- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (86 opinii)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (58 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (308 opinii)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (130 opinii)
- 5 Wieczny problem z dzielnicami: "na" czy "w" (86 opinii)
- 6 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (65 opinii)
Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
- Kierowcy za nic mają ciągłą linię i nie zwracają uwagi na rowerzystów, którzy jadą kontrapasem po ul. 3 Maja w Gdyni. Już kilka razy widziałem, że tylko przytomność umysłu ratowała rowerzystów przed zderzeniem - pisze nasz czytelnik, pan Robert.
Ulica 3 Maja jest jednokierunkowa. Po jej lewej stronie wyznaczono jednak kontrapas rowerowy, bo droga rowerowa przy ul. Władysława IV urywa się i nie można legalnie dojechać rowerem np. do dworca głównego. Po wprowadzeniu kontrapasa na ul. Obrońców Wybrzeża oraz 3 Maja jest to łatwe i w zamyśle miało być też znacznie bezpieczniejsze.
Niestety, nie wszyscy kierowcy uważają na rowerzystów na kontrapasie. Warto tu dodać, że każdy jadący rowerem od strony ul. 10 Lutego w górę musi poruszać się po jezdni - tak samo jak kierowcy samochodów. Kontrapas jest jednokierunkowy - jak sama nazwa wskazuje: jedzie się nim "pod prąd" (ruchu samochodowego). Pomijam już kierowców trąbiących na jadących zgodnie z przepisami rowerzystów, bo oni sami się ośmieszają. Gorzej, gdy przy wyprzedzaniu zajeżdżają drogę rowerzystom jadącym kontrapasem.
Widziałem takie sytuacje wielokrotnie. Część z nich to "jedynie" przekroczenie ciągłej linii, za co w Polsce chyba nawet drogówka nie zatrzymuje. Ale zdarzają się i takie, że rowerzyści zmuszeni są do ucieczki z kontrapasa na obszar wyłączony z ruchu, a raz nawet pani musiała zeskoczyć z roweru na trawnik, bo pan w samochodzie "musiał" wyprzedzić 5 metrów przed zakrętem.
Wielu kierowców trąbi na rowerzystów i nie ma pojęcia, że kontrapas rowerowy jest jednokierunkowy - mimo, że jasno mówią o tym znaki.
Oddzielić rowerzystów od kierowców
Dlatego właśnie mam apel do władz Gdyni: oddzielmy kontrapas od jezdni. On i tak tam jest, na tej ulicy jest ograniczenie prędkości do 30 km/h, więc jeśli będzie za mało miejsca, żeby wyprzedzić jadącego średnio 20 km/h rowerzystę (a wielu jedzie szybciej), to żadnemu kierowcy korona z głowy nie spadnie.
Nie trzeba budować wysokich krawężników czy stawiać barierek. Wystarczą gumowe ograniczniki, które stosuje się w wielu miastach, a zyskamy bezpieczeństwo i uspokojony ruch tych, których znaki poziome i pionowe jakoś nie mogą uspokoić.
Codziennością jest też parkowanie samochodów na kontrapasie.
Mamy pomysł na rozwiązanie tego problemu, który rzeczywiście czasami występuje w tym miejscu. Nie powinny to być jednak żadne fizyczne zapory. Wydział organizacji ruchu proponuje przesunięcie kontrapasa bliżej krawędzi jezdni. Dzięki temu rowerzyści jadący kontrapasem będą jechać bliżej krawężnika, a od jezdni oddzielać ich będzie jeszcze powierzchnia wyłączona z ruchu. To jednak droga publiczna, więc wcześniej musimy wykonać projekt nowego oznakowania, a zmianę organizacji ruchu musi zatwierdzić policja.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (284) 5 zablokowanych
-
2019-05-04 21:26
O mały wlos (2)
Jechałem na rowerze, a z naprzeciwka zgarnął by mnie autobus miejski skręcający w lewo. Masakra
- 6 6
-
2019-05-05 00:43
przodem chciał ciebie zgarnąć ? Czy może w środek celowałeś ? Jakoś musi ten autobus przejechać , no inaczej by z miejsca nie ruszył , nie jest to porche i nie przejedzie w sekundę
- 0 1
-
2019-05-04 23:02
Kierowcy autobusów mają wytyczne by nie zabierać ludzi z rowerami - w pierwszej kolejności osoby z wózkami.
- 3 1
-
2019-05-04 19:23
A ja to (1)
już z obawy aby nie zostać "trafiony" przez rowerzystę-szczególnie z tej "prawej" strony
to b/b.rzadko udaję się autem do Centrum. Nie ma takiej opcji abym to ja w kogoś prz***walił-jadąc na wprost lub skręcając w lewo. Wolę jednak nie ryzykować....Odkąd są te różne bus-pasy i ścieżki/drogi rowerowe mimo,że jeżdżę poprawnie (25 lat bez kolizji)-to czuję się jakoś nieswojo...Wozik też mam nie specjalnie wyrywny-jedyne 75 KM i nigdzie się nie spieszę...
Pośpiech uważam, że to "zły" doradca.
I apel do rowerzystów- też zwolnijcie przy przejazdach lub skrzyżowaniach i wczujcie się w rolę kierowcy auta osobowego, ciężarowego lub autobusu. Ważą duuużo więcej i wolniej się zatrzymują. Decyduje nie raz 1-3 sek aby nie doszło/doszło do nieszczęścia...
Szanujmy się na drogach wszyscy,a będzie ok.- 15 2
-
2019-05-04 22:59
mają zwolnić? to jak w końcu jest? przecież tak strasznie wolno jeżdżą ze trzeba ich koniecznie wyprzedzać nawet w strefie 30. ale przed przejazdem mają zwolnić bo dla kierofczyka te same 25kmh to już kosmiczna nie do ogarniecia predkosc? macie jakies rozdwojenie jazni czy co?
- 2 3
-
2019-05-04 21:53
3-go Maja dla cyklistów!
Mam genialny pomysł! Należy pozostawić jedynie kontrpas dla rowerzystów.
- 1 4
-
2019-05-04 21:48
"(...)wyprzedzić jadącego średnio 20 km/h rowerzystę (a wielu jedzie szybciej)(...)" taaaa chyba mowa o rowerzystach "jadących" tym odcinkiem w autobusie...
- 0 7
-
2019-05-04 15:53
(2)
Nie zgodzę się z przedmówcą poniżej , że Gdynią rządzą nieudacznicy itp...
Po prostu „ na państwowym” nie trzeba się starać , bo nikt nikogo nie rozlicza za wykonaną pracę.
Wystarczy że się od czasu do czasu coś pomaluje, zrobi festyn i odtrąbi sukces w mediach.- 25 5
-
2019-05-04 20:42
Polecam pracę w UM (1)
Można się wykazać, a nie chrzanić w necie
- 2 1
-
2019-05-04 21:33
dziękuję , nie skorzystam - nie lubię pracować za drobne
- 0 1
-
2019-05-04 16:10
Ścieżki rowerowe w Gdyni to porażka (2)
Niestety ale Gdynia wyznacza ścieżki rowerowe w taki sposób, że normalnie wstyd nazwać je ścieżkami do tego rowerowymi. Szczególnie w centrum miasta. Jestem pewny , że nikt z urzędów bioracych udział w tym procederze nie jeździ tamtedy.
- 49 5
-
2019-05-04 19:16
dlatego jezdzi sie tam gdzie nie ma zadnych "sciezek"
rower to pojazd i jego miejsce jest na jezdni, a nie chodniku.
- 2 1
-
2019-05-04 17:18
akurat te pasy rowerowe to są bardzo dobrze zrobione ( może poza tymi na bruku), tylko kierofczyki jakieś niereformowalne są
- 3 3
-
2019-05-04 18:01
Zlikwidować kontrpas (1)
Żeby było śmieszniej widziałem kierowcę który jechał kontrpasem rowerowym w tym miejscu zgodnie z kierunkiem kontrpasa. Można / jak widać można. To jest efekt Róbta co chceta o nikt za nic nie jarze. Gdyby jeden z drugim zapłacił mandat np za przekroczenie lini ciągłej 5000 to na drugi raz głupoty nie przyszłyby mu do głowy
- 9 10
-
2019-05-04 18:51
Jazda pod prąd wśród kierowców to standard.
Nawet po ekspresówkach czy autostradach takie widoki to nie rzadkość.- 5 1
-
2019-05-04 18:35
Bo w Gdyni zamiast budować nowe drogo to kręcą z g.... bat . Masakra a później się dziwią ze są wypadki . Jedyne co potrafią to sprzedać działki gdzie się da .
- 25 3
-
2019-05-04 17:41
każdy ultra kontra pas na skrzyżowaniu powinien być malowany w tzw.
Rondo ultra kotro rowerowo obrotowo przeciwbieżne - nazwa co prawda nieco przydługa ale gwarantuje ,że w porównaniu z kontr pasami -bardzo bezpieczna !
- 8 2
-
2019-05-04 15:59
Ścieżki rowerowe powinny być tak zrobione aby nie kolidowały z autami (1)
to nie wina rowerzysty, że artysta malarz tak wyznacza trasy. Dokończyć ścieżki w całym mieście rozdać mapy z trasami rowerzyście, a jak bedzie poruszał sie po chodnikach miedzy pieszymi itp. surowo karać
- 33 11
-
2019-05-04 17:17
chłopie mamy 21 wiek. nigdzie na świecie się już "ścieżek" nie buduje.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.