• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej buspasów na Władysława IV i Morskiej w Gdyni

Michał Sielski
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Wprowadzenie buspasów na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni przyspieszy podróż pasażerów komunikacji publicznej przy znikomym wpływie na transport indywidualny. Podróż samochodem wydłuży się tylko nieznacznie, a czas przejazdu autobusami i trolejbusami skróci się nawet o 47 proc. - tak przekonują autorzy analizy z Politechniki Gdańskiej. Buspasa na Władysława IV możemy spodziewać się już w tym roku.



Korzystasz z komunikacji publicznej?

Analizy dotyczące buspasów przeprowadzane są w ramach unijnego projektu CIVITAS DYN@MO. Symulacje powstały w oparciu o model transportowy wykonany przez naukowców Politechniki Gdańskiej. I wbrew obawom kierowców, wyznaczenie buspasów wcale nie oznacza wielkich korków. Przekonali się o tym już kierowcy jeżdżący ul. Kielecką w stronę Witomina. Działający tam od kilku miesięcy pas dla autobusów nie spowodował znaczącego wzrostu korków.

Wszystko jednak wskazuje na to, że to nie ostatnia zmiana na gdyńskich drogach. Analizy wykazały, że najbardziej efektywne dla transportu publicznego będą wydzielone pasy autobusowe w ciągu ul. Władysława IV oraz ul. Morskiej. Minimalnie wpłyną one na długość podróży samochodem, a skrócą czas podróży komunikacją publiczną i ułatwią pracę ich kierowcom.

Buspas na ul. Morskiej w przyszłości

Część pasa dla autobusów na ul. Morskiej już powstaje w ramach przebudowy skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. To jednak nie wszystko. W przyszłości powstanie też w kierunku centrum na odcinku od skrzyżowania z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni.

- W tym przypadku przeprowadziliśmy analizy wariantowe. Jedno z założeń opierało się na istniejącej infrastrukturze i wydzieleniu pasa na istniejącym obecnie, a drugie wymaga inwestycji i zmian w geometrii skrzyżowań. Wymaga to m.in. dobudowy pasa na części skrzyżowań, ale też likwidacji wielu miejsc parkingowych. Nie wiem, czy jesteśmy już na to gotowi - przyznaje Jacek Oskarbski, kierownik Biura Inżynierii Transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

W obu wersjach pas dla autobusów miałby ok. 1000 metrów. Na ul. Morskiej jeździ najwięcej pojazdów komunikacji publicznej. Jest tam dziewięć linii trolejbusowych, cztery linie autobusowe zwykłe, linie pospieszne, trzy linie nocne oraz dwie linie sezonowe. W korkach stoją przede wszystkim w czasie popołudniowego szczytu, gdy czas przejazdu wzrasta o 6 proc. Po powstaniu buspasów spadnie o 8 proc. Pasy na tej ulicy nie będą jednak - ze względu na konieczność inwestycji - priorytetem.

Buspas na ul. Władysława IV jeszcze w tym roku

Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej.
Analiza ul. Władysława IV objęła natomiast odcinek o długości 1100 m od skrzyżowania z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Podczas doby przejeżdża tam 1400 autobusów w obu kierunkach. W czasie komunikacyjnego szczytu jest to 45-56 pojazdów w ciągu godziny w każdym kierunku.

Wprowadzenie buspasa na trzypasmowej drodze praktycznie nie zmieni czasu podróży dla kierowców samochodów. Według analizy ich podróż może być dłuższa w granicach błędu statystycznego. Znacznie szybciej pojadą za to autobusy, które w godzinach szczytu pokonają trasę do centrum o 11 proc. szybciej. W stronę Wzgórza Św. Maksymiliana czas podróży zmniejszy się aż o 47 proc.

- W tym miejscu pasa dla autobusów możemy spodziewać się nawet w tym roku. Postaramy się wdrożyć projekt jak najszybciej, ale jak zwykle najwięcej czasu zajmą niezbędne procedury. Zmiana nie wymaga bowiem dużych inwestycji. Trzeba jednak opracować projekt zmiany organizacji ruchu - wyjaśnia Jacek Oskarbski.

Zagłosuj gdzie powinny znaleźć się buspasy.

Opinie (204) 3 zablokowane

  • Gdynia się... (18)

    cywilizuje

    dosyć marnowania miejsca na samotnie podróżujących kierowców

    • 138 166

    • Cięcia w komunikacji miejskiej rzeczywiście świadczą o wyborze dobrego kierunku

      • 39 4

    • bardzo dobrze (8)

      precz z blachosmrodami i korkami

      • 22 33

      • przypomne Tobie, ze autobus to tez blachosmrod (7)

        nawet jak bedzie pseudoekologicznie elektryczny to i tak smrod bedzie sie roznosil od czesci wspolpasazerow i nikt nigdy tego nie zmieni (i w dalszym ciagu bedzie z blachy...)

        • 18 8

        • ile osób jedzie którym blachosmrodem? (4)

          W autobusie jedzie 20 do 60 osób (czasem i więcej). W Twoim blachosmrodzie jedziesz Ty, czasem jeszcze 1-4 osoby. Muszę coś więcej tłumaczyć?

          • 7 13

          • (3)

            Ale ja mam ochotę jeździć sam, zamiast w towarzystwie wiecznie ponurych i cuchnących potem osobników. Muszę coś więcej tłumaczyć?

            • 17 4

            • I bardzo często w towarzystwie pijenych bandytów .

              • 9 2

            • (1)

              Tylko gdyby nie te autobusy, to byś stał w jeszcze większym korku! Jeden autobus wiezie ok. 40-50 osób. Wyobraź sobie teraz, że stoisz w korku dłuższym o te 40-50 samochodów, a to tylko jedna linii. I co, dalej uważasz że to zły pomysł?

              • 2 2

              • hahahaha ludzie są zabawni :P
                nie ma to jak kupić samochód tylko po to żeby stać w korkach ;)))

                • 0 0

        • do tego wyżej

          • 1 1

        • chodzi o korki -trutniu

          • 0 2

    • (2)

      Buspasy dla roweruw !!! Nikt nie patży na roweżystuw!!!

      • 12 22

      • spadaj kretynie (1)

        .

        • 17 7

        • Uraziłeś me dobre imie. Jórz byłem złorzyć zawiadomienie. Pozdrawiam

          ps. Dobrze że napisałem w twoim języku. Bo inaczej byś nie zrozumiał.

          • 4 4

    • Zgoda co do Morskiej (1)

      Ale na Władysława IV?
      Tam praktycznie nie ma korków.
      Korek jest czasem na lewym i środkowym pasie w kierunku portu, a buspas będzie na prawym.
      Autobus zyska 0, a wprowadza się niepotrzebne zamieszanie (parkowanie z buspasa, prawoskręty co kawałek z buspasa).

      • 33 2

      • mam pytanie w jakich godzinach Morska się korkuje w stronę centrum?

        • 3 0

    • Idz na rower oszolomie i sqm sie ucywilizuj

      • 2 0

    • zazdrość?

      Chyba żal d*pe ściska że się samochodu nie ma!

      • 2 2

    • żal d ściska???

      • 0 0

  • To ci sami naukowcy, którzy wyanalizowali, (13)

    że rozbudowa Słowackiego zlikwiduje korki?

    • 140 16

    • ci sami - równie mądrzy, jak słynni amerykańscy naukowcy (2)

      • 20 1

      • mylisz chlopcze nauke z pseudonauka

        • 2 7

      • amerykańscy naukowcy i

        radzieccy uczeni

        • 6 0

    • A nie rozładowała? (2)

      Korek był przez 24h
      Dziś trwa może z godzinę?

      Pytanie czy wiesz gdzie w ogóle ta ulica się znajduje...

      • 7 10

      • (1)

        na Wrzeszczu czy w Zaspie?

        • 5 2

        • Na Starówce z Posejdonem

          • 4 0

    • Nie to ci sami, co zamknęli Słowackiego na terminalu (3)

      • 3 1

      • Zdanie buraków z Banina nikogo nie interesuje. (2)

        Żenua.

        • 0 4

        • Przedstawiłeś sie, to miło.

          Byłeś kiedys dalej niż Przymorze i swój falowiec. Raczej dba sie aby dojazd do lotniska miał wiecej niż 1 drogę, rozwija sie, a nie ogranicza i zdanie "buraków z Banina" jak to ciepło napisałeś nie ma nic do rzeczy. Słyszałeś kiedys o ewakuacji?

          • 2 1

        • Jestes głównym nadmiernej miasta, rybo?

          • 0 0

    • ja się pytam,.... (1)

      czy to ci sami naukowcy (?) którzy po wielu latach obliczen doszli do wniosku, że Tristar pomoże kierowcą --- patrz jednoczesna awaria na Morskiej i awaria gazociągu.
      Czy naprawdę wtedy Tristar pomógł? a Buspas pomoże ?

      • 6 2

      • Jaka władza tacy naukowcy,krzywdę im zrobili dając te tytuły.

        • 1 0

    • i zaprojektowali Tristar :)

      • 1 0

  • Ciekawe "obliczenia". (1)

    Propaganda i nic więcej. Ale malować/budować, gorzej nie będzie przecież. Pretensje można mieć jedynie do spójności działań w zakresie transportu publicznego. Z jednej strony buspasy, z drugiej redukcja ilości połączeń...

    • 73 11

    • niewypał

      Przecież tam auta wystają z parkingów i dlatego autobusy jadą środkiem.
      Będzie gorzej niż było, bo pewnie parking zrobią równoległy.

      • 2 0

  • BUSPAS na estakadzie jest bardzo POTRZEBNY ! (7)

    • 61 26

    • (3)

      W życiu nie. Autobusy i tak jada jak chcą! A wyłączenie jednego pasa to katastrofa i wiedziałby to każdy kto tamtędy jeździ. Nie można być egoista.kierowcy autobusy wpuszczają a jadący autobusem myślą że im się wszystko należy

      • 13 19

      • do ja (1)

        nie koniecznie, zauważ że jest tzw. pas techniczny, który nie służy do niczego. W godzinach szczytu to właśnie on mógłby być rozwiązaniem problemu dla komunikacji miejskiej.

        • 9 2

        • Niestety ten pas nie zostałby wykorzystany do buspasa tylko wydzielono by go z pasa prawego i na tym by się skończyło

          • 6 0

      • Trzeba się w końcu zdecydować

        Nie możliwe jest posiadanie sprawnej i szybkiej komunikacji zbiorowej i indywidualnej. Albo albo. Zadziwiają mnie wypowiedzi włodarzy, że nie można czegoś wprowadzić bo spowoduje to utrudnienia dla kierowców, a z drugiej strony ci sami ludzie mówią o promocji zbiorkomu. No tak się nie da. Trzeba się w końcu zdecydować. Przestrzeń nie jest z gumy.

        • 0 0

    • (1)

      na estakadzie konieczne jest przedłużenie kwiatkowskiego w górę na 2x2 pasy

      • 25 0

      • Podobno plany są od lat kilkudziesieciu...I niby miejsce jest. Ale kasy nie ma i zawsze coś ważniejsze a to że droga korkuje się coraz bardziej przez ludzi którzy mieszkają w gminie Kosakowo to już władz tejże gminy nie interesuje bo to nie u nich

        • 6 1

    • Buspas na Wiśniewskiego zamiast trawnika rozdzielającego jezdnie

      • 12 2

  • tak dla buspasów - nowych pasów dla autobusów i trolejbusów (3)

    nie dla okradania kierowców

    • 41 17

    • (1)

      A co, ktoś ci na skrzyżowaniu ukradł torebkę z siedzenia pasażera przez uchylone okno?

      • 7 2

      • z gdańska jesteś, więc i cement we łbie się obraca

        • 4 7

    • kierowcy sami siebie szykanują

      decydując się na samoblokujący, przestrzeniożerny środek lokomocji na małe odległości.

      • 3 2

  • A może by tak jeszcze na Wielkopolskiej i Wiśniewskiego? (7)

    j.w.

    • 58 22

    • na Wiśniewskiego głąbie na ma nawet minimalnych korków (3)

      • 4 16

      • od 16 do 17 są (1)

        • 5 0

        • to jest godzina dziennie na 24 pytanie jaki jest więc sens?

          • 2 2

      • Na Wiśniewskiego nie ma korków? To chyba jakiś żart.

        • 9 0

    • (1)

      Wielkopolska i Morska to priorytet choć tam jest najciężej (najdrozej) zorganizować buspasy. Najłatwiej z kolei na Władysława ale czy na pewno są tam potrzebne. Mieszkam przy tej ulicy i korki tam to rzadkość. Szkoda ze po raz kolejny Gdynia pod pretekstem rozwoju znowu nie robi nic.

      • 14 1

      • A bałagan to też nic nie robi ?

        Jeżeli Morską poszerzą do trzech pasów w jednym kierunku , te niech robią buspasy . Jeżeli nie , to zablokują Morską na amen .

        • 0 0

    • Tylko debil robi buspasy na wszystkich równoległych ulicach

      Jeśli będzie na Morskiej,to nie może być na Wiśniewskiego i odwrotnie. Inaczej DOPIERO WTEDY się przekonasz,co to znaczy zakorkowane miasto!

      • 3 3

  • Pójdźmy o krok dalej. Główna arteria miasta jest w Gdańsku trzypasmowa, a w Sopocie i Gdyni dwupasmowa. (18)

    Zatem proponuję w Gdańsku wydzielić:

    1. prawy pas jako BUSPAS
    2. środkowy pas dla rowerzystów
    3. lewy skrajny pas dla samochodów osobowych

    w Sopocie i Gdyni analogicznie:

    1. prawy pas jako BUSPAS
    2. lewy pas dla rowrzystów

    dla kierowców samochodów zorganizować parking przed wjazdem do Sopotu, aby pozostawiwszy tam samochody przesiedli się na rowery lub wsiedli do komunikacji miejskiej. Tą samą drogą wrócili po pracy na parking i odebrali swoje samochody.

    • 74 69

    • Się kiedyś zdziwisz, jak pojedziesz do Danii (7)

      Bo właśnie tak jak piszesz wyglądają niektóre drogi trzypasmowe pod Kopenhagą, tylko, że buspas jest na środku a rowery jadą prawym pasem.
      I powiem Ci, że to się tam fantastycznie sprawdza.

      • 21 9

      • (6)

        tylko że najwyższe wzniesienie w całej Danii (o Kopenhadze nawet nie wspominając) jest niższe niż pierwsze z brzegu gdańskie wzgórze.... po Kopenhadze można sobie jeździć rowerem, bo jest płaska jak stół! no i nie jeżdżą po niej agresywne mentalne odpady w ćwierćwiecznym szrocie pokrzyżackim/największym SUVie jaki był w gminnym salonie, na trzyliterowych tablicach.... ani nieprzerwane strumienie ciężarówek Szwagrexów siedmiokrotnie przeładowanych, technicznie niesprawnych i bryzgających na boki lewym kruszywem.

        • 16 2

        • Myślisz o GSP? (2)

          • 4 1

          • (1)

            o nich w szczególności!

            • 4 2

            • Óff

              • 1 2

        • rower elektryczny (wspomagany elektrycznie) (2)

          eliminuje uciążliwości wynikające z braku płaskiego terenu

          • 6 5

          • alternatywa

            Są też spalinowe, ciche, Vmax 20 km/h po płaskim. Dobra opcja.

            • 0 3

          • szczególnie zimą

            Brrr

            • 3 0

    • tylko, że w Gdańsku po głównej osi prawie nie kursują autobusy

      jest za to tramwaj na własnym torowisku. I nie ma kłopotu

      • 15 0

    • 3 pas

      Dla samochodów, ale tylko tych' które mają mniej niż 3 lata

      • 6 8

    • dla ciebie się wyznaczy osobny pas

      Każdy by chciał, ale w każdym mieście komunikacja miejska to jedyna droga do uniknięcia korków. Inna sprawa że jednocześnie trzeba inwestować w te komunikację a nie przycina.

      • 9 0

    • Taa, od południa parking na plaży a od północy - wiadomo - Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ;)

      • 3 0

    • (2)

      za jaką cenę? Bilety są za drogie. Niech komunikacja będzie za darmo :-P

      • 3 2

      • nie ma niczego za darmo (1)

        Chcesz darmowej komunikacji - bedziesz mial wyzsze podatki. Proste.

        • 5 1

        • tyle że podatki płacą głównie ci, którzy w komunikacji i tak się potem nie kiszą. tzn. tak jest u nas, bo komunikacja to jakaś farsa i wagony bydlęce dla patolii, geriatrii i gimbazy.

          • 3 4

    • powiedz jak długo na tym myslałeś

      tak błyskotliwe, że aż poraża prostotą

      • 1 0

    • Przeraża mnie Wasza niewyobrażalna tępota, że nie dostrzegliście w tym ironii i sarkazmu...

      • 1 1

    • polecam prace w usługach

      Polecam prace w uslugach kiedy do klienta firmowego i indywidualnego trzeba dojechac, wtedy zobaczysz jak to jest a nie tylko patrzysz przez pryzmat swojej pracy w jednym miejscu.

      • 1 0

  • BusPas (5)

    Na Morskiej to dobry pomysł, bo ulica się korkuje w godzinach szczytu, ale na Władysława IV to pomysł absurdalny! Dzięki temu że są tam trzy pasy, ruch nigdy nie jest tam mocno przytkany. Po zmianie, może się to już jednak zmienić

    • 93 26

    • jesten za!

      Na Władyslawa w godzinach popołudniowych (16 - 18) mało kiedy można w wyznaczonym przez 'ex-pertów' spotkać zator drogowy na tyle wielki, by wymuszał on wybudowanie bus-pasa. W szczególności nie będzie on tam potrzebny ze względu na prawy pas w kierunku portu - ze względu na wystajace obrysy samochodów parkujacych na wyznaczonych tam miejscach każdy bus jedzie środkowym pasem.

      • 16 2

    • Morska się korkuje a bus pas pomoże o 8% czyli o jakieś pół minuty do minuty na tym odcinku naprawdę MEGA ułatwienie

      • 8 1

    • morska ma tylko dwa pasy... tam bedzie masakra... autobus zaoszczedzi munute-dwie i będzie na czas a kierowny straca minimum 5 albo i wiecej z kochanym tristarem nigdy nie wiadomo

      • 5 2

    • swoja drogą na Władysława IV

      autobusy i tak jeżdżą środkowy pasem

      • 3 0

    • Ty chyba masz kłopoty z myśleniem człowieku. Na morskiej są dwa pasy jak jeden zabiorą na Buspas to bedzie jeden wielki korek własnie! Co za debilny pomysł z tym buspasem na morskiej

      • 3 0

  • Antyszczur (1)

    Gdyby nie trwonił kasy na idiotyzmy, to by już dawno rozszerzył Rolniczą, a nie bredził coś o skutecznych buspasach na Kieleckiej. Podobnie rzecz się ma z innymi miejscami.

    • 68 21

    • Rolnicza, to słaby punkt

      Gdyby jednak Chwarznieńska miała 2 pasy w kier. obwodnicy, to ruch by śmigał.
      A Buspas na Kieleckiej i tak musi być, bo palą się te autobusy

      • 3 1

  • (4)

    Na Kieleckiej buspas niczego nie utrudnił, bo i tak był tylko jeden pas w górę, ale bardzo szeroki.
    Na Władysława w kierunku centrum, skrajny pas z prawej strony często jest nieprzejezdny ze względu na zaparkowane samochody, które "wystają" na jezdnie. Miejsca parkingowe są tam dosyć płytkie.

    • 125 1

    • Nie ma problemu, (1)

      zlikwiduje się miejsca parkingowe ;)

      • 2 1

      • nie zlikwiduje sie miejsc parkingowych tylko wytyczy sie buspas na srodkowym pasie. Teraz i tak wiekszosc autobusow jezdzi

        • 2 0

    • ale czemu cala dobe ?

      ostatnio jechalem za popsutym autem 20 km/h okolo 1 w nocy na Witwe i tak sobie pomyslalem czemu jest buspas w czasie gdy nie ma autobusow ?
      w wawie buspas np na Poniatowskim obowiazuje w godzinach szczytu. i to ma sens.

      • 13 0

    • Sonda znów bez sensu - powinno być:

      1. Czy jesteś za edukacją kierowców w zakresie kultury jazdy

      2. Czy jesteś za zabieraniem pasów jezdni w celu zwiększenia korków na drogach.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane