• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ryzykowała w sprawie lotniska

Tadeusz Szemiot, radny miasta Gdyni
9 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Terminal lotniska Gdynia Kosakowo jeszcze przez wiele dni będzie zamknięty dla pasażerów. Terminal lotniska Gdynia Kosakowo jeszcze przez wiele dni będzie zamknięty dla pasażerów.

Do kłopotu, który władze Gdyni ma obecnie z lotniskiem w Kosakowie zobacz na mapie Gdańska wcale nie musiało dojść. Sygnały o zbliżającym się problemie zignorowano i postąpiono ryzykancko. A ryzyko się ziściło - wyjaśnia Tadeusz Szemiot, radny z Gdyni.



Kiedy lotnisko Gdynia Kosakowo będzie przyjmować pasażerów?

Wątpliwości dotyczące gdyńskiego lotniska zaczęły narastać od lata 2013 r. wraz ze wszczęciem przez Komisję Europejską postępowania wyjaśniającego w sprawie legalności pomocy publicznej jaką uzyskała spółka Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo.

Wątpliwości zmaterializowały się w postaci decyzji Komisji Europejskiej ogłoszonej 11 lutego 2014 r. uznającej nielegalność finansowania gdyńskiego lotniska ze środków gmin Gdynia i Kosakowo, a co za tym idzie powstaniem obowiązku zwrotu blisko 100 mln zł przez spółkę Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo. Decyzja praktycznie oznacza, że pieniądze wydane na lotnisko w Kosakowie zostaną stracone.

Skala straty jest rekordowa. Porównując sprawę gdyńskiego lotniska do różnych niechlubnych zdarzeń z polskiej sfery publicznej, to nasz "gdyński pasztet" niestety nie wypada na ich tle blado. Stosując miarę w postaci wartości straty, "Gdynia - Kosakowo gate" plasuje się w górnych rejestrach istotności.

Na czym właściwie polega ta gdyńska afera? Dzisiaj wszyscy wiemy, że jednym z koniecznych warunków uruchomienia lotniska cywilnego w Kosakowie, finansowanego ze środków publicznych, było uzyskanie potwierdzenia ze strony Komisji Europejskiej dla zgodności z prawem udzielanej pomocy publicznej. Wiemy również, że wydatkowanie środków publicznych na ten cel przed uzyskaniem takiej notyfikacji, groziło olbrzymimi stratami. Pomijając aspekty prawne, wiemy dzisiaj, że racjonalne, gospodarne zachowanie, które by ograniczyło do zera ryzyko straty dla naszego miasta, wymagało postępowania w takiej kolejności: najpierw notyfikacja, potem realizacja.

Prezydent Gdyni w ten sposób nie postąpił. Wniosek o notyfikację pomocy publicznej został złożony do Komisji Europejskiej, gdy realizacja projektu była mocno zaawansowana. Gdyby decyzja Komisji była pozytywna nic by się nie wydarzyło. Ale stało się inaczej.

Wytyczne Komisji Europejskiej, regulujące kwestie pomocy publicznej dla lotnisk, precyzują w rozdziale poświęconym inwestycjom w infrastrukturę, że każdą pomoc na budowę infrastruktury należy notyfikować. W dokumencie, który powstał na zamówienie miasta Gdyni przed rozpoczęciem realizacji projektu (tzw. Plan Generalny), znalazło się stwierdzenie wskazujące na ryzyka związane z zagadnieniami pomocy publicznej w kontekście budowy lotniska Gdynia - Kosakowo ze środków gminnych. System ostrzegawczy zadziałał. Ale jego sygnały zignorowano i postąpiono ryzykancko. A ryzyko się ziściło.

Pchany ciekawością zastanawiam się: Dlaczego? Z czego wynikał ten brak ostrożności? Można snuć domysły. Fakty są takie, że niezależnie od tego, czy postępowanie Prezydenta w sprawie gdyńskiego lotniska było działaniem celowym czy wynikiem niekompetencji, końcowy efekt jest wielce kosztowny.
Tadeusz Szemiot, radny miasta Gdyni

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (335) 4 zablokowane

  • to i tak lepiej niż wywalone w błoto pieniądze na promocje Krakowa (igrzyska) (1)

    ponoc tam za efekt zero zapłaca ok 20 milionów, o ile nie wiecej

    Gdynia przynajmniej cos zbudowała, przy odrobinie checi bedzie to wykorzystane

    a swoja drogą to przykład dlaczego należy wszystko pilnowac tak, by było oddawane na czas

    gdyby - jak zakładano - lotnisko było na Euro, nikt by teraz nie wrzeszczał

    • 4 5

    • czyli wszelkimi stratami obciążyć

      firmy, które nie dotrzymały terminowych warunków umowy

      • 2 0

  • Panie Tadeuszu

    Krytykuje Pan Szczurka, a sam należy do PO za rządów której mamy największą liczbę afer i podwyżek od 1989 roku.

    • 7 4

  • A Piramida Szczurka? (1)

    Bezsensowna konstrukcja na skrzyżowaniu 10 Lutego i Świętojańskiej? A udupienie centrum płatnym parkowaniem? A ścieżki rowerowe za parę baniek za km? A wiecznie popsuta i zatkana Morska pomimo ciągłych remontów? Tak jest jak się ekipa zasiedzi.

    • 23 14

    • kiep

      szkoda klawiatury na wiecej

      • 0 0

  • Ciekawe kto kupi "lotnisko" od syndyka. Zwłaszcza, że grunty są wojskowe- _(superficies solo cedi) t- a może kupi np. fundacja "Pro civili" ? Będę śledzić obiecuję!

    • 5 1

  • szczurek, stasiak

    i inni z SAMO - RZĄDNOŚCI do więzienia. Dość wyrzucania pieniędzy podatników w błoto i do kieszeni kolesi

    • 11 6

  • KE- czyli lobby PO W uni (3)

    Buzk,Lewandowski, Sikorski,TUSK
    -aby tylko Walesa w Rebiechowie mial sie dobrze

    • 82 47

    • Bolek ma się dobrze, dopóki w Polsce rządzą bolszewicy (1)

      • 8 7

      • już niedługo

        społeczeństwo w Polsce (i nie tylko) budzi się ;) to będzie prawdziwa wiosna ludów coś czuję

        • 3 4

    • wytrzyj mleko pod nosem i marsz na lekcje !

      • 11 10

  • radny Tuska może jeszcze 100 takich artykułów pisac (14)

    A i tak nie zamarze tego, ze to jego koledzy partyjni z Gdańska skali paszkwile do Brukseli zeby to ud.pic bo to konkurencja dla Gdanska

    • 120 62

    • Gdyby

      Gdyby Gdańsk chciał kupić to lotnisko (lub wynajmować na wyłączność) jako zastępcze dla Rębiechowa to zgoda na pewno by była....

      • 1 3

    • Najśmieszniejsze jest to, że plany lotniska były już dobrze i oficjalnie znane około 2008 roku (pamiętam ten moment). I jakoś wtedy nikomu nie przeszkadzało - nie uważali, że to ryzykowne :)

      • 7 2

    • (8)

      Nawet, jeśli to prawda, to żaden paszkwil by nie pomógł, gdyby inwestycję i finansowanie przeprowadzono poprawnie.

      • 22 11

      • tak? to jakim cudem platforma mogła ukraść 150 mld z OFE? (5)

        Jak widzisz wszystko w tym kraju możliwe gdy złodzieje u wladzy

        • 24 16

        • (1)

          W tym kraju wszystko jest możliwe, póki urzędnikom dajecie coraz więcej kompetencji i jeszcze się jak durnie kłócicie, czy PO, czy PiS, czy TREP, czy SLD... Państwo minimum to jest absolutne maksimum, co powinno istnieć! Żadne inwestowanie, budowa gmachów czy nawet portów nie powinno iść z "publicznych pieniędzy". Nawet sobie nie wyobrażacie, jakie królestwa budują sobie "włodarze" na tym "rozwoju"! Pomijając już, że w czasie swoich kadencji czują się jak królowie tych obiektów, a nie - jak wskazywałaby nazwa - jak służba publiczna.

          Nawet drogi powinny być prywatne. Polecam poczytać Misesa albo Rothbarda. Albo nawet Friedmanów.

          • 7 5

          • To, że chociaż połowa głosujących dała łapkę w górę powyższemu komentarzowi rodzi jakąś nadzieję na lepsze jutro, na nowe pokolenie, które oderwie tych ludzi od cyca i postawi na wspólnotę, na współpracę ludzi, a nie dyktat urzędów.

            • 4 1

        • (2)

          ja pie...dole nie da się was czytać
          gdzie wy geniusze z partii co nie jest partią widzicie w gdańsku OFE?
          co innego decyzje POlityków w sejmie a co innego sprawy lokalne
          Gdynia to decyzja szczurka i samorządności

          • 16 4

          • czyli jak ktoś rozpieprzył kraj to nie rozpieprzy miasta?!?!?!

            • 6 6

          • należą do tej samej...

            • 1 7

      • Tu nie chodzi o formalną poprawność, bo nagonka na Szczurka w polskiej prasie (1)

        (i porównywanie Gdyni do hiszpańskich miast, gdzie stoją puste lotniska zbudowane za miliardy nie dlatego, że zablokowała je Komisja, ale dlatego, że nikt na nie nie chce latać) nie miało z merytoryką nic wspólnego. Skutek był taki, że potem w mediach wypowiadali się "znawcy tematu" i można się było dowiedzieć, że (cytuję z pamięci) "Unia nie powinna dać na budowę tego lotniska ani centa i lepiej, że ta inwestycja w ogóle nie dojdzie do skutku" albo (tutaj Wojewoda Mazowiecki) "właśnie na to idą pieniądze z janosikowego", albo (komentator ekonomiczny ad personam) "Szczurek jest w Gdyni bożkiem, a lotnisko nie ma szans na utrzymanie się".

        Jakby tego było mało, Komisja Europejska wystąpiła jako sędzia w swoim własnym interesie, ponieważ jest znacznym inwestorem w Rębiechowie (ogółem na rozbudowę Rębiechowa poszło co najmniej tyle kasy z eurobudżetu ile kosztowało budowanie całego portu z własnych środków Gdyni i Kosakowa), że o budżecie centralnym (poprzez Urząd Wojewódzki) nie wspomnę.

        Nie widzę w tym żadnej merytoryki, ale zwykłe kolesiostwo i szemrane załatwianie własnego biznesu, czyli załatwianie konkurencji; tego tak w Unii, jak i w Polsce nigdy nie brakowało.

        A lokalny POsłaniec Szemiot rzeczywiście pisze na Szczurka wyłącznie paszkwile. Można sobie przejrzeć wszystkie jego artykuły i wszystkie na jedną nutę "huzia na Szczurka; wyborcy rządzenia Gdynią przez PO nie chcą, ale może w końcu hak się na Szczurka znajdzie i nie będą mieć wyjścia".

        Tak, jak wiele decyzji Szczurka mi się nie podoba, tak w kwestii budowy portu lotniczego (którego budowa była zdecydowanie popierana przez kandydatów z PO i PiS podczas ostatnich wyborów samorządowych) to zwykła nagonka polityczna. Jak uda się ze Szczurkiem, to może i z Dutkiewiczem się uda i padnie mit "niezatapialnych prezydentów"? Dutkiewiczowi też nie raz Tusk świnię podkładał (zwłaszcza po tym, gdy odmówił przystąpienia do PO pomimo tego, że Platforma wciąż go popiera w wyborach, no ale innej opcji nie ma, bo nawet PiS to robił nie widząc alternatywy).

        • 11 10

        • Ale lotnisko w Gdyni też by stało puste, nawet gdyby KE nie nakazała zwrotu pomocy publicznej. Nawet jak po kilku latach udałoby się podnieść kategorię Kosakowa, to jak ci się wydaje, która linia przeniosła by się z lepiej wyposażonego, większego i TAŃSZEGO lotniska oddalonego o 20 km do Gdyni?

          • 10 5

    • (1)

      Oj biedny zawistny śledziu...

      • 11 14

      • Marytoryczność wypowiedzi typowa dla krytyków Szczurka i Gdyni jako takiej.

        • 9 2

    • Skali - słali, zamiarze - zamaże

      • 14 2

  • Klubik PO czyli Szemiot + 3.5 (1)

    Proszę nam mieszkańcom Chyloni i Cisowej napisać co takiego Państwo dla nas zrobiliście:
    1.
    2.
    3
    tak szczerze i szybko, bo czas to pieniądz

    • 7 2

    • ani PO ani PiS nic nie zrobiło dla Chyloni i Cisowej

      • 3 2

  • Szemiot Tadeusz - radny z PO (3)

    ......i wszystko jasne

    • 21 8

    • Myślisz, że by nie przepuscił takiej okazji, żeby przypiec oponentom politycznym w roku wyborczym. (1)

      Mógł to napisać jeszcze w 2013 r., ale wybory są w 2014 więc poczekał i odpalił. Pytanie, czemu tak wcześnie.

      • 5 1

      • mógł biadolić w 2008, kiedy plan lotniska został zatwierdzony. Teraz to już jest śmieszne - znawca od 7 boleści z tego Szemiota.

        • 3 2

    • A gdyby dokładnie ten sam tekst napisał radny Samorządności?

      O czym ja mówię, oni na łożu śmierci się będą zarzekali, że mieli rację.

      • 3 3

  • Niech Szemiot

    Pochwali się swoimi sukcesami w Gdyni. Tylko, że tekst że względu na swoją długość nie będzie się nadawał na artykuł czytelnika. POtwory i spółka chcą w nędzny sposób zdyskwalifikowac obecne wladze, również przez załatwienie blokady lotniska. A ten portal bardzo prężnie im pomaga.

    • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane