• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia posypuje głowę popiołem i obiecuje być bardziej "rowerowa"

Michał Sielski
4 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wojciech Szczurek czasem też jeździ na rowerze. Za trzy lata dziesięciokrotnie więcej gdynian ma dzielić tę pasję. Wojciech Szczurek czasem też jeździ na rowerze. Za trzy lata dziesięciokrotnie więcej gdynian ma dzielić tę pasję.

Gdyńscy urzędnicy wraz z rowerzystami i audytorami wypracowali dokument, który zdiagnozował sytuację w mieście i wyznaczył cele na najbliższe lata. Na razie jest źle, ale gdynian czekają duże zmiany. Plan? Dziesięciokrotny wzrost rowerzystów w mieście w ciągu 10 lat. - Poprzeczka jest wysoko, ale to dobrze - mówi prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.



Plan budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Chylońskiej. Pas zieleni, oddzielający obecnie szczyty bloków od jezdni zostanie zlikwidowany, a na to miejsce zostanie przesunięty chodnik. Obecny chodnik zostanie zajęty pod parking, a większość obecnego parkingu zajęta pod drogę rowerową. Plan budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Chylońskiej. Pas zieleni, oddzielający obecnie szczyty bloków od jezdni zostanie zlikwidowany, a na to miejsce zostanie przesunięty chodnik. Obecny chodnik zostanie zajęty pod parking, a większość obecnego parkingu zajęta pod drogę rowerową.
Audyt przeprowadzono według uznanej na świecie metodologii Bypad, która została wdrożona w ponad 170 miastach i regionach w 24 krajach. Gdynia jest trzecim polskim miastem (po Tczewie i Gdańsku), które przeszło audyt. Wyniki? Mówiąc delikatnie: mogło być lepiej.

Zobacz podsumowanie, wyniki i wnioski audytu (pdf).

Najlepsze przykłady to niechciana przez rowerzystów estakada rowerowa, oprotestowywana droga łącząca nadmorski pas Sopotu i Gdyni czy ostatnie plany budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Chylońskiej na odcinku od ulicy Kartuskiej zobacz na mapie Gdyni do Puckiej zobacz na mapie Gdyni, które także zostały już oprotestowane (grafika obok).

Co najbardziej przeszkadza w jeździe po Trójmieście rowerem?

- Sam czasami jeżdżę tędy do pracy rowerem. Ani razu nie zdarzyło mi się wybrać drogi, według trasy projektowanej przez Urząd - bo jest ona nienaturalna i niewygodna. Mam nadzieję, że uda się uniknąć sytuacji, w której ponownie - jak w wypadku chociażby zdublowanej estakady rowerowej - miasto wyda miliony złotych na inwestycję, z której tak naprawdę nikt nie będzie zadowolony - zauważa opozycyjny radny PiS, Marcin Horała.

Takich przykładów jest więcej. I nie tylko w miejscach, w których drogi rowerowe przeszkadzają mieszkańcom. Jeszcze nieskończona droga rowerowa w Orłowie już nadaje się do remontu, bo ulewa wypłukała część nawierzchni.

- Najsłabiej wypadła infrastruktura, bezpieczeństwo i efekty działań. Według metodologii badania, Gdynia prezentuje więc podejście izolowane - miasto jest w stanie realizować projekty, ale robi to mała grupka specjalistów - mówi Wojciech Makowski, audytor z firmy Inspro.

Efekty? Sieć dróg rowerowych jest całkowicie niespójna. Niemal żadna dzielnica nie ma bezpiecznego połączenia z centrum, a istniejące drogi są pełne rozwiązań wręcz zagrażających zdrowiu. To nie zachęca do podróży rowerami, więc dziś udział transportu rowerowego w Gdyni to zaledwie 1 proc. całości.

- Warto pamiętać o tym, że te kawałki dróg to efekt pracy i perspektywicznego myślenia. Zawsze przy kolejnych inwestycjach drogowych czy mieszkaniowych - tam gdzie się dało - zlecaliśmy budowę dróg rowerowych właśnie z myślą, że kiedyś je połączymy. Teraz mamy ambitny plan, by to zrobić. Poprzeczka jest zawieszona wysoko, ale to dobrze - podkreśla prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.

W ocenie infrastruktury brała udział 18-osobowa grupa urzędników, rowerzystów, radnych i mieszkańców Gdyni oraz trzech audytorów. Nie skupiali się na analizowaniu dokumentów i "przekładaniu papierków". Wsiedli na rowery i pokonali ponad 75 km. Przez dwa miesiące jeździli i dyskutowali co i jak należy zmienić.

- Dyskusje były burzliwe, a momentami nawet bardzo burzliwe. Gdy jednak emocje sięgały zenitu, wkraczał audytor, który dzięki swojemu doświadczeniu sprowadzał rozmowę na poziom konkretów i faktów. Także dzięki temu udało się tak wiele zrobić - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, który potrafi walczyć o swoje racje i bez wątpienia należy do ambitnych dyskutantów.

Efekty dwumiesięcznej pracy to 37 działań do wdrożenia w ciągu 30 miesięcy, począwszy od stycznia 2014 roku. Wśród nich m.in. kluczowe uzupełnienia na najważniejszych trasach: wzdłuż ul. Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa, czy poprawa jakości drogi na ul. Morskiej. Do tego jeszcze uspokojenie ruchu wokół szkół i oczywiście projekty oraz budowa nowych dróg dla rowerzystów.

- Plan jest ambitny i wiem, że będzie wymagał zaangażowania wielu osób. Daje jednak też jasność i komfort pracy, bo wiemy co mamy robić, a osoby jeżdżące na rowerach też mają jasny sygnał czego mogą oczekiwać w najbliższych latach - podkreśla Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dróg rowerowych.

Efektem prac ma być nie tylko spójna sieć bezpiecznych dróg rowerowych, ale też lawinowy wręcz wzrost osób podróżujących po mieście rowerem. Dziś to 1 proc., za 10 lat rowerzyści mają stanowić 10 proc. całości ruchu i urzędnicy liczą, że będą to ci, którzy zrezygnują z przejazdów samochodem, a nie komunikacją publiczną.

Opinie (295) 8 zablokowanych

  • drogi na rower...

    połowa jezdni powinna być na rower a druga na samochód jednokierunkowa.
    w mojego kolege jadącego rowerem po drodze kierowca samochodu rzucił w niego butelką z wodą mineralną.
    obecne tz.ścieżki rowerowe nadaja sie tylko na wozki dla matek z dzieckiem.
    Na ul.Warszawskiej i ul.Witomińskiej w Gdyni płytki chodnikowe prawie na stojąco są położone, pamiętaja czasy Gomułki,jak z wózkiem tam jechać?

    • 2 2

  • Kraj rozgrabiony, nadal straszą piekłem , ludzie umierają bo nie stać ich na leki , dzieci głodne , kolejnych okupantów zaprasza

    się do Polski a oni o ścieżkach rowerowych...

    Mam wrażenie , że jesteście masą bezmyślnych baranów.

    Rzucą wam ochłapy a wy piszczycie z radości , że coś dostaliście / ułamek tego co wam się należy /

    A może tak ma być ? może tępymi masami musi kierować zawsze jakaś grupa która na nich pasożytuje i wciska im kit każdego dnia ?

    • 3 5

  • posypywanie popiołem głów w magistracie

    Posypywanie popiołem głów urzędniczych bez mózgu to nie tylko z powodu ścieżki rowerowej w Kolibkach. 2,5 miliona złotych sobie tak po prostu wydali, a że nie mozna po niej jeździć, no to co. A po Łanowej z dziurami nie do wyobrażenia to można jeździć, panie prezydencie? Wstyd!

    • 1 1

  • a dlaczego nic nie ma na temat ścieżek (3)

    leśnych rowerowych. Jak ładnie na tle leśnych drzew z rowerem wygląda nasz Prezydent?

    Ostatnio coś nic się nie robi w tym zakresie. Protestuje!!!

    • 3 1

    • słabo oznaczone (1)

      okolice Gdyni są bardzo atrakcyjne dla mieszkańców: przypominają prawdziwe góry. Na miejscu powinna być wypożyczalnia rowerów górskich, która wyznacza też dwa szlaki rowerowe: rekreacyjny i trudniejszy - górski. Sposób oznakowania tych tras powinien być wręcz wzorowy

      • 1 0

      • faktycznie słabo oznaczone,

        ale za to zdrowe. Co prawda jena pobudowana w Kolibkach, ale już lato za pasem a jeszcze nie oddana a dziennikarze się na niej i rowerzyści wyżywają.

        • 0 0

    • Bezstronny (prawdziwy, czy jak pirat-uzurpator w Gdańsku?)

      Leśne ścieżki rowerowe to zwykłe ścieżki z pomalowanym znaczkiem na drzewie. Nie mają prawie nic wspólnego z infrastrukturą rowerową. Kup sobie mapę w księgarni i jeździj

      • 0 0

  • Najważniejsze, że Prezydent zadowolony!!! (5)

    i ja mu też GRATULUJE, bo Redakcja Newsweeka rozesłała ankietę do 29 prezydentów polskich miast (dotychczasowych laureatów rankingu), którzy mieli wytypować pięciu ich zdaniem najlepszych kolegów prezydentów i przyznać to NAJJJJJJ!!
    Spośród 45 zgłoszonych kandydatów jury (Adam Aduszkiewicz, prezes zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, prof. Grzegorz Gorzelak z Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Marek Szczepański z Uniwersytetu Śląskiego oraz Ryszard Holzer z redakcji Newsweeka Polska) wybrało 15 zwycięzców rankingu, a wśród nich tego najważniejszego, najlepszego, najdoskonalszego - właśnie naszego kochanego Wojciecha Szczurka "NR 1".

    Takiego jak na zdjęciu Prezydenta zadowolonego chciałbym zawsze oglądać.
    Na projekty rowerzystów i ludzi kreatywnych w tym względzie czekamy wszyscy, tak aby za 10 lat Gdynia była Nr 1 w Europie!!!.

    • 8 8

    • Statuetka Wykrzyknik Newsweeka zostanie wręczona Prezydentowi Gdyni

      - podczas IV Ogólnopolskiego Kongresu Regionów

      • 3 0

    • wladza sie poprawila tym razem zdjecie w pelni profesjonalne

      i to na Wiczlinie

      • 2 1

    • Jestem bardzo dumny z tego, że w Gdyni mamy tak dobrego i znakomitego prezydenta. Na dzień dzisiejszy nie dostrzegam konkurencji dla Pana W.Szczurka, pod Jego skrzydłami Gdynia rozrasta się i świetnie prosperuje za to mu dziękuję. A za 10 lat będziemy mieli najlepsze ścieżki rowerowe w Europie!

      • 4 1

    • a pan adamowicz? (1)

      znowu nic?

      • 2 1

      • Pan Adamowicz został Nr 1 Redakcji Dziennika Bałtyckiego

        z Gdańska.

        Też Gratulacje;))

        • 0 1

  • Sciezki w gdyni sa tragiczne Jezdze z rumi do orlowa 20 proc czasu czekam na swiatlach tylko dlatego ze rano nie bylo nikogo kto by przycisnal przycisk i w momencie kiedy dojezdzam do przejscia, chociaz powinno sie nieraz palic dla mnie zielone, musze czekac prawie dwie zmiany na nastepna mozliwosc ich reakcji na nacisniecie przycisku. Remont Morskiej - nie da sie tu przejec nawet jakas mala sciezynka obok rozkopow - po obu stronach to samo a do tego oznakowanie tragiczne np strzalka w strone osiedla z napisem "do przejscia dla pieszych". Pod centrum wzgorze to samo ciezko sie nawet przecisnac rowerem na chodniku w niektorych miejscach - nawet prowadzac rower. W zeszlym roku bylo kompleksowerozkopywanie sciezek i kladzenie nowych instal do swiatel, a w tym roku znowu w tych samych miejscach kopia i cos robia Do tego nawet w miejscach przeznaczonych dla rowerow jest wiecej pieszych niz na chodnikach np przejscie rownolegle do morskiej przy DT Chylonia , nie ma szansy tam skorzystac z pasa wydzielonego dla rowerow gdyz jest on oblegany przez pieszych Do tego swiatla przy estakadzie ok 5 min czekania ze przejsc pod estakada w strone rumi a potem na druga strone morskiej (cztery swiatla tak zgrane zeby w momencie zapalenia sie jednegomdrugie zmienialo sie na czerwone)kiedy cos sie zmieni? Proponuje zaczac od zlikwidowania przyciskow przy przejsciach rowerowych wtedy trzeba bedzie sie tam zatrzymac tylko, wtedy gdy naprawde swieci sie czerwone, a nie dlatego ze nie swieci sie zielone!

    • 8 2

  • Zrobić dodatkowe pasy dla rowerów po obu stronach jezdni, jak w większych europejkich miastach, a nie bawić się w ścieżki.

    W obecnej formie nigdy nie będą szybkie, wygodne, ani bezpieczne.

    • 9 1

  • Ile Inspro zainkasowało ? (1)

    biletów banku Polskiego za ten audyt z naszych podatków i po co Panie Prezydencie jak wszyscy wiedzą gdzie jest źle i co trzeba zmienić .

    • 3 1

    • 100k pln mniej od konkurencji

      wszystko jest na miejskim bip-e

      • 2 0

  • Oczywiste było, że jak Szczu.. (1)

    straci poparcie normalnych mieszkańców to będzie jego szukać u "masy krytycznej" czy innego wybryku natury która za byle słowo poparcia w ich strone wyliże sobie pedały w rowerze..lub co innego.

    • 8 2

    • Uwaga suchar.

      Co ma gamoń do roweru ?
      - Pedałuje.

      • 0 1

  • czy o tym tez bedzie w infoboxie? (1)

    • 4 1

    • dopisze się.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane