nam pracownik działu operacyjnego GCT.

Pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego przyznają wprost, że to próba uniknięcia odpowiedzialności przez terminal. Bo jeśli jego pracownicy dochowają wszelkiej staranności, by nie wypuszczać przeciążonych samochodów, karę dostaną tylko przewoźnicy.

- To ruch we właściwą stronę. Załadowcy przecież doskonale wiedzą, ile waży każdy kontener i czy waga przewożącego go samochodu przekracza dopuszczone normy - mówi Grzegorz Kamiński, z Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Tyle przepisy, ale w rzeczywistości wiele kontenerów, które przypływają do gdyńskiego portu, waży powyżej 23 ton. A wtedy ich przewóz jest mniej opłacalny dla uczciwych przewoźników, bo towar trzeba przeładować do dwóch kontenerów.

- Wynika to z prostej matematyki. Typowa waga ciągnika to 7500 kg (z paliwem), naczepa podkontenerowa to kolejne 5300 kg, tara kontenera 40'HC: 4000kg, czyli łącznie: 16800 kg. Waga ładunku w kontenerze może być więc nie większa niż 23200 kg brutto. W efekcie niektórzy muszą przeładowywać towar na dwa kontenery i są zdziwieni, bo "do tej pory się udawało" - wylicza jeden z przewoźników.

Inspekcja Transportu Drogowego jest wyczulona na takich oszustów.

- Zasada ich działania zawsze jest podobna. Pobierają jeden kontener o odpowiedniej wadze, wyjeżdżają nim z terminalu i zostawiają w jakimś magazynie lub na placu. Potem przyjeżdżają po kolejny, zawożą w to samo miejsce i przeładowują cały ładunek do jednego. Załadowca w terminalu nic nie zawinił, ale w efekcie do odbiorcy jedzie przeładowany samochód. Taka preselekcja już na etapie załadunku komplikuje jednak sprawę, więc zmniejsza skalę zjawiska. A im ona mniejsza, tym skuteczniej możemy ścigać oszustów - podkreśla Grzegorz Kamiński.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • Kiedys Inspekcja była skuteczniejsza niż obecnie.

    Co z tego , że ważą, jak kierowca może rozładować jeden kontener i pojechać po drugi, a nastepnie doładować ten pierwszy. Na obwodnicy i na A-1 widać pojazdy które wiozą 2 kontenery 20 stopowe. Proszę zapytać zarzadcę A-1 jak cieżkie pojazdy poruszaja sie autostradą.

    • 0 0

  • WAGI 24H

    • 0 0

  • kontenery

    mozna ladowac 55 ton i smialo jechac, brak kontroli i wag przy portach az milo

    • 0 0

  • wagi kontenerow

    ustawic ITD na 24H przy porcie a sprawa sama sie wyprostuje, poraszka tarczki przegiete, waga zestawu 86 ton i tak sie smiga w gdynia????

    • 0 0

  • Nareszcie!!!!!!! (3)

    Pytanie tylko: czemu tak długo to trwało?

    • 162 2

    • dlaczego

      "czemu" używa sie w innym kontekście:
      "czemu miało służyć tak długie oczekiwanie na ..."
      tak sądzę, bo nie posiadam wykształcenia w tym kierunku, ale w moim domu tak się mówiło od mych szczenięcych lat, jak to w arystokracji

      • 0 0

    • podatki dzialaja lepiej na wyobraznie niz wiezenia, trzeba je tylko wyegzekwowac.

      • 1 0

    • Bo nie jesteśmy niemcami

      najpierw musimy się nagadać, nakrzyczeć, ponaprawiać drogi - wszystko, tylko nie przewidywanie.

      • 13 0

  • Nie ma czegos takiego jak "Gdynski Terminal Kontenerowy". Jest GCT, czyli (16)

    Gdynia Container Terminal, oraz GTK czyli Gdanski Terminal Kontenerowy.

    • 27 33

    • Jak nie ma? (4)

      Jest przecież. Żyjemy w Polsce i takim językiem tutaj operujemy.

      • 7 5

      • To jest nazwa wlasna i to gdzie zyjemy nie ma znaczenia. (3)

        A firma nazywa sie Gdynia Container Terminal S.A. i pod taka nazwa widnieje w rejestrze przedsiebiorcow

        • 12 2

        • (2)

          Firma o nazwie Gdynia Container Terminal S.A. znajduje się w Gdyni i zajmuje się przeładunkiem kontenerów, siłą rzeczy jest więc gdyńskim terminalem kontenerowym o nazwie GCT. Idąc twoim tokiem myślenia Peugeot to nie samochód, tylko... Peugeot.

          • 0 2

          • Nazwa własna "Gdynia Container Terminal" to Gdyński Terminal Kontenerowy
            Nazwa własna "Peugeot" to marka samochodu.
            I wszystko się zgadza, nie przeinaczaj głąbie.

            • 0 0

          • Owszem, jest gdyńskim terminalem kontenerowym ale nie

            Gdyńskim Terminalem Kontenerowym. To zasadnicza roznica.

            • 6 0

    • boże, baby...

      WHO, THE f..., CARES?

      • 1 3

    • ale jak to przełożysz na nasze to wyjdzie Gdyński Terminal Kontenerowy

      • 1 2

    • (3)

      A nie Dct?

      • 0 7

      • DCT tez jest, w Gdansku. (2)

        • 7 1

        • Danzig Container Terminal oO? (1)

          • 8 4

          • Deepwater Container Terminal ;]

            • 4 1

    • Gdynia Container Terminal (2)

      to w tłumaczeniu na polski Gdynski Terminal Kontenerowy. To tak jak Angelika - Andżelika

      • 7 4

      • rozumiem ze masz iPoda firmy Jabłko, samochód firmy Bród, zegarek (1)

        firmy Obywatel i dzinsy firmy Kowboj ??

        • 4 1

        • Chciałbym mieć

          Używam też angielskich nazw - tam gdzie jest to logicznie uzasadnione i gdzie nazwa jest jednoznacznie kojarzona. Natomiast terminal można nazwać tak, albo tak - podobnie jest z portem lotniczym (airport) itp. Nie ma co szukać dziury w całym i czepiać takich szczegółów w cudzych wypowiedziach, o to mi tylko chodziło.

          • 2 1

    • i jeszcze Cię minusują..

      co za łosie, nikt nie kuma, a tłumaczy się im jak 4 letniemu dziecku.

      • 3 1

    • Andżelika w majtki sika

      :D

      • 8 9

  • ciezary?

    mlawa,tomaszow?a pan lipinsli z oksywia?to gips?!jego ciezarowki to juz chyba wszystkie drogi rozjezdzily na oksywiu?u niego tylko ciezary sie wozi!powinien na swoj koszt naprawic drogi na oksywiu a stac go na to!kasy ma dosc!trfil 6 w totolotka na poczatku roku (33 000 000)najwyzsza w polsce.niech remontuje co zniszczyl

    • 0 0

  • andzelika co to za typiara?

    polowa opini to jej jakies tlumaczenia nazwy.kogo to obchodzi ja ten port dokladnie sie nazywa.Chinczyk i wszyscy wiedza!!dokladniej zwiac prywatny folwark rodziny Czartowskich ta d*pa to tez pewnie rodzina ze sie tak spuszcza.jak obca to ja pan prezes kopnie w d*pe z usmiechem na twarzy jak mu sie znudzi.kto w d*pe wchodzi to tam pracuje.a z tym wazeniem to sie obudzili?wystarczy zatrudnic na bramach normalnych i kumatych ludzi i dobrze im placic i zrobili by przadek bez warzenia. paru operatorow to byli kierowcy .znaja sie na tym .z nimi tylko pogadac i zatrudnic na bramach i porzadek by byl ale jak wola placic to niech placa i beda placic bo wiele jest sposobow aby wywiazc ciezki 20

    • 0 0

  • wagi

    ustawic wagi przy porcie i postawic ITD na 24h i po sprawie

    • 1 0

  • no nareszcie (3)

    dość kolein na drogach a zwłaszcza szkoda tych nowych dróg

    • 4 2

    • budować lepsze drogi (2)

      w innych państwach już dawno mają

      • 1 1

      • Polskie drogi nie ustępują jakością zagranicznym (1)

        • 0 2

        • a w cenie sa najlepsze

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane