• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • Będą nadużycia

    Powinna być jakaś kontrola kto porusza się tym buspasem.
    W patrol warujący po kilka h non stop codziennie - wątpię.
    To może chociaż kamerki rozmieszczone co 200-300m i automatem list do właściciela pojazdu z max mandatem.

    • 6 1

  • 39 mln

    Chce gryzoń za domalowanie pasa na Kieleckiej (tam trzeci pas spokojnoe wchodzi). No pewnie jeszcze styknie na fotoradara

    • 16 2

  • to znowu Stępa ?

    Znowu najmadrzejszy na świecie Marek S. puścił motylka? Jasne - na biletomaty nie ma to trzeba chociaż coś spieprzyć. A przeciez nowa chwarznieńska miała odkorkować Kielecką ..

    • 19 3

  • Przecież wg propagandy w Gdyni nie ma korków, a komunikacja nigdy się nie spóźnia

    • 17 5

  • ale mi wielkie cuda! 350 m buspasa hahahaha

    typowo gdyńskie zadęcie, a wykonanie... jak w Pcimiu Większym. 350 m to jakiś śmieszny dystans. A buspas na Kieleckiej to niby co pomoże? skoro zaraz jest wąska Rolnicza i skrzyżowanie z równie ciasnymi ulicami.

    • 24 2

  • Co z tego,

    że na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku utworzono bus pas, kiedy A106 kończy bez sensu swój bieg przy Akademii Muzycznej, nie wykorzystując go. ZKM nie potrafi logicznie uzasadnić tego kuriozum i niczego też nie zmienia.

    • 10 4

  • Jak???

    Jak z dwóch pasów ważnej i często używanej drogi mozna jeden praktycznie zamknąć???

    • 13 3

  • to chore wizje urzedasow z UM Gdynia

    oni oderwali sie od rzeczywisyosci, juz czas na zmiany i wykopanie tych madrali na bruk za chore pomysly.

    • 18 6

  • Skandal,buspasy są zamachem na moją złotą wolność komunikacyjną. (1)

    Uwielbiam siedzieć godzinami w aucie.

    • 61 25

    • To posiedzisz jeszcze dluzej

      • 12 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane