• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy "wąskie gardło" na Trasie Kwiatkowskiego

Michał Sielski
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi. Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi.

Po dwa pasy w każdym kierunku, obustronny chodnik, nowe oświetlenie i droga rowerowa - w najbliższych dniach ruszy przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego od płk. DąbkaMapka do UnrugaMapka.



Czy na drugim pasie poszerzonego odcinka powinien być buspas?

Końcówka Trasy Kwiatkowskiego prowadzącej do Obłuża i Pogórza, ale też coraz prężniej rozwijającej się gminy Kosakowo, to jedno z wąskich gardeł w Gdyni.

Już nawet nie tylko w godzinach szczytu korek w górę zaczyna się już na dwupasmowej jezdni, przed skrzyżowaniem z ul. Unruga. Aby korki się zmniejszyły, zostanie m.in. przebudowana ul. Dąbka.

Niebawem warianty rozbudowy ul. Dąbka



Władze miasta poinformowały, że jeszcze we wrześniu ogłoszony zostanie również przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego. Jej jedyny już fragment o przekroju jednego pasa w każdym kierunku, zostanie dwukrotnie poszerzony. Po obu stronach będą chodniki dla pieszych, a po jednej droga rowerowa o szerokości 2,5 metra. Całości dopełni przebudowane skrzyżowanie z ul. Podgórską oraz oświetlenie LED.

Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony. Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony.

Będzie buspas czy nie będzie?



Aktualnie urzędnicy czekają jeszcze na ostatnie dokumenty, które pozwolą na rozpoczęcie poszukiwania wykonawcy. To jednak tylko formalność, więc uruchomienie procedury przetargowej nie jest zagrożone.

Drugi pas wcale nie oznacza jednak, że kierowcy stojący dotąd w korku, będą mogli z niego skorzystać. Stowarzyszenie Miasto Wspólne przypomina, że rozbudowa ul. Kwiatkowskiego do dwóch pasów miała być związana z wyznaczeniem na jednym z nich buspasa. Było to nawet w programie wyborczym Samorządności Wojciecha Szczurka. Ale entuzjaści buspasa nie dopatrzyli się go na grafikach umieszczonych w Ratuszu (gazetka wydawana przez Urząd Miasta). I od razu wszczęli alarm, dopytując władze Gdyni o szczegóły. Miasto Wspólne wydało natomiast oświadczenie, w którym czytamy między innymi:

"Z wielkim niepokojem przyjęliśmy informację prezydenta W. Szczurka oraz jego zastępcy M. Łucyka o przygotowaniu przetargu na rozbudowę ul.Kwiatkowskiego, gdzie zgodnie z opisem i wizualizacjami, brakuje buspasów. To prezydent Szczurek w 2017 roku zamówił i z pieniędzy podatników opłacił "Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę buspasa oraz kompleksową przebudowę ul. Kwiatkowskiego w Gdyni", przewidujące tylko dwie opcje rozbudowy ulicy - z buspasami w obie strony lub w jedną (w górę). Brak buspasa oznacza też, że jeszcze więcej pojazdów będzie wjeżdżało do Gdyni, a komunikacja zbiorowa będzie cały czas traciła pasażerów. Stąd też w zderzeniu z tą decyzją, a także wcześniejszą dotyczącą wyrzucenia buspasa z projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej, wszelkie deklaracje o promowaniu zrównoważonego transportu, padające ze strony prezydenta Szczurka możemy uznać za nie do końca szczere" - pisze Miasto Wspólne.
Takie stawianie sprawy zaskakuje odpowiedzialnego za inwestycje w Gdyni wiceprezydenta Marka Łucyka.

- Przecież to tylko wstępne grafiki, a wszystkie szczegóły nadejdą wraz z przygotowaniem organizacji ruchu. Nigdzie nie informujemy, że buspasa nie będzie, więc wszystkie emocje związane z tym zagadnieniem są niepotrzebnie rozpalane. Dopinamy ostatnie szczegóły specyfikacji przetargowej, która niebawem zostanie upubliczniona. Dlatego oceny są zdecydowanie przedwczesne. Na dyskusję i ocenę konkretnych rozwiązań przyjdzie jeszcze czas - podkreśla Marek Łucyk.
Takie postawienie sprawy oznacza, że pasażerowie pojazdów komunikacji publicznej raczej zostaną uprzywilejowani. Nie wiadomo jednak jeszcze na jakich zasadach. W grę wchodzić może bowiem rozwiązanie z klasycznymi buspasami w obu kierunkach, ale w stronę centrum już teraz rzadko są korki, więc buspas raczej nie jest koniecznością. W górę sytuacja przedstawia się natomiast zupełnie inaczej, ale można też jeszcze rozpatrzeć jedno rozwiązanie, które sprawdza się na ul. Chwarznieńskiej, czyli okresowe wyznaczanie kontrbuspasa w czasie, gdy korek jest tylko w jednym kierunku.

Autobusy już jeżdżą kontrapasem w Gdyni

Miejsca

Opinie (282) 10 zablokowanych

  • Skończy się tak, że tylko domalują buspas. (3)

    Kasa w większości pójdzie na konsultacje, wizualizacje, plany, analizy, projekty. Za resztę posadzą kwiatki.

    • 15 2

    • Sądzisz, że na piaszczystym poboczu (2)

      farba się utrzyma? Pomyśl, zanim wpiszesz następną głupotę.

      • 1 0

      • Dla władz to nie istotne - ważne, żeby konsultować, planować i dyskutować.

        Skoro nie przeszkadzało im malowanie plakatówką bus pasa na Kieleckiej to i trawę pomalują.
        Najlepiej zarabia się na słomianych inwestycjach.

        • 1 0

      • a czy ona ma zadanie się utrzymać?!

        Byle do przecięcia wstęgi. A potem zawał jak na Nalkowsiej, Sienkiewicza czy Gołębiej.
        I kolejne lata snu...

        • 1 0

  • Wystarczyłoby egzekwować płatne parkowanie w centrum miasta. Jak nie byłoby gdzie zaparkować (a kara za nieprzepisowa byłaby pewna) to problem korków sam by się rozwiązał. Jakby centrum nie przyjmowało takiej ilości samochodów to nie byłoby tych samochodów na dojazdach. Narzędzi jest wiele, tylko tak na prawdę nie ma woli. Jak ktoś słusznie napisał - jesteśmy na etapie małpowania zawonych rozwiązań sprzed pół wieku.

    • 3 11

  • Bus pas jest zbędny. Przy dwóch pasach

    Ruch będzie rozkładał się inaczej. Bedzie większa przepustowosć.

    • 12 3

  • Zachwyca ilość ekspertów kolejowych,

    którzy malują tutaj piękne scenariusze puszczania kolei za pięć złotych. Szkoda że nie korzystają z okazji, żeby milczeć.

    • 2 1

  • opinia

    pociągi SKM puścić na Obłuże wreszcie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 11 1

  • Po co buspas

    A po co tam buspas? Jak będą dwa pasy to ruch będzie płynny. Buspas wygeneruje korki osobówek

    • 19 1

  • Moi drodzy

    Być może wsadzę kij w mrowisko i okaże się że uwielbiam ustrój słusznie miniony, ale w kwestiach infrastruktury, planowania zabudowy PRL bije na głowę współczesne rozwiązania. Buduje się wszystko, wszędzie bez jakiejkolwiek koncepcji, bez dróg, bez dojazdów, bez planowania terenów zielonych, bez jakiegokolwiek pomyslunku...I mamy to co mamy.

    • 17 1

  • To nie Gdynia

    Kosakowo i inne to jak by Warszawiakowi powiedzieć że Legionowo to część Wwy....
    Ludzie opanujcie się - zamiast udrożnić miasto to pompujemy więcej narodu do zakorkowanego centrum....
    Odetniemy im dostęp to zbudują lokalne biznesy jak u Niemca i nie będzie potrzeby aby całe Kosakowo waliło rano do centrum....
    Mieszkam w centrum i chce mieć spokój ....
    A na weekend gryzoń mi jeszcze zamyka pod domem bo jest bieg....

    • 6 6

  • Droga rowerowa po jednej stronie...

    ...niech zgadnę - w dół?

    • 1 2

  • być może władze poszły po rozum do głowy

    gdzieś w mieście buspas zlikwidował korki ? Chwarznieńska stoi, Kielecka stoi, Wł IV - bezsensowny buspas bo tam nigdy nie było korków, Estakada stoi, Morska tez zbytnio nie była zakorkowana w kier centrum.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane