• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: co z przebudową ul. Chwarznieńskiej?

Patryk Szczerba
4 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa
Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie. Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni połączona z remontem ul. Hodowlanej i budową zbiornika retencyjnego na Witominie odwleka się w czasie. Nie ma wciąż zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wiadomo za to, że w trakcie remontu, na odcinku leśnym pojawi się kontrapas dla autobusów.



Czy przebudowa ul. Chwarznieńskiej pomoże w rozładowaniu korków?

Sytuacja kierowców na Chwarznieńskiej pogarsza się z tygodnia na tydzień, wraz z oddawaniem do użytku kolejnych mieszkań na Chwarznie i Wiczlinie. Kierujący zaciskają zęby, stoją w korkach, także dlatego, że władze miasta obiecują, że mają plan, by rozładować zatory.

Od 2015 roku plany i projekty przebudowy Chwarznieńskiej



Trzy lata temu rozpoczęto poszukiwanie projektanta. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór inwestorski Gdynia ma do zapłacenia 1,2 mln zł. Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku.

Trudniejsze, niż zakładano okazało się jednak odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego - przez kolizję z obecną infrastrukturą - i termin został przesunięty na następny rok. Mijały miesiące, aż we wrześniu 2017 roku na stronie miasta pojawiła się informacja, że dokumentacja jest gotowa. Teoretycznie przetarg powinien być ogłoszony w najbliższym czasie.

Czytaj też: Przetarg na przebudowę ul. Chwarznieńskiej

Niestety, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa przekazał nam, że gotowego projektu nie ma, więc nie ma o czym rozmawiać. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu. Pracownicy dodawali, że problemem może być brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu. Władze Gdyni zapewniały, że przetarg zostanie na pewno ogłoszony - najszybciej jak to możliwe. Niektórzy radni Samorządności zdążyli już nawet oficjalnie wskazywać daty przekazane przez urzędników.

- Wg urzędników, planowany termin ogłoszenia przetargu to przełom października/listopada tego roku, jeżeli ostatnie uzgodnienia zostaną przeprowadzone bez niespodziewanych przeszkód - pisał na swojej stronie internetowej Paweł Brutel, radny Samorządności z Witomina.
Okazało się, że to tylko płonne zapowiedzi. W lutym wojewoda pomorski uchylił zaskarżoną decyzję prezydenta miasta Gdyni o rozbudowie Chwarznieńskiej, przekazując ją do ponownego rozpatrzenia, więc wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji. Wtedy stało się jasne, że Gdynia ma problem z inwestycją przez protesty mieszkańców.

Będzie kontrapas dla autobusów



- Zakładaliśmy, że przetarg ogłosimy w kwietniu. Uchylenie decyzji wymusiło stworzenie projektów zastępczych, by zaspokoić potrzeby stron i konieczność ponownego wniosku dotyczącego realizacji inwestycji drogowej, co wydłuża całość. Nie ma pewności, że nie będzie kolejnych protestów. Robimy tę inwestycję dla gdynian, więc pozostaje czekać - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
W związku z perturbacjami, inwestycja może się zakończyć nawet dopiero w 2021 roku. Taka informacja z kolei pojawiła się wraz przetargiem na opracowanie dokumentacji projektowej dla wyznaczenia kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

Według pomysłu włodarzy autobusy jadące w kierunku centrum będą miały podczas remontu do dyspozycji jeden z pasów przeciwległej jezdni. Koszt dokumentacji projektowej to blisko 50 tysięcy złotych. Takie rozwiązanie zostanie prawdopodobnie na stałe.

By to zrobić, potrzebne będą oznaczenia na jezdni, znaki zmiennej treści, dodatkowa sygnalizacja, która zostanie zsynchronizowana z istniejącą. Rozwiązania mają być powiązane z Tristarem, a całość ulżyć pasażerom komunikacji, którzy rano i bez remontu spóźniają się, bo autobusy stoją w korku.

- Dokumentacja projektowa będzie stanowić podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację zadania oraz rozliczenia wszystkich robót - informują urzędnicy z ZDiZ w Gdyni.

Co po rozbudowie Chwarznieńskiej?



Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy. Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy.
Przypomnijmy: według wstępnych koncepcji kierowcy jadący od strony Rolniczej zyskają lewoskręt w kierunku ul. Hodowlanej. Z naprzeciwka łatwiej będzie wjechać w ul. Uczniowską i Widną. Pojawi się buspas, poszerzone zostaną też zatoczki autobusowe i drogi rowerowe.

Oprócz poszerzenia ul. Chwarznieńskiej, w zakres opracowania wchodzi również przebudowa ul. Hodowlanej, która zyska nową kanalizację deszczową. Prace przy jej budowie zakończą się odtworzeniem nawierzchni, a tym samym polepszeniem stanu mocno nierównej dziś drogi. Woda opady mają trafiać do zbiornika retencyjnego, który powstanie na terenie ogródków działkowych przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Szacowany koszt może sięgnąć 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (308) ponad 20 zablokowanych

  • Szczur, Stepa i Guc, w 20 lat waszych nieudolnych poczynan

    zakatowaliscie nasza Gdynie! na tle Gdanska jestescie zalosnymi pazernymi zulami owinietymi wokol kazdego developera ktory wam pokaze banknot. Zmieciemy was z powierzchni ziemi- wkrotce!!!!

    • 28 1

  • Na Chwarzno i Wiczlino to nawet karetka nie dojedzie. Lepiej niech zainwestują w lądowisko dla helikopterów ratowniczych ;-)

    • 20 3

  • Gdynia = Radom polnocy (1)

    Gdynia = radom polnocy.....gadajcie co chcecie o adamowiczu ale chlop zmienil Gdansk na miasto na poziomie EU. Gdynia to bardziej klimaty syfiastej bulgarii, czy innego wschodniego syfu....drogi dziurawe, szaro ponuro......

    • 26 5

    • Przypomina mi raczej przedmieścia Kościerzyny

      Bo nawet centrum Kościerzyny wygląda lepiej po rewitalizacji

      • 20 1

  • Skąd wziąć kasę na drogi na Witominie

    Niepotrzebne nikomu centrum sąsiedzkie na Witominie - 3,6 mln zł, Pomnik Polski Morskiej - 3 mln. To już 6,6 mln. Szukać dalej?

    • 19 6

  • droga (1)

    Czytam co za bzdury Na wiczlinie bedzie okolo 20 tys. mieszkancow czas leci szybko bedzie tragedia drogowa Panie Szczurku i Stępa

    • 21 8

    • to może przyłączcie się do Gdańska?

      • 13 1

  • (1)

    Osoby które chcą na odcinku leśnym bus pas są kompletnymi kretynami. Jeden pas dla samochodów to dwa razy dłuższe korki! Trzeba nie mieć wyobraźni, albo mózgu.

    • 17 6

    • Ja mam mózg!

      • 6 8

  • za kilkadziesiąt milionów... (21)

    pojawi się buspas, lewoskręt, poszerzone zostaną też zatoczki autobusowe i drogi rowerowe. Stępa czas na emeryturę. Lepiej już nic nie robić, niż wprowadzać rozwiązania, które winny być wprowadzone w latach osiemdziesiątych a nie XXI wieku. Połączenie Chwarzna / Wiczlina z centrum to MASAKRA!

    • 153 18

    • 30 mln to coś sporo

      • 5 5

    • Na zachodzie wychodzi się z dróg rowerowo-pieszych, bo nie mają walorów komunikacyjnych, a jedynie turystyczne (5)

      Niestety jest na to w Polandii duże ciśnienie, bo łatwo wyrzucić cudzą kasę.
      Aktualnie większość tych "inwestycji" nadaje się do remontu i lekką rąsią te pieniądze się wyrzuca, zamiast zmusić galaretę do małego wysiłku i robić coś przyszłościowo i z sensem. Jednak są u nas jacyś mitomani działacze, co dręczą ludzi tymi swoimi absurdalnymi i wsteczniackimi koncepcjami.
      Rower w mojej okolicy przestaje być sensownym rozwiązaniem i dlatego zamierzam zaprzestać tej aktywności. Niestety "udogodnienia" powodują, że dojazdy rowerem stały się niebezpieczne i już często 3x bardziej czasochłonne.
      Jedynym sensownym rozwiązaniem są pasy i drogi dla rowerów zgodne z tzw. kodeksem drogowym, a pozostałe 90% tych inwestycji, to antykomunikacja.

      • 24 8

      • (4)

        100% racji. aby rower mógł być potraktowany jako pełnoprawny środek komunikacji, musi być szybki. Mieć priorytet. Inaczej to zawracanie d...

        • 16 4

        • Wyłączyć śródmieście z ruchu samochodowego. (3)

          • 13 9

          • Mieszkasz w śródmieściu? (2)

            • 13 1

            • (1)

              Mieszkam i popieram w 100%

              • 6 9

              • Decydując się na zamieszkanie w śródmieściu wiedziałeś,

                że z tym się wiąże zwiększony hałas, zanieczyszczenie i inne uciążliwości?
                Ja i moi przodkowie zdecydowali się na kupno działki i zamieszkanie w spokojnej dzielnicy, wśród domków jednorodzinnych i z ogrodem. I tu nie chcą nam zrobić strefy 30, przejść dla pieszych, zakazu wjazdu motocykli ( jak na Świętojańskiej), a za to mają plany na wybudowanie ponad 200 mieszkań i wprowadzenie do ruchu kilkuset samochodów bez zapewnienia przejezdności.
                I to ma być w porządku? Tak się dba o mieszkańców dzielnic?
                Wszystko tylko dla śródmieścia?

                • 11 4

    • Masakra to bylo sobie kupic mieszkanie na wiosce - czyt. na Wiczlinie. (8)

      • 23 19

      • to wyniki zaniedbań szczura, mało się buduje i bliżej centrum są po 10 tysięcy m2 (7)

        przyznaj, że to trochę drogo dla młodego małżeństwa.

        • 39 10

        • Masz rację, kogo stać na te apartamentowce!

          To one podbijają ceny mieszkań.

          • 8 5

        • kwik zazdrości, skowyt i jazgot PiSu (4)

          bezsilne ujadanie
          nie zmieni faktu, że Gdynia to potęga i klasa

          a Kaczyński to nędza,
          życiowy nieudacznik
          i brak kręgosłupa moralnego
          oraz ruska, radziecka zdradziecka morda

          • 13 25

          • Zapomniales napisac o brazowych i zoltych wydalinach.

            nie jestes w formie - pozegnaj sie z premia.

            • 10 6

          • wyborca pana szczurka w akcji:) (2)

            chyba już tylko tacy głosują na niego:))))

            • 19 8

            • (1)

              To nie wyborca to szczurowy etatowiec zwany kwik śmieciem,

              • 16 5

              • to tylko zatroskany obywatel

                • 5 9

        • To prawda

          Wielu znajomych wynajmujących w Gdyni kupiło mieszkania w Gdańsku, bo w Gdyni w rozsądnej cenie tylko Wiczlino i pola kapusty.

          • 25 9

    • wszystko tylko na papierze. szczur i stepa kończcie już!!! (4)

      • 28 5

      • kwik zazdrości PiSu (3)

        • 10 18

        • (2)

          Nie wstyd ci śmieciu że tak się kurkisz za parę groszy od wpisu?

          • 9 6

          • znów ci się zakalec pod czaszka zrobił

            więcej cebuli jedz edzio,
            więcej cebuli a mniej ruskiej wódki

            • 8 7

          • Pisowcy tylko obrażać, okłamywać i okradać emerytów potrafią i uwielbiają.

            • 9 8

  • Nie da się (18)

    • 150 18

    • O to to (3)

      Gdańsk ma w herbie "Nec Temere, Nec Timide". Jak po łacinie będzie "Nie Da Się"?

      • 25 3

      • non potes facere aliquid (2)

        • 15 3

        • nie bądź już taki alfa i romeo

          • 14 2

        • i vice wersja

          • 16 0

    • szczurek wiadomo, że chce utrzymac się kolejne lata przy korycie, ciekawy jestem jakie bedzie jego hasło wyborcze w tych (6)

      • 32 8

      • (1)

        Jak to jakie? "Wiedz chodź pomaluj mój świat" ;)

        • 15 6

        • Nawet tekst piosenki 2+1 fałszujesz. Jak prwy pisowiec.

          • 15 3

      • jakoś dzięki Szczurkowi Gdynia jest w czołówce najlepiej rozwijających się miast w Polsce (3)

        no ale dla was towarzyszy białe jest czarne
        i nic was nie przekona

        a twój kwik przeraźliwy
        jest najlepszym dowodem
        jak ogromna jest zazdrość Kaczyńskiego

        brawo Gdynia i jej mieszkańcy

        • 16 24

        • jedyny wspaniały wynik to zadłuzenie miasta, wraz z spółkami miejskimi 750 milionów złotych. Brawao!!! (1)

          • 21 6

          • Tylko żeby chociaż były jakieś inwestycje za te pieniądze

            • 19 5

        • Że szczurkiem czy bez to.miasto by się rozwijalo

          Ale.tak.durnych decyzji i tak powolne realizację niektórych to jesteśmy minus.

          • 20 9

    • Ktoś wie czy motocykle mogą jeździć po BUSpasach w Gdyni? (6)

      Mam na myśli legalną jazdę oczywiście.

      • 14 4

      • nie mogą, szczurek nie dopuścił, normalnie średniowiecze. (3)

        • 22 9

        • Podaj idioto, co ma Szczurek do ustalania prawa drogowego ? (1)

          • 11 9

          • Ma prawo ustalić kto może korzystać z buspusow. Np w Gdańsku czy Warszawie motocykle mogą jeździć buspasami

            • 15 3

        • kwik kwik kwik

          • 9 18

      • Wszystkie jednoślady mają jeździć po drogach rowerowych (1)

        Prędkość nie ma znaczenia, należy się dostosować. Kolarze też nie mają jeździć szybko. Ma być bezpiecznie!

        • 13 8

        • Oj, napisałem po drogach rowerowch?

          Nie, chodziło mi o ścieżki. Po "ścieżkach rowerowych" mają jeździć motocykliści.

          • 10 8

  • Blokada

    Zablokować dojazd i trwać tak długo aż urzędnicy nie podadzą się do dymisji.

    • 16 7

  • Bla, bla, bla

    Samolociki nad Gdynią - dwa dni - nie - dwa miesiące non stop przez 24h na dobę. Panie Szczurek - spójrz w lustro i zastanów się nad swoją przyszłością. Nie jawi się w świetlanych barwach, oportunizm i uśmiechanie się do Kaczyńskiego na wiele się nie zda - zostanie Pan rozliczony z łamania prawa - kwestia czasu. To kwesta czasu...

    • 21 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane