• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia skraca kontrapas rowerowy na 3 Maja

Michał Sielski
19 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny

Obecnie przejazd kontrapasem nie jest ani bezpieczny, ani przyjemny.

Gdyńscy urzędnicy podjęli decyzję o likwidacji części kontrapasa rowerowego na jezdni ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni. Tymczasowa organizacja kieruje rowerzystów wprost na oczekujących na zielone światło pieszych, a potem na chodnik i z powrotem na jezdnię. W ciągu kilku miesięcy ma się to zmienić.



Czy to dobrze, że część kontrapasa zostanie przeniesiona z jezdni na chodnik?

Kontrapas został usunięty z jezdni ul. 3 Maja w momencie rozpoczęcia remontu skrzyżowania przy dworcu. Przebudowa właśnie się kończy, wszystkie pasy są już przejezdne, ale rowerzyści chcący dostać się w dół ul. 3 Maja wciąż muszą lawirować pomiędzy pieszymi.

Czytaj także: Główne skrzyżowanie w Gdyni niemal gotowe.

Okazuje się, że "tymczasowa" organizacja ruchu wcale nie będzie taka tymczasowa. Kontrapas nie wróci na jezdnię - przynajmniej na odcinku od ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni do ul. Zgoda zobacz na mapie Gdyni.

- Trwa projektowanie nowego rozwiązania. Chcemy pogodzić wszystkie grupy użytkowników: pasażerów komunikacji publicznej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Część kontrapasa może przecież przebiegać w miejscu, gdzie kiedyś parkowały samochody - podkreśla Jakub Furkal z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Nowa nawierzchnia, wjazdy i zjazdy na jezdnię



Docelowa organizacja ruchu może pojawić się jeszcze tego lata, choć projekt nie jest jeszcze gotowy. Wiadomo jedynie, że zmieniona zostanie nawierzchnia na bitumiczną, by nie było wątpliwości którędy mają poruszać się rowerzyści, a którędy piesi. Konieczne będzie też wykonanie konstrukcyjnego oddzielenia wjazdu na ul. 3 Maja przy skrzyżowaniu z ul. Zgody, bo tam kontrapas z dotychczasowego chodnika ponownie trafi na jezdnię.

Kierowcy jadący jednokierunkową ul. 3 Maja zyskają kilkadziesiąt metrów trzeciego pasa, który będzie lewoskrętem w ul. 10 Lutego, jak przed wytyczeniem rowerowego kontrapasa. Do tego rozwiązania zdążyli się już zresztą przyzwyczaić przez kilkanaście miesięcy przebudowy skrzyżowania przy dworcu.

Jak pogodzony będzie jednak interes pieszych i rowerzystów na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z 10 Lutego, gdzie jadący na zielonym świetle rowerzyści wjeżdżają wprost na pieszych, czekających, by przejść przez ul. 3 Maja w stronę dworca PKP? Nowy projekt ma rozwiązać ten problem, ale jeszcze nie wiadomo w jaki sposób.

Opinie (159) 6 zablokowanych

  • Szczerze? (7)

    Te chaotyczne drogi rowerowe wymalowane farbą na jezdni są żałosne. I niestety komplikują wszystkim jazdę.

    • 23 2

    • (6)

      Pas rowerowy to nie droga dla rowerów.
      Idz sie doucz

      • 1 1

      • Taa, wielka różnica... Po pasie to śmigają sanie, nie rowery? (5)

        A jak napiszę ścieżka rowerowa to mnie zlinczujesz?

        • 2 2

        • (3)

          ścieżki są w lesie

          • 2 2

          • (2)

            Rowerzyści też powinni tam się przenieść.

            • 0 0

            • (1)

              do lasu tez trzeba jakos dojechac

              • 0 0

              • w bagazniku na przyklad

                • 0 0

        • kompletnie inne zasady pierwszeństwa,

          inne prawa pieszych, inny sposób skręcania w lewo itd. To tak jakby napisać, że parking osiedlowy i autostrada to to samo, bo po obu jeżdżą samochody.
          A za nazwanie drr ścieżką idzie się pod sąd i większość trafia na ciężkie roboty.

          • 2 2

  • (2)

    Ach te krawężniki po gdyńsku, w sam raz na kolarzówkę. No, pomału dobiegam czterdziestki, na ścieżkę do Gdańska czekam od dwudziestki, może do emerytury się doczekam

    • 21 1

    • Ale kolarzówką jeździ się jezdnią (1)

      a nie jakimiś ścieżkami na których można zabić siebie lub kogoś.
      Rozwiązania infrastrukturalnie nie mogą dyskryminować żadnej grupy użytkowników dróg, a takie rozwiązania z jakimi mamy do czynienia są kosztowne, antykomunikacyjne i głupie.
      Już dawno przepisy powinny dopuszczać ruch rowerem po chodniku na wszystkich ulicach jednokierunkowych, dopuszczenie nie przymusza, a daje możliwość jazdy chodnikiem w kier. przeciwnym niż wyznaczony.
      Przepisy w tym zakresie zupełnie identycznie zobowiązują rowerzystę do zachowania pierwszeństwa pieszych, jak na każdej drodze rowerowej i pieszej.
      Kolarzówki i rowery sportowe powinny mieć całkowite prawo poruszania się jezdnią, a nie pieszo-rowerówkami, gdyż jest to jednak zasadnicza różnica, gdy ktoś jedzie np. 20 lub 40/h pomiędzy ludźmi.

      • 11 2

      • Wytłumacz to przeciętnej lajzie zasiadajacej w polskim sejmie albo tym popaprancom zarządzającym drogami prosty przykład odcinek wojewódzkiej 216 od juraty do helu ścieżka a w zasadzie leśny dukt z ubitych ostrych kamieni nie nadaje się kompletnie do jazdy szosowka ale są debile uważający że należy tam postawić znak zakazu dla rowerów

        • 3 0

  • Kontra pas aktywny przez 4 miesiące (1)

    Korki przez cały rok! Ścieżki rowerowe i bus pasy NIE kosztem dróg!!! Do Szanownych władz Gdyni

    • 8 4

    • Z tym - Szanownych - to bym nie przesadzał.

      • 0 0

  • #WojtekJużDziękujemy (1)

    Już czas

    • 12 2

    • I zabieraj z sobą całe towarzystwo.

      • 0 0

  • Brawo Panie Szczurek-powodzenia!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    • 6 10

    • Powodzenia? W czym?

      • 0 0

  • (1)

    cuda się dzieją przed wyborami urzędnicy myślą...

    • 17 7

    • Myślą? Oj nie sądzę...

      • 0 0

  • Tosz to szok (2)

    Um zaczyna myśleć

    • 41 12

    • No nie żartuj...

      • 0 1

    • Tylko nie zapeszaj, bo mają słabowite rozumki

      • 8 5

  • Buspas (1)

    Moze tak jeszcze ten buspas na Wladyslawa IV zlikwidowac?

    • 14 10

    • wszzystkie starsze niż 10 lat szroty

      zezłomować i zrobi się pięknie. Będzie ruch, jak za komuny!

      • 0 0

  • pytanie (16)

    kto ma pierwszeństwo, rowerzysta skręcający z 3 Maja w Starowiejską, czy samochód jadący prosto 3 Maja

    • 19 0

    • samochod, rowerzysta skrecajac w lewo musi przepusisc auto jadace 3maja i moze przejechac przed autem ktore jedzie starowiejska (11)

      • 3 3

      • a jednak rowerzysta na przejeździe ma pierwszeństwo przed pojazdem (10)

        Pytanie, czy stoi przed tym skrzyżowaniem znak A-24, a nie musi zgodnie z prawem, bo prędkość na drodze jest niższa niż 60/h.
        Czyli sama fizyczna obecność tego przejazdu nadaje, moim zdaniem, pierwszeństwo rowerzystom.
        Podaj przepis jaki reguluje twoje przypuszczenia, że rowerzysta jadący na tym przejeździe nie ma pierwszeństwa.

        • 3 5

        • (5)

          tam nie ma przejazdu dla rowerzystów.
          To pas rowerowy czyli zasady są jak na jezdni. tutaj pierwszeństwo ma ten z prawej

          • 6 3

          • przejazd to zgodnie z PoRD (4)

            art. 2. 12 przejazd dla rowerzystów - powierzchnię jezdni lub torowiska przeznaczoną do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;
            Ten pas jest chyba oznaczony znakiem poziomym P-11 z obu stron, więc raczej z automatu staje się przejazdem :-)

            • 1 1

            • (3)

              To po prostu linia. Przejazd rowerowy nie może być w poprzek skrzyżowania. Poza tym brakuje znaku d6a. Wiec to tylko pas rowerowy.

              • 3 1

              • Hahaha (2)

                To pas nie może być w poprzek, bo z automatu jest przejazdem.
                Przejazd nie może być w poprzek, no co za brednie!
                A jak ma być, wzdłuż?
                Poza tym jaką linią linią oddziela się pas rowerowy?

                • 0 2

              • (1)

                a mogło się wydawać że prościej się wytłumaczyć nie da.
                a tu proszę znalazł się taki co dalej nie ogarnia.

                • 0 1

              • hehe

                pas w poprzek jezdni, to pas, a nie przejazd?
                Pokaż przepisy, a nie swoje wymóżdżenia! Nic takiego w Polsce nie istnieje!

                • 0 1

        • pamietajcie :) (3)

          Rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe jak na nim już jest (tak samo jak pieszy na przejściu) a nie jak za chwilę na nie wjedzie, tak jak robi większość cyklistów i mylnie interpretuje przepis. Pieszy też ma pierwszeństwo jak wchodzi lub jest a nie jak zbliża się do przejścia! Co do tego pasa to nie jest to przejazd a wyznaczone linie prowadzące więc skręca jacy Rowerzysta w lewo musi przepuścić jadących na wprost użytkowników samochodów

          • 4 8

          • Z jednym zasadniczym wyjątkiem (1)

            Jeżeli samochód skręca, to musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście nadjeżdżającemu po ddr. Czyli cyklista zanim wjedzie na przejazd ma w takim przypadku pierwszeństwo. Brak natomiast jasnych uregulowań co do przejazdu przez drogę podporządkowaną. Z jednej strony samochód jadący prosto musi przepuścić rower, który JEST NA przejeździe, z drugiej rower jedzie drogą z pierwszeństwem i musi być po prostu przepuszczony jak każdy inny pojazd. Nasz PORD jest nadal pełen dziur i sprzeczności. Np. na gruncie PORD jasno można wykazać prawo do jazdy rowerem po obwodnicy :)

            • 1 2

            • Przepisy są jasne. Tylko kierowcy jacyś mało kumaci.
              Pasa ruchu dla rowerów nie odróżniają od przejazdu dla rowerzystów....
              No ale to i tak postęp. Większość nie wie czym się różni przejście dla pieszych od przejazdu dla rowerzystów (nawet zawodowi kierowcy).

              • 3 1

          • nieprawda. przejście dla pieszych to nie przejazd dla rowerów.
            W przypadku przejazdu dla rowerów rowerzysta wjeżdżając na przejazd nie włącza się do ruchu tylko cały czas jedzie po "swoim", to na kierowcy ciąży obowiązek zachowania ostrożności.

            Znak drogowy D-6a "przejazd dla rowerzystów".
            Oznacza miejsce przeznaczone do przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi.
            Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6a jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wjeżdżających.

            • 5 3

    • Policmajster... (1)

      Powiedział, że rowerzysta zmienia kierunek jazdy i musi ustąpić, ale każdy przypadek jest inny... co kolwiek miało to znaczyć....

      • 5 0

      • hahaha

        oczywiście, jak rowerem jechałby sędzia, to byłby przejazd

        • 5 0

    • kierowca. urzędnicy dali du*py malując tam linie sugerując że to rowerzysta ma pierwszeństwo (sugerując przejazd rowerowy?). pas rowerowy to jednak nie przejazd dla rowerów. nawet znaku nie postawili. partanina

      • 9 2

    • No właśnie , ot pytanie ?

      • 6 0

  • A kuku...co za komentarz.. (5)

    Podczas filmiku widac jaki pan i wladca na rowerze, ktorego nie obowiazuje zachowanie ostroznosci...

    • 40 25

    • W Holandii jest tak.. (2)

      .. że po obu stronach są kontrapasy, ale jest to:
      - dobrze zrobione (oznakowanie choćby)
      - mogą jeździć po nich auta, ale rowerzysta ma pierwszeństwo (co rodzi pewne problemy gdy droga jest wąska i jedzie np. autobus)
      - rowerzyści respektują pieszych (nawet jak wlezą na ścieżkę), kierowcy rowerzystów i generalnie wszyscy wszystkich, nie ma problemów jak ktoś na czerwonym czy w niedozwolonym miejscu coś zrobi, no ale tu dużo zależy od osobistej kultury

      • 7 1

      • Rowerzyści respektują pieszych (1)

        LOL. W Holandii nie można się zatrzymać nawet na sekundę (nie na DDR nawet, tak sobie gdzieś z boku), żeby jakiś palant na ciebie nie dryndał.

        • 2 2

        • Jak jesteś bezmózgą małpą

          to co się dziwisz, że na ciebie dzwonią?

          • 2 2

    • Nie wymyślaj baranie swoich bajek ok?

      • 4 1

    • Ale konkretnie to co zrobił nie tak???

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane