• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej buspasów na Władysława IV i Morskiej w Gdyni

Michał Sielski
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Wprowadzenie buspasów na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni przyspieszy podróż pasażerów komunikacji publicznej przy znikomym wpływie na transport indywidualny. Podróż samochodem wydłuży się tylko nieznacznie, a czas przejazdu autobusami i trolejbusami skróci się nawet o 47 proc. - tak przekonują autorzy analizy z Politechniki Gdańskiej. Buspasa na Władysława IV możemy spodziewać się już w tym roku.



Korzystasz z komunikacji publicznej?

Analizy dotyczące buspasów przeprowadzane są w ramach unijnego projektu CIVITAS DYN@MO. Symulacje powstały w oparciu o model transportowy wykonany przez naukowców Politechniki Gdańskiej. I wbrew obawom kierowców, wyznaczenie buspasów wcale nie oznacza wielkich korków. Przekonali się o tym już kierowcy jeżdżący ul. Kielecką w stronę Witomina. Działający tam od kilku miesięcy pas dla autobusów nie spowodował znaczącego wzrostu korków.

Wszystko jednak wskazuje na to, że to nie ostatnia zmiana na gdyńskich drogach. Analizy wykazały, że najbardziej efektywne dla transportu publicznego będą wydzielone pasy autobusowe w ciągu ul. Władysława IV oraz ul. Morskiej. Minimalnie wpłyną one na długość podróży samochodem, a skrócą czas podróży komunikacją publiczną i ułatwią pracę ich kierowcom.

Buspas na ul. Morskiej w przyszłości

Część pasa dla autobusów na ul. Morskiej już powstaje w ramach przebudowy skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. To jednak nie wszystko. W przyszłości powstanie też w kierunku centrum na odcinku od skrzyżowania z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni.

- W tym przypadku przeprowadziliśmy analizy wariantowe. Jedno z założeń opierało się na istniejącej infrastrukturze i wydzieleniu pasa na istniejącym obecnie, a drugie wymaga inwestycji i zmian w geometrii skrzyżowań. Wymaga to m.in. dobudowy pasa na części skrzyżowań, ale też likwidacji wielu miejsc parkingowych. Nie wiem, czy jesteśmy już na to gotowi - przyznaje Jacek Oskarbski, kierownik Biura Inżynierii Transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

W obu wersjach pas dla autobusów miałby ok. 1000 metrów. Na ul. Morskiej jeździ najwięcej pojazdów komunikacji publicznej. Jest tam dziewięć linii trolejbusowych, cztery linie autobusowe zwykłe, linie pospieszne, trzy linie nocne oraz dwie linie sezonowe. W korkach stoją przede wszystkim w czasie popołudniowego szczytu, gdy czas przejazdu wzrasta o 6 proc. Po powstaniu buspasów spadnie o 8 proc. Pasy na tej ulicy nie będą jednak - ze względu na konieczność inwestycji - priorytetem.

Buspas na ul. Władysława IV jeszcze w tym roku

Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej.
Analiza ul. Władysława IV objęła natomiast odcinek o długości 1100 m od skrzyżowania z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Podczas doby przejeżdża tam 1400 autobusów w obu kierunkach. W czasie komunikacyjnego szczytu jest to 45-56 pojazdów w ciągu godziny w każdym kierunku.

Wprowadzenie buspasa na trzypasmowej drodze praktycznie nie zmieni czasu podróży dla kierowców samochodów. Według analizy ich podróż może być dłuższa w granicach błędu statystycznego. Znacznie szybciej pojadą za to autobusy, które w godzinach szczytu pokonają trasę do centrum o 11 proc. szybciej. W stronę Wzgórza Św. Maksymiliana czas podróży zmniejszy się aż o 47 proc.

- W tym miejscu pasa dla autobusów możemy spodziewać się nawet w tym roku. Postaramy się wdrożyć projekt jak najszybciej, ale jak zwykle najwięcej czasu zajmą niezbędne procedury. Zmiana nie wymaga bowiem dużych inwestycji. Trzeba jednak opracować projekt zmiany organizacji ruchu - wyjaśnia Jacek Oskarbski.

Zagłosuj gdzie powinny znaleźć się buspasy.

Opinie (204) 3 zablokowane

  • Gdynia

    Tutaj tylko inwestycja w lotnisko jest priorytetem.

    • 10 1

  • Władysława IV

    Bus pas na tej ulicy nic nie da - tam jest tyle świateł, że czas przejazdu komunikacją nie ulegnie przyśpieszeniu nawet o 10%. Więc o jakich 47 % mówimy??

    • 17 1

  • Myśliciele swoje życie swoje. (1)

    Aby udrożnić ruch na Wł.IV i Świętojańskiej wystarczy pilnować prawidłowego parkowania pojazdów wzdłuż tych ulic. Normą jest, że kilka pojazdów wystawi o 20-30cm swoje tyłki i pas znika dla autobusów nie wspomnę o zagrożeniu.
    Bus pas tego nie zmieni !! (Policja i straż wiejska nie reaguje)

    • 13 1

    • a co mają ludzie poradzić że obecnie auta są większe niż 20 czy 30 lat temu?Maluch wchodził w te miejsca idealnie Mercedes klasy S raczej ciężko

      • 3 1

  • Festiwal światełek. (2)

    Wczoraj jade sobie autobusem i widze, zaparkowane trzy samochody w zatoce autobusowej. Ale.......samochody zaparkowali nie byle jacy kierowcy. To byli geniusze, spryciarze ludzie ponadprzecietnie inteligetni i cwani. Włączyli światła awaryjne, ze niby samochody sie popsuly, ze nie mieli wyjscia i musieli akurat postawic auto w zatoce. W ten oto sposob geniusze kierownicy, spryciarze drogowi sądzą ,ze unikną mandatów. Genialne w swej prostocie, takie cwane takie polskie....

    • 13 1

    • Kiedyś widziałem takiego cwaniaka, który zaparkował na środku zatoczki. Przed powrotem przyjechały dwa autobusy, jeden stanął przed, a drugi za cwaniakiem. Cwaniaczek musiał poczekać aż jeden z autobusów odjedzie, bo się ruszyć nie mógł.

      • 0 1

    • Widzę, że słabo ze znajomością kodeksu drogowego.

      Jeśli samochody są sprawne, jest zakaz włączania świateł awaryjnych. Zatem, gdyby straż miejska lub policja chcieliby wlepić mandat, to nie mieliby z tym problemu.

      • 0 0

  • na jakich danych ci dyletanci opieraj swoje wyliczenia?Jadąc autobusem pospiesznym R czy Z Władysława IV ruszając z Armii Krajowej jadąc na Wzgórze niemal zawsze staje się przy Żwirki i Wigury na czerwonym potem można stanąć jeszcze przy Traugutta i przed samym Wzgórzem co do ch.. na to pomogą bus pasy?Czy ktokolwiek widział na W4 korki?W drugą stronę problemu nie ma wystarczy tylko poszerzenie miejsc postojowych między Piłsudskiego a Kilińskiego i Obrońców Wybrzeża bo autobusy muszą środkiem jechać przez co prawy skrajny pas jest mało wykorzystany, poza tym pasy na W4 mają zbyt małą szerokość autobus nie wyprzedzi autobusu bo niemal się o siebie otrą co z tego że są 3 pasy skoro są znacznie węższe niż te np na Al. Zwycięstwa Ci idioci z urzędu miasta zaklinają rzeczywistość.Morska to już odlocik na maksa pewnie zabrać wszystkie miejsca parkingowe ludziom którzy robią zakupy w ciągu sklepów od Kalksztajnów do samej szkoły morskiej by zyskać ile?Minutę dwie na rozkładzie?W ciągu dnia nie ma żadnych problemów z jazdą a kierowcy zawodowi chyba umieją wykonać manewr wyjazdu z zatoki przystankowej przy średnim ruchu.Z tego co widzę to rozkład jazdy w stronę dworca jest na wyrost wytrasowany i nie ma problemu spóźnień.

    • 17 1

  • bus pasy 24h ?? (1)

    czy bus pasy muszą być całą dobę ??
    a może wyznaczyć bus pasy tylko w wyznaczonych godzinach ??
    w Warszawie są takie i się sprawdza ( dwie godziny rano i dwie, trzy po południu)
    wystarczy postawić odpowiednie tablice
    dlaczego w 3mieście nie są wprowadzane rozwiązania które sprawdzają się w innych miastach ?? np sygnalizatory świateł z sekundnikiem ??

    • 16 2

    • Bo ITD nie miałoby przychodu ze świateł z sekundnikiem!!!!

      • 1 0

  • A jak rozwiążą problem aut parkujących na Władysława IV (1)

    Na prawym pasie jest bardzo ciasno, bo część zaparkowanych aut wystaje na jezdnię. Autobusy jeżdżą tam zawsze środkowym pasem.

    • 9 0

    • te miejsca parkingowe budowano zdaje się pod małe fiaty maksymalnie

      • 3 0

  • symulacja

    jak na symulacji można łamać przepisy przez pojazdy na prawo-skręcie?

    • 2 1

  • (2)

    Przydalby sie buspas na Wielkopolskiej....

    • 3 3

    • pogielo cie?? gdzie??? zamiast chodnika?? (1)

      • 1 1

      • Akurat w tym pasie jest sporo rezerwy przestrzennej, zeby wybudowac buspasy.

        • 0 1

  • wyślijcie tak z 50% nieudacznych ślamazarów prowadzących te powolne autobusy i trolejbusy na kursy sprawnej jazdy w mieście to będzie tańsze niż srus pasy.Wczoraj autobus 197 poruszał się zawrotne 30 km/h po Morskiej i złapał 4 minuty spóźnienia po 7 przystankach no jak takie młoty jeżdżą to żadne bus pasy nie pomogą.Nie wspomnę już o odjeździe z pętli w Cisowej pewnych panów 2 czy 3 minuty po rozkładowej godzinie odjazdu bo jak ona wybija to pan szofer często dopiero przeciąga się po drzemce a gdzie jeszcze podrapać się po jajach posadzić d.. na fotelu odpalić pojazd podjechać na przystanek itd niestety tak to wygląda.

    • 4 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane