• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w rowery dostawcze

Michał Sielski
19 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: rowery towarowe także dla mieszkańców
Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku. Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku.

Ok. 1 mln zł unijnej dotacji dostanie Gdynia na wprowadzenie rowerów cargo. Chce przekonać do nich mieszkańców i przedsiębiorców, głównie ze Śródmieścia.



Rowery dostawcze to dobry pomysł?

Co to jest rower cargo? W skrócie: rower dostawczy, który ma "przyczepkę" lub przestrzeń ładunkową, najczęściej z przodu. Nie musi być to jednak odpowiednik małego samochodu dostawczego, bo w część bagażową można zaaranżować tak, by wozić w niej np. małe dzieci.

W centrum Gdyni takie pojazdy mają służyć przede wszystkim dostawcom, którzy w ten sposób mogliby rozwozić część towarów. Wszystko dzięki unijnemu projektowi CoBiUM, w którym weźmie udział Gdynia. Ze środków unijnych zakupione zostaną rowery, które będą własnością miasta. Nie wiadomo jeszcze jednak na jakich zasadach początkowo będzie można z nich korzystać. Prawdopodobnie docelowo trafią do sieci Roweru Metropolitalnego i każdy będzie mógł je wypożyczyć.

- Gdynia ma zamiar zaangażować się w badanie i prowadzenie działań pilotażowych wśród pracowników jednostek samorządowych oraz przedsiębiorców na terenie ścisłego centrum miasta. Połączymy to z innym projektem, dotyczącym systemu dostaw w Śródmieściu. W planach jest również zakup rowerów dostawczych - mówi Alicja Pawłowska, kierownik referatu projektów unijnych i zarządzania mobilnością w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czy wprowadzenie rowerów dostawczych rozwiąże problemy z parkowaniem na chodnikach i drogach rowerowych?


Z takich rowerów korzystać będą też pracownicy miejskich służb, odpowiedzialni np. za czyszczenie ulic. Urzędnicy chcą również zachęcić do nich kurierów, a także mieszkańców, którzy np. wygodnie mogliby dowozić dzieci do przedszkoli i szkół.

Gdynia przystąpiła do projektu wraz ze Słupskiem, szwedzkim Vaxjo, Uniwersytet w Greifswaldzie, Duńską Organizację Turystyki Rowerowej (Kopenhaga) oraz firmą Energiekontor z Bremy. Budżet na realizację gdyńskiej części projektu wynosi 247 tys. euro i otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 proc. Projekt musi być zrealizowany do końca stycznia 2021.

Ile z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup rowerów, a ile na działania promocyjne? Na razie nie wiadomo. Za miesiąc ustalone zostaną szczegóły. Pozostaje mieć nadzieję, że większość, bo w ciągu najbliższych trzech lat Gdynia uczestniczyć będzie też w projekcie City Changer Cargo Bike, który polegać będzie głównie na organizacji warsztatów, tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz promowaniu ruchu rowerowego z wykorzystaniem rowerów towarowych.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • Inwestycje....

    Już mnie nic nie zdziwi...Proponuję lektyki z muzyką disco polo w tle....Za 99 zł na godzinę

    • 21 1

  • (1)

    Dostawcy sklepów maja z tego korzystać? Mają przeładowywać towar czy już u producenta danego towaru pojawić się na rowerze?
    Nie rozumiem pomysłu, no ale cudze (poniekąd) pieniądze najłatwiej się wydaje.

    • 22 1

    • wystarczy rozwiązanie problemu "ostatniej mili"

      nie potrzeba zaopatrywać się u producenta : wystarczy dobrze zorganizowane centrum logistyczne: cyclologistics

      • 0 0

  • Zacznijmy od tego ze .... (2)

    Drogi dla rowerów są w całym srodmiesciu, miejsca dla inwalidów na każdym rogu, a nikt nie pomyśli o miejscach dla dostawców, którzy zaopatruja wszystkie te sklepy.Stają w zatoczkach bo nie mają wyboru i na wariata nie uzyja wozka transportowego tylko recznie zeby jak najszybciej.

    Szkoda tylko ze często gęsto policja czy straż miejska nie wykazują empatii, przecież wiadomo, ze Ci dostawcy nie są tam dla przyjemności.

    Miasto mogłoby pomyśleć o chociaż 1-2 miejscach na każdej bocznej uliczce w ścisłym centrum gdzie powiedzmy w godzinach 8-16 miejsce służyło dostawcom, a później mieszkańcom.

    • 23 1

    • jak część chodnika zajmie dostawca na rowerze cargo to nikomu korona z głowy nie spadnie (1)

      to jest właśnie źródło przewagi konkurencyjnej kurierskich firm rowerowych w Londynie.

      Tam samochody dostawcze blokują jezdnie, bo na chodnikach nie mają prawa stawać.

      W Gdyni to będzie działało w ten sam sposób.

      • 0 3

      • do minusujących: z faktami się nie dyskutuje

        • 0 0

  • Cz dziś y już mamy 1 kwietnia??? (3)

    Bo nie wierzę co tu się od......la!! Czy zamiast głupich inwestycji nie lepiej zająć się w końcu poważnymi problemami mieszkańców....

    • 24 2

    • zacznij od siebie (2)

      • 1 4

      • (1)

        Żebyś chciał/a wiedzieć to codziennie to robię

        • 0 0

        • zakładasz mózg?

          w każdym razie jakieś przejawy zdolności do refleksji się pojawiły.

          Dla wielu mieszkańców problemem jest dostarczanie towarów przez kurierów na zatłoczonych ulicach.

          Omawiany w tekście pomysł właśnie do takich problemów się odnosi.

          • 0 4

  • I teraz 800 kg na riksze i w drogę z parkingu pod sklep

    • 15 1

  • WOW (1)

    No i super - zamiast dostawczaków - wózki rowerowe, zamiast taxi - riksze, zamiast kurierów - gołębie pocztowe, zamiast sprawnej i taniej komunikacji - mamy biegi...tylko pogratulować. Ciekawe jakie kosmiczne rozwiązania wprowadzą w XXII w :)
    A to wszystko za nasze pieniądze - jak coś z Unii dostajemy to nie za darmo tylko z tego co tam odprowadzimy też !!

    • 24 1

    • zamiast niektórych dostawczaków dostawy rowerami cargo

      stosowanie jednego rozwiązania nie wyklucza stosowania innego.

      O tym pomyślałeś?

      • 1 2

  • (1)

    Kiedy myślałam, że to miasto nie może się już bardziej ośmieszyć...zobaczyłam ten artykuł. Nawet nie chce mi się tego komentować.

    • 27 2

    • przeczysz sam(a) sobie

      nie chce się komentować, ale jednak komentujesz.

      Cel autora artykułu spełniony: pojawiły się przejawy twórczej refleksji.

      Oczekuję komentarza po roku od wdrożenia nowego systemu dostaw.

      • 1 6

  • Ja bym postawił na rowery... pociągowe zaprzęgowe. To może być ciekawsze. Po kilku dniach wożenia CARGO stawy do wymiany

    • 16 1

  • Jak Mumia Ęropejska bedzie dawać dofinansowanie na lektyki to biercie w ciemno bo żem jeszcze tak nie podróżowała

    • 18 1

  • (4)

    Świetny pomysł , w mieście w którym mieszkam we Francji bardzo wielu rodziców wozi w ten sposób dzieci do szkół i przedszkoli.

    • 5 22

    • w Kopenhadze 25% małżeństw z dziećmi korzysta z takich rowerów

      • 1 3

    • Kto minusuje? (1)

      Minusują fani golfów, hund i biemdabliu...

      • 2 5

      • Nop. Minusuje właściciel Forda...

        • 0 3

    • Mieszkajac na peryferiach

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane