• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: duży parking w Gdyni można zbudować taniej

Patryk Szczerba
20 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat. Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat.

- Jeśli prezydent Wojciech Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej - apelują przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne w odpowiedzi na informację o proponowanych cenach za budowę parkingu pod parkiem CentralnymMapka. I przypominają swoją propozycję sprzed lat.



Co sądzisz o propozycji budowy parkingu kubaturowego w centrum Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Zostały otwarte koperty z ofertami na realizację III etapu parku Centralnego w Gdyni.
  2. Budowa zakładająca m.in. powstanie parkingu podziemnego na 270 aut będzie kosztować od 63 do 67 mln zł.
  3. Obie złożone oferty mieszczą się w założonym przez Gdynię budżecie - 70 mln zł na budowę III etapu.

Teraz trwa ich analiza, ale suma już zdążyła wzbudzić sporo emocji wśród mieszkańców. Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają, że przed laty proponowali, by stworzyć parking nad pętlą przy węźle Franciszki Cegielskiej.

Parkingi w Gdyni



Miasto Wspólne: większość z kwoty 63 mln zł na parking



- Koordynująca rozbudowę parku Centralnego Agencja Rozwoju Gdyni otworzyła oferty na realizację III etapu parku. Najtańsza ma wartość 63 mln zł. W 2017 r., gdy prezydent Szczurek ogłaszał pomysł przebudowy parku, wszystkie jej etapy miały kosztować 35 mln zł, a sam parking podziemny na 270 aut - 20 mln z tej sumy - przypomina Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że z tej kwoty tylko 20-30 proc. pójdzie na sam park, reszta - na budowę parkingu podziemnego pod nim. Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.

Przypomina, że na koniec tego roku, w przypadku pełnej realizacji budżetu, Gdynia będzie zadłużona na ponad 1 mld zł.

Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.
- W kontekście wysokiego zadłużenia miasta to inwestycja, na którą dziś nas nie stać. Dlatego jeśli prezydent Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej. Cztery lata temu proponowaliśmy budowę parkingu kubaturowego 400 metrów dalej od drzwi urzędu miastaMapka. Wtedy nasz pomysł został uznany przez miejskich urzędników za zły, ale niedawno samo miasto zaczęło go rozważać, tyle że nie jako alternatywę dla drogiego rozwiązania podziemnego, ale jako dodatkową inwestycję w partnerstwie publiczno-prywatnym - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz.

Plany budowy parkingów kubaturowych we współpracy z firmami



Gdynia ogłosiła swoje plany dotyczące budowy parkingów kubaturowych pod koniec 2021 r. W zamierzeniach są dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka.

Gdynia szuka inwestorów do budowy parkingów kubaturowych



Inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 r.

- Na razie rozmawiamy o budowie dwóch parkingów. Przewidujemy, że w przyszłości ich liczba będzie większa, ale te, które powstać mają w pierwszym rzędzie, to parkingi przy ul. Lotników i przy ul. Kieleckiej. Wybór tych lokalizacji podyktowany jest dogodnością przesiadkową takich właśnie miejsc, jak również takim wyborem terenu, aby ograniczał wjazd samochodami do Śródmieścia. Zasadniczo chcielibyśmy, aby podstawową rolę pełniły typowe parkingi park and ride, które powodują, że po całym szeroko rozumianym mieście poruszamy się transportem publicznym, ewentualnie innymi środkami mobilności, które dzisiaj zyskują na popularności, takimi jak rowery czy hulajnogi współdzielone, względnie, w ostateczności, auta współdzielone - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Parking kubaturowy tańszy niż podziemny



Na razie całość jest na etapie zamierzeń, ale społecznicy wskazują, że budowa parkingu kubaturowego na tę samą liczbę miejsc co podziemnego to koszt nawet o połowę mniejszy w przeliczeniu na jedno miejsce.

- To kilkanaście milionów złotych, których brakuje przy wielu innych inwestycjach dotyczących np. infrastruktury dla pieszych, nie wspominając o porzuconych miejskich projektach, jak lodowisko. Za zaoszczędzone pieniądze można też usprawnić przejście między obecnie oddzielonymi przez przeskalowany węzeł drogowy Działkami Leśnymi, Śródmieściem i Wzgórzem św. Maksymiliana - kończy Piesiewicz.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • Co pseudo społecznicy to taka sama grupa jak antyszczepionkowcy. Mała grupka nawiedzonych a szkodzi większości.

    • 6 6

  • (3)

    Grupka oszo...mów terroryzuje większość. Społecznicy to takie połączenie Suskiego z Sasinem.

    • 8 5

    • Dobre bo też na "S".

      • 0 1

    • mniejszość kierofczyków terroryzuje większość mieszkańców (1)

      w Gdyni większa część podróży miejskich odbywa sie pieszo, rowerem lub komunikacją miejską lub SKM a nie samochodami prywatnymi.

      • 1 1

      • Wy pachosmrodziarze naprawdę nie znacie wyników badań preferencji komunikacyjnych

        "Udział samochodów osobowych w realizacji podróży miejskich (bez taxi) wynosi 48,9%". I to jest absolutnie największa z grup. Dziękuję i dobranoc.

        • 0 0

  • (1)

    Witamy w świecie ekooszołomów. Kiedy oni zrozumieją, że nie każdy może mieszkać 5 minut od miejsca pracy. Kiedy zrozumieją, że samo zabieranie miejsc parkingowych i utrudnianie życia kierowcom nie sprawi, że przesiądą się oni na komunikacje miejską jeżeli jej po prostu nie ma. Chcecie być eko? Ok. Tylko najpierw rozbudujcie wydają i wygodną sieć komunikacji zbiorowej a potem zacznijcie ograniczać dostęp samochodami. Kilkanaście miesięcy temu przedstawicie UM porównywał Gdynię do Berlina pod względem ilości samochodów na mieszkańców. Szkoda, że nie porównał długości linii metra i tramwajowych. Problem w tym, że to by pokazało, że wina nie leży w mieszkańcach tylko w administracji.

    • 19 4

    • HAHA

      Przestańcie się wyprowadzać na zad*pia to samochód będzie mniej potrzebny

      • 4 5

  • parkingi w gdyni

    a wybudowanie parkingow przy dworcu na jana z kolna tam potrzeba bo jak wychodzi sie z dworca to masakra a ten parking za budynkiem starej poczty to chyba podworkowy taki wizerunek miastab az wstyd

    • 8 1

  • Opinia wyróżniona

    Wiele propozycji środowiska skupionego wokół "Miasta wspólnego" było bardzo sensownych (10)

    Tutaj mamy przykład sensownej krytyki wydawania dużej kasy na parking podziemny, ale propozycja alternatywna : szkieletor wielopoziomowy w pobliżu stacji SKM to porażka. W Gdyni kilka lat temu opracowano "Plan zrównoważonej mobilności miejskiej" (ang. SUMP), w którym znalazło się założenie, że głównym wyzwaniem zrównoważonego rozwoju miasta jest nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości. Bez radykalnego postawienia na inne, mniej terenochłonne rodzaje mobilności miejskiej jakość życia w Gdyni będzie się stopniowo pogarszać, tak jak we wszystkich miastach, w których nie zakwestionowano spokojnie ale zdecydowanie dotychczasowej roli samochodów w życiu mieszkańców. Klimatyczne centrum Gdyni ma sens, ale bez wymiany taboru, rozbudowy linii SKM / PKM do północnych dzielnic Gdyni i zwiększenia częstotliwości połączeń do taktu 5 minutowego niewiele się zmieni.

    • 54 14

    • Pusty parking na Wzgórzu SKM

      Ciekawe, że chcą budować parking przy Stacji SKM jak po zainstalowaniu parkometrów ten parking co jest stoi prawie pusty.

      • 13 1

    • Po co parking podziemny albo szkieletor? Czy teraz jest źle? jak często jeździsz do urzędu miasta? (1)

      za te pieniądze powinny wybudować lodowisko

      • 2 11

      • Ale całoroczne :)

        • 0 0

    • Wy serio jestescie polapani z UM

      • 0 3

    • z tego stowarzyszenia pieniaczy?

      niby które?

      • 8 4

    • Nie da się planować zrównoważonego rozwoju miasta (1)

      Opierając się na niezrównoważonych pachosmrodziarzach.

      • 2 6

      • pijesz do kierowców uzależnionych od trzech pedałów?

        • 2 2

    • Szczurek niech juz lepiej nic nie buduje (1)

      Niech odejdzie a miastem niech zajmie się ktoś inny

      • 1 4

      • Likwidują parking - źle.

        Budują parking - źle. Tobie kiedyś ktoś dogodził? Może poprostu ktoś ci płaci za narzekanie?

        • 1 0

    • Kolej nie podlega pod UM Gdynia.

      • 0 0

  • Szczurek, Gruszecka, Łucyk powinni odejść.

    • 6 1

  • Ruch już nie wróci, trzeba było myśleć o parkingu przed zabiciem życia w Gdyni (3)

    Opłatami

    • 13 1

    • Oni się nie uczą nawet na własnych błędach. Ich po prostu trzeba odsunąć od władzy.

      • 3 1

    • piszesz o ruchu ludzi czy o ruchu pojazdów? (1)

      poprawa warunków ruchu ludzi wymaga zakwestionowania dotychczasowej roli zaparkowanych pojazdów w centrum miasta.

      • 0 1

      • Pojazdami jeżdżą kosmici nie ludzie

        Taka prawda...

        • 0 0

  • Proponuję zbudować parking na miejscu UM - na pewno

    Bedzie bardziej przydatny i nie będzie bardziej zadłużał miasta.

    • 3 1

  • Problem w tym, że proponowany kubaturowy (1)

    Nie styka się z biurowcem Boczka, więc na nic się nie przyda jego najemcom. Przecież wszyscy wiemy, że ten podziemny nie jest budowany dla mieszkańców...

    • 9 1

    • Jak to ? Przecież to la mieszkańców nowego apartamentowca.

      • 1 0

  • Wpływy ze strefy i parkingów miejskich wg budżetu to 7% przychodów Gdyni (5)

    A dlaczego nie 10 czy 15% - tak wygląda dalekowzroczność inwestycyjna administratorów tego co zostało po tym mieście....

    • 1 3

    • Przychód to nie dochód

      • 3 0

    • Czyli przyznają, że to po to, żeby doić kierowców ? (1)

      • 4 1

      • po to, by kierowcy wreszcie zaczęli sami pokrywać koszty, które generują

        albo zmienili nawyki komunikacyjne. Nie tylko zwiększenie rotacji ale także zakwestionowanie sensu utrzymywania prawa do darmowego parkowania w centrum miasta i tym samym rezygnacja z przejazdu samochodem na rzecz rodzajów transportu bardziej przyjaznych dla środowiska społecznego w mieście.

        • 0 2

    • Ale chyba bez liczenia kosztów (1)

      stworzenia i obsługi tych parkingów.

      • 0 2

      • Kiedy ostatnio widziałeś nowo utworzony parking ?

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane