• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia pyta o lokalizację buspasów

Patryk Szczerba
6 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najwięcej propozycji buspasów dotyczy ul. Morskiej, jednak na razie żadne decyzje nie zostały w tym względzie podjęte. Najwięcej propozycji buspasów dotyczy ul. Morskiej, jednak na razie żadne decyzje nie zostały w tym względzie podjęte.

Pierwsze dwa buspasy pojawią się w Gdyni w czerwcu 2015 roku. Miasto przymierza się do stworzenia kolejnego, tym razem na jednej z głównych arterii miasta. O jego lokalizacji mają zdecydować m.in. kierowcy.



Czy Gdyni potrzebne są buspasy?

Dwa odcinki przeznaczone dla kierowców autobusów i trolejbusów powstaną na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni(1,5 km) oraz Morskiej na odcinku od Zakrętu do Oksywia do Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (300 m). W ramach inwestycji o wartości 39 mln zł powstanie też 21 zatok autobusowych i przybędzie 30 nowych autobusów. 16 mln zł na roboty i zakupy pojazdów będzie pochodziło z budżetu Unii Europejskiej.

Urzędnicy przekonują, że buspasy, których koszt razem z zatokami to 6,7 mln zł, usprawnią ruch i płynność komunikacji miejskiej, ale wielu kierowców nie daje temu wiary, sugerując, że korki w mieście mogą być jeszcze większe.

O zdanie bezpośrednio nikt ich nie pytał, więc teraz zmotoryzowani mają szansę wypowiedzieć się na temat kolejnych planowanych rozwiązań. Miasto do stworzenia buspasa na jednej z głównych arterii jest zobowiązane w ramach projektu Civitas Dynamo - czyli tego samego, który prawdopodobnie zmieni jedną z ulic w centrum w deptak.

Na razie nie została podjęta decyzja w sprawie jej lokalizacji. Wśród rozważanych miejsc jest Morska: na odcinku Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni - Działdowska zobacz na mapie Gdyni w kierunku Chyloni, na odcinku Estakada zobacz na mapie Gdyni - ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni w kierunku centrum oraz na odcinku przystanek Akademia Morska zobacz na mapie Gdyni - przystanek dworzec zobacz na mapie Gdyni.

Wydzielony pas mógłby pojawić się na ulicach: Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni, 10 lutego zobacz na mapie Gdyni, Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, lub al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni na odcinku Wielkopolska Droga Gdyńska. Wśród propozycji jest też... ul. Kielecka.

- W ten sposób chcemy sprawdzić, jak na tę decyzję reagują kierowcy. Obydwie inicjatywy nie są ze sobą jednak powiązane. Buspas będzie realizowany testowo wraz z urządzeniem wykrywającym pojazdy i kamerami, co ma ukrócić zapędy kierowców, którzy chcieliby ominąć korki. - mówi Piotr Majewski z Zarządu Dróg i Zieleni.

W ankiecie dostępnej na stronie internetowej można również dodać swoją proponowaną lokalizację, a także wypowiedzieć się na temat dostępności nowych rozwiązań dla innych pojazdów niż autobusy i trolejbusy ZKM.

- Po zapoznaniu się wynikami będą one jeszcze opracowywane przez specjalistów z Politechniki Gdańskiej. Wtedy będzie można wskazać konkretne miejsce, przygotować koncepcję i wdrożyć ją w formie projektu do realizacji. Stanie się to prawdopodobnie za kilka miesięcy - dodaje Majewski.

W Gdańsku buspas znajduje się na Podwalu Przedmiejskim i Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdyni


Zobacz, jak wyglądało zachowanie kierowców na buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

Opinie (216) 7 zablokowanych

  • haha (1)

    Gdyńskie urzędasy wiedzą jak wyprać kasiorę.....

    • 9 2

    • Bravo! Popieram!

      • 0 0

  • Najpierw infrastruktura - później buspasy! (1)

    Wprowadzanie buspasów jest dobrym rozwiązaniem, lecz jedynie tam, gdzie mamy do dyspozycji odpowiednią ilość miejsca na stworzenie dodatkowego pasa ruchu, którym będzie buspas. W przeciwnym razie zmniejszamy przepustowość i tak już obciążonej infrastruktury drogowej miasta i sztucznie zwiększamy ilość korków!

    W Gdyni, poza ulicą Wielkopolską, gdzie są już naturalne buspasy, nie widzę aktualnie dobrego miejsca na tego typu rozwiązania. Fragmenty ulicy Morskiej mogłyby być warunkowo zaadoptowane (wykorzystanie np. części drogi, która jest obecnie przeznaczona na parkingi wzdłuż jezdni), ale wiąże się to z kolei ze zmniejszeniem wolnych miejsc dla zaparkowania aut.

    Dopóki w mieście nie pomyśli się kompleksowo, nie wybuduje parkingów i infrastruktury sprzyjającej podróżowaniu komunikacją miejską (np. stawiam auto w wielopoziomowym płatnym parkingu i w zamian otrzymuję bilet umożliwiający mi dojazd do Centrum Komunikacją Miejską), nie widzę sensu wprowadzania buspasów w Gdyni.

    • 6 0

    • Bravo! Popieram!

      • 4 0

  • Bzdura Bzdura

    Podobnie jak w przypadku propozycji zrobienia z ul.Świętojanskiej deptaku, budowy wyciagu na kamienna Gore, browar portu itp chore pomysly Samorzadnosci Gryzowatego i ten pomysl to kompletna bzdura, wyrzucenie pieniedzy w bloto. Po chol... sie pytam.

    • 4 0

  • psy szczekają (2)

    karawana jedzie dalej

    bus'pasy i ograniczanie swobody w poruszaniu się indywidualnym transportem samochodowym będzie wdrażane z czasem co raz bardziej. wypychanie aut z centrum to oznaka postepu.

    Auto zostaw na park and ride na obrzeżach i podjedź sobie transportem zbiorowym lub rowerem. A jak Cie stać, to słono płać za parkingi i stracony w korkach czas. Tak to powinno wyglądać.

    • 5 11

    • Tymi buspasami będą jeździć urzędnicy z Urzędu Miasta bo nie chcę im się stać w korkach. Za parkowanie też nie płacą!! Buspasy i autobusy są dla Meneli!

      • 5 1

    • Dokładnie. Aby przyśpieszyć więc ten proces przymuszania ludzi do korzystania ze zbiorkomu należy powołać "straż ekologiczną", która opornych wyciągałaby na rogatkach miasta z samochodów i siłą wsadzała do komunikacji miejskiej lub na rowery. Oczywiście po proekologiczno- profilaktycznym spałowaniu.
      Rewolucja zwycięży!!!

      • 4 2

  • dla wyjasnienia jak Gdynia tj. UM Gdynia o cos pyta to znaczy za chce (1)

    zalatwic przykrywke tzw konsultacji spolecznych do podjetych i zatwierdzonych juz decyzji. Tak wiec urzedasy ze Stempa na czele chca legimityzacji swoich chorych dzialan. Zawsze szukaja frajerow.

    • 11 2

    • Tu chodzi o to żeby tymi buspasami jeździli urzędnicy z Urzędu Miasta którzy już nie płacą za parkowanie a teraz nie chcę im się stać w korkach!

      • 3 0

  • nikt i nic mnie nie zmusi do jezdzenia autobusem czy trajtkiem!!! (2)

    mam to przetestowane na Air Race i na następne 10lat mi wystarczy! wole stać w korku, placic za paliwo 15zl/litr, i mam gdzies hejterow, lobby rowerowe, niedowartościowanych studenciaków bez kasy i innych.

    jest wolny kraj i niech każdy sie zajmie sobą a nie uszczęśliwianiem innych na sile, w imie "bo ja mam racje, macie jezdzic autobusami".

    • 16 5

    • Nikt Cię nie zmusza (1)

      Stój sobie w korkach i płać za paliwo. Komunikacja miejska powinna być uprzywilejowana w dużych miastach. Mnie stać na paliwo, ale wybieram ZKM/SKM (nawet na AirRace).

      • 4 8

      • Jeździj sobie autobusem ale płać za bilet tyle ile faktycznie kosztuje czyli ponad 10 zł za bilet a nie że kierowcy muszą dopłacać do takich buraków jak ty!

        • 2 0

  • (3)

    Proponuję całkowicie zlikwidować komunikacje miejskie jakiegokolwiek rodzaju w całym kraju i przestać pobierać od ludzi podatki na te właśnie cele. Ludzie będą mieć pieniądze w portfelu i będą sobie jeździć autami o wiele wiele taniej i gdzie chcą.

    • 12 6

    • stop takim kretynom jak zenon (2)

      i co ? dzieciak auto ci poprowadzi, a może starszy inwalida ?
      Boże, skąd się biorą tacy zapyziali snobistyczni IDIOCI ???

      • 2 3

      • Czemu mam dopłacać do twojego biletu autobusowego. Jesteś taki mądry to płać za bilet ile kosztuje naprawdę czyli z 12 zł za bilet!!Ja uważam że autobusy są dla Meneli i mam dość dopłacania do tego.

        • 1 0

      • dzieciak pojedzie taksowka

        • 3 0

  • Busspasy i rozbudowy istniejących dróg (2)

    Jestem zdecydowanym zwolennikiem wszelkich form uprzywilejowania komunikacji miejskiej w mieście, która stanowi i zawsze powinna stanowić priorytet w przewozach osobowych w tkance miejskiej.
    Komunikacja zbiorowa jest i zawsze powinna być kierowana do Wszystkich.
    Do młodych, starych, zdrowych i zniedołężniałych, uczniów, studentów, pracujących i emerytów. Dlatego musi być: komfortowa, punktualna oraz zapewniać dobrą częstotliwość i skomunikowanie z liniiami SKM, ZKM, ZTM, etc.
    Dlatego busspasy muszą powstawać!
    Wszędzie tam gdzie tworzą się korki i gdzie istnieje ważna potrzeba.
    Nigdzie więcej.

    3 pasmowe odcinki Morskiej, oraz szerokie Hutnicza i Kielecka aż się proszą o uprzywilejowanie ruchu kom. miejskiej. Inna sprawa, że Hutnicza i Kielecka powinny być wpierw natychmiast poszerzone. Zadbano na szczęście już wcześniej o rezerwy terenowe, ale obecne władze miasta Gdyni nic kompletnie w tym kierunku nie robią. Dlaczego ??? Nie znajduje uzasadnienia.
    Olewactwo i zwykły brak chęci poprawy funkcjonalności istniejących dróg.

    • 6 6

    • Autobusy są dla Żuli.

      • 0 0

    • próby rozładowania korków przez poszerzanie dróg

      to tak jak walka z otyłością przez popuszczanie pasa. Szersze drogi tylko przesuwają korki dalej, a miasto się dusi w przenośni i w rzeczywistości.

      • 1 4

  • Buspasy zamiast ścieżek rowerowych (2)

    ścieżki rowerowe zamiast chodników chodniki zamiast trawników i szyszki zamiast podatków. To co wymyślają na siłę samorządy to się w głowie nie mieści zamiast za malowanie jakiś pasów lepiej załataliby jakąś ulicę np Morską albo Kielecką. Na te ulice idą pieniądze z podatków kierowców a nie pieszych rowerzystów czy pasażerów! Drogi dla samochodów!

    • 16 5

    • krety dla kretynów (1)

      ziemia dla ziemniaków, chodniki nie dla parkujących samochodów!!!

      • 0 1

      • Chodniki i buspasy są dla Meneli!

        • 0 0

  • 3 pasy (2)

    bus pas tak ale w momencie 3 pasa nie inaczej,jeszcze wieksze korki kiedy ubedzie 1 pasa

    • 13 3

    • (1)

      Właśnie o to chodzi, aby dzięki buspasom zmniejszył się ruch samochodowy i popularność komunikacji miejskiej, a tym samym zmniejszyły korki. Trzeba to przetestować.

      • 2 5

      • Spalmy twoje mieszkanie przetestujemy czy się przystosujesz do takiej sytuacji.Zamieszkasz w noclegowni i będziesz mniej miejsca zajmował co będzie bardziej eko-cool.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane