• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy "wąskie gardło" na Trasie Kwiatkowskiego

Michał Sielski
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi. Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi.

Po dwa pasy w każdym kierunku, obustronny chodnik, nowe oświetlenie i droga rowerowa - w najbliższych dniach ruszy przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego od płk. DąbkaMapka do UnrugaMapka.



Czy na drugim pasie poszerzonego odcinka powinien być buspas?

Końcówka Trasy Kwiatkowskiego prowadzącej do Obłuża i Pogórza, ale też coraz prężniej rozwijającej się gminy Kosakowo, to jedno z wąskich gardeł w Gdyni.

Już nawet nie tylko w godzinach szczytu korek w górę zaczyna się już na dwupasmowej jezdni, przed skrzyżowaniem z ul. Unruga. Aby korki się zmniejszyły, zostanie m.in. przebudowana ul. Dąbka.

Niebawem warianty rozbudowy ul. Dąbka



Władze miasta poinformowały, że jeszcze we wrześniu ogłoszony zostanie również przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego. Jej jedyny już fragment o przekroju jednego pasa w każdym kierunku, zostanie dwukrotnie poszerzony. Po obu stronach będą chodniki dla pieszych, a po jednej droga rowerowa o szerokości 2,5 metra. Całości dopełni przebudowane skrzyżowanie z ul. Podgórską oraz oświetlenie LED.

Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony. Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony.

Będzie buspas czy nie będzie?



Aktualnie urzędnicy czekają jeszcze na ostatnie dokumenty, które pozwolą na rozpoczęcie poszukiwania wykonawcy. To jednak tylko formalność, więc uruchomienie procedury przetargowej nie jest zagrożone.

Drugi pas wcale nie oznacza jednak, że kierowcy stojący dotąd w korku, będą mogli z niego skorzystać. Stowarzyszenie Miasto Wspólne przypomina, że rozbudowa ul. Kwiatkowskiego do dwóch pasów miała być związana z wyznaczeniem na jednym z nich buspasa. Było to nawet w programie wyborczym Samorządności Wojciecha Szczurka. Ale entuzjaści buspasa nie dopatrzyli się go na grafikach umieszczonych w Ratuszu (gazetka wydawana przez Urząd Miasta). I od razu wszczęli alarm, dopytując władze Gdyni o szczegóły. Miasto Wspólne wydało natomiast oświadczenie, w którym czytamy między innymi:

"Z wielkim niepokojem przyjęliśmy informację prezydenta W. Szczurka oraz jego zastępcy M. Łucyka o przygotowaniu przetargu na rozbudowę ul.Kwiatkowskiego, gdzie zgodnie z opisem i wizualizacjami, brakuje buspasów. To prezydent Szczurek w 2017 roku zamówił i z pieniędzy podatników opłacił "Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę buspasa oraz kompleksową przebudowę ul. Kwiatkowskiego w Gdyni", przewidujące tylko dwie opcje rozbudowy ulicy - z buspasami w obie strony lub w jedną (w górę). Brak buspasa oznacza też, że jeszcze więcej pojazdów będzie wjeżdżało do Gdyni, a komunikacja zbiorowa będzie cały czas traciła pasażerów. Stąd też w zderzeniu z tą decyzją, a także wcześniejszą dotyczącą wyrzucenia buspasa z projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej, wszelkie deklaracje o promowaniu zrównoważonego transportu, padające ze strony prezydenta Szczurka możemy uznać za nie do końca szczere" - pisze Miasto Wspólne.
Takie stawianie sprawy zaskakuje odpowiedzialnego za inwestycje w Gdyni wiceprezydenta Marka Łucyka.

- Przecież to tylko wstępne grafiki, a wszystkie szczegóły nadejdą wraz z przygotowaniem organizacji ruchu. Nigdzie nie informujemy, że buspasa nie będzie, więc wszystkie emocje związane z tym zagadnieniem są niepotrzebnie rozpalane. Dopinamy ostatnie szczegóły specyfikacji przetargowej, która niebawem zostanie upubliczniona. Dlatego oceny są zdecydowanie przedwczesne. Na dyskusję i ocenę konkretnych rozwiązań przyjdzie jeszcze czas - podkreśla Marek Łucyk.
Takie postawienie sprawy oznacza, że pasażerowie pojazdów komunikacji publicznej raczej zostaną uprzywilejowani. Nie wiadomo jednak jeszcze na jakich zasadach. W grę wchodzić może bowiem rozwiązanie z klasycznymi buspasami w obu kierunkach, ale w stronę centrum już teraz rzadko są korki, więc buspas raczej nie jest koniecznością. W górę sytuacja przedstawia się natomiast zupełnie inaczej, ale można też jeszcze rozpatrzeć jedno rozwiązanie, które sprawdza się na ul. Chwarznieńskiej, czyli okresowe wyznaczanie kontrbuspasa w czasie, gdy korek jest tylko w jednym kierunku.

Autobusy już jeżdżą kontrapasem w Gdyni

Miejsca

Opinie (282) 10 zablokowanych

  • Moim zdaniem kolejna obietnica bez pokrycia i nic wiecej (1)

    Tak samo jak z basenem olimpijskim, stadionem lekkoatletycznym czy lodowiskiem. Dlaczego nikt nie rozlicza władz miasta z tych ściem?

    • 31 2

    • Polityka...

      Bo w tym kraju nikt nikogo z niczego nie rozlicza. Kiedy zostajesz politykiem, stajesz się "nadczłowiekiem" kraczącym miedzy wronami jak i one. A przestajesz być po prostu człowiekiem... Niestety.

      • 5 1

  • Wreszcie! Poszerzyc Kwiatkowskiego! (1)

    Nareszcie bedzie tam remont. Tymi dziurami nie da sie juz jezdzic na dodatek bedzie poszerzenie drogi o dwa pasy! Brawo, wreszcie cos sensownego sie zaczyna robic a nie tylko stawiac ławeczki czy krzaczki. Oby tylko nasza radość nie była przed wczesna. Oby to doszło do skutku

    • 11 3

    • To Gdynia wiec uwierze dopiero jak zobacze, ze jest gotowe

      • 7 0

  • Zwolennicy buspasa (3)

    Zwolennicy buspasa jesteście w głośnej mniejszości, pogódźcie się z tym.

    • 25 6

    • Zwolennicy korka na dwóch pasach (2)

      Przygotujcie się do tego, czego oczekujecie

      • 3 7

      • Gdynianka (1)

        HMMM wmq czy Ty jesteś jakimś działaczem któremu płacą za dziwne i niezgodne z potrzebami mieszkańców opinie????

        • 4 0

        • Nikt mi nie płaci

          Chociaż chętnie bym przyjął jakieś darmowe pieniądze za opinie, które i tak wyrażam, bo są moimi własnymi opiniami. A w interesie mieszkańców, szczególnie mieszkańców Obłuża i Pogórza, jest ograniczenie przelotowego charakteru ul. Pułkownika Dąbka i Kwiatkowskiego (jak ktoś chce jechać samochodem do Pucka i na Hel to niech jedzie przez Rumię i Redę, a nie przez środek Obłuża) oraz priorytet dla komunikacji zbiorowej, żeby był mniejszy smród i hałas, generowany przez pojazdy, dla mieszkańców wieżowców stojących wzdłuż ulicy Kwiatkowskiego, a jednocześnie większa przepustowość drogi - bo buspas to możliwość przewiezienia nawet czterokrotnie więcej ludzi niż pas samochodowy.

          • 0 2

  • Gdynianka (2)

    Żadnych buspasów. Wolno jadące samochody będą sobie jechać razem z autobusami a Ci jeżdżący sprawniej i szybciej przejada bez problemu i dzięki temu nie będzie korków. Powstanie buspasa pozostawi sytuacje bez zmian , bo nadal wszyscy będą jechać jednym pasem. I nie piszcie o przesiadaniu się na autobus bo 194 zapchany jest już na przystanku przy hali. Dopóki nie będzie można podróżować autobusem w godnych warunkach ( wsiadam bez akcji "kto pierwszy ten lepszy" i swobodnie siadam na każdym przystanku) to nie będę podróżować tym środkiem komunikacji.

    • 31 5

    • Frekwencję autobusów można zwiększyć (1)

      Natomiast zapchanych przez auta dwóch pasów już nie. Auta w kilka lat wypełnią przepustowość poszerzonej ulicy - przepustowość pasa dla aut to około 2500 pasażerów na godzinę. Wystarczy pomyśleć jak szybko rośnie liczba ludności Pogórza - kilkanaście tysięcy nowych mieszkańców, z których większość chciałaby dojechać samochodem - tego zwyczajnie nie da się zrobić. Natomiast przepustowość buspasa to nawet 4 razy tyle, co przepustowość pasa dla aut - czyli nawet ponad 10 000 osób na godzinę. Wybieraj - korki albo szybki transport miejski.

      • 3 3

      • Gdynianka

        O chyba ktoś z UM mi odpisał. Nie istnieje zwiększenie przepustowości autobusów , bo odpowiedzią będzie zwiększenie kosztów. Nie czarujmy się , jak miasto nie ma metra to może sobie pomarzyć o szybkiej i efektywnej komunikacji miejskiej. Lepiej upłynnić ruch samochodów niż zmuszać mieszkańców do jazdy przepełnionymi autobusami. Szybszy i płynny ruch wyjdzie wszystkim na dobre i bez buspasów.

        • 5 5

  • Przeciwko buspasom jak zawsze w ankiecie buraki roszczeniowe z bachosmrodów!!Wprowadzic natychmiast oplaty za jazde w miescie (2)

    szybko zmniejszy się ich populacja o 70%.Tą rosnącą liczbę złomów w mieście nie da się inaczej zatrzymać !!Trójmiasto zamienia się normalnie w złomowisko .U mnie na osiedlu stoi szrot który ma cały bok zardzewiały ,ale gimbusom to nie przeszkadza wystarczy ze jeździ i truje spalinami.

    • 10 29

    • Milcz chamie

      • 8 3

    • Mój blachosmród jest wart więcej jak twoje mieszkanie i płace tyle podatkow, że dobre drogi należą mi się jak psu buda!

      • 3 1

  • Aktualnie podróżuje (praca) po Norwegii, żadnych buspasów, w większości miast nie ma dróg rowerowych, rowery jeżdżą po chodniku (4)

    Jak sie spytałem dlaczego tak odpowiedź prosta, buspas powoduje korki, pas jest pusty przez 3/4 czasu, lepiej poszerzyć drogę o kolejny pas dla wszystkich aby rozładować korki. A dlaczego brak dróg rowerowych bo jak wynika z Norweskich badań to właśnie piesi przesiedli sie na rowery, więcej rowerów mniej pieszych na chodnikach więc chodniki stały się drogami rowerowymi. priorytet w Norwegii to rozładować korki i upłynnić ruch, buspasy i drogi rowerowe kosztem jezdni to drogi i**otyzm.

    • 25 9

    • dzbanku jak zawsze nic nie zrozumiałes ale to wyszy stan świadomosci musi dla ciebie najwyrazniej byc (1)

      Porównujesz dzbanie Norwegie kraj który chce wydac na autostrady rowerowe 900 mln euro w ciągu 3 lat. Bladego pojęcia nie masz o Norwegii.

      • 3 5

      • Opisuje to co widzę i tyle !!!

        Wszyscy odchodzą od dróg rowerowych kosztem szerokości jezdni i tyle, Norwegia chce wybudować drogi rowerowe ale nie kosztem szerokości jezdni i oto w tym chodzi potłuczony dzbanie.

        • 6 7

    • Sam wymyśliłeś tę historię...

      Jak lubię te opowieści: znam kilku Norwegów, znam kilku nauczycieli, znam kilku Litwinów, znam kilku lekarzy, policjantów (w zależności od tematu) i powiedzieli mi...

      • 6 1

    • Tego nie można poważnie skomentować

      Jakbyśmy mieli iść tą drogą, to skończymy jak amerykańskie miasta - z autostradami przez środek miast, z parkingami wszędzie, z odległościami, których nie da się pokonać piechotą, z niekonkurencyjnym i słabym transportem zbiorowym - ja nie chcę takiej przyszłości dla Gdyni.

      • 5 2

  • Nie potrzebna zadna przebudowa (1)

    gdyby nie bieda co pokupowala 30 metrowe apartamenty na polach kapusty nalezacych do wiejskich gmin. Do Pucka nie maja korka, niech tam jezdza.

    • 8 17

    • Poczekamy

      Aż Ciebie dopadnie bieda i będziesz od nich wynajmował...

      • 7 3

  • Projekty, plany, konsultacje, wizualizacje, analizy... i farba.

    • 8 1

  • Skoro nie ma korków w dół, to buspas jak najbardziej powinien tam być. (1)

    W górę też. Autobusy nie mogą stać w tym samym korku co samochody. Muszą być szybsze. Jeżeli zrobią dwa pasy do ruchu ogólnego, to za kilka lat oba pasy staną w permanentnym korku. Poza tym przepustowość buspasa jest większa - może przewieźć nawet 4 razy więcej pasażerów w tym samym czasie. Absurd, że Samorządność chce złamać swoją obietnicę wyborczą.

    • 5 24

    • autobus baranie nigdy nie będzie szybszy od samochodu

      • 4 6

  • Szczurek - zniknij! (2)

    Po co ścieżka rowerowa?

    Poszerzcie ulicę a nie tylko układy z dewloperami...

    • 8 8

    • zapytaj sie siebie poco ci mózg ? (1)

      • 3 1

      • niue wiem po cholerę jakieś g.. nie nazywać go drogą dla rowerów szerokie na 2 m czyli mijanka na styk upstrzone co kawałek wyjazdem z bloku dojazdem do śmietnika przystankiem itd kompletny bezsens jak zawsze i żadna to droga dla rowerów tylko tradycyjnie chodnik tylko że z asfaltu

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane