• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia mierzy ruch do północnych dzielnic

Michał Sielski
6 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów. Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów.

Zlecone już pomiary natężenia ruchu, obliczenia przepustowości i sprawdzanie tras pojazdów ciężarowych mają pomóc władzom Gdyni w podjęciu decyzji na temat ewentualnych zmian w dojeździe do północnych dzielnic. W połowie grudnia mogą być znane konkrety. - Buspas na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście - podkreślają walczący o niego gdynianie.



Jak rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców północnych dzielnic Gdyni?

Przypomnijmy: o korkach na północy miasta zrobiło się głośno, gdy przy okazji remontu Estakady Kwiatkowskiego sparaliżowane zostało niemal pół Gdyni. W korkach stali praktycznie wszyscy od centrum po Chylonię i oczywiście chcący dojechać do północnych dzielnic. Ale tam korki były już wcześniej, choć oczywiście nie tak bardzo dokuczliwe. Na zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w stronę Obłuża stoi się jednak w godzinach szczytu od wielu miesięcy.

Dlatego część gdynian zaczęła głośno domagać się uruchomienia dodatkowej linii SKM na północ Gdyni. Głosy ekspertów w tym zakresie także były pozytywne. Znawcy kolejowych realiów wskazywali na istniejącą infrastrukturę, która znacząco ogranicza konieczność ponoszenia dużych nakładów finansowych.

Czytaj więcej: Nie budujmy kolei na Obłuże. Ona już tam jest

Innym pomysłem jest wyznaczenie buspasa w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego. Podobne udogodnienie dla pasażerów komunikacji publicznej działa już z powodzeniem na części Trasy Kwiatkowskiego. Tam jednak nikt nie zwęził trasy dla kierowców samochodów, bo buspas powstał częściowo z dróg zjazdowych, a częściowo z obszarów wcześniej wyłączonych z ruchu.

Na ul. Janka Wiśniewskiego takiej możliwości nie ma, bo na razie nie ma mowy o zbudowaniu buspasa pomiędzy jezdniami, który w porannym szczycie mógłby prowadzić do centrum, a w popołudniowym na północ. Miejsce na to jest, teren zielony odgraniczający jezdnie jest szeroki, ale nie ma najważniejszego: woli i przekonania, że taka inwestycja powinna być ważną pozycją w budżecie miasta.

Buspas był na Open'era. Nie udało się wyegzekwować

Na razie małe szanse ma też wyznaczenie buspasa na jednym z pasów dwupasmowej obecnie ul. Janka Wiśniewskiego. Tym bardziej, że taka zmiana była już testowana latem, podczas festiwalu Open'er. To właśnie tą drogą zmierza na festiwal zdecydowana większość fanów muzyki. Efekty?

- Wprowadzony na czas festiwalu wydzielony pas dla autobusów nie pozwolił na sprawniejsze przemieszczanie większych grup uczestników, ponieważ utrzymanie jednego pasa wolnego od ruchu pojazdów indywidualnych udało się jedynie przez część planowanego okresu czasu. Z uwagi na zastosowanie rozwiązania tymczasowego nie zostało przewidziane wprowadzenie elementów stałych organizacji ruchu, uniemożliwiających swobodne wjeżdżanie na buspas pojazdów nieuprawnionych - zauważa wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Prawda była jednak znacznie bardziej brutalna. Kierowcy kompletnie nic nie robili sobie ze znaków ustawionych co kilkanaście metrów i gdy tylko kończyły się pachołki, zagradzające wjazd przy przystanku na początku ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, od razu mieliśmy pokazy drogowego cwaniactwa i wjeżdżanie tuż przed autobus na buspasie. W efekcie autobusy i tak stały w korku. Dlaczego? Przez cały czas festiwalu nie było tam bowiem ani policjantów kierujących ruchem, ani nawet straży miejskiej, która przecież jest jednostką miejską i po jednym telefonie z magistratu mogłaby tam pełnić dyżur po kilka godzin dziennie, dyscyplinując kierowców ostentacyjnie łamiących przepisy.

Każdego dnia ul. Janka Wiśniewskiego jedzie ponad 500 autobusów
Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się w 115 samochodach.

Społecznicy, którzy rozpoczęli dyskusję nad zmianami w funkcjonowaniu komunikacji publicznej z północnymi dzielnicami, podkreślają, że buspas to konieczność. Nie ma bowiem żadnych wątpliwości, że kolejne remonty starszej części estakady czekają nas w przyszłości.



Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi. 

Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi.
- Buspas na Janka Wiśniewskiego jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście. W każdy dzień powszedni odjeżdża w kierunku Obłuża i ulicy Hutniczej 516 autobusów, w tym szereg linii magistralnych, takich jak R, 150, 152, 170, 194, czy różnych wariantów trasy linii 182. Wydłużenie czasu przejazdu autobusów na trasie Hala-Obłuże Centrum z rozkładowych 10 do 50-60 minut, tak jak mieliśmy z tym do czynienia w trakcie remontu Estakady, powoduje całkowitą dezorganizację komunikacji miejskiej w skali całej sieci komunikacyjnej - podkreśla Łukasz Piesiewicz, zaangażowany w dialog z miejskimi urzędnikami. - Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się - przy średniej 1,5 osoby na samochód - w 115 samochodach - dodaje.
Urzędnicy czekają jednak na wyniki zleconych już analiz. Wykonywane są m.in. pomiary natężeń ruchu, obliczenia przepustowości, sprawdzane są też trasy pojazdów ciężarowych, zmierzających do portu. Nietrudno się domyślić, że urzędnikom wyjdzie, iż najlepszym sposobem będzie zbudowanie Drogi Czerwonej, za którą lobbują od miesięcy. Przedłużenie obwodnicy Trójmiasta i dogodny dojazd do portu byłby bowiem też częścią Obwodnicy Południowej Aglomeracji Trójmiejskiej, o której słyszymy już od lat kilkunastu. Na jej finansowanie na razie nie ma jednak co liczyć, bo miasta na to nie stać, a z budżetu centralnego właśnie wylatują o wiele bardziej zaawansowane Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna.

Gdynia: to wymaga dogłębnych analiz

Czy uda się więc wprowadzić mniej kosztowne rozwiązania, które finansowo będzie mogła udźwignąć sama Gdynia?

- Do korzyści, jakie przynosi zwiększenie udziału w podróżach komunikacją zbiorową, przy jednoczesnym zmniejszeniu podróży indywidualnych, nie trzeba przekonywać, jednak każde nowe rozwiązanie, którego wprowadzenie odbywa się kosztem pozostałych grup użytkowników, wymaga dogłębnych analiz oraz określenia skutków, jakie przyniesie - podkreśla wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Przypomina ponadto sytuację z Warszawy, gdzie wprowadzenie siedmiokilometrowego buspasa na Trasie Łazienkowskiej spowodowało zakorkowanie dróg dojazdowych do niej i w rezultacie początkowo wydłużyło czas przejazdu autobusów.

Na ostateczne wnioski i ewentualne pomysły władz miasta musimy jednak poczekać do zakończenia analiz, które potrwać mają do połowy grudnia.

Opinie (412) ponad 10 zablokowanych

  • polnoc gdyni (8)

    Szczurek i jego p[rz----pasy ,zrobcie na wisniewskiego buspasy i dodatkowo sciezke rowerowa aby mieszkancy wogole nie dostali się do domow.
    Szczurek twoje pomysły sa niedookreślenia w tabeli Glupoty

    • 76 24

    • Miruś się znalazł co nie ma pojęcia co jest wzdłuż Wiśniewskiego. Ścieżka jest

      od dawna pieniaczu jako CPR - ciąg pieszo-rowerowy (po jednym kierunku ruchu na każdym pustawym od pieszych chodniku), brakuje jej tylko na odcinku od Węzła Ofiar Grudnia 1970 do Pl, Konstytucji.

      I doceń to że kilkadziesiąt a może sto kilkadziesiąt aut odpadło bo ich właściciele wolą rower.

      Bo co ty sobie wyobrażasz, że będziesz wszystkich wpieprzał za kierownicę żeby do reszty korkowali arterię ?

      Dla mnie jesteś zwykłym mało inteligentnym d.... !

      • 0 0

    • Mirek a tak się chwaliłeś tym nowym tanim domem w Kosakowie. (6)

      • 10 7

      • ale boli ze ktos sobie kupil domek... (5)

        zenada

        • 4 5

        • jak ktoś szuka żeby tanio było a potem narzeka, że ma daleko, to czego można mu zazdrościć? (4)

          niczego
          no chyba że głupoty

          • 3 5

          • to gdzie ten domek ma kupic zeby to nie byla "glupota" ? (3)

            wez doradz bo chyba masz juz kilka domkow w kilku miejscach i bardzo dobrze znasz temat

            • 2 2

            • oczywiście, że znam temat, temat jest prosty, życie to nie tylko domek (2)

              jeśli ktoś żyje w oderwaniu od rzeczywistości
              i bez uwzględniania innych wokół siebie
              to potem jest zdziwiony tak jak ty

              ty jesteś nieszczęśliwy
              a ja jestem szczęśliwy

              • 1 3

              • (1)

                hehe, konkretna, cenna porada znawcy tematu - " zycie to nie tylko domek", w dodatku wrozka bo ma wiedze na temat mojego szczescia lub jego braku ...

                dzieki bardzo za rzeczowa odpowiedz na pytanie, pozdrawiam i zycze najlepszego

                • 3 2

              • dodam jeszcz, że nieszczęśłiwi ludzie żyją w zaprzeczeniu i wyparciu

                dokładnie tak jak ty w tej chwili nam polazałeś,
                taki zaklęty krąg głupoty i biedoty,
                żyj sobie dalej robaczku w swoim domku w gaju

                • 1 0

  • to są jakies jaja! (29)

    Wystarczy się tam przejechać w godzinę szczytu, Panie Prezydencie. Pomiary! Weźcie się, k..., do roboty, a nie ściemniajcie, że coś robicie. Po tylu latach i ostatnich problemach na drodze władza się pochyla... Już dawno podległe Panu służby powinny mieć gotowe propozycje zmian, to nie jest nowa sytuacja i stale się pogarsza.

    • 279 23

    • (3)

      Pomiary zleci się znajomej firmie i gitara.

      • 50 5

      • Antyszczur (2)

        Panie Sielski, idź pan się leczyć z tym lewackim buspasem. To, że pan bierzesz kasę z UM, nie zwalnia od myślenia. Jest wąskie gardło na końcu Dąbka? Czemu Kwiatkowskiego w górę nie może mieć 2 pasów? Czemu Unruga od Bosmańskiej do Kwiatkowskiego nie może mieć 2 pasów? Czemu nie ma żadnej alternatywnej drogi do Pogórza oprócz Estakady? Odpowiedź jest prosta: leniwy szczur wolał lotnisko, pokaz samolotów i inne d*perele, ale kiedy on zostanie wymieciony od koryta, to będzie za te marnotrawstwa odpowiadał przed sądem. Ciekawe, jaki pan wtedy popełni mądry artykulik?

        • 4 3

        • Grozisz śmieciu jakimiś rozprawami ? Jedyną cezurą są wybory i nic więcej.

          A jak chcesz polowań na czarownice to sobie znajdź średniowiecze w Korei Płn.

          • 0 0

        • nie jestem "antyszczurem" ale kwiatkowskiego w górę można zrobić z budżetu miasta, tu nie da się zrzucić na PIS

          inna opcja - darmowe bilety na ZKM na Obłuże, Pogórze, Oksywie - wtedy kierowcy którzy mogą, przerzucą się na komunikację

          • 1 1

    • Nie jaja tylko uroki mieszkania w dzielnicy przemysłowej (8)

      Zróbcie tak samo jak ja, sprzedałem mieszkanie na Pogórzu i przeprowadziłem się na Wiczlino, do centrum też są korki w godzinach szczytu, ale o połowe mniejsze, a dojazd do Obwodnicy zajmuje mi 5 minut.

      • 7 35

      • dojazd do obwodnicy z Wiczlina

        5 min ? naprawdę kolego nie żartuj , chyba o 6.30 to tak ...

        • 2 0

      • (1)

        Wiczlino też ma beznadziejny dojazd, ale i tak chyba jest przyjemniejsze do mieszkania niż ta północ

        • 6 8

        • Nie

          • 0 0

      • (2)

        Już niedługo. Droga została taka sama.

        • 8 2

        • lepiej przewidywać niż naprawiać kosztowne błędy (1)

          dlatego analizy są potrzebne.

          • 3 3

          • Racja. Sęk w tym, że w Gdyni na analizach się kończy...

            • 7 2

      • bzdury wypisujesz kolego..

        Mieszkam również na Wiczlinie, natomiast wcześniej mieszkałem w Chyloni. Sprawdziłem i porównałem - z Pogórza( dla przykładu, od Szperka), oraz z Wiczlina( skrzyżowanie przy lidlu) - do Urzędu Miasta. Kilometrowo bardzo podobnie ( 8,3 vs 8,9 km), czasowo... również - przejazd ok. 16 to min 25-45 min i tu i tam...

        Co do dojazdu do obwodnicy to się zgodzę - kilka minut.

        I przestań wypisywać dyrdymały, bo co jak co, ale Pogórze z pewnością nie jest dzielnicą przemysłową... jak już, to należy do niej część Chyloni. Co by nie było, wszyscy w tym mieście płacą równe podatki i mogą mieć równe oczekiwania ( "normalny" dojazd, kanalizacja itp.).

        • 15 2

      • Jaki zgodny ,po jedynej słusznej linii,napędzasz interes deweloperów.

        • 16 3

    • chorzy ludzie!!!! (2)

      Szczurek - weź już odejdź razem ze swoją niekompetentną ekipą. Gdynia dziadzieje z każdym rokiem z taką nieudolną władzą. No po prostu banda nieudaczników. Aż mi się ciśnienie podniosło... mierzą.... k...wa, kilkanaście lat korków a ci mierzą. chyba raczej symulują, że coś robią!

      • 10 3

      • ocho, dyżurny frustrat znów skonsumował znaczną ilośc ruskiej wódki (1)

        i nadaje nasza ukochana kreatura
        i nadaje....

        tylko że to samo w kółko nadaje

        • 1 9

        • a ty nie masz przerwy na lunch?

          • 0 2

    • (1)

      Te korki nie są przez brak dróg czy skm... tylko dlatego, że ludzie to lenie, które wszędzie muszą jeździć samochodami!! A skm naprawdę warto przemysleć...

      • 15 30

      • skoro na SKM polegac nie można

        skoro na SKM polegac nie można to co się dziwić, Myślisz że bym nie wolał? Chetnie sprzedam samochów, bo koszta ogromne, ale SKM jeżdzi rzadko i kiedy chce

        • 5 1

    • kasa która idzie na arkę openera ironmena infobox ppnt muzeum emigracji studium filmowe lotnisko-kosmodrom (5)

      wystarczyłoby na przebudowę dróg na północy!!!

      • 26 7

      • (3)

        i bardzo dobrze, i idą też grube pieniądze na komunikację miejską, z której leniwi kierowcy nie chcą korzystać !!!

        • 13 23

        • (2)

          przejedz sie pajacu autobusem o 16, wejsc nie da rady i jeszcze w korku stoi

          • 20 5

          • Logika porażająca. Zastanów się dlaczego ten autobus stoi i przeczytaj 2 komentarze wyżej.

            • 1 4

          • i drogi

            do tego w autobusach śmierdzi

            • 5 1

      • ooo, nasz specjalista od wszytskiego się pojawił

        i od razu zgadł, wystawił naśliniony palec, i zmierzył
        koszty i już wie nasz kochany specjalista,
        już wie,
        jak zwykle zresztą

        • 1 1

    • nie ma prostych rozwiązań. Są tylko inteligentne wybory.

      Bardzo dobrze, że są robione badania. Dopiero na ich podstawie można porównać różne scenariusze rozwiązywania problemów.

      Dobra jakość refleksji podpowie: żadne rozwiązania inżynieryjne realizowane wyłącznie o ruchu pojazdów nie przyniosą poprawy sytuacji.

      Buspas jest krokiem we właściwą stronę, ale nie rozwiąże problemów.

      Przedłużenie PKM do północnych dzielnic Gdyni też jest krokiem we właściwą stronę, ale będzie sporo kosztować.

      Najmniej kosztownym elementem scenariusza ciągu kroków przybliżających do prawdziwej poprawy sytuacji jest budowa zwodzonej kładki pieszo - rowerowej z Oksywia do placu Gombrowicza.

      Dla potwierdzenia tej prostej tezy warto uruchomić prom pieszo- samochodowy w tej relacji.

      Tezy o sezonowości ruchu pieszych i rowerzystów łatwo podważyć sprawdzając dane z liczników ruchu rowerowego w Gdańsku lub w miastach krajów o dużo surowszym klimacie.

      Pozdrawiam kumatych.

      • 9 4

    • Przejście z fazy odważnego myślenia, do rzeczywistych planów

      stało się faktem!

      • 14 0

    • a fontanny nie widziałeś? robia robią. pijar dla ciemniaków.

      • 10 3

    • Ci debile robiliby tylko analizy i analizy .... pewnie, jakby wybuchła wojna nuklearna i Ruski zrzuciliby na Gdynię atomówkę, to urzędasy również przeprowadziliby studium - tym razem studium wpływu eksplozji nuklearnej na miasto wielkości Gdyni.

      • 13 3

    • To nie jaja. Tak działa biznes.

      tzw. pomiary i analizę wykona przedsiębiorstwo "X & X & Y", które w ubiegłym roku tak chojnie ofiarowało kilka apartamentów zbudowanych przez dewelopera "P & Q", który takie piękne nowe plany zagospodarowania otrzymał od UG Gdynia.
      Tak działa tzw. biznes. Hameryka.

      • 43 6

  • Buspas na Wiśniewskiego... (16)

    ...to dopiero byłaby porażka.

    • 118 36

    • Buspas na kieleckiej Ok ale autobusów mimo wszystko za mało, jak jadą to wszystkie na raz a potem 15 min czekania w godzinach szczytu! I jeszcze te przystanki tak bez sensu daleko od skm jakby nie można było wykorzystać węzła cegielskiej

      • 0 0

    • (5)

      Z automatu korki gigantyczne

      • 18 11

      • Paraliz komunacyjny (4)

        Przez jeden miesiac. Potem 70% osob sie przestawi na komunikacje. Tak jest w innych miastach. Czemu u nas mialoby tak nie byc? Gdynianie to mysle ze inteligentny Narod i zamiast stania w korku od dworca w gdyni w samochodzie, wybiora transport zbiorowy nie stojacy w zatorze.

        • 18 19

        • taa tylko stali by w korkach kawałek dalej. (2)

          Zobacz super ekstra buspas na Kieleckiej. Korki są jak były. Autobus jedzie sobie żwawo kilkaset metrów by zaraz za skrzyżowaniem utknąć w korku i stać w nim aż do odcinka leśnego Chwarznieńskiej. Oszczędność czasu minimalna, praktycznie niewyczuwalna. Ale zawsze można się pochwalić,że jest busspas.

          • 15 3

          • Buspas na kieleckiej

            Kielecka? Bardzo dobry przyklad! Osobiscie znam kilka osob, ktore dzieki temu buspasowi zrezygnowali z samochodow na rzecz komunikacji publicznej.

            • 1 2

          • bo te buspasy to jak ścieżki rowerowe w Gdyni: znikąd - donikąd.

            • 7 1

        • Jasne, te 70% kierowców nagle ruszy do autobusów które i tak juz jeżdżą przepełnione. Raz i drugi raz nie pojadą bo autobus pełny, postoją na deszczu i wietrze na następny kurs który przyjedzie też wypełniony , to za trzecim razem wrócą do podróży swoim autem - przynajmniej w cieple słuchając muzyki z radia.

          • 15 7

    • Jeżeli buspas powstałby na ul. Janka Wiśniewskiego

      to w tzw szczycie komunikacyjnym korek rozpoczynałby się w Sopocie, ale życzę powodzenia urzędnikom i cierpliwości kierowcom.

      • 4 2

    • (1)

      moim zdaniem super sprawa.
      w innych miastach buspasem mogą się poruszać osobówki, które mają minimum 3 osoby w środku.
      moim zdaniem, korki by się zmniejszyły.
      ludzie zaczęliby jeździć ze sobą czy wbijać w autobusy, które szybciej poruszały się od auta.
      sam jeżdżę komunikacją miejską, zaoszczędzone minimum 30 min dziennie

      • 7 9

      • pomysł niezły ale wśród naszych kierowców nie do zrobienia, za dużo januszy cwaniaków

        • 2 1

    • Buspas to jedyne i najlepsze rozwiązanie. (1)

      Warszawa bardzo zyskała na wprowadzeniu buspasów w najbardziej zakorkowanych strefach.

      Oczywiście tracą kierowcy, ale to oni są korkiem. Jak ich nie ma to nie ma też korka, więc problem nie do rozwiązania, bo tam gdzie są samochody tam masz korki.

      • 11 12

      • może się sprawdzić ale nie wszędzie

        w UK likwidują buspasy i drogi rowerowe,
        przynajmniej te, które nie polepszyły sytuacji

        • 8 1

    • trzeba kupić mały autobus :)

      • 2 0

    • musi być! (1)

      Ale nie kosztem zabrania 1 pasa dla samochodów.
      Autobus śmignie po bus pasie i o to chodzi żeby jeden z drugim nie wsiadał do auta tylko do autobusu. Zrozum to. Teraz w autobusie stoisz tak samo jak w aucie no to każdy bierze auto

      • 7 6

      • nie każdy. Znam takich, którzy znajdują inne wyjście.

        Domyśl się jakie, koteczku.

        • 2 2

    • Chyba na chodniku

      • 2 2

  • a gdzie opcja tunel pucka chylonska (1)

    • 2 1

    • tunel to ci robaki w mózgu wyżarły

      • 0 0

  • badania badaniami poganiane i kolejny sukces (1)

    a kasa za kolejne badania w milionach z kasy miasta wyplywa do badaczy...

    • 2 2

    • a komputer to sobie pewnie z mchu i paproci ulepiłeś

      takiego mądrego to ja w życiu jeszcze nie widziałem,
      brawo!

      • 0 0

  • (1)

    Masakra. Analizy, panele dyskusyjne, konsultacjw. Tym miastem rządzą przyglupy co Niczego nie potrafią zrobić.

    • 5 2

    • idź, zrób, droga wolna, łopatę ci dam za darmo

      idź rób, co ci stoi na przeszkodzie?
      może pieniądze byś jeszcze chciał za to?

      • 0 0

  • co tu mierzyć? wystarczy się przejechać i wszystko jasne (1)

    • 3 2

    • to czemu nie idziesz i nie zaczniesz kopać?

      potrzebujesz jakichś pozwoleń czy co?
      idź, daj przykład, pokaż jak trzeba robić
      a nie tylko gadasz

      • 0 0

  • Korki na północ Gdyni (1)

    są codziennie od wielu lat, a ostatni remont to było zablokowanie komunikacji połowy miasta.

    • 3 2

    • korki się w Polsce zaczęły gdy szpachlowozy z Niemiec zaczęto sprowadzać

      i byle kmiot mógł kupić takiego złoma

      • 0 1

  • Nieudacznicy z UM. ... (2)

    powinniście mierzyć podczas remontu Estakady w godzinach szczytu.
    Z racji korka na pewno przejeżdżał mnie samochodów na godzinę niż teraz.
    Moglibyście ogłosić kolejny sukces - "Analizy wykazały że nie ma potrzeby zwiększania przepustowości - wystarczy bus-pas i kontra-pas dla rowerów.
    W przetargu zaplanowanym na 2018 rok wygrała firma MTM, której obu pracowników szeregowych odznaczony medalem "Za zasługi dla Gdyni", nagrodę finansową przyznano Prezesom (do podziału ze znajomymi z komisji przetargowej).

    • 5 2

    • jaki związek ma UM z estakadą i drogami????

      • 0 0

    • o, pisowski trol znów pęka

      nie ma argumentów :)

      • 1 1

  • Liczenie (2)

    Przestancie liczyć do roboty koniec opowiadania bajek

    • 2 2

    • łopata czeka, idź i rób, na co czekasz? (1)

      • 1 3

      • może musi najpierw plan ułożyć

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane