• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: komunikacja niskopodłogowa, a kiedy nowsze autobusy?

Patryk Szczerba
28 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Koniec 2012 roku to koniec wysokopodłogowych autobusów w Gdyni. Część niskopodłogowych też niebawem będzie wymieniona. Koniec 2012 roku to koniec wysokopodłogowych autobusów w Gdyni. Część niskopodłogowych też niebawem będzie wymieniona.

Po Gdyni od kilku dni jeżdżą już wyłącznie niskopodłogowe autobusy. Teraz ma przyjść czas na wymianę tych najstarszych, które mają już ponad 20 lat i choć w pełni sprawne, będą potrzebowały coraz pilniejszej opieki mechaników.



Jak oceniasz stan techniczny pojazdów gdyńskiej komunikacji miejskiej?

- Nie robiliśmy z tej okazji żadnej fety, ponieważ proces trwa od kilku lat i jest dla pasażerów mało zauważalny. W ostatnim czasie autobusy marki Mercedes i dwa trolejbusy marki Jelcz były przeznaczone do najkrótszych zadań w godzinach szczytu. Pasażerowie cenili je za sporą ilość miejsca, jednak musiały ustąpić miejsca niskopodłogowym egzemplarzom - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Stan na dziś to: 330 pojazdów niskopodłogowych, z czego 2/3 to autobusy, natomiast resztę stanowią midibusy i trolejbusy, których jest blisko setka. Przełomem były zakupy w latach 1995 i 1996, kiedy miasto kupiło 60 niskopodłogowych autobusów. Na niskopodłogowe trolejbusy trzeba było poczekać do 2001 roku. Aktualnie 30 z nich to pojazdy przerobione z autobusów w ramach konwersji.

- To dużo tańsze rozwiązanie od zakupu nowego taboru, którym jest zainteresowanie także w innych krajach. Dla organizatorów komunikacji w Europie, chcących pójść w nasze ślady planujemy wydać "podręcznik konwersji", gdzie będą zawarte informacje na temat naszych działań i metod - mówi Gromadzki.

Problemem jest wiek niektórych autobusów, przedstawicieli solidnych marek takich jak Mercedes. Po ulicach jeżdżą pojazdy, które w rubryce rok produkcji mają wpisane: 1991 i 1992 rok. Choć, jak przekonują pracownicy ZKM, nie sprawiają kłopotów i łatwo kupić do nich części zamienne, w kolejnych latach sukcesywnie mają być wycofywane.

- Żywotność autobusu niskopodłogowego szacuje się na 20 lat. Niemcy w przedsiębiorstwach komunalnych planowali eksploatację przez 12, jednak pod wpływem kryzysu wycofali się z tego zamierzenia. Decydującym czynnikiem w tej kwestii jest niedopuszczenie do zaniedbań i dbanie o pojazdy. Przykładem jest Mercedes O405G z 1987 roku. Nadal mógłby jeździć po Gdyni, ale nie jest niskopodłogowy - zaznacza Gromadzki.

W najbliższych miesiącach pasażerowie mogą spodziewać się kolejnych nowo zakupionych pojazdów. Nie jest jednak pewne, czy pojawią się nowe linie. Przeszkodzić mogą wciąż niskie wpływy ze sprzedaży biletów pasażerów nie korzystających z ulg ZKM.

Fani nowych technologii nie powinni liczyć na elektroniczne nowości. Dostępna we wszystkich pojazdach sieć Wi-Fi, o której mówiło się w kwietniu, to melodia przyszłości. Powód? Wycofanie się firm, które mogłyby ponosić koszty wdrożenia i obsługi systemu w zamian za reklamę podczas uruchamiania darmowego internetu w pojazdach. W planach jest za to m.in. budowa nowych wiat, na które zostanie wydane 60 tys. zł.

Poczekać też będzie trzeba na tablice elektroniczne, które wskazywałyby czas do odjazdu autobusu.

- Problem powinien rozwiązać Tristar, który zakłada instalację na obszarze Gdyni kilkudziesięciu takich informatorów elektronicznych. Z reprezentatywnych badań marketingowych wynika, że pasażerowie nie oczekują nowinek technicznych i gadżetów, które w pojazdach powodują dodatkowy wzrost zużycia paliwa, ale punktualności, bezpośrednich połączeń międzydzielnicowych realizowanych przez wiele autobusów. Na tym chcemy się skupiać - tłumaczy Gromadzki.

Miejsca

Opinie (171) 10 zablokowanych

  • a ile kosztuje rocznie utrzymanie linii elektrycznej (4)

    i całej linii trolejbusowej 23 i 24 do Stoczni Gdynia? Jeżdżą sobie sierotki do tej stoczni i regularnie się spóźniają (przy Hali to już po kilkanaście minut).
    Należałoby zdjąć te linie wraz z instalacją elektryczną, 23 i 24 powinny kończyć bieg przy Dworcu PKP Gdynia i należałoby wprowadzić (np. 3) midibusy kursujące Stocznia - Dworzec - Plac Kaszubski. Czy ktoś mógłby skalkulować taką wersję? No i nie byłoby tak dużych spóźnień.

    • 20 7

    • To rozwiązanie jest nieopłacalne.

      Opóźnienia by to nie zmieniło a na kilka przystanków nie opłaca się włączać kolejnej linii.

      • 0 0

    • Za to wszystko płacimy, a później ceny biletów podnoszą!

      • 1 0

    • należałoby wprowadzić midibusy kursujące Stocznia - Dworzec - Pl.Kaszubski.

      Albo nawet krótsza: Stocznia - Dworzec - Władysława IV (Urząd Skarbowy) - Dworzec - Stocznia.

      • 3 0

    • Co to za pieniiadze

      A kiedys na oksywie smigaly trojlebusy 24 27 i 28 . Dobrze ze nie kradna trakcji trojlebusowej

      • 3 1

  • Dajcie długie wozy na S-kę!!! (9)

    Ale w mig!!!

    • 82 4

    • Wystarczy MAXI

      Przetarg był na autobusy klasy MAXI a nie MEGA. A pozatym MAXI w zupełności wystarcza.

      • 0 0

    • zgadzam się z wszystkimi ... SSSSSSSSSSSSSSSSS powinna jeździć długa , wracałam ostatnio z Sopotu S po 21.00 i jakie było moje zdziwienie jechała długa S , a w niej 5 osób , ale w godzinach porannych i popołudniowych krótka S - zróbcie coś z tym ...

      • 0 0

    • (6)

      niech Ci arnowski zapewni

      • 9 4

      • Tak jest (2)

        wiecznie zatłoczona S-ka- masakra. I zero długich autobusów w godzinach ranych, kiedy ludzie jada do pracy i po południu, kiedy z niej wracają. ZkM powinien cos z tym zrobić!!!
        aha, i S to autobus gdyński wiec karnowski nie ma tu nic do rzeczy...

        • 15 0

        • Sopot (1)

          własnie Pan K blokuje przegubowe bo nie chce za nie płacić, Sopot płaci zarówno ZTM jak i ZKM za obsługę komunikacyjną miasta

          • 4 2

          • Mam gdzieś pana K.

            W większości tą linią jeżdżą gdynianie i to głównie młodzież. Po drodze jest masa szkół. Jeśli pan K. nie chce się dołożyć, to niech puszczają tylko część kursów do Sopotu a reszta niech kończy kursowanie w Orłowie. Wstyd, żeby w Gdyni jeździły tak nabite autobusy na tak popularnej trasie. To po prostu niebezpieczne.

            • 0 0

      • kto to jest (1)

        Ciarnowski?

        • 7 0

        • Nie znasz??? łe...

          • 0 0

      • A co ma Karnowski do tego?...

        • 3 4

  • Ikarusy jeździły po 30 lat i więcej. Dzięki temu, że nie były niskopodłogowe,

    w środku było znacznie więcej miejsca. Więcej miejsc siedzących i stojących. Miały duże otwierane okna i latem lepiej się jechało niż nowoczesnym autobusem z niewydajną klimatyzacją.

    • 2 0

  • tylko na CNG (5)

    • 12 5

    • CNG (3)

      To miało być tu a nie tak jak się dodało na końcu. Dwa MAN-y napędzane CNG stoją już na placu PKM-u. Przyjechały przed Świętami.

      • 1 0

      • Niech ci co są przeciw CNG napiszą tu dlaczego (2)

        Czyżby byli pracownikami ZKM i mieli dla siebie "oszczędności"? Innego argumentu przeciw CNG nie ma.

        • 0 2

        • jak padnie zasilanie (1)

          i kompresory diabli wezmą, to kary za niezrealizowane kursy spowodują stratę, z której PKM dźwigać się będzie conajmniej rok. Zakup gazowca względem diesla to ok. 30 % różnicy, przebieg międzynaprawczy o połowę mniejszy a awaryjność ogromna, co powoduje, iż koszt wykonania wozokilometra jest min. o 20 % większy niż diesla. Dowodem na to niech będzie wycofanie się " Gryfu " z taboru gazowego...

          • 1 2

          • Gryf nigdy nie miał taboru na CNG

            Gdzie mieliby ten tabor tankować? Awaria zasilania jest nieprawdopodobna - PKM ma zasilanie z dwóch GPZ. Owszem, gdy w całej Gdyni zabraknie zasilania to tak, ale brak komunikacji będzie wówczas najmniejszym problemem gdy stana też trolejbusy.
            Kompresory od połowy roku będą dwa.
            Przebiegi międzynaprawcze mniejsze - kolego, jeżdżę samochodem na CNG, fabryczna instalacja, przejechane 500.000 km, zero spalania oleju, ręki od rury wydechowej się nie ubrudzi, można tam palec włożyć. Odpalam od razu z gazu, samochód nie posiada fabrycznie zasilania benzynowego.

            Buduje sie statki wycieczkowe napędzane LNG, który jest tym samym gazem, co CNG tylko inny sposób magazynowania i jakoś nie ma problemów z przebiegiem międzynaprawczym, a silniki okrętowe pracują więcej niż autobusowe.

            Ci co nie chcą CNG sprzedają i kupują "oszczędności" i taka jest niestety prawda.

            • 0 0

    • Niskopodłogowe Mercedesy powinny być wymienione na autobusy na CNG

      Ale dopiero jak się na to znajdą pieniądze. Póki co naprawiać, dbać, póki rdza ich nie atakuje to powinny jeździć! Szczególnie, że są do nich części. Nie dajmy się zwariować - nowe są gorsze! Więcej elektroniki, droższe części. Stare autobusy mechanicy zdiagnozują "na oko" a z nowymi przez pewien czas tak nie będzie.
      Gdynia nie powinna nabyć już żadnego autobusu na Diesel! Szczególnie, że w przyszłym roku na terenie zajezdni stanie nowy kompresor CNG.

      • 10 1

  • co oznacza poniższe zdanie? (2)

    "Przeszkodzić mogą wciąż niskie wpływy ze sprzedaży biletów pasażerów nie korzystających z ulg ZKM".

    • 9 0

    • to znaczy ze komunikacja miejska jezdza tylko gimnazjalisci

      licealisci i studencie ze znizkami

      porzadni ludzie jezdza swoimi samochodami

      • 0 0

    • to oznacza , że większość ma wylane na komunikację

      • 2 0

  • szroty (22)

    dokładnie - niskopodłogowe to jedno - ale w większości to kilkunastoletnie autobusy, które na zachodzie nadają się tylko na złom - u nas jeszcze z 5 lat będą eksploatowane...

    • 46 88

    • Bo zachód marnuje i wspiera przemysł - my racjonalnie eksploatujemy (1)

      Skoro autobus nie rdzewieje, nie psuje się zbyt często, usterki są usuwane na bieżąco a więc nie jest zaniedbany, jest niskopodłogowy to po co go złomować?
      ZKM nie ma interesu we wspieraniu producentów. Zachód pewnie ma.
      Pomyślcie - nowe autobusy to mniej pracy dla mechaników a więc trzeba co niektórych pozwalniać...

      • 1 1

      • Nowy autobus to przede wszystkim koszt

        kredytu lub leasingu dla przewoźnika, co przy obecnych stawkach za kilometr, kosztach paliwa i płacach jest nie do udźwignięcia, więc trzeba łatać i jeździć

        • 0 0

    • Pytanko (7)

      Czemu na takich liniach jak R, S, jeżdżą w weekend same nowe autobusy, podczas gdy w tym samym czasie po wielu dzielnicach Gdyni bujają się stare, wysłużone Mercedesy od Sobiesława Zasady?

      • 12 3

      • re - pytanko (6)

        bo w większości w weekendy obsługują je przewoźnicy prywatni, którzy w wyniku przetargu musieli kupić nowe pojazdy. Spółki komunalne - źle zarządzane - o ile miasto im nie da środków to co najwyżej 2 autobusy rocznie są w stanie zakupić...

        • 7 3

        • (5)

          jakie niby to te prywatne spółki lepsze od komunalnych Gryf,który kupuje nowy autobus raz na 12 lat?Czy może świetnie zarządzany PKS Wejherowo który z linii R wycofał Many Lions z 2006 r a w ich numery inwentarzowe wstawił używane 3 drzwiowe Mercedesy o dobrą dychę starsze czy może Warbus który wystartował 3 lata temu z nowymi autobusami ale dziś są poobijane z każdej strony a w środku zapuszczone gorzej niż te Jelcze Mercedesy z 1996 r jaka spółka prywatna ma pojazdy z 2011 czy 2012r?

          • 8 4

          • Mercedes (1)

            Kolega zapomniał napomnieć, na pewno przez przeoczenie, że ten sam PKS Wejherowo wycofał 4 lionsy z 2006r., a wprowadził 5 mercedesów citaro z 2009r., uważanych powszechnie za najlepsze autobusy na świecie.

            • 1 1

            • Niech PKS W-wo

              przywróci kierowcom prowizję za sprzedaż karnetów oraz płaci w terminie, a później wprowadza różne cuda

              • 0 0

          • (2)

            średni wiek samochodu osobowego w Polsce to 12 lat więc 20 letnie autobusy zaprojektowane do ciągłej pracy to jeszcze nówki sztuki ;)

            • 10 1

            • a samoloty służą (1)

              jeszcze dłużej...

              • 2 1

              • Samoloty to po 15 latach sprzedają bo jeszcze są coś warte a takie autobusy są zajeżdżane niczym konie do Morskiego Oka ;)

                • 3 0

    • Pewnie jestes z Gdanska, tam wymieniono wszystkie autobusy na hura ! i na hura wszytskie beda szrotami, wole polityke ZKM w Gdyn (3)

      • 10 21

      • Jesteś z miasta ? A którego ? (1)

        Miasta z marzeń i morza ? Miasta nad którym zawsze świeci Słońce Skweru, Mistrz Bajeru ?

        • 17 4

        • chyba "ja jestem z miasta"...

          ...to typowy wsiun - nie mylić z ludźmi którzy mieszkają na wsi - bo od nich można sie nie raz uczyć kultury.

          • 0 0

      • co ty pipeszysz?

        poprostu wymienili juz dawno i nie sa szrotami dobrze sie maja... u was jezdza szroty.

        • 7 0

    • na Zachodzie sa bogatsi i więcej produkują, zatem (2)

      mogą sobie zmieniać częściej autobusy, swoje auta, buty, pralki i wszystko inne. Natomiast na Wschodzie (Białoruś, Ukraina, daleka Rosja, Indie, pozamiejskie Chiny) wszystko eksploatują dłużej od nas.

      • 29 4

      • (1)

        Dokładnie. Wszyscy się tak zachwycają Chinami, ale zapominają, że to tylko ułamek całości - całe zachodnie Chiny oraz wsie to bieda aż piszczy.

        • 4 1

        • ciesz sie...

          ...że masz czym jeździć.

          • 0 0

    • (1)

      "Na zachodzie"a my to gdzie jestesmy? Narzekac to my jednak juz w lonie Matki sie uczymy. Nie dogodzi takiemu nic i nikt!

      • 2 1

      • jest Zachód, Wschód

        i Polska pośrodku. Ilu Niemców pcha się do pracy u nas, a ilu wschodnich Słowian? Podane liczby odniesione do liczby mieszkańców to względny wskaźnik cywilizacyjny.

        • 2 0

    • a bilety są coraz droższe z roku na rok wbrew zasadzie( złotówka mocna)- gzdie są chodniki dla rowerów??

      • 1 6

    • ZKM ogólnie jest spoko, autobusy mają dobre ale jeśli chodzi o bilety to są stanowczo za drogie. Co z pasażerami którzy dojeżdżają dwa przystanki do pracy ? Czy naprawdę muszą płacić za cały bilet ? Gdzie tu logika ? Nie można wprowadzić biletów czasowych albo na określoną liczbę przystanków. Najlepiej by było płacić za kilometry. Tak by było najuczciwiej ..

      • 6 3

    • tylko autobusy niskopodłogowe?

      bardzo ciekawe, tylko niskopodłogowe a wczoraj i dzisiaj rano jechałam normalnym wysokopodłogowym starym autobusem

      • 3 9

  • AMW

    I moze wiecej autobusów do AMW na Oksywiu? Jezdzic 150 ktora, jest pełna juz na dworcu to poprostu tragedia. A z obłuża, może jeżdza 2 autobusy bezpośrednio. TRAGEDIA

    • 3 0

  • puścić na stałe linię G, moze być skrócona do Sopotu (1)

    • 1 0

    • Najlepiej niech jeździ częściej niż co godzinę.

      • 1 0

  • I tak zmniejszą wam częstotliwość kursowania komunikacji i zamiast 10 minut będziecie czekać 20 , i co wtedy powiecie?

    • 1 0

  • Nie robiliśmy z tej okazji żadnej fety, ponieważ proces trwa od kilku lat i jest dla pasażerów mało zauważalny. (4)

    W gdańsku pewnie zaraz była była by z tego powodu "impreza" z całym żywym inwentarzem UM, byłby ksiądz, święcona woda, szampan, wino i majonez...

    • 14 8

    • (2)

      W Gdańsku już od kilku lat jeżdżą wyłącznie niskopodłogowe autobusy i jakoś fety z tej okazji również nie było. Ale nie a to jak wylewać frustracje, nie?

      • 9 5

      • owszem była (1)

        • 3 4

        • Było tylko pożegnanie Ikarusa, polegające na przejeździe na ostatnim zadaniu trzech Ikarusów 260, które były udekorowane banerem informującym o końcu eksploatacji tych pojazdów.

          • 1 0

    • wino i majonez..

      Zapomniałeś o daniu głównym - Budyniu

      • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane