• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał. Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał.

Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni do Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni. To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.



Ważna arteria w mieście

Czy obawiasz się, że korki w Gdyni będą się zwiększały?

Ulica Władysława IV to dziś jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Szeroka trzypasmówka, w niektórych momentach przechodząca w cztery pasy, pozwala na szybki przejazd przez centrum miasta i wespół z ul. Świętojańską tworzy w dużej mierze oś komunikacyjną śródmieścia Gdyni.

Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.

Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku

Szerzej, czyli większy ruch

Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.

- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.

Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.

- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie

Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".

Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.

Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (213) 4 zablokowane

  • ufam p.Szczurkowi

    dopóki ten człowiek ma wpływ na to co się dzieje w mieście wierzę, że będzie dobrze. Oby tylko pisowska zaraza nie opanowała zarządu miasta.

    • 0 0

  • Inne miasta robią obwodnicę a Gdynia chce mieć ruch uliczny w Śródmieściu

    • 0 0

  • Tunel wzdłuż Władka a na powierzchni deptak

    • 0 0

  • Światła na Obrońców Wybrzeża nie sa niezbędne (1)

    Tam nie jest aż taki ruch na skrzyżowaniu z Władysława IV, a na obu sąsiednich skrzyżowaniach w niewielkiej odległości są światła. Natomiast przy Starowiejskiej i Władysława IV są niezbędne, tam stale są korki. Starowiejska zakorkowana dodatkowo parkującymi pojazdami stoi przez większą część dnia.

    • 4 2

    • Brawo za światła na Obrońców Wybrzeża

      Zal było patrzeć po ciemku w deszczu jak przykrywali pieszego czarnym workiem

      • 0 0

  • Będzie Międzytorze

    Jak ludzie mają tam mieszkać to muszą tam dojechać. Władysława nie będzie żadną tranzytową, tylko normalną ulicą, którą dojadą. I skończcie z tymi deptakami, bo mamy deptaki na Skwerze i na bulwarze to tam sobie depczcie.

    • 0 0

  • deptak na swietojanskiej a nie kolejne blachsmrody w miescie (19)

    • 99 101

    • a ja chcę dojechać do domu, bo mieszkam przy słowackiego i jak zamkniecie świętojańską to się nie da

      • 0 0

    • Starowiejska lepsza na deptak (4)

      Deptak byłby lepszy na Starowiejskiej, od Placu Kaszubskiego do dworca głównego. Tylko trzeba by było zrobić tunele dla ulic Władysława IV i 3go Maja (tak jak maja w Sopocie pod Monciakiem). Przy jednoczesnym poszerzeniu ulicy Jana z Kolna, nie zakorkowałoby to miasta.
      Turyści wysiadający na dworcu w Gdyni, mogliby od razu kierować się deptakiem, aż do świętojańskiej.
      Oczywiście pozostałby problem mieszkańców, którzy dojeżdżają samochodem do swoich mieszkań. Ale przy dobrej woli i planowaniu dałoby się to rozwiązać.

      • 10 1

      • Zamiana miasta na muzeum (1)

        Przecież wszędzie mieszkają ludzie, firmy mają swoje siedziby, sklepy swoje lokale.
        Jeśli zamknie się dostęp do setek domów w mieście, bo ulice staną się deptakami, to po co nam to miasto?
        Będziemy spacerować sobie po ulicach i zaglądać do opuszczonych mieszkań przez szare, brudne okna.
        Gdynia musi żyć!!!
        Właściciele gdyńskich kamienic, tysięcy mieszkań opuszczą centrum... I co wtedy?
        A może ktoś przyjdzie pieszo z Witomina tu kupić chleb i masełko?
        Ludzie!!! Pomyślcie odrobinę, czym są miasta bez komunikacji. Ich po prostu nie ma, umierają...

        • 6 6

        • ???

          To teraz ktoś wsiada do auta i z Witomina jedzie na Starowiejską po chleb i masełko???

          • 3 2

      • Deptak jak nazwa wskazuje BEZ rowerow!

        Tak jak w sopocie na monciaku.

        • 10 1

      • Tunele? Widać Twój mózg jest w tunelu i w dodatku poza zasiegiem.

        • 6 2

    • Na STAROWIEJSKIEJ a nie na Świętojańskiej... (3)

      Zamknięta Starowiejska = cudowny spacer z Gdynia Główna na Skwerek. W weekendzik SKM albo rowerkiem do Gdynia Główna na Starowiejskiej browarek, myk nad plażę, wracając obiadek... no ale nie. Niestety - sklepy z firanami, pościelą i ciucholandy ważniejsze (że takie coś jeszcze istnieje? ) Dzięki temu Janusze parkują po całym centrum tak że się iść nie da ulicą, swój kompleks spasłego brzucha leczą katując swoje skody 4000 obrotów na 2jce żeby się przecisnąć przy rowerze i stanąć na światłach, w bagażnikach poupychane te parawany i bachory... To jest polska właśnie.

      • 21 12

      • rąbnij się w ten......

        • 1 0

      • Starowiejska jest koszmarna

        Waska, ciemna, brzydka ulica, zabudowana brzydkimi kamienicami. Na dodatek przecina ja 3 maja i wladyslawa iV tylko skonczony idiota chcialby tam topic publiczne pieniadze by robic akurat tam deptak.....

        • 8 7

      • StaroGdynianin

        to stary kawaler, którego nie stać nawet na Skodę, jakby ją miał to by nie podbijał ponad 2500 obrotów bo renty socjalnej na paliwo nie starczy... jest chudy ,bo nie dojada , rower ukradł dziecku po komunii i tam gdzie jest droga rowerowa on jedzie po ulicy, bo on może... i sam jesteś bachorem!!! wiem, zły dotyk boli całe życie

        • 4 9

    • Deptak ok ale z wyłączeniem ruchu rowerowego (3)

      Wystarczy nam pedalstwa na chodnikach między pieszymi. którzy uważają ,że im się wszystko należy

      • 15 10

      • skad u was tyle niecheci do innych ludzi? (2)

        • 11 4

        • Wlasciciele samochodow to tez ludzie

          Nalezy zwalczc agresywne rowerowe oszolomstwo. Mam juz po dziurki w nosie prostakow pchajacych sie wszedzie na swoich rowerach, dosc tej masie kretyniw

          • 9 5

        • z tego samego źródła co głupota rowerzystów.

          • 8 7

    • (4)

      jakoś nie mam przekonania do tego pomysłu

      • 18 17

      • Jak każdy rozsądny gdynianin (3)

        Zakorkuje to Władysława IV na amen. Tylko obcisłogaciani terroryści będą szczęśliwi.

        • 24 19

        • (2)

          Pamiętam jak Dziambor i Horała zbierali podpisy pod petycją o zamknięcie Świętojańskiej dla ruchu (pod InfoBoxem) hehehe ale pewnie tylko dlatego, że Szczurek jest innego zdania

          a swoją drogą to widziałam jakiś czas temu Dziambora w programie tv dla kobiet, w którym się wypowiadał, że nie ma nic przeciwko biciu dzieci..... co za wstyd....

          • 12 5

          • jego widocznie bili!

            Biedny jest, bo nie ma innych wzorców i nie rozumie krzywdy, która go spotkała. Należy mu współczuć

            • 4 2

          • Bo sa male to nie oddadza...

            • 8 1

  • (11)

    Ja bym nie poszerzała ulic, nie budowała nowych.
    Lepiej inwestować w komunikację miejską i rowerową.
    Istniejące drogi można co najwyżej naprawić tam, gdzie jest taka potrzeba.

    Chociaż w tym miejscu (zdjęcie) jest dość wąsko. Zwłaszcza jak jedzie autobus na jednym pasie.

    • 116 107

    • to znaczy chciałabyś zjeść ciastko i mieć ciastko? (4)

      albo miasto głównie dla samochodów, albo miasto dla ludzi.
      Wybór należy do ciebie.

      • 8 8

      • a ja chcę jeździć samochodem a rowerem 4x w roku na wsi na wakacjach

        • 0 0

      • bezrobotny?

        Masz dużo czasu, to jeździj trajtkami.

        • 2 0

      • (1)

        a samochodami to kto jeździ? kosmici??

        • 14 6

        • zjełczała reakcja

          problemem w mieście są nie tylko jadące samochody (nawet na krótkie odległości) ale samochody zaparkowane. Nawet wtedy stwarzają problemy ruchu ludzi.
          W nich zwykle nie ma ludzi.

          Jeśli nie kumasz skrótów myślowych, uważaj czy wystarczy ci refleksu i orientacji w czasie jazdy samochodem po mieście.

          • 4 6

    • Jaka komunikacja rowerowa

      trzeba miec siano w glowie by zakladac w PL, ze rower moze rozwiazac problemy komunikacyjne. Glosna grupa rowerowych glupkow probuje narzucac swoje durne pomysly

      • 4 3

    • niedługo będą bus-pasy na Władysława IV (4)

      będzie się opłacało jeździć autobusem

      • 25 8

      • (3)

        ja jeżdżę tylko autobusem

        • 20 6

        • Ja jeżdzę tylko samochodem (2)

          • 15 10

          • (1)

            Ja jeżdżę tylko walcem drogowym

            • 8 1

            • a ja siedze tylko przed komputerem

              • 11 1

  • Bus pas uratowały komunikację w tym miejscu i usprawnia przejazd.

    Zdecydowane tak. 3 czy 4 pasy nie ma już znaczenia. Rozumiem jakby z jednokierunkowej chcieli zrobić 4 pasy ale tutaj to kosmetyczna zmiana..

    • 0 0

  • nie mieszkam tam ale (3)

    tak łatwo sie krytykuje mieszkańców, a kto chciałby mieszkać tak aby pod jego oknami gnały smochody? smród, hałas wiracje.... podejrzewam że nikt bye tego nie chciał.
    czas przesiadać sie na rowery, czy autobusy, bo niedługo nie będzie czym oddychać w centrum i stnie się ono nieatrakcyjne, dla mnie już dawno nie jest i dlatego wyprowadziłam się na obrzeża, cisza spokój i powietrze zupełnie inne

    • 6 3

    • po co

      Po co się wyprowadzać z centrum miasta jak wszystko pod nosem. Tylko żeby jeszcze tak cisza i spokój byl

      • 0 0

    • Nic nie stoi na przeszkodzie żeby to sprzedać i się wyprzedzić na wieś gdzie jest cisza a zwłaszcza że te mieszkania w Gdyni mają dobrą cenę i starczy na dom i zostanie jeszcze

      • 1 0

    • A dlaczego nie piszesz o tym ile czasu marnujesz jadąc do pracy?

      ...no chyba, że jesteś domatorem.

      • 0 0

  • stowarzyszenie starowiejska itp

    Patrz ludzie mieszkający w centrum dużego miasta walczący o spokój jak na wsi. Wyprowadzić sie diady na wiczlino tam będzie spokoj

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane