• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: stąd pługi ruszają na ulice

Patryk Szczerba
13 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zobacz, jak od środka wygląda nowa baza utrzymania dróg w Gdyni

Ok. 150 ton soli oraz blisko 4 tys. przejechanych kilometrów - to bilans pierwszych dni stycznia, kiedy swoje możliwości mógł pokazać nowy sprzęt zakupiony przez Gdynię do utrzymania dróg zimą, która w ostatnich dniach zadomowiła się w Trójmieście. Byliśmy z kamerą, by pokazać bazę przy ul. StarochwaszczyńskiejMapka, gdzie stacjonują pojazdy i magazynowana jest sól.



Czy miałe(a)ś podczas tegorocznej zimy problemy z jazdą po ulicach po opadach śniegu?

Tegoroczna zima zaczęła w ostatnich dniach generować problemy na drogach. W zeszłym tygodniu, wieczorem z 5 na 6 stycznia, aura pokazała swoje groźne oblicze. Pokrywa śnieżna i oblodzona jezdnia spowodowały utrudnienia na wielu drogach w dzielnicach Górnego Tarasu, a największe na obwodnicy.

Przez ok. 2,5 godziny w Gdyni na odcinku pomiędzy Chylonią a Chwarznem całkowicie nieprzejezdna była obwodnica. Sporo kierowców adresowało swoje pretensje do służb miejskich, tymczasem warto pamiętać, że za odśnieżanie obwodnicy Trójmiasta odpowiada regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Skutki śnieżycy na filmach czytelników



W Gdyni połowa floty w użyciu



Na drogach miejskich też jednak trwa regularna walka ze skutkami niewielkich, ale uciążliwych opadów śniegu. Do tego dochodzi ujemna temperatura, która w najbliższych dniach może spowodować spore zamieszanie na drogach.

W Gdyni w pierwszym tygodniu stycznia wyjeżdżała średnio około połowa floty skompletowanej w ostatnich miesiącach.


Przypomnijmy, że miasto od tego roku postanowiło zrezygnować z usług firm zewnętrznych oczyszczających główne ciągi komunikacyjne. Ma to przynieść oszczędności ok. 10 mln zł w ciągu dwóch, trzech lat. W kwietniu podpisano umowę za 24 mln zł na zakup pojazdów do utrzymania dróg. Do ludzi i sprzętu dołączyła na razie jedna baza przy ul. Starochwaszczyńskiej, skąd całość operacji utrzymania dróg zimą jest koordynowana.

Pełna automatyka w pojazdach



W tym tygodniu pojawiliśmy się w centrum koordynowania z kamerą. Stacjonuje tam obecnie 16 pojazdów. To trzy- oraz dwuosiowe pługo-posypywarko-solarki, wyposażone w system umożliwiający regulację gęstości i szerokości sypania soli. Pojazdy skonstruowano na podwoziach Scanii, za zabudowę odpowiada firma Dobrowolski. Ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 26 ton.

Składają się m.in. z: pługu, skrzyni ładunkowej, przenośnika taśmowego, rozrzutnika, napędu oraz sterowania. Sterowanie pracą posypywarkosolarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą analogowego pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.

Sól przywożoną do Gdyni z Elbląga i ważoną na wadze załadowują teleskopowe ładowarki francuskiej marki Manitou. To fabrycznie nowe pojazdy o mocy silnika 85 kW. Ich sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Mogą podnieść ciężar o masie 3,3 ton. Tryb ich pracy daje możliwość załadowania soli drogowej, soli do wytwarzania solanki, chlorków wapnia lub magnezu. Latem mają być wykorzystywane do załadunku odpadów budowlano-komunalnych.

Według relacji urzędników w pierwszych dniach stycznia wykorzystywano mniej niż połowę dostępnego taboru.

- Do 8 stycznia do działań związanych z Akcją Zima zużyliśmy 139 ton soli, a nasze pługoposypywarki przejechały łącznie 3376 km. Optymalizujemy nasze działania i dopasowujemy liczbę wykorzystywanych pojazdów w zależności od warunków pogodowych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Prace na dwie zmiany, kierowcy na 1/8 etatu poszukiwani



Co istotne, sprzęt jest używany tylko na głównych ciągach komunikacyjnych. Na drogi dzielnicowe pojazdy ze Starochwaszczyńskiej nie przyjadą, bo za ich utrzymanie odpowiadają firmy zakontraktowane przez Zarząd Dróg i Zieleni w ramach osobnych umów.

Pracownicy w bazie pracują dwuzmianowo. Liczba pracowników na zmianie zależna jest od potrzeb związanych z przewidywanymi warunkami pogodowymi. Jak mówią urzędnicy, trzon kadry stanowią pracownicy zatrudnieni na stałe, czyli kierownicy baz, majstrowie, dyspozytorzy, konserwatorzy oraz kierowcy-operatorzy sprzętu.

W ostatnich dniach pojawiły się głosy mieszkańców, także w opiniach pod artykułami, że brakuje chętnych do pracy w bazie przy Starochwaszczyńskiej, w związku z tym nie może być ona w pełni wykorzystywana.

- Aktualnie mamy pełny skład osobowy - od kadry zarządzającej po doświadczonych pracowników technicznych i zawodowych kierowców. Poszukujemy jedynie dodatkowych kierowców, którzy mogliby pracować na 1/8 etatu. Wymagamy doświadczenia związanego z obsługą pługoposypywarek - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (138) 5 zablokowanych

  • Gdynia

    kto umie to obslugiwac
    Tylko zapomnieli kierowców zatrudnić

    • 8 1

  • Nie zgadzam się z tym (1)

    Pracownik na Łopacie za nocki ma płacone 13.50 kierowca ok. 15 na h i na rękę... praca nie jednozmianowa jak w artykule piszą... tylko 2 zmianowa... o tym zróbcie lepiej reportaż

    • 8 0

    • Wyslijcie tam Latkowskiego niech nakreci reportarz

      • 1 0

  • Na1/8 etatu

    To może sobie wicek- prezydent jeździć ze swoją żoną!!!!!!

    • 9 0

  • Ha ha ha to był wstyd po pierwszych opadach.

    Pokazali swoją bezradność po pierwszych opadach tydzień temu jak Gdynia stanęła w korkach bo nie potrafili sobie dać rady.

    • 6 1

  • Ten kucyk to nieźle kłamie.

    5 na 6 styczeń Gdynia zasypana sprzęt nie wyjechał od 16 tylko o 20 ZKM nie mógl się doprosić aby sprzęt wyjechał bo autobusy nie dają rady tacy to specjaliści tam pracują ale pijar robi że głowa mała. A kucykowi proponuje niech się sam zatrudni na 1/8 w UM.

    • 9 1

  • Niestety czarno widze ten kolejny pomysl. Ci nieudacznicy z Piłsudskiego psuja wszystko za co sie biorą.

    • 6 0

  • Odśnieżanie lasu (1)

    Codziennie pług jedzie Spokojną do lasu i sz powrotem 3-4 razy. Jaki jest w tym sens? Nabijanie kilometrów?

    • 2 0

    • nieznajomość trasy

      • 1 2

  • Czy LIZUD jest firmą dla której ekologia jest ważna ?

    Miasta coraz częściej stosują pojazdy napędzane gazem ziemnym, widziałem sporo autobusów w Gdyni. Ile z tych 16 pługosolarek jest zasilanych CNG ?

    • 4 2

  • Sypanie solą i piachem po autach !

    Skoro już musicie sypać tym piachem i solą, to róbcie to w nocy kiedy nie ma ruchu, a nie w ciągu dnia czy nawet wieczorem, gdy po ulicach jeżdżą jeszcze auta, a wymijając taką piaskarkę nie da się uniknąć oberwania piachem i solą po karoserii !!! Ktoś tam w ogóle myśli???

    • 1 3

  • Ten artykuł to kpina z kierowców (1)

    Nie ma pługów... Piaskarek nic... Ku.. A!!! Paraliż miasta!!!!!

    • 3 2

    • PO co

      pług jak masz Łucyka. To jest dopiero lemiesz. A Ratman? Hoho! Potrzebny do konsultacji jest Czakoki ze stolycy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane