• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej buspasów na Władysława IV i Morskiej w Gdyni

Michał Sielski
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Wprowadzenie buspasów na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni przyspieszy podróż pasażerów komunikacji publicznej przy znikomym wpływie na transport indywidualny. Podróż samochodem wydłuży się tylko nieznacznie, a czas przejazdu autobusami i trolejbusami skróci się nawet o 47 proc. - tak przekonują autorzy analizy z Politechniki Gdańskiej. Buspasa na Władysława IV możemy spodziewać się już w tym roku.



Korzystasz z komunikacji publicznej?

Analizy dotyczące buspasów przeprowadzane są w ramach unijnego projektu CIVITAS DYN@MO. Symulacje powstały w oparciu o model transportowy wykonany przez naukowców Politechniki Gdańskiej. I wbrew obawom kierowców, wyznaczenie buspasów wcale nie oznacza wielkich korków. Przekonali się o tym już kierowcy jeżdżący ul. Kielecką w stronę Witomina. Działający tam od kilku miesięcy pas dla autobusów nie spowodował znaczącego wzrostu korków.

Wszystko jednak wskazuje na to, że to nie ostatnia zmiana na gdyńskich drogach. Analizy wykazały, że najbardziej efektywne dla transportu publicznego będą wydzielone pasy autobusowe w ciągu ul. Władysława IV oraz ul. Morskiej. Minimalnie wpłyną one na długość podróży samochodem, a skrócą czas podróży komunikacją publiczną i ułatwią pracę ich kierowcom.

Buspas na ul. Morskiej w przyszłości

Część pasa dla autobusów na ul. Morskiej już powstaje w ramach przebudowy skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. To jednak nie wszystko. W przyszłości powstanie też w kierunku centrum na odcinku od skrzyżowania z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni.

- W tym przypadku przeprowadziliśmy analizy wariantowe. Jedno z założeń opierało się na istniejącej infrastrukturze i wydzieleniu pasa na istniejącym obecnie, a drugie wymaga inwestycji i zmian w geometrii skrzyżowań. Wymaga to m.in. dobudowy pasa na części skrzyżowań, ale też likwidacji wielu miejsc parkingowych. Nie wiem, czy jesteśmy już na to gotowi - przyznaje Jacek Oskarbski, kierownik Biura Inżynierii Transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

W obu wersjach pas dla autobusów miałby ok. 1000 metrów. Na ul. Morskiej jeździ najwięcej pojazdów komunikacji publicznej. Jest tam dziewięć linii trolejbusowych, cztery linie autobusowe zwykłe, linie pospieszne, trzy linie nocne oraz dwie linie sezonowe. W korkach stoją przede wszystkim w czasie popołudniowego szczytu, gdy czas przejazdu wzrasta o 6 proc. Po powstaniu buspasów spadnie o 8 proc. Pasy na tej ulicy nie będą jednak - ze względu na konieczność inwestycji - priorytetem.

Buspas na ul. Władysława IV jeszcze w tym roku

Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej.
Analiza ul. Władysława IV objęła natomiast odcinek o długości 1100 m od skrzyżowania z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Podczas doby przejeżdża tam 1400 autobusów w obu kierunkach. W czasie komunikacyjnego szczytu jest to 45-56 pojazdów w ciągu godziny w każdym kierunku.

Wprowadzenie buspasa na trzypasmowej drodze praktycznie nie zmieni czasu podróży dla kierowców samochodów. Według analizy ich podróż może być dłuższa w granicach błędu statystycznego. Znacznie szybciej pojadą za to autobusy, które w godzinach szczytu pokonają trasę do centrum o 11 proc. szybciej. W stronę Wzgórza Św. Maksymiliana czas podróży zmniejszy się aż o 47 proc.

- W tym miejscu pasa dla autobusów możemy spodziewać się nawet w tym roku. Postaramy się wdrożyć projekt jak najszybciej, ale jak zwykle najwięcej czasu zajmą niezbędne procedury. Zmiana nie wymaga bowiem dużych inwestycji. Trzeba jednak opracować projekt zmiany organizacji ruchu - wyjaśnia Jacek Oskarbski.

Zagłosuj gdzie powinny znaleźć się buspasy.

Opinie (204) 3 zablokowane

  • (2)

    Oprocz buspasow rob Gdynio szybciej drogi rowerowe!!!
    To jest przyszlosc miast. Tanio, szybko mozna sie przemiescic, nie smrodzi sie i nie halasuje!!

    • 4 5

    • aha.. dzis jechalem motorem za takim CZYSTYM autobusem... kleby dislowskich toksyn (1)

      az mnie zatkaly,w iec bredzisz, koles!

      • 1 1

      • Trolejbusy nie smrodza. A akurat mowa byla o rowerach. Tu moze smrodzic jedynie spocony rowerzysta. Ale sto razy wole takiego niz blachosmroda.

        • 0 2

  • na władka

    Wnioskodawcy nie obserwowali ruchu pojazdów na tej ulicy. Co kawałek są skręty w prawo jak również miejsca postojowe. Poroniony pomysł, a może chodzi o wynagrodzenie ''dla racjonalizatorów''

    • 6 1

  • (1)

    na Władysława IV bus pas jest NIEPOTRZEBNY !!!!!!!

    • 4 3

    • proszę czytać

      na mobilnagdynia.pl są bardziej wyczerpujące informacje

      • 1 0

  • Gdyńscy urzędnicy i tak się z nas wszystkich śmieją.

    Taka gdyńska tradycja, wymyślona przez urzędników.

    • 7 1

  • Inwestycja na miare Szczurka

    Kupią trochę farby namalują pasy i jest megasukces którym PRopaganda będzie się chwalić jeszcze przez wiele lat

    • 8 0

  • absolutna bzdura ,kto robi te analizy?

    wprowadzanie bus pasow przy jednoczesnym zabieraniu jjednego pasa kierowcom nie sprawdzilo sie nigdzie w europie.jedynie dobudownie dodatkowego pasa ma sens-ale to jest za drogie wiec lepiej zrobic cos na lapu capu i juz radni moga przekonywac ile to pracy zostalo wykonane w usprawnienie komunikacji miejskiej.od 15 lat mieszkam w kraju w ktorym wprowadzono bus pasy 20 lat temu i teraz sie z tego wycofuja.jedynym prawdziwym udogodnieniem dobudowa pasow lub pod lub nadziemnej alternatywnej komunikacji tramwajowej-ale to kosztuje i zabiera wiecej czasu niz jedna kadencja radnych...

    • 8 0

  • Wnioski po obejrzeniu symulacji :

    - buspasy muszą się kończyć kilkadziesiąt metrów przed każdym skrzyżowaniem, aby samochody mogły, zgodnie z prawem, skręcić w prawo, przy prawej krawędzi. Oczywiście będzie to blokować buspasy, bo jak będzie szedł pieszy, to skręcający musi poczekać.
    - też potrafię namalować czerwone linie na prawych pasach, od skrzyżowania, do skrzyżowania, więc oczekuję propozycji, bo chciałbym sobie dorobić.

    • 11 0

  • a co z TRISTAREM ?

    a miało być tak pięknie miały zniknąć korki miał powstać płynny ruch. Przecież kosztowało to gigantyczne pieniądze. No i co??? teraz pędzel w dłoń i malujemy !!!
    Dobrze że jest co malować buspasy, kontrpasy jeszcze można walnąć ktrabasy i waltornie. Jeśli nie jest i nie będzie dobrze to niech chciaż będzie śmiesznie, albo żałośnie.A ciemny lud to kupi i znowy w wyborach poprze. Teraz poprawimy kilka płytek w chodnikach na Starowiejskiej, Koniecznie w szczycie bo wtedy wszyscy widzą ile to się robi dla ludu. Zrobimy zatoczki dla autobusów choć niedawno były robione ale jakoś tak licho (jak TRISTAR) . A że wpieprzyliśmy się w CIVITAS DYN@MOto teraz trzeba coś zrobić bo wyjdzie jak z lotniskiem.

    • 16 0

  • kiedy Tristar zostanie ukonczony i odebrany?

    zanim zacznie sie wdrazac w zycie rekomendacje/analizy od magikow od Tristara - moze warto skonfrontowac rzeczywistosc wzgledem zapowiedzi tworcow Tristara. Czy ten system sie sprawdza, czy rzeczywiscie poprawil plynnosc ruchu, rozladowal korki w 3miescie? ja osobiscie watpie.... patrzac na jakosc pomyslow w sprawie buspassow na W4 nie mam watpliwosci, ze to jakis kompletny niewypal....

    • 12 0

  • Gratujuje głupoty

    nie wszystko co zachodnie to dobre, na pewno nie buspasy na dwupasmówkach.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane