• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: duży parking w Gdyni można zbudować taniej

Patryk Szczerba
20 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat. Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat.

- Jeśli prezydent Wojciech Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej - apelują przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne w odpowiedzi na informację o proponowanych cenach za budowę parkingu pod parkiem CentralnymMapka. I przypominają swoją propozycję sprzed lat.



Co sądzisz o propozycji budowy parkingu kubaturowego w centrum Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Zostały otwarte koperty z ofertami na realizację III etapu parku Centralnego w Gdyni.
  2. Budowa zakładająca m.in. powstanie parkingu podziemnego na 270 aut będzie kosztować od 63 do 67 mln zł.
  3. Obie złożone oferty mieszczą się w założonym przez Gdynię budżecie - 70 mln zł na budowę III etapu.

Teraz trwa ich analiza, ale suma już zdążyła wzbudzić sporo emocji wśród mieszkańców. Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają, że przed laty proponowali, by stworzyć parking nad pętlą przy węźle Franciszki Cegielskiej.

Parkingi w Gdyni



Miasto Wspólne: większość z kwoty 63 mln zł na parking



- Koordynująca rozbudowę parku Centralnego Agencja Rozwoju Gdyni otworzyła oferty na realizację III etapu parku. Najtańsza ma wartość 63 mln zł. W 2017 r., gdy prezydent Szczurek ogłaszał pomysł przebudowy parku, wszystkie jej etapy miały kosztować 35 mln zł, a sam parking podziemny na 270 aut - 20 mln z tej sumy - przypomina Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że z tej kwoty tylko 20-30 proc. pójdzie na sam park, reszta - na budowę parkingu podziemnego pod nim. Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.

Przypomina, że na koniec tego roku, w przypadku pełnej realizacji budżetu, Gdynia będzie zadłużona na ponad 1 mld zł.

Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.
- W kontekście wysokiego zadłużenia miasta to inwestycja, na którą dziś nas nie stać. Dlatego jeśli prezydent Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej. Cztery lata temu proponowaliśmy budowę parkingu kubaturowego 400 metrów dalej od drzwi urzędu miastaMapka. Wtedy nasz pomysł został uznany przez miejskich urzędników za zły, ale niedawno samo miasto zaczęło go rozważać, tyle że nie jako alternatywę dla drogiego rozwiązania podziemnego, ale jako dodatkową inwestycję w partnerstwie publiczno-prywatnym - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz.

Plany budowy parkingów kubaturowych we współpracy z firmami



Gdynia ogłosiła swoje plany dotyczące budowy parkingów kubaturowych pod koniec 2021 r. W zamierzeniach są dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka.

Gdynia szuka inwestorów do budowy parkingów kubaturowych



Inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 r.

- Na razie rozmawiamy o budowie dwóch parkingów. Przewidujemy, że w przyszłości ich liczba będzie większa, ale te, które powstać mają w pierwszym rzędzie, to parkingi przy ul. Lotników i przy ul. Kieleckiej. Wybór tych lokalizacji podyktowany jest dogodnością przesiadkową takich właśnie miejsc, jak również takim wyborem terenu, aby ograniczał wjazd samochodami do Śródmieścia. Zasadniczo chcielibyśmy, aby podstawową rolę pełniły typowe parkingi park and ride, które powodują, że po całym szeroko rozumianym mieście poruszamy się transportem publicznym, ewentualnie innymi środkami mobilności, które dzisiaj zyskują na popularności, takimi jak rowery czy hulajnogi współdzielone, względnie, w ostateczności, auta współdzielone - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Parking kubaturowy tańszy niż podziemny



Na razie całość jest na etapie zamierzeń, ale społecznicy wskazują, że budowa parkingu kubaturowego na tę samą liczbę miejsc co podziemnego to koszt nawet o połowę mniejszy w przeliczeniu na jedno miejsce.

- To kilkanaście milionów złotych, których brakuje przy wielu innych inwestycjach dotyczących np. infrastruktury dla pieszych, nie wspominając o porzuconych miejskich projektach, jak lodowisko. Za zaoszczędzone pieniądze można też usprawnić przejście między obecnie oddzielonymi przez przeskalowany węzeł drogowy Działkami Leśnymi, Śródmieściem i Wzgórzem św. Maksymiliana - kończy Piesiewicz.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • Tanszy parking ?

    No nie ,przecież "partnerzy biznesowi", swoi i przyjaciele musza zarobic - tak sie robi w Gdyni...

    • 1 1

  • A wystarczyło nie likwidować (bez powodu) miejsc

    Parkingowych. Najpierw UM stworzył problem, a teraz szuka rozwiązania.

    • 9 1

  • Po co w ogóle tam parking ? Przecież UM jest od 2 lat zamknięty. (1)

    • 10 0

    • No wiesz, pan prezydent obiecał deweloperowi że zrobi mu parking.

      To musi zrobić.

      • 4 1

  • Przeciez sprawa parkingu podziemnego jest juz przesadzona, AB zażądał i AB ma. Ponadto żądał dzialki na rogu 10 Lutego i Swietojanskiej i AB ma. Tak jest jak Prezydent nie jest -prezydentem miasta ale rzecznikiem interesu prywatnego. Jak sie zemscil nie mogac sprzedac czesci dzialki na Kamiennej Górze AB i byc zmuszony wyrokiem oddać go prawowitemu wlascicielowi? Lamiac wszystkie mozliwe przepisy prezydent zabral ponownie dzialke prawowitemu wlascicielowi. tyle w temacie parkingu

    • 6 1

  • Dajcie ludziom spokój.

    • 0 1

  • Inwestycje w mieście (2)

    Czasami nie rozumiem takich artykułów. Opisywane są w nich rzeczy oczywiste:
    1/ czy parkingi są potrzebne - tak, o tym wiedzą wszyscy
    2/ czy można to zrobić taniej - tak, o tym wiedzą wszyscy
    3/ czy powstaną w najbliższych latach - nie, o tym wiedzą wszyscy
    Uwzględniając gigantyczne zadłużenie miasta i "dobrodziejstwo" pisowskiego ładu to chyba tylko ostatni naiwni wierzą w to, że coś się zmieni. A przerzucanie się nowymi pomysłami, planami i wizualizacjami jest tylko sztuką dla sztuki.
    Jeśli społecznicy chcą naprawdę coś zrobić to niech przyjrzą się stanowi naszych ulic i chodników. Każdego roku tysiące ciężarówek, betoniarek i mnóstwo ciężkiego sprzętu dewastuje nasze ulice, bo realizowane są jakaś inwestycje deweloperskie. Ok, rozumiem, że jakoś te pojazdy muszą dojechać. Ale dlaczego miasto nigdy nie zawrze jakiejś umowy offsetowej z deweloperem i nie nakaże mu naprawić zdewastowanych ulic. Właśnie tu widzę pole do popisu dla społeczników. Wywierajcie wpływ na miasto by zawierało tego typu umowy. Takie umowy nie będą obciążać budżetu miasta, a płynąć z tego będą same korzyści. Podpowiem jeszcze - do tego nawet nie będą potrzebne żadne wizualizacje. Wystarczy tylko rzeczywiste działanie.

    • 12 1

    • oczywiste jest, że w Gdyni brakuje parkingów dla rowerów (1)

      oczywiste jest również to, że szczodre oferowanie miejsc do parkowania samochodów w centrum zwiększa korki na dojazdach do niego. Tezy Twojego wpisu są tylko pozornie oczywiste.

      • 0 1

      • W Gdyni są stojaki rowerowe postawione przez miasto

        Dodatkowo w całym Trójmieście straszą szkieletory po niesławnym Mevo. Czasem stoi tam jakiś rower, czasem nawet aż dwa. Rozmiar tych braków aż przeraża.

        • 0 0

  • co to za potwór na tym zdjęciu

    chyba nie chcą czegoś takiego do centrum wciskać

    • 0 0

  • Potrzebne szersze spojrzenie (2)

    Należy sukcesywnie wyprowadzić z centrum biurowce, szpital, urzędy, duże obiekty handlowe Na obrzeża i tam zapewnić transport miejsca parkingowe Szczególne podziękowania za propozycję hulajnogi ( 70 latek wybierający się do szpitala ) Zauważmy - starzejemy się

    • 6 1

    • typowy wpis trolla nawet nie wiedzącego, że cierpi na zaawansowaną samochodozę (1)

      samochód prywatny naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Jak będziesz stary i niepełnosprawny, zastanów się nad opcją taksówki do przychodni lub szpitala, jeśli nic innego nie zdołasz sobie wyobrazić.

      • 0 2

      • No niestety

        Trudno wymagać, żeby inwalida umysłowy na rowerze zrozumiał starszego człowieka wybierającego się do szpitala.

        • 1 0

  • parking podziemny w centrum a nie na obrzeżu, skąd w niedziele nie ma czym dojechac. (1)

    Parking w centrum to turyści, a to jest pieniądz. Inaczej będa na omijac jak juz omijają..

    • 5 1

    • parking podziemny w centrum Gdyni już działa

      ciekawe, czy wpływy z opłat pokrywają koszty jego utrzymania.

      • 0 0

  • Brawo_um gdynia (1)

    Cieszę się, że miasto się rozwija i stwarza coraz lepsze warunki do życia mieszkańcom
    Koszt parkowania godzina droższa niż w Monaco. I teraz taki kwiatek 270 miejsc za 70 mln daje to prawie 250.000,00 za jedno miejsce postojowe. brawoooooo!!!

    • 5 2

    • Bareja

      Każdy ma swojego misia. Widać Kucyk też.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane