• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia mierzy ruch do północnych dzielnic

Michał Sielski
6 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów. Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów.

Zlecone już pomiary natężenia ruchu, obliczenia przepustowości i sprawdzanie tras pojazdów ciężarowych mają pomóc władzom Gdyni w podjęciu decyzji na temat ewentualnych zmian w dojeździe do północnych dzielnic. W połowie grudnia mogą być znane konkrety. - Buspas na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście - podkreślają walczący o niego gdynianie.



Jak rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców północnych dzielnic Gdyni?

Przypomnijmy: o korkach na północy miasta zrobiło się głośno, gdy przy okazji remontu Estakady Kwiatkowskiego sparaliżowane zostało niemal pół Gdyni. W korkach stali praktycznie wszyscy od centrum po Chylonię i oczywiście chcący dojechać do północnych dzielnic. Ale tam korki były już wcześniej, choć oczywiście nie tak bardzo dokuczliwe. Na zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w stronę Obłuża stoi się jednak w godzinach szczytu od wielu miesięcy.

Dlatego część gdynian zaczęła głośno domagać się uruchomienia dodatkowej linii SKM na północ Gdyni. Głosy ekspertów w tym zakresie także były pozytywne. Znawcy kolejowych realiów wskazywali na istniejącą infrastrukturę, która znacząco ogranicza konieczność ponoszenia dużych nakładów finansowych.

Czytaj więcej: Nie budujmy kolei na Obłuże. Ona już tam jest

Innym pomysłem jest wyznaczenie buspasa w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego. Podobne udogodnienie dla pasażerów komunikacji publicznej działa już z powodzeniem na części Trasy Kwiatkowskiego. Tam jednak nikt nie zwęził trasy dla kierowców samochodów, bo buspas powstał częściowo z dróg zjazdowych, a częściowo z obszarów wcześniej wyłączonych z ruchu.

Na ul. Janka Wiśniewskiego takiej możliwości nie ma, bo na razie nie ma mowy o zbudowaniu buspasa pomiędzy jezdniami, który w porannym szczycie mógłby prowadzić do centrum, a w popołudniowym na północ. Miejsce na to jest, teren zielony odgraniczający jezdnie jest szeroki, ale nie ma najważniejszego: woli i przekonania, że taka inwestycja powinna być ważną pozycją w budżecie miasta.

Buspas był na Open'era. Nie udało się wyegzekwować

Na razie małe szanse ma też wyznaczenie buspasa na jednym z pasów dwupasmowej obecnie ul. Janka Wiśniewskiego. Tym bardziej, że taka zmiana była już testowana latem, podczas festiwalu Open'er. To właśnie tą drogą zmierza na festiwal zdecydowana większość fanów muzyki. Efekty?

- Wprowadzony na czas festiwalu wydzielony pas dla autobusów nie pozwolił na sprawniejsze przemieszczanie większych grup uczestników, ponieważ utrzymanie jednego pasa wolnego od ruchu pojazdów indywidualnych udało się jedynie przez część planowanego okresu czasu. Z uwagi na zastosowanie rozwiązania tymczasowego nie zostało przewidziane wprowadzenie elementów stałych organizacji ruchu, uniemożliwiających swobodne wjeżdżanie na buspas pojazdów nieuprawnionych - zauważa wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Prawda była jednak znacznie bardziej brutalna. Kierowcy kompletnie nic nie robili sobie ze znaków ustawionych co kilkanaście metrów i gdy tylko kończyły się pachołki, zagradzające wjazd przy przystanku na początku ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, od razu mieliśmy pokazy drogowego cwaniactwa i wjeżdżanie tuż przed autobus na buspasie. W efekcie autobusy i tak stały w korku. Dlaczego? Przez cały czas festiwalu nie było tam bowiem ani policjantów kierujących ruchem, ani nawet straży miejskiej, która przecież jest jednostką miejską i po jednym telefonie z magistratu mogłaby tam pełnić dyżur po kilka godzin dziennie, dyscyplinując kierowców ostentacyjnie łamiących przepisy.

Każdego dnia ul. Janka Wiśniewskiego jedzie ponad 500 autobusów
Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się w 115 samochodach.

Społecznicy, którzy rozpoczęli dyskusję nad zmianami w funkcjonowaniu komunikacji publicznej z północnymi dzielnicami, podkreślają, że buspas to konieczność. Nie ma bowiem żadnych wątpliwości, że kolejne remonty starszej części estakady czekają nas w przyszłości.



Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi. 

Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi.
- Buspas na Janka Wiśniewskiego jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście. W każdy dzień powszedni odjeżdża w kierunku Obłuża i ulicy Hutniczej 516 autobusów, w tym szereg linii magistralnych, takich jak R, 150, 152, 170, 194, czy różnych wariantów trasy linii 182. Wydłużenie czasu przejazdu autobusów na trasie Hala-Obłuże Centrum z rozkładowych 10 do 50-60 minut, tak jak mieliśmy z tym do czynienia w trakcie remontu Estakady, powoduje całkowitą dezorganizację komunikacji miejskiej w skali całej sieci komunikacyjnej - podkreśla Łukasz Piesiewicz, zaangażowany w dialog z miejskimi urzędnikami. - Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się - przy średniej 1,5 osoby na samochód - w 115 samochodach - dodaje.
Urzędnicy czekają jednak na wyniki zleconych już analiz. Wykonywane są m.in. pomiary natężeń ruchu, obliczenia przepustowości, sprawdzane są też trasy pojazdów ciężarowych, zmierzających do portu. Nietrudno się domyślić, że urzędnikom wyjdzie, iż najlepszym sposobem będzie zbudowanie Drogi Czerwonej, za którą lobbują od miesięcy. Przedłużenie obwodnicy Trójmiasta i dogodny dojazd do portu byłby bowiem też częścią Obwodnicy Południowej Aglomeracji Trójmiejskiej, o której słyszymy już od lat kilkunastu. Na jej finansowanie na razie nie ma jednak co liczyć, bo miasta na to nie stać, a z budżetu centralnego właśnie wylatują o wiele bardziej zaawansowane Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna.

Gdynia: to wymaga dogłębnych analiz

Czy uda się więc wprowadzić mniej kosztowne rozwiązania, które finansowo będzie mogła udźwignąć sama Gdynia?

- Do korzyści, jakie przynosi zwiększenie udziału w podróżach komunikacją zbiorową, przy jednoczesnym zmniejszeniu podróży indywidualnych, nie trzeba przekonywać, jednak każde nowe rozwiązanie, którego wprowadzenie odbywa się kosztem pozostałych grup użytkowników, wymaga dogłębnych analiz oraz określenia skutków, jakie przyniesie - podkreśla wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Przypomina ponadto sytuację z Warszawy, gdzie wprowadzenie siedmiokilometrowego buspasa na Trasie Łazienkowskiej spowodowało zakorkowanie dróg dojazdowych do niej i w rezultacie początkowo wydłużyło czas przejazdu autobusów.

Na ostateczne wnioski i ewentualne pomysły władz miasta musimy jednak poczekać do zakończenia analiz, które potrwać mają do połowy grudnia.

Opinie (412) ponad 10 zablokowanych

  • (8)

    Mam wrażenie, że urzędnicy się dziwią, że tam mieszka tyle osób :)

    • 132 8

    • w miescie ubyło w tym roku 1275 osób, moze licza, że uciekna nastepni??? (3)

      • 6 2

      • w Gdańsku ubyło jeszcze więcej (1)

        a w Polsce całej jeszcze więcej,

        wniosek jest taki, Gdynia jest najlepszym miastem do życia w Polsce,
        bo ubywa z niej najmniej ludzi,
        sam użyłeś argumentu emigracji z Polski
        to teraz musisz go przełknąć

        • 1 6

        • oho, 5 osób nie zgadza się z faktami

          oh jakże mi przykro moje małe ślimaczki 500+

          • 1 1

      • nie uciekło, tylko przeprowadzili sie m.in. do kosakowa i teraz ci chcą, żeby Gdynia im drogi budowała, za które oni nie zapłacą

        • 7 9

    • (1)

      a ja mam wrażenie, że kierowcy samochodów dziwią się, że sami generują te korki.

      • 7 6

      • dokładnie, nakupili szpachlowozów, zakorkowali sobie drogę ale żaden nie pomyśli

        co za trole,
        no cóż, niewykształcona, nieobyta w świecie, postsowiecka mentalność tłuszczy
        im nie pozwala na myślenie

        • 2 8

    • problemem nie jest to, że mieszka tam wiele osób, tylko że te jeżdżą samochodami... 1,5 osoby na samochód

      • 8 11

    • Po przeprowadzeniu analiz

      • 9 2

  • 115 osób w autobusie, chyba takich szkieletów jak Gruszecka !

    • 3 1

  • (1)

    Dziwię się ludziom którzy kupują mieszkania w tym rejonie, może jest trochę taniej, ale czy to jest tego warte? Trzeba być niezłym idiotą żeby kupować mieszkanie za kilkaset tysięcy i nie sprawdzić jakie są możliwości dojazdu.

    • 3 5

    • gdzieś trzeba mieszkać a inne dzielnice tak samo

      dzielnice zachód też korki

      • 1 2

  • (2)

    Pomiary robią teraz gdy jest już "po" remoncie i korki są znacząco zredukowane. A to że przez 180 dni w roku są korki z powodu permanentnego remontu estakady to już szczegół. Badania mają na celu udowodnienie potrzeby buspasa na Wiśniewskiego, czego skutkiem będą korki w stronę Obłuża zaczynające się w centrum, a do centrum zaczynające się od Obłuża

    • 8 2

    • o, profesor od pomiarów znów jest z nami, jak zwykle ma pan absolutną rację profesorze (1)

      proszę nam tylko jeszcze raz przypomnieć gdzie pan zdobywał wykształcenie i specjalizację

      • 1 5

      • Na pewno nie na biurku Szczurka

        • 1 2

  • zastanówcie się!

    przestańcie pisać że przyjeżdża Kosakowo, Pogórze wieś itp że jadą GPU, GWE i inne, nieważne skąd, nikt mi nie będzie mówił czy mogę przejeżdżać przez Gdynię czy nie, czy mogę w niej pracować czy nie!!! Korki to jest problem i niech władzę coś z tym zrobią bo będzie tylko gorzej i to wkrótce!!!
    a swoją drogą oszołomów z gdyńską rejestracją jadących jak debi.. nie brakuje!!!

    • 6 1

  • Pani wiceprezydent

    w czasie remontu Estakady Kwiatkowskiego ludzie nie mieścili się do autobusów, to gdzie zmieszczą się kierowcy którzy porzucą dojazd samochodami ?! Trzeba było przejechać kilka razy komunikacją w trakcie remontów żeby teraz wiedzieć o czym się mówi.

    • 4 1

  • Badania władz Gdyni będą trwały jak zwykle parę lat to jest norma "tak trzymać p. Szczurek" a wyjdzie jak zawsze - nie da się!!!

    • 4 1

  • Gdynianie powinny mieć zakaz wyprowadzania się do ościennych miejscowości bo psują powietrze i korkuja (5)

    drogi. Gdynia powinna pobudować więcej bloków i tam trzymać swoich ludzi wtedy problemu by nie było. A tak rozłazi się to po okolicy i psuje komunikację. Jak się urodziłeś w bloku to tam siedź! A skoro Gdynia nie potrafi zapewnić mieszkań dla swoich to niech buduje koleje dookoła bo inaczej się k nie da. A nie budować lotnisko i fontanny! Za kasę z lotniska powstałyby dwa tory skm z Kosakowa do Gdyni

    • 5 2

    • (2)

      i zabronic rejestracji GPU

      • 0 2

      • gdynia powinna zmienić władze przede wszystkim. Bo to szczurka robota te niedoróbstwa (1)

        i estakada rowerowa znikąd do nikąd za 10mln!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        • 2 2

        • bez skm do Kosakowa korki będą zawsze. A Wisniewskiego po remoncie sprzed kilku lat to bubel

          kuźwa należało zrobic tramwaj z obłuza pod estakadą i środkiem wiśniewskiego i problemu by nie było

          • 0 0

    • najpierw się przeprowadzaja za miasto a potem dziwią że są korki (1)

      • 2 3

      • muszą się nauczyć ale nauka zajmie pokolenia

        do tego czasu będą mędzić i biadolić
        zamiast pomyśleć,

        jak to się mówi, mądry zawsze sobie poradzi i ułoży wszystko
        a głupi jak w d*pie był tak w d*pie będzie
        i takiemu nie dogodzisz, będzie tylko marudził w nieskończoność

        • 1 2

  • Mieszkam na Pogórzu, jeźdzę komunikacją miejską (17)

    Jak widzę tysiące samochodów po jednej osobie w każdym to się we mnie gotuje. Połowa blokujących drogi to GPU.... Autobus jedzie z centrum co kilka minut, tak trudno z niego skorzystać?
    SKM nic nie zmieni, bo blachosmrodziarze i tak nie zrezygnują z samochodu skoro teraz nie jadą autobusem.

    • 18 22

    • przemyslenia idioty.

      • 0 0

    • (5)

      pipprzysz chlopku, te gpu to byli mieszkancy gdyni. numer rejestacyjny nie ma nic do rzeczy

      • 2 1

      • (4)

        gpu to janusze co pokupowali mieszkania w polu kapusty w powiecie puckim bo tanio. a robota jest w stoczni do której trzeba dojechać golfem III rocznik ' 96 w gazie bo na wsi roboty ni ma.

        • 2 9

        • (3)

          I co im zrobisz? Chcą tak żyć to mogą

          • 5 1

          • mogą ale niech nie wymagają, że z moich pieniędzy będę im złoty dywan budował (2)

            • 1 3

            • przecież oni dla Ciebie tę komunikację robią abyś miał wybór SKM lub ZKM. Szanuj to. (1)

              • 1 1

              • chyba nie mi chciałeś ospowiedzieć

                • 1 1

    • (3)

      Przyłóż się do pracy, to może zarobisz na auto!

      • 8 7

      • jak zobaczysz w autobusie uśmiechnętego i dobrze ubranego lorda to będę ja (2)

        moje buty są droższe niż twoja szpachla,
        no i ja mogę być w firmie kiedy chcę
        a ty siedzisz we własnych płynach ustrojowych
        bo masz w głowie strach przed panem dla którego pracujesz

        • 1 5

        • ha ha ha - ok. Wystarczy. Kompleksy idz leczyć gdzie indziej. (1)

          • 4 2

          • oho, kogoś frustracja zżera, może czas zmienić coś w życiu, szpachla nie podniosłą ego wystarczająco?

            no ale na rozdęte, próżne ego
            to ja lekarstwa nie znam,
            jeszcze nie ma tabletek na porost mózgu

            • 1 2

    • (3)

      Znowu oblałeś egzamin na prawko biedny frustracie?

      • 9 10

      • wręcz przeciwnie, ty jesteś frustratem a on sobie smacznie siedzi w autobusie i ma z takich jak ty bekę (2)

        i ksążkę można poczytać albo poranną prasę,
        zagadać z kimś
        a ty siedź za kierownicą swojego życiowego sukcesu :)
        i pluj na szybę z bezsilności

        • 2 4

        • wręcz przeciwnie, ty jesteś frustratem a on sobie smacznie siedzi w wygodnym aucie i ma z takich jak ty bekę (1)

          i audiobook może posłuchać albo dobrą muzykę,
          zadzwonić do kogoś ( używając zestawu głośnomówiącego )
          a ty siedź lub stój w tym zaparowanym śmierdzącym autobusie na miejscu na którym jechał żul w brudnych spodniach i wdychaj ten fetor.

          • 6 2

          • oho, kogoś frustracja zżera, może czas zmienić coś w życiu

            • 1 3

    • Właściwie nie odpisuję idiotom od tekstów pt "blachosmrody" ale dziś zrobię wyjątek. (1)

      GPU jedzie z gminy Kosakowo, tam autobus jedzie 1 (słownie: jeden) raz na godzinę. W godzinach szczytu dwa razy. Więc nie pieprz o autobusie z centrum, bo najpierw do tego centrum trzeba czymś dojechać.

      • 7 1

      • ok, ile osób potrzebuje tego autobusu, nie masz do gminy telefonu?

        zadzwoń do nich i im to powiedz,
        od tego są

        • 1 4

  • Normalni to wiedzą. (3)

    O sytuacji korków północnej Gdyni normalni wiedzą od dawna. O potrzebie ścieżek rowerowych normalni wiedzą od dawna. Ale władze miasta wbrew opiniom cyklistów zbudowały nieudany wiadukt rowerowy, cholernie drogi i całkowicie nieużywany. Przebudowano chodnik na Kwiatkowskiego, ale o ścieżce rowerowej się zapomniało, tak jak wzdłuż całej nowej Wiśniewskiego i nowej Polskiej. Białej farby mamy dużo, więc malujemy ścieżki w całym mieście bez sensu. Oto "Moja Gdynia"

    • 7 3

    • gdynia wykonuje najgorsze i podejrzane inwestycje drogowe. ktoś się musi na tym dorabiac

      bo nie ma innego wytłumaczenia na estakadę rowerową za 10mln

      • 0 2

    • jeszcze jedna głupota (1)

      budować sieć ścieżek rowerowych , gdzie 1 km w mieście , to koszt 3mln, zl, po to aby trzech napaleńców jeżdziło po nich przez 3 miesiące w roku.

      • 5 0

      • Obok

        nich . Jest bliższe prawdy.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane