• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej buspasów na Władysława IV i Morskiej w Gdyni

Michał Sielski
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Wprowadzenie buspasów na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni przyspieszy podróż pasażerów komunikacji publicznej przy znikomym wpływie na transport indywidualny. Podróż samochodem wydłuży się tylko nieznacznie, a czas przejazdu autobusami i trolejbusami skróci się nawet o 47 proc. - tak przekonują autorzy analizy z Politechniki Gdańskiej. Buspasa na Władysława IV możemy spodziewać się już w tym roku.



Korzystasz z komunikacji publicznej?

Analizy dotyczące buspasów przeprowadzane są w ramach unijnego projektu CIVITAS DYN@MO. Symulacje powstały w oparciu o model transportowy wykonany przez naukowców Politechniki Gdańskiej. I wbrew obawom kierowców, wyznaczenie buspasów wcale nie oznacza wielkich korków. Przekonali się o tym już kierowcy jeżdżący ul. Kielecką w stronę Witomina. Działający tam od kilku miesięcy pas dla autobusów nie spowodował znaczącego wzrostu korków.

Wszystko jednak wskazuje na to, że to nie ostatnia zmiana na gdyńskich drogach. Analizy wykazały, że najbardziej efektywne dla transportu publicznego będą wydzielone pasy autobusowe w ciągu ul. Władysława IV oraz ul. Morskiej. Minimalnie wpłyną one na długość podróży samochodem, a skrócą czas podróży komunikacją publiczną i ułatwią pracę ich kierowcom.

Buspas na ul. Morskiej w przyszłości

Część pasa dla autobusów na ul. Morskiej już powstaje w ramach przebudowy skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. To jednak nie wszystko. W przyszłości powstanie też w kierunku centrum na odcinku od skrzyżowania z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni.

- W tym przypadku przeprowadziliśmy analizy wariantowe. Jedno z założeń opierało się na istniejącej infrastrukturze i wydzieleniu pasa na istniejącym obecnie, a drugie wymaga inwestycji i zmian w geometrii skrzyżowań. Wymaga to m.in. dobudowy pasa na części skrzyżowań, ale też likwidacji wielu miejsc parkingowych. Nie wiem, czy jesteśmy już na to gotowi - przyznaje Jacek Oskarbski, kierownik Biura Inżynierii Transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

W obu wersjach pas dla autobusów miałby ok. 1000 metrów. Na ul. Morskiej jeździ najwięcej pojazdów komunikacji publicznej. Jest tam dziewięć linii trolejbusowych, cztery linie autobusowe zwykłe, linie pospieszne, trzy linie nocne oraz dwie linie sezonowe. W korkach stoją przede wszystkim w czasie popołudniowego szczytu, gdy czas przejazdu wzrasta o 6 proc. Po powstaniu buspasów spadnie o 8 proc. Pasy na tej ulicy nie będą jednak - ze względu na konieczność inwestycji - priorytetem.

Buspas na ul. Władysława IV jeszcze w tym roku

Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej.
Analiza ul. Władysława IV objęła natomiast odcinek o długości 1100 m od skrzyżowania z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Podczas doby przejeżdża tam 1400 autobusów w obu kierunkach. W czasie komunikacyjnego szczytu jest to 45-56 pojazdów w ciągu godziny w każdym kierunku.

Wprowadzenie buspasa na trzypasmowej drodze praktycznie nie zmieni czasu podróży dla kierowców samochodów. Według analizy ich podróż może być dłuższa w granicach błędu statystycznego. Znacznie szybciej pojadą za to autobusy, które w godzinach szczytu pokonają trasę do centrum o 11 proc. szybciej. W stronę Wzgórza Św. Maksymiliana czas podróży zmniejszy się aż o 47 proc.

- W tym miejscu pasa dla autobusów możemy spodziewać się nawet w tym roku. Postaramy się wdrożyć projekt jak najszybciej, ale jak zwykle najwięcej czasu zajmą niezbędne procedury. Zmiana nie wymaga bowiem dużych inwestycji. Trzeba jednak opracować projekt zmiany organizacji ruchu - wyjaśnia Jacek Oskarbski.

Zagłosuj gdzie powinny znaleźć się buspasy.

Opinie (204) 3 zablokowane

  • jak tych buspasow bedzie wiecej to zrobie licencje taxi i bede jezdzil po nich zgodnie z prawem (1)

    • 12 2

    • I ZUS też zapłacisz?

      • 5 0

  • kwestia czy bus zmieści się na tych wąskich pasach (na władka są bardzo wąskie pasy), do tego co z miejscami postojowymi?

    • 14 0

  • Na Władka jest miejsce na buspas bez większego wpływu na ruch indywidualny. Ale na Morskiej? Słabo to widzę.

    • 7 3

  • blokada (2)

    Zablokujcie te pasy na tydzień dla próby. Zobaczcie co się będzie działo a potem podejmijcie decyzję. Oczywiście blokada w szczycie sezonu.

    • 25 4

    • w szczycie sezonu jest pusto, najlepiej jesienią, zimą

      • 2 0

    • U "zablokowanie" to ma być to samo, co "skierowanie autobusów na buspas"?

      • 2 2

  • Tunel pucka - chylonska to zamiast bus pasow (1)

    • 21 5

    • Po co tam tunel? Lepiej przedłużyć Obwodnicę do Hutniczej.

      • 6 0

  • Starowiejska (1)

    A co z tą ulicą? Tam też przydałby się buspas. Może nawet kontrbuspas.

    • 14 4

    • Tam przydałaby się strefa piesza

      • 4 1

  • Uśmiechnij się jesteś w Gdyni (5)

    A może bus pas na Obwodnicy.
    Zamiast budować w Gdyni drogi maluje się bus pasy. Może mi ktoś powie jakie nowe drogi wybudowano w Gdyni w ostatnich 10 lat , nie mylić z modernizacją już istniejących.

    • 46 11

    • (2)

      Estakada wydłużona do obwodnicy to był duży projekt. Jeszcze droga Gdyńska albo różowa, nie pamiętam, ale chodzi o tą wzdłuż torów na wzgórzu

      • 8 9

      • to było ponad 10 lat temu :)

        • 12 2

      • To nie Siedlce tylko Gdyni. Prawie ćwierć milionowe miasto, a droga różowa i estakada to przez tyle lat wielokrotnie za mało

        • 2 0

    • drogi (1)

      Jedynie chwarznienska a tak to długo długo nic 😊. A w Gdańsku za to przez 10 lat wiele wybudowano . Mimo ze byli 100 lat za Gdynia jesli chodzi o komunikacje i drogi . To teraz są 100 lat przed Gdynia. W Gdyni ulice są zakorkowane i dziurawe np taka Hutnicza lub te śmieszne przejazdy kolejowe tragedia

      • 11 2

      • Chwarznieńska

        Chyba żartujesz zmodernizowana ok 3 km drogi gdzie nigdy nie było korków, a co z Małokacką i Kielecką jak korki były tak są. Gdynia to wieczne igrzyska i PR

        • 5 2

  • szaleństwo obecnej (1)

    ekipy trwa.. a my płacimy za te bezchołowie ,jak mówiła moja babcia..

    • 15 7

    • Twoja babcia mówiła z błędami ortograficznymi?

      • 7 0

  • na władka (1)

    busy i tak jadą srodkowym pasem do pierwszego przystanku na władka bo z prawej są rownie inteligentne miejsca parkingowe gdzie zaparkowany byle suv wystaje pare cm zderzakiem wiec busy i tak leca srodkowym bo sie nie mieszcza na pasie gdy wystaje kawalek zderzaka z samochodu osobowego... poza tym na władka mamy chyba min. 3 prawoskręty wiec osobowe i dostawcze i tak beda sie poruszac prawym pasem aby skręcic a odcinki sa po 100-200 metrow miedzy skrzyzowaniami wiec sens istnienia buspasa to chyba jedynie sluzy zainkasowaniu hajsu za projekt i opinie

    • 51 1

    • Co za bełkot

      o interpunkcji słyszałeś? Czy matura od Giertycha?

      • 1 10

  • (2)

    Ekstra pomysł! Tylko że kielecką poszerzyli dla tego buspasu. Nie wyobrażam sobie zwężenia morskiej do jednego pasa. Gość, który to wymyślił pomiary robił chyba w nocy. Poszerzcie morską i wtedy robimy buspas i będzie pięknie. Przecież jest miejsce na całej długości i po obu stronach.

    • 25 6

    • (1)

      "Kielecką poszerzyli"? W którym miejscu? Kielecka była już b.szeroka, przemalowano tylko pasy.

      • 6 1

      • Bądźmy skrupulatni

        Poszerzyli. Przesunęli krawężnik o 20 cm :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane