• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej buspasów na Władysława IV i Morskiej w Gdyni

Michał Sielski
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Wprowadzenie buspasów na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni przyspieszy podróż pasażerów komunikacji publicznej przy znikomym wpływie na transport indywidualny. Podróż samochodem wydłuży się tylko nieznacznie, a czas przejazdu autobusami i trolejbusami skróci się nawet o 47 proc. - tak przekonują autorzy analizy z Politechniki Gdańskiej. Buspasa na Władysława IV możemy spodziewać się już w tym roku.



Korzystasz z komunikacji publicznej?

Analizy dotyczące buspasów przeprowadzane są w ramach unijnego projektu CIVITAS DYN@MO. Symulacje powstały w oparciu o model transportowy wykonany przez naukowców Politechniki Gdańskiej. I wbrew obawom kierowców, wyznaczenie buspasów wcale nie oznacza wielkich korków. Przekonali się o tym już kierowcy jeżdżący ul. Kielecką w stronę Witomina. Działający tam od kilku miesięcy pas dla autobusów nie spowodował znaczącego wzrostu korków.

Wszystko jednak wskazuje na to, że to nie ostatnia zmiana na gdyńskich drogach. Analizy wykazały, że najbardziej efektywne dla transportu publicznego będą wydzielone pasy autobusowe w ciągu ul. Władysława IV oraz ul. Morskiej. Minimalnie wpłyną one na długość podróży samochodem, a skrócą czas podróży komunikacją publiczną i ułatwią pracę ich kierowcom.

Buspas na ul. Morskiej w przyszłości

Część pasa dla autobusów na ul. Morskiej już powstaje w ramach przebudowy skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. To jednak nie wszystko. W przyszłości powstanie też w kierunku centrum na odcinku od skrzyżowania z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni.

- W tym przypadku przeprowadziliśmy analizy wariantowe. Jedno z założeń opierało się na istniejącej infrastrukturze i wydzieleniu pasa na istniejącym obecnie, a drugie wymaga inwestycji i zmian w geometrii skrzyżowań. Wymaga to m.in. dobudowy pasa na części skrzyżowań, ale też likwidacji wielu miejsc parkingowych. Nie wiem, czy jesteśmy już na to gotowi - przyznaje Jacek Oskarbski, kierownik Biura Inżynierii Transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

W obu wersjach pas dla autobusów miałby ok. 1000 metrów. Na ul. Morskiej jeździ najwięcej pojazdów komunikacji publicznej. Jest tam dziewięć linii trolejbusowych, cztery linie autobusowe zwykłe, linie pospieszne, trzy linie nocne oraz dwie linie sezonowe. W korkach stoją przede wszystkim w czasie popołudniowego szczytu, gdy czas przejazdu wzrasta o 6 proc. Po powstaniu buspasów spadnie o 8 proc. Pasy na tej ulicy nie będą jednak - ze względu na konieczność inwestycji - priorytetem.

Buspas na ul. Władysława IV jeszcze w tym roku

Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Wyznaczenie pasa dla autobusów na ul. Władysława IV nie spowoduje wzrostu korków - wynika z analizy wykonanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej.
Analiza ul. Władysława IV objęła natomiast odcinek o długości 1100 m od skrzyżowania z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania z ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Podczas doby przejeżdża tam 1400 autobusów w obu kierunkach. W czasie komunikacyjnego szczytu jest to 45-56 pojazdów w ciągu godziny w każdym kierunku.

Wprowadzenie buspasa na trzypasmowej drodze praktycznie nie zmieni czasu podróży dla kierowców samochodów. Według analizy ich podróż może być dłuższa w granicach błędu statystycznego. Znacznie szybciej pojadą za to autobusy, które w godzinach szczytu pokonają trasę do centrum o 11 proc. szybciej. W stronę Wzgórza Św. Maksymiliana czas podróży zmniejszy się aż o 47 proc.

- W tym miejscu pasa dla autobusów możemy spodziewać się nawet w tym roku. Postaramy się wdrożyć projekt jak najszybciej, ale jak zwykle najwięcej czasu zajmą niezbędne procedury. Zmiana nie wymaga bowiem dużych inwestycji. Trzeba jednak opracować projekt zmiany organizacji ruchu - wyjaśnia Jacek Oskarbski.

Zagłosuj gdzie powinny znaleźć się buspasy.

Opinie (204) 3 zablokowane

  • Proponuje rownież trolejbusy i tramwaje na Władka a od SKM do UM kolejka linowa. I my tym baranom płacimy pensje. Zgroza.

    • 2 0

  • Gdynia się... (18)

    cywilizuje

    dosyć marnowania miejsca na samotnie podróżujących kierowców

    • 138 166

    • bardzo dobrze (8)

      precz z blachosmrodami i korkami

      • 22 33

      • przypomne Tobie, ze autobus to tez blachosmrod (7)

        nawet jak bedzie pseudoekologicznie elektryczny to i tak smrod bedzie sie roznosil od czesci wspolpasazerow i nikt nigdy tego nie zmieni (i w dalszym ciagu bedzie z blachy...)

        • 18 8

        • ile osób jedzie którym blachosmrodem? (4)

          W autobusie jedzie 20 do 60 osób (czasem i więcej). W Twoim blachosmrodzie jedziesz Ty, czasem jeszcze 1-4 osoby. Muszę coś więcej tłumaczyć?

          • 7 13

          • (3)

            Ale ja mam ochotę jeździć sam, zamiast w towarzystwie wiecznie ponurych i cuchnących potem osobników. Muszę coś więcej tłumaczyć?

            • 17 4

            • (1)

              Tylko gdyby nie te autobusy, to byś stał w jeszcze większym korku! Jeden autobus wiezie ok. 40-50 osób. Wyobraź sobie teraz, że stoisz w korku dłuższym o te 40-50 samochodów, a to tylko jedna linii. I co, dalej uważasz że to zły pomysł?

              • 2 2

              • hahahaha ludzie są zabawni :P
                nie ma to jak kupić samochód tylko po to żeby stać w korkach ;)))

                • 0 0

            • I bardzo często w towarzystwie pijenych bandytów .

              • 9 2

        • chodzi o korki -trutniu

          • 0 2

        • do tego wyżej

          • 1 1

    • żal d ściska???

      • 0 0

    • zazdrość?

      Chyba żal d*pe ściska że się samochodu nie ma!

      • 2 2

    • Idz na rower oszolomie i sqm sie ucywilizuj

      • 2 0

    • Zgoda co do Morskiej (1)

      Ale na Władysława IV?
      Tam praktycznie nie ma korków.
      Korek jest czasem na lewym i środkowym pasie w kierunku portu, a buspas będzie na prawym.
      Autobus zyska 0, a wprowadza się niepotrzebne zamieszanie (parkowanie z buspasa, prawoskręty co kawałek z buspasa).

      • 33 2

      • mam pytanie w jakich godzinach Morska się korkuje w stronę centrum?

        • 3 0

    • (2)

      Buspasy dla roweruw !!! Nikt nie patży na roweżystuw!!!

      • 12 22

      • spadaj kretynie (1)

        .

        • 17 7

        • Uraziłeś me dobre imie. Jórz byłem złorzyć zawiadomienie. Pozdrawiam

          ps. Dobrze że napisałem w twoim języku. Bo inaczej byś nie zrozumiał.

          • 4 4

    • Cięcia w komunikacji miejskiej rzeczywiście świadczą o wyborze dobrego kierunku

      • 39 4

  • Festiwal światełek. (2)

    Wczoraj jade sobie autobusem i widze, zaparkowane trzy samochody w zatoce autobusowej. Ale.......samochody zaparkowali nie byle jacy kierowcy. To byli geniusze, spryciarze ludzie ponadprzecietnie inteligetni i cwani. Włączyli światła awaryjne, ze niby samochody sie popsuly, ze nie mieli wyjscia i musieli akurat postawic auto w zatoce. W ten oto sposob geniusze kierownicy, spryciarze drogowi sądzą ,ze unikną mandatów. Genialne w swej prostocie, takie cwane takie polskie....

    • 13 1

    • Widzę, że słabo ze znajomością kodeksu drogowego.

      Jeśli samochody są sprawne, jest zakaz włączania świateł awaryjnych. Zatem, gdyby straż miejska lub policja chcieliby wlepić mandat, to nie mieliby z tym problemu.

      • 0 0

    • Kiedyś widziałem takiego cwaniaka, który zaparkował na środku zatoczki. Przed powrotem przyjechały dwa autobusy, jeden stanął przed, a drugi za cwaniakiem. Cwaniaczek musiał poczekać aż jeden z autobusów odjedzie, bo się ruszyć nie mógł.

      • 0 1

  • W UM w Gdyni zgłupieli do reszty.

    • 1 0

  • ograniczac ruch samochodow, sa za tanie trupy obecnie (4)

    niewyobrazalne, zeby kazdego biedaka zarabiajacego 1500-2000zl bylo stac na kupno i utrzymanie samochodu. Oplaty w duzych miastach musza byc na tyle wysokie, zeby nie oplacalo im sie jezdzic swoim samochodem po miescie, szczegolnie samemu.

    Mamy najbrudniejsze powietrze w Europie, wiecej ludzi z tego powodu umiera, niz z powodu wypadkow komunikacyjnych!

    • 12 18

    • matka wie, że ćpiesz? (1)

      • 5 2

      • ćpiesz czy niećpiesz - oto jest pytanie

        Hahahahahhaha, co za ćwok! Sorry- ćpiesz!

        • 0 0

    • (1)

      to umrzyj :) jak Ci powietrze przeszkadza i dostęp do aut dla "biedaków" albo zagłosuj na p. Dudę, on Ci pomoże.

      • 3 4

      • wole jak plebs sie rozbijaja i gina

        ale niestety, za czesto gina przechodnie i rowerzysci przy tym

        • 1 2

  • BusPas (5)

    Na Morskiej to dobry pomysł, bo ulica się korkuje w godzinach szczytu, ale na Władysława IV to pomysł absurdalny! Dzięki temu że są tam trzy pasy, ruch nigdy nie jest tam mocno przytkany. Po zmianie, może się to już jednak zmienić

    • 93 26

    • Ty chyba masz kłopoty z myśleniem człowieku. Na morskiej są dwa pasy jak jeden zabiorą na Buspas to bedzie jeden wielki korek własnie! Co za debilny pomysł z tym buspasem na morskiej

      • 3 0

    • swoja drogą na Władysława IV

      autobusy i tak jeżdżą środkowy pasem

      • 3 0

    • morska ma tylko dwa pasy... tam bedzie masakra... autobus zaoszczedzi munute-dwie i będzie na czas a kierowny straca minimum 5 albo i wiecej z kochanym tristarem nigdy nie wiadomo

      • 5 2

    • Morska się korkuje a bus pas pomoże o 8% czyli o jakieś pół minuty do minuty na tym odcinku naprawdę MEGA ułatwienie

      • 8 1

    • jesten za!

      Na Władyslawa w godzinach popołudniowych (16 - 18) mało kiedy można w wyznaczonym przez 'ex-pertów' spotkać zator drogowy na tyle wielki, by wymuszał on wybudowanie bus-pasa. W szczególności nie będzie on tam potrzebny ze względu na prawy pas w kierunku portu - ze względu na wystajace obrysy samochodów parkujacych na wyznaczonych tam miejscach każdy bus jedzie środkowym pasem.

      • 16 2

  • A co na to kierowcy ZKM?

    Koncepcja może i dobra, ale jeżeli nie zostaną "pogłębione" zatoczki parkingowe przy ul. Władysława IV, to kierowcy autobusów będą mieli problemy z poruszaniem się buspasem. Bardzo często kierowcy dłuższych aut osobowych czy busów tak parkują (ze względu na krótkie miejsca), że tyły pojazdów wystają na jezdnię. Z tego też właśnie powodu kierowcy autobusów nie poruszają się po Władka skrajnie prawym pasem, tylko środkowym... a do prawej zjeżdżają już bezpośrednio przed przystankiem. Wygląda na to, że przy tym pomyśle nikt nie skonsultował się z kierowcami ZKM, którzy mogą nie być tak zachwyceni tym pomysłem.

    • 5 0

  • Pójdźmy o krok dalej. Główna arteria miasta jest w Gdańsku trzypasmowa, a w Sopocie i Gdyni dwupasmowa. (18)

    Zatem proponuję w Gdańsku wydzielić:

    1. prawy pas jako BUSPAS
    2. środkowy pas dla rowerzystów
    3. lewy skrajny pas dla samochodów osobowych

    w Sopocie i Gdyni analogicznie:

    1. prawy pas jako BUSPAS
    2. lewy pas dla rowrzystów

    dla kierowców samochodów zorganizować parking przed wjazdem do Sopotu, aby pozostawiwszy tam samochody przesiedli się na rowery lub wsiedli do komunikacji miejskiej. Tą samą drogą wrócili po pracy na parking i odebrali swoje samochody.

    • 74 69

    • polecam prace w usługach

      Polecam prace w uslugach kiedy do klienta firmowego i indywidualnego trzeba dojechac, wtedy zobaczysz jak to jest a nie tylko patrzysz przez pryzmat swojej pracy w jednym miejscu.

      • 1 0

    • Się kiedyś zdziwisz, jak pojedziesz do Danii (7)

      Bo właśnie tak jak piszesz wyglądają niektóre drogi trzypasmowe pod Kopenhagą, tylko, że buspas jest na środku a rowery jadą prawym pasem.
      I powiem Ci, że to się tam fantastycznie sprawdza.

      • 21 9

      • (6)

        tylko że najwyższe wzniesienie w całej Danii (o Kopenhadze nawet nie wspominając) jest niższe niż pierwsze z brzegu gdańskie wzgórze.... po Kopenhadze można sobie jeździć rowerem, bo jest płaska jak stół! no i nie jeżdżą po niej agresywne mentalne odpady w ćwierćwiecznym szrocie pokrzyżackim/największym SUVie jaki był w gminnym salonie, na trzyliterowych tablicach.... ani nieprzerwane strumienie ciężarówek Szwagrexów siedmiokrotnie przeładowanych, technicznie niesprawnych i bryzgających na boki lewym kruszywem.

        • 16 2

        • rower elektryczny (wspomagany elektrycznie) (2)

          eliminuje uciążliwości wynikające z braku płaskiego terenu

          • 6 5

          • szczególnie zimą

            Brrr

            • 3 0

          • alternatywa

            Są też spalinowe, ciche, Vmax 20 km/h po płaskim. Dobra opcja.

            • 0 3

        • Myślisz o GSP? (2)

          • 4 1

          • (1)

            o nich w szczególności!

            • 4 2

            • Óff

              • 1 2

    • Przeraża mnie Wasza niewyobrażalna tępota, że nie dostrzegliście w tym ironii i sarkazmu...

      • 1 1

    • (2)

      za jaką cenę? Bilety są za drogie. Niech komunikacja będzie za darmo :-P

      • 3 2

      • nie ma niczego za darmo (1)

        Chcesz darmowej komunikacji - bedziesz mial wyzsze podatki. Proste.

        • 5 1

        • tyle że podatki płacą głównie ci, którzy w komunikacji i tak się potem nie kiszą. tzn. tak jest u nas, bo komunikacja to jakaś farsa i wagony bydlęce dla patolii, geriatrii i gimbazy.

          • 3 4

    • powiedz jak długo na tym myslałeś

      tak błyskotliwe, że aż poraża prostotą

      • 1 0

    • Taa, od południa parking na plaży a od północy - wiadomo - Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ;)

      • 3 0

    • dla ciebie się wyznaczy osobny pas

      Każdy by chciał, ale w każdym mieście komunikacja miejska to jedyna droga do uniknięcia korków. Inna sprawa że jednocześnie trzeba inwestować w te komunikację a nie przycina.

      • 9 0

    • 3 pas

      Dla samochodów, ale tylko tych' które mają mniej niż 3 lata

      • 6 8

    • tylko, że w Gdańsku po głównej osi prawie nie kursują autobusy

      jest za to tramwaj na własnym torowisku. I nie ma kłopotu

      • 15 0

  • Przedłużyć buspas na Morskiej od estakady!!!

    Powinien być aż do przystanku Działdowska (w.Ż.W.) w stronę Cisowy!!! Wywalić te klamoty co tam parkują wzdłuż Morskiej!!!

    • 3 2

  • Spróbują i się zobaczy. Malowanie linii i napisów BUS na jezdni nie jest drogą operacją.

    Jeżeli przejazd autobusem się skróci, a na bank się skróci, to warto. Waldek i Gosia w swoich szrotach z Niemiec mogą dojechać po Jessicę i Alana do przedszkola kilka minut później.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane