• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia mierzy ruch do północnych dzielnic

Michał Sielski
6 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów. Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów.

Zlecone już pomiary natężenia ruchu, obliczenia przepustowości i sprawdzanie tras pojazdów ciężarowych mają pomóc władzom Gdyni w podjęciu decyzji na temat ewentualnych zmian w dojeździe do północnych dzielnic. W połowie grudnia mogą być znane konkrety. - Buspas na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście - podkreślają walczący o niego gdynianie.



Jak rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców północnych dzielnic Gdyni?

Przypomnijmy: o korkach na północy miasta zrobiło się głośno, gdy przy okazji remontu Estakady Kwiatkowskiego sparaliżowane zostało niemal pół Gdyni. W korkach stali praktycznie wszyscy od centrum po Chylonię i oczywiście chcący dojechać do północnych dzielnic. Ale tam korki były już wcześniej, choć oczywiście nie tak bardzo dokuczliwe. Na zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w stronę Obłuża stoi się jednak w godzinach szczytu od wielu miesięcy.

Dlatego część gdynian zaczęła głośno domagać się uruchomienia dodatkowej linii SKM na północ Gdyni. Głosy ekspertów w tym zakresie także były pozytywne. Znawcy kolejowych realiów wskazywali na istniejącą infrastrukturę, która znacząco ogranicza konieczność ponoszenia dużych nakładów finansowych.

Czytaj więcej: Nie budujmy kolei na Obłuże. Ona już tam jest

Innym pomysłem jest wyznaczenie buspasa w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego. Podobne udogodnienie dla pasażerów komunikacji publicznej działa już z powodzeniem na części Trasy Kwiatkowskiego. Tam jednak nikt nie zwęził trasy dla kierowców samochodów, bo buspas powstał częściowo z dróg zjazdowych, a częściowo z obszarów wcześniej wyłączonych z ruchu.

Na ul. Janka Wiśniewskiego takiej możliwości nie ma, bo na razie nie ma mowy o zbudowaniu buspasa pomiędzy jezdniami, który w porannym szczycie mógłby prowadzić do centrum, a w popołudniowym na północ. Miejsce na to jest, teren zielony odgraniczający jezdnie jest szeroki, ale nie ma najważniejszego: woli i przekonania, że taka inwestycja powinna być ważną pozycją w budżecie miasta.

Buspas był na Open'era. Nie udało się wyegzekwować

Na razie małe szanse ma też wyznaczenie buspasa na jednym z pasów dwupasmowej obecnie ul. Janka Wiśniewskiego. Tym bardziej, że taka zmiana była już testowana latem, podczas festiwalu Open'er. To właśnie tą drogą zmierza na festiwal zdecydowana większość fanów muzyki. Efekty?

- Wprowadzony na czas festiwalu wydzielony pas dla autobusów nie pozwolił na sprawniejsze przemieszczanie większych grup uczestników, ponieważ utrzymanie jednego pasa wolnego od ruchu pojazdów indywidualnych udało się jedynie przez część planowanego okresu czasu. Z uwagi na zastosowanie rozwiązania tymczasowego nie zostało przewidziane wprowadzenie elementów stałych organizacji ruchu, uniemożliwiających swobodne wjeżdżanie na buspas pojazdów nieuprawnionych - zauważa wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Prawda była jednak znacznie bardziej brutalna. Kierowcy kompletnie nic nie robili sobie ze znaków ustawionych co kilkanaście metrów i gdy tylko kończyły się pachołki, zagradzające wjazd przy przystanku na początku ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, od razu mieliśmy pokazy drogowego cwaniactwa i wjeżdżanie tuż przed autobus na buspasie. W efekcie autobusy i tak stały w korku. Dlaczego? Przez cały czas festiwalu nie było tam bowiem ani policjantów kierujących ruchem, ani nawet straży miejskiej, która przecież jest jednostką miejską i po jednym telefonie z magistratu mogłaby tam pełnić dyżur po kilka godzin dziennie, dyscyplinując kierowców ostentacyjnie łamiących przepisy.

Każdego dnia ul. Janka Wiśniewskiego jedzie ponad 500 autobusów
Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się w 115 samochodach.

Społecznicy, którzy rozpoczęli dyskusję nad zmianami w funkcjonowaniu komunikacji publicznej z północnymi dzielnicami, podkreślają, że buspas to konieczność. Nie ma bowiem żadnych wątpliwości, że kolejne remonty starszej części estakady czekają nas w przyszłości.



Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi. 

Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi.
- Buspas na Janka Wiśniewskiego jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście. W każdy dzień powszedni odjeżdża w kierunku Obłuża i ulicy Hutniczej 516 autobusów, w tym szereg linii magistralnych, takich jak R, 150, 152, 170, 194, czy różnych wariantów trasy linii 182. Wydłużenie czasu przejazdu autobusów na trasie Hala-Obłuże Centrum z rozkładowych 10 do 50-60 minut, tak jak mieliśmy z tym do czynienia w trakcie remontu Estakady, powoduje całkowitą dezorganizację komunikacji miejskiej w skali całej sieci komunikacyjnej - podkreśla Łukasz Piesiewicz, zaangażowany w dialog z miejskimi urzędnikami. - Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się - przy średniej 1,5 osoby na samochód - w 115 samochodach - dodaje.
Urzędnicy czekają jednak na wyniki zleconych już analiz. Wykonywane są m.in. pomiary natężeń ruchu, obliczenia przepustowości, sprawdzane są też trasy pojazdów ciężarowych, zmierzających do portu. Nietrudno się domyślić, że urzędnikom wyjdzie, iż najlepszym sposobem będzie zbudowanie Drogi Czerwonej, za którą lobbują od miesięcy. Przedłużenie obwodnicy Trójmiasta i dogodny dojazd do portu byłby bowiem też częścią Obwodnicy Południowej Aglomeracji Trójmiejskiej, o której słyszymy już od lat kilkunastu. Na jej finansowanie na razie nie ma jednak co liczyć, bo miasta na to nie stać, a z budżetu centralnego właśnie wylatują o wiele bardziej zaawansowane Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna.

Gdynia: to wymaga dogłębnych analiz

Czy uda się więc wprowadzić mniej kosztowne rozwiązania, które finansowo będzie mogła udźwignąć sama Gdynia?

- Do korzyści, jakie przynosi zwiększenie udziału w podróżach komunikacją zbiorową, przy jednoczesnym zmniejszeniu podróży indywidualnych, nie trzeba przekonywać, jednak każde nowe rozwiązanie, którego wprowadzenie odbywa się kosztem pozostałych grup użytkowników, wymaga dogłębnych analiz oraz określenia skutków, jakie przyniesie - podkreśla wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Przypomina ponadto sytuację z Warszawy, gdzie wprowadzenie siedmiokilometrowego buspasa na Trasie Łazienkowskiej spowodowało zakorkowanie dróg dojazdowych do niej i w rezultacie początkowo wydłużyło czas przejazdu autobusów.

Na ostateczne wnioski i ewentualne pomysły władz miasta musimy jednak poczekać do zakończenia analiz, które potrwać mają do połowy grudnia.

Opinie (412) ponad 10 zablokowanych

  • Powiem tak: każde przedsięwzięcie wymaga analiz i planów. Ale w tym przypadku (3)

    podawanie tego do wiadomości publicznej jest niczym drażnienie wygłodniałego tygrysa grillowanym kurczakiem.
    Jest jeszcze jedna sprawa. Dawno temu na zgniłym zachodzie odkryto, że na nowych osiedlach najlepiej wysiać wszędzie trawę, a po kilku miesiącach w miejsce wydeptanych ścieżek utworzyć chodniki. Później ten sposób zarzucono, dając pierwszeństwo planowaniu. A szkoda.
    Do czego zmierzam.. Zróbcie ten buspas na próbę, ustawcie tymczasowo kamery, żeby nikt nieuprawniony po nim nie jeździł i sprawdźcie efekt po tygodniu. Skoro Gdynia wytrzymała miesiąc korków, wytrzyma i ten tydzień.
    Sprawdzi się, malujcie pasy na stałe, nie sprawdzi, szukajcie kolejnego rozwiązania.

    • 8 1

    • pomysł dobry, w UK tak robią ale test trwa cały rok (1)

      czasem nawet dłużej
      i dopierwo wtedy mają dane, żeby uzasadnić pozostawienia albo likwidację

      • 5 0

      • czyli w UK planują wszystko dobrze zanim coś zrobią

        • 1 0

    • Powiem ci i bez kamer co będzie: korek od Świętojańskiej.

      • 7 0

  • będą pieniądze (1)

    na analizy, wizualizacje i promocje. A inwestycje po co to komu.

    • 10 2

    • czyli trwonić nasze pieniądze bez sensu i bez planu, to jest twój plan?

      • 1 0

  • Korki (1)

    Ciągle Pani bada do roboty lenie

    • 6 2

    • przed chwilą pisałeś że robić trzeba ale mądrze, z planem

      a teraz piszesz, że mają robić głupio i bez planu,
      zdecyuj się jakie masz poglądy

      • 1 0

  • Znów Piesiewicz? Czy ten lewak jest w każdej incjatywie przeciw samochodom w Gdyni? (6)

    Bo to jego sprawka, ta nadgorliwosc strazy miejskiej w śródmiesciu. I wywalanie mmiejsc parkingowych z szerokich chodnikow. Ja sie tylko pytam: czy on jest opłacany przez Urząd?

    • 5 7

    • przynajmniej ktoś coś robi, a nie tylko narzeka (3)

      Miasto narzekających

      • 7 4

      • Nie chodzi o to, żeby COŚ robić, ale robić sensownie. (2)

        Jego działania są głupie.

        • 2 5

        • mądrze znaczy z planem jak rozumiem

          a przed chwila pisałeś, że głupio robią bo najpierw planują,
          teraz musisz wybrać jedną wersję

          • 1 0

        • za to twoje są mądre

          powiedział co wiedział

          • 2 1

    • A ja popieram Piesiewicza i Jemu podobnych

      Czas na zmiany korzystne dla ludzi.

      • 2 1

    • super ze wkoncu ktos dorosl

      wsrod dzikusow z azji jego poglady zapewne budza zdziwienie, ale dla nas europejczykow to sa super zmiany

      • 4 0

  • Rozymiem (3)

    Nie chodzi tylko o północ Gdyni ale cała Gdynię. Jeżeli ktoś jeździ na zachodnie dzielnice Gdyni wie o czym pisze. Kochani gdynianie na zachodzie naszego miasta jest dokładnie to samo a może i gorzej.

    • 19 2

    • które zachodnie? bo ja problemu nie widzę, uzasadnij (2)

      • 1 1

      • Kolego (1)

        Przede wszystkim zjazd w stronę witamina z obwodnicy. Całe tylko Chwarzno za 2, 3 lata będzie zamieszkiwane przez większą ilość mieszkańców nizeli cała północna Gdynia. Przyjacielu teraz na zachodnich dzielnicach Gdyni jak chwarzno, wiczlino dąbrowa tam korki zaczynają się po wyjściu z bloku. Całe dzielnice są sparalizowane.

        • 1 3

        • oho, profesor urbanistyki nas zaszczycił

          ukłony, ukłony

          • 1 0

  • (7)

    A skąd przekonanie, że szybsze przejazdy autobusów zmniejszą liczbę samochodów? Ja z samochodu nie zrezygnuję a też patrząc na autobusy nie widzę aby woziły powietrze. Skąd wezmą większą liczbę autobusów jeżeli naprawdę ludzie się poprzesiadają do nich? Korki z ulicy przeniosą się na przystanki i na buspasy? Kto opracuje trasy autobusów jeżdżących z max 5 min odstepami (to maksymalny czas jaki chce się komuś, kto ma samochód czekać na autobus) i to po wszystkich ulicach, bo to nie tylko chęć wożenia 4 liter decyduje o wyborze indywidualnego środka transportu a przede wszystkim czas, o niebo krótszy niż w przypadku transportu publicznego. Czas jest tym co nas wszystkich ogranicza. Ja z pracy na Witominie jadę pomimo korków na Obłuże max. 30 min , najwyżej 40 przy mega korkach. Autobusem, zanim dojdę do przystanku mija 5 minut, potem bez korków autobus jedzie na Obłuże planowo 20 minut i 10 minut idę szybkim krokiem do domu chyba, że wolę poczekać 5 minut na przystanku i następne 5 jechać z przesiadką. Zastanówcie się ile czasu (przy pustych ulicach) zajmuje przejazd autobusem / trolejbusem z Karwin na Pogórze i ile to przesiadek (liniami zwykłymi w normalnej cenie biletu) i ile kosztuje. Gdybym miał wybrać taki środek transportu, to z 8 godzinnej pracy w domu nie byłoby mnie przynajmniej 10 - 11 godzin. Rodzi się pytanie po co wracać w takim razie do domu? Jasne lepiej niech rodzina oddzielnie skorzysta z "przestrzeni publicznej" w centrum, odwiedzi burgerownię albo inny kebab, skoczy na kawę posiedzi w "przestrzeni publicznej dla pieszych" na ławce delektując się pobytem w betonowym centrum, następnie pojedzie realizować swoje pasje czyli siłownie, tańce itp, by wieczorem powiedzieć tylko innym dobranoc i lulu. Naprawdę znam takich, tylko czy to jeszcze rodzina?
    Druga kwestia to warunki podróży - 175 osób w jednym autobusie? W ścisku , pocie i nie bójmy się powiedzieć smrodzie, rzeczywiście warunki podróży nowoczesnego człowieka. To mam taką poradę - do kontenera 40 stopowego wejdzie jeszcze więcej, a miejsca zajmuje tyle autobus przegubowy.

    • 30 5

    • (5)

      Bez przesady. Mieszkam na Kariwnach, jezdze w rozne czesci miasta i nie jest tak apokaliptycznie jak to przedstawiasz " ile to przesiadek (liniami zwykłymi w normalnej cenie biletu) i ile kosztuje" - wystarczy kupic godzinny, da rade. A wlasnie jesli beda bus pasy to komunikacja bedzie uprzywilejowana. I szybsza. I o to w tym chodzi. Jak w Japonii czy innym tego typu miescie - wybierasz albo czas i mniejsza wygode, albo wieksza wygode (bo z tym sie zgodze) i stanie w korku.

      • 1 7

      • Japonie do Gdyni porównuje. To jednak trzeba być kretynem. (4)

        • 8 2

        • (3)

          Pokazuje przykład. Chyba warto dążyc do najlepszych?
          Trzeba być kretynem, żeby z braku argumentów innych wyzywać.

          • 1 7

          • Japonia po pierwsze ma inną mentalność (2)

            zmień mentalność posowieckich, watykańskich popychadeł
            to automatycznie wszystko zacznie się zmieniać na lepsze,

            PS
            sam prezentujesz niejapońskie podejście
            więc może zacznij od siebie

            • 5 1

            • (1)

              Czepiacie się Japonii...Użyłabym innego państwa jako przykładu i byłoby to samo!
              Chodzi o samą ideę! I tak mentalnośc ludzi trzeba zmienić - żęby przestali szukać dziury w całym, żeby przestali ciągle narzekać, że nie mogą 15 minut postać, żeby zaczeli robić coś dla ogółu a nie tylko dla samego siebie... Widać zresztą po tych komentarzach, ze nie można niczego napisac, bo od razu od kretynow wyzywają...

              PS. Czytajcie ze zrozumieniem. Nie jestem "sam" tylko "sama".

              • 0 3

              • zmień mentalność

                najpierw swoją, żebyś mógł w ogóle mówić o innych

                • 0 0

    • No jasne, że zmniejszy ilość samochodów... na metrze bieżącym drogi ;)

      • 0 1

  • badań i analiz ciąg dalszy :). (2)

    • 12 3

    • o, kolega prywatna wojnę z prezydentem toczy (1)

      za wysokie progi na twoje nogi cieniasie,
      tylko mi tu nie pęknij zaraz i nie płacz

      • 1 4

      • i trol pękł

        • 1 0

  • Tyle razy ku..acka (7)

    Juz o tym bylo.!
    Skrzyzowanie Dabka z Kwiatkowskiego potrzebuje duzego ronda z dwupasmowka na kwiatkowskiego w dol i górę.
    I jest po korkach!

    • 20 4

    • ktoś ci to powiedział czy to twój własny pomysł (3)

      i podaj mi dowód na to, że korki znikną

      • 1 0

      • Jezdze tam dzien w dzien! (1)

        W wiekszosci przypadkow korkuje sie skrzyzowanie Plk Dabka i Kwiatkowskiego.
        O poranku ci ktorzy jada na wprost do Oksywia sa blokowani przez tych ktorzy nie moga skrecic w dol Kwiatkowskiego!I vice versa.
        Zas po poludniu stoi Kwiatkowskiego bo lewoskret do Pogorza blokuje tych ktorzy chca jechac na gorne obloze i Oksywie
        Widac to gołym okiem.
        DRUGA SPRAWA -rondo na Pogorzu gornym to jakis zart.Tak samo jak i te na bosmanskiej gdzie autobus musi objechac dookola aby skrecic w prawo...brawo drogowcy puste łby

        • 2 2

        • odpowiedz na pytanie, udowodnij, że korki znikną

          teorie i widimisię nie sa wystaczającym dowodem
          aby uzyskać finansowanie

          z brudnego palca to najwyżej możesz mieć heinego-medina
          albo żółtaczkę

          • 1 0

      • Kolega od pomysłu zrobi własne analizy i symulacje. Wtedy z niego będzie można się pośmiać.

        Że robi ciągle plany, analizy i nic z tego nie wynika.

        • 0 1

    • a potem te samochody sie rozplyna? (1)

      nie, zapchaja kolejne ulice, im szybciej przejada dany odcinek, tym wiekszy sie na jeog koncu zrobi korek

      • 4 0

      • rozpłyną się we mgle

        brzozowo pisowsko ruskiej

        • 1 0

    • nie ronda ino skrzyzowania

      • 2 2

  • drogi budujcie a nie w mordę pomiary. (5)

    • 20 9

    • jakie konkretnie dodatkowe drogi proponujesz i podaj od razu kosztorys, źródła finansowania, plan biznesowy z dokłaądnymi termin (4)

      oraz dowód, że korki znikną,

      czy może od razu przejdziesz do dzieła,
      łopata czeka na ciebie specjalisto od korkó i budowy dodatkowych dróg

      • 1 3

      • po wybudowaniu lotniska ci odjeba ... ło (1)

        tam były kosztorysy , źródła finansowania , olan biznesowy i co? kał.

        • 3 2

        • i ruski trol znów pękł

          brawo pękniety ruski trol,
          nie ma argumentów tylko wyzwiska,
          klasyczny pisuardess

          • 1 0

      • (1)

        Zapytaj prezydenta Gdańska, on wie jak budować drogi.

        • 2 3

        • Chyba raczej jak kupować mieszkania, a nie budować drogi.

          A potem zapominać o nich i nie wpisywać ich do oświadczeń majątkowych. To on umie na pewno.

          • 1 1

  • Tu nie ma co mierzyć (5)

    Tu nie ma co mierzyć. Codziennie widać za duże natężenie ruchu

    • 75 7

    • szczur do dymisji za nieudolność!!! (2)

      • 4 2

      • to udowodnij, że Szczurek nie jest idealnym prezydentem (1)

        czy tylko tak sobie piszesz bez sensu z nudów

        • 1 4

        • oczywiście, że Szczurek jest najlepszy

          pisowskie trole plują bo nie mogą nic na niego znaleźć
          i nic się nie przykleja

          • 1 1

    • Jak zmierzyć brak dróg? (1)

      Nie wiem po co te pomiary? EWIDENTNĄ sprawą jest że do północnych dzielnic Gdyni nie ma dróg dojazdowych. Jedna dwu pasmowa Estakada jest dobra gdy nie ma remontów ani wypadków czy kolizji. Ale jak coś się dzieje to jest dramat. Drugi dojazd do tych dzielnic jest jednopasmowy ul. Pucką (niestety jest tam przejazd przez tory kolejowe i można sobie postać przedz szlabanem) to zdecydowanie za mało. Przy okazji budowy przedłużenia obwodnicy w ramach północnej obwodnicy warto będzie zrobić tam od północy dwu pasmowy dojazd do Pogórza od strony Chyloni jest sprawą konieczną na już by stworzyć alternatywną dobrą drogę dojazdową.
      Druga sprawa to nie najlepsza przepustowość zjazdów z Estakady. Nieustające zatory na Kwiatkowskiego do góry gdy z dwóch pasów Estakady droga zwęża się do jednego. tu też potrzebna jest inwestycja w dorobienie drugiego pasa i przebudowę skrzyżowania Kwiatkowskiego i płk. Dąbka. Tak czy siak potrzeba dużych inwestycji w drogi w tym rejonie miasta bo obecna sytuacja już od lat jest nie wystarczająca.
      Jedna dobra droga kiedyś musi się zakorkować potrzebne są rozwiązania alternatywne. Kolejka SKM do tych dzielnic była by dobrym pomysłem ale nie załatwi sprawy potrzebne są duże inwestycje w drogi.

      • 8 4

      • szczurkowe lotnisko

        Zastanawia mnie tylko "Szczurkowe Lotnisko". Wybudowany terminal jest. Lotnisko gotowe jest. Ale jak Urzędasy chcieliby tam dostarczyć na czas pasażerów. To już wolę jechać do Gdańska skm a później autobusem.

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane