• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej buspasów na Władysława IV i Morskiej w Gdyni

Michał Sielski
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Wprowadzenie buspasów na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni przyspieszy podróż pasażerów komunikacji publicznej przy znikomym wpływie na transport indywidualny. Podróż samochodem wydłuży się tylko nieznacznie, a czas przejazdu autobusami i trolejbusami skróci się nawet o 47 proc. - tak przekonują autorzy analizy z Politechniki Gdańskiej. Buspasa na Władysława IV możemy spodziewać się już w tym roku.



Korzystasz z komunikacji publicznej?

Analizy dotyczące buspasów przeprowadzane są w ramach unijnego projektu CIVITAS DYN@MO. Symulacje powstały w oparciu o model transportowy wykonany przez naukowców Politechniki Gdańskiej. I wbrew obawom kierowców, wyznaczenie buspasów wcale nie oznacza wielkich korków. Przekonali się o tym już kierowcy jeżdżący ul. Kielecką w stronę Witomina. Działający tam od kilku miesięcy pas dla autobusów nie spowodował znaczącego wzrostu korków.

Wszystko jednak wskazuje na to, że to nie ostatnia zmiana na gdyńskich drogach. Analizy wykazały, że najbardziej efektywne dla transportu publicznego będą wydzielone pasy autobusowe w ciągu ul. Władysława IV oraz ul. Morskiej. Minimalnie wpłyną one na długość podróży samochodem, a skrócą czas podróży komunikacją publiczną i ułatwią pracę ich kierowcom.

Buspas na ul. Morskiej w przyszłości

Część pasa dla autobusów na ul. Morskiej już powstaje w ramach przebudowy skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. To jednak nie wszystko. W przyszłości powstanie też w kierunku centrum na odcinku od skrzyżowania z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni.

- W tym przypadku przeprowadziliśmy analizy wariantowe. Jedno z założeń opierało się na istniejącej infrastrukturze i wydzieleniu pasa na istniejącym obecnie, a drugie wymaga inwestycji i zmian w geometrii skrzyżowań. Wymaga to m.in. dobudowy pasa na części skrzyżowań, ale też likwidacji wielu miejsc parkingowych. Nie wiem, czy jesteśmy już na to gotowi - przyznaje Jacek Oskarbski, kierownik Biura Inżynierii Transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

W obu wersjach pas dla autobusów miałby ok. 1000 metrów. Na ul. Morskiej jeździ najwięcej pojazdów komunikacji publicznej. Jest tam dziewięć linii trolejbusowych, cztery linie autobusowe zwykłe, linie pospieszne, trzy linie nocne oraz dwie linie sezonowe. W korkach stoją przede wszystkim w czasie popołudniowego szczytu, gdy czas przejazdu wzrasta o 6 proc. Po powstaniu buspasów spadnie o 8 proc. Pasy na tej ulicy nie będą jednak - ze względu na konieczność inwestycji - priorytetem.

Buspas na ul. Władysława IV jeszcze w tym roku

Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej.
Analiza ul. Władysława IV objęła natomiast odcinek o długości 1100 m od skrzyżowania z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Podczas doby przejeżdża tam 1400 autobusów w obu kierunkach. W czasie komunikacyjnego szczytu jest to 45-56 pojazdów w ciągu godziny w każdym kierunku.

Wprowadzenie buspasa na trzypasmowej drodze praktycznie nie zmieni czasu podróży dla kierowców samochodów. Według analizy ich podróż może być dłuższa w granicach błędu statystycznego. Znacznie szybciej pojadą za to autobusy, które w godzinach szczytu pokonają trasę do centrum o 11 proc. szybciej. W stronę Wzgórza Św. Maksymiliana czas podróży zmniejszy się aż o 47 proc.

- W tym miejscu pasa dla autobusów możemy spodziewać się nawet w tym roku. Postaramy się wdrożyć projekt jak najszybciej, ale jak zwykle najwięcej czasu zajmą niezbędne procedury. Zmiana nie wymaga bowiem dużych inwestycji. Trzeba jednak opracować projekt zmiany organizacji ruchu - wyjaśnia Jacek Oskarbski.

Zagłosuj gdzie powinny znaleźć się buspasy.

Opinie (204) 3 zablokowane

  • odbezpieczam Colta..

    Gdy słyszę buspas to mam ochotę odbezpieczyć Colta

    • 6 0

  • Władysława IV ??

    Po wuj tu buspasy, skoro ruch idzie tu (jeszcze) płynnie?

    • 2 0

  • dziwne

    Oznacza to że korki powoduje tylko transport publiczny a auta osobowe nie stoją w tych samych korkach. W Gdańsku są takie rozwiązania i np na Elblaskiej jest masakra

    • 1 0

  • Spróbują i się zobaczy. Malowanie linii i napisów BUS na jezdni nie jest drogą operacją.

    Jeżeli przejazd autobusem się skróci, a na bank się skróci, to warto. Waldek i Gosia w swoich szrotach z Niemiec mogą dojechać po Jessicę i Alana do przedszkola kilka minut później.

    • 1 1

  • Przedłużyć buspas na Morskiej od estakady!!!

    Powinien być aż do przystanku Działdowska (w.Ż.W.) w stronę Cisowy!!! Wywalić te klamoty co tam parkują wzdłuż Morskiej!!!

    • 3 2

  • A co na to kierowcy ZKM?

    Koncepcja może i dobra, ale jeżeli nie zostaną "pogłębione" zatoczki parkingowe przy ul. Władysława IV, to kierowcy autobusów będą mieli problemy z poruszaniem się buspasem. Bardzo często kierowcy dłuższych aut osobowych czy busów tak parkują (ze względu na krótkie miejsca), że tyły pojazdów wystają na jezdnię. Z tego też właśnie powodu kierowcy autobusów nie poruszają się po Władka skrajnie prawym pasem, tylko środkowym... a do prawej zjeżdżają już bezpośrednio przed przystankiem. Wygląda na to, że przy tym pomyśle nikt nie skonsultował się z kierowcami ZKM, którzy mogą nie być tak zachwyceni tym pomysłem.

    • 5 0

  • W UM w Gdyni zgłupieli do reszty.

    • 1 0

  • Proponuje rownież trolejbusy i tramwaje na Władka a od SKM do UM kolejka linowa. I my tym baranom płacimy pensje. Zgroza.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane