• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w rowery dostawcze

Michał Sielski
19 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: rowery towarowe także dla mieszkańców
Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku. Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku.

Ok. 1 mln zł unijnej dotacji dostanie Gdynia na wprowadzenie rowerów cargo. Chce przekonać do nich mieszkańców i przedsiębiorców, głównie ze Śródmieścia.



Rowery dostawcze to dobry pomysł?

Co to jest rower cargo? W skrócie: rower dostawczy, który ma "przyczepkę" lub przestrzeń ładunkową, najczęściej z przodu. Nie musi być to jednak odpowiednik małego samochodu dostawczego, bo w część bagażową można zaaranżować tak, by wozić w niej np. małe dzieci.

W centrum Gdyni takie pojazdy mają służyć przede wszystkim dostawcom, którzy w ten sposób mogliby rozwozić część towarów. Wszystko dzięki unijnemu projektowi CoBiUM, w którym weźmie udział Gdynia. Ze środków unijnych zakupione zostaną rowery, które będą własnością miasta. Nie wiadomo jeszcze jednak na jakich zasadach początkowo będzie można z nich korzystać. Prawdopodobnie docelowo trafią do sieci Roweru Metropolitalnego i każdy będzie mógł je wypożyczyć.

- Gdynia ma zamiar zaangażować się w badanie i prowadzenie działań pilotażowych wśród pracowników jednostek samorządowych oraz przedsiębiorców na terenie ścisłego centrum miasta. Połączymy to z innym projektem, dotyczącym systemu dostaw w Śródmieściu. W planach jest również zakup rowerów dostawczych - mówi Alicja Pawłowska, kierownik referatu projektów unijnych i zarządzania mobilnością w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czy wprowadzenie rowerów dostawczych rozwiąże problemy z parkowaniem na chodnikach i drogach rowerowych?


Z takich rowerów korzystać będą też pracownicy miejskich służb, odpowiedzialni np. za czyszczenie ulic. Urzędnicy chcą również zachęcić do nich kurierów, a także mieszkańców, którzy np. wygodnie mogliby dowozić dzieci do przedszkoli i szkół.

Gdynia przystąpiła do projektu wraz ze Słupskiem, szwedzkim Vaxjo, Uniwersytet w Greifswaldzie, Duńską Organizację Turystyki Rowerowej (Kopenhaga) oraz firmą Energiekontor z Bremy. Budżet na realizację gdyńskiej części projektu wynosi 247 tys. euro i otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 proc. Projekt musi być zrealizowany do końca stycznia 2021.

Ile z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup rowerów, a ile na działania promocyjne? Na razie nie wiadomo. Za miesiąc ustalone zostaną szczegóły. Pozostaje mieć nadzieję, że większość, bo w ciągu najbliższych trzech lat Gdynia uczestniczyć będzie też w projekcie City Changer Cargo Bike, który polegać będzie głównie na organizacji warsztatów, tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz promowaniu ruchu rowerowego z wykorzystaniem rowerów towarowych.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • (1)

    Myslalem jusz o rowerze do transportu kanap pralek kuchenek gazowy h

    • 10 1

    • i co z twego myślenia wynika?
      kupiłeś już spawarkę?

      • 1 2

  • Dostawa hahaha (1)

    Chyba gumek do kiosku. Debile jestescie i tyle. 10 kg towaru w skrzynce? Gdzie tu oplacalnosc i rachunek dla przedsiebiorcy?przedsiebiorcy Z hurtowni z Wejherowa pracownik rowerem bedzie zasuwal?

    • 16 2

    • Wożę tak swojego ojca, on waży 85kg, często wozimy graty, oceniam udżwig całkowity mojego wozidła na około 300kg, łatwiej mi tym czymś zrobić zakupy niż samochodem, nie mam pick-upa, tylko mały dwudrzwiowy małolitrażowiec. Dostawcy kiosków i małych sklepów rzadko mają ciężej niż 300kg. ALE...

      to dostawca ma mieć obowiązek załatwić sobie wózek, prawo mu nie zabrania, żeby to był wózek z napędem rowerowym. zabrania tylko łosięctwa parkingowego tuż pod sklepem, ma zaparkować legalnie, nawet jeśli to daleko od sklepu. Przecież miasto nie zapewńia dostawcom samochodów, odzieży roboczej, towarów... dlaczego ma ich wyręczać na tym ostatnim metrze? Czy nie dlatego że Łuńja DA? Da na wózki swoich łunijnych producentów. Bo w tym kraju takich nie robią... no nie dają rady... za trudne...

      Łuńja da POŁOWĘ kasy, resztę ma dać podatnik. W tym ja i ty, miejski urzędniku. Nie wolał byś dać tej połowy na lokalną firmę, ktorą jeszcze mógł byś tradycyjnie obrabować z podatku? Ta połowa wystarczyła by z palcem w ... bo łuńja sponsoruje drogie, holenderskie produkty, a nie inne... gorsze...

      Zresztą, wózek mógł by być w sklepie, a nie wożony w dostawczaku, kwestia organizacji...

      • 1 3

  • (4)

    Świetny pomysł , w mieście w którym mieszkam we Francji bardzo wielu rodziców wozi w ten sposób dzieci do szkół i przedszkoli.

    • 5 22

    • Kto minusuje? (1)

      Minusują fani golfów, hund i biemdabliu...

      • 2 5

      • Nop. Minusuje właściciel Forda...

        • 0 3

    • Mieszkajac na peryferiach

      • 1 1

    • w Kopenhadze 25% małżeństw z dziećmi korzysta z takich rowerów

      • 1 3

  • (3)

    Zatrudnię rowerzystów od zaraz.
    Dostawca żwiru.

    hahahahahaha

    • 26 3

    • (1)

      I jeszcze betoniarka ekologicznie ciagnieta przez rowerzystę.
      Kogoś kompletnie pogielo

      • 8 2

      • jedziesz na zakupy TIREm?

        • 1 2

    • spróbuj odróżnić drobnicę od ładunków masowych

      Węgla ani rudy nie przewozi się statkami typu ro ro

      • 0 3

  • te błazny z um już kompletnie odlecieli (1)

    żal to komentować

    • 31 2

    • żal, a jednak komentujesz

      znaczy, jakiś przejaw zdolności do refleksji się pojawił.

      Czekam na komentarze w rok po wprowadzeniu innowacji opisywanych w tekście artykułu.

      • 0 3

  • mamy XXI wiek a cofamy sie do wieku XIX (2)

    rowery dostawcze... moze jeszcze rowerowe centrum dystrybucyjne na obrzezach strefy platnego parkowania? dlaczego nie?

    • 23 2

    • masowe wykorzystanie rowerów pojawiło się w Europie dopiero w latach 90 tych XIX wieku

      Rowery cargo wspomagane elektrycznie to przejaw nowoczesności w Dolinie Krzemowej.

      Brak rozumienia kierunków niespodziewanych innowacji to cofanie się do czasów sprzed Leonarda da Vinci, a nie do XIX wieku.

      • 0 6

    • Ty gimbusie jestes jeszcze w XVI wieku !Norwegia własnie przeznacza kilka set milionów euro by budowac autostrady tylko dla

      To samo robią w innych krajach zachodnich.

      • 0 7

  • Fantastyczny pomysł tymbardziej ze doplaca do niego UE i są stosowane od kilkudziesieciu lat w krajach zachodnich! (3)

    Jak jedziesz przez kraje europy zachodniej nieiwdzisz zadnej róznicy miedzy nimi przekraczajac granice nie widac róznic.Gdy z Niemiec wjedziesz do Polski czujesz sie jak byc wjechał do kraju 3 swiata tak bardzo jestesmy zacofani.
    Bo Polska była 40 lat w głębokim komunizmie ,a po nieudanym wyjściu z niego zmarnowano kolejne 30lat !!! Ale teraz już doganiamy zachód i to w miarę szybkim tempie. Ciemniakom to sie w głowie nie mieści, ale to niema się co dziwic .

    • 4 22

    • (2)

      Racja. U Niemców na "autobanie" rower za rowerem jedzie.

      • 8 2

      • (1)

        w centrum Monachium możesz zobaczyć rowerowe fedex, dhl i upc

        ale to dalej niż Koscëżna

        • 3 2

        • W centrum Monachium dzieci na rowerach czują się bezpiecznie na jezdni

          również na skrzyżowaniach.

          • 3 0

  • (1)

    Kiedy myślałam, że to miasto nie może się już bardziej ośmieszyć...zobaczyłam ten artykuł. Nawet nie chce mi się tego komentować.

    • 27 2

    • przeczysz sam(a) sobie

      nie chce się komentować, ale jednak komentujesz.

      Cel autora artykułu spełniony: pojawiły się przejawy twórczej refleksji.

      Oczekuję komentarza po roku od wdrożenia nowego systemu dostaw.

      • 1 6

  • WOW (1)

    No i super - zamiast dostawczaków - wózki rowerowe, zamiast taxi - riksze, zamiast kurierów - gołębie pocztowe, zamiast sprawnej i taniej komunikacji - mamy biegi...tylko pogratulować. Ciekawe jakie kosmiczne rozwiązania wprowadzą w XXII w :)
    A to wszystko za nasze pieniądze - jak coś z Unii dostajemy to nie za darmo tylko z tego co tam odprowadzimy też !!

    • 24 1

    • zamiast niektórych dostawczaków dostawy rowerami cargo

      stosowanie jednego rozwiązania nie wyklucza stosowania innego.

      O tym pomyślałeś?

      • 1 2

  • Cz dziś y już mamy 1 kwietnia??? (3)

    Bo nie wierzę co tu się od......la!! Czy zamiast głupich inwestycji nie lepiej zająć się w końcu poważnymi problemami mieszkańców....

    • 24 2

    • zacznij od siebie (2)

      • 1 4

      • (1)

        Żebyś chciał/a wiedzieć to codziennie to robię

        • 0 0

        • zakładasz mózg?

          w każdym razie jakieś przejawy zdolności do refleksji się pojawiły.

          Dla wielu mieszkańców problemem jest dostarczanie towarów przez kurierów na zatłoczonych ulicach.

          Omawiany w tekście pomysł właśnie do takich problemów się odnosi.

          • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane