- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (401 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (51 opinii)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Gdynia: stąd pługi ruszają na ulice
Zobacz, jak od środka wygląda nowa baza utrzymania dróg w Gdyni
Ok. 150 ton soli oraz blisko 4 tys. przejechanych kilometrów - to bilans pierwszych dni stycznia, kiedy swoje możliwości mógł pokazać nowy sprzęt zakupiony przez Gdynię do utrzymania dróg zimą, która w ostatnich dniach zadomowiła się w Trójmieście. Byliśmy z kamerą, by pokazać bazę przy ul. Starochwaszczyńskiej, gdzie stacjonują pojazdy i magazynowana jest sól.
Przez ok. 2,5 godziny w Gdyni na odcinku pomiędzy Chylonią a Chwarznem całkowicie nieprzejezdna była obwodnica. Sporo kierowców adresowało swoje pretensje do służb miejskich, tymczasem warto pamiętać, że za odśnieżanie obwodnicy Trójmiasta odpowiada regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Skutki śnieżycy na filmach czytelników
W Gdyni połowa floty w użyciu
Na drogach miejskich też jednak trwa regularna walka ze skutkami niewielkich, ale uciążliwych opadów śniegu. Do tego dochodzi ujemna temperatura, która w najbliższych dniach może spowodować spore zamieszanie na drogach.
W Gdyni w pierwszym tygodniu stycznia wyjeżdżała średnio około połowa floty skompletowanej w ostatnich miesiącach.
Przypomnijmy, że miasto od tego roku postanowiło zrezygnować z usług firm zewnętrznych oczyszczających główne ciągi komunikacyjne. Ma to przynieść oszczędności ok. 10 mln zł w ciągu dwóch, trzech lat. W kwietniu podpisano umowę za 24 mln zł na zakup pojazdów do utrzymania dróg. Do ludzi i sprzętu dołączyła na razie jedna baza przy ul. Starochwaszczyńskiej, skąd całość operacji utrzymania dróg zimą jest koordynowana.
Pełna automatyka w pojazdach
W tym tygodniu pojawiliśmy się w centrum koordynowania z kamerą. Stacjonuje tam obecnie 16 pojazdów. To trzy- oraz dwuosiowe pługo-posypywarko-solarki, wyposażone w system umożliwiający regulację gęstości i szerokości sypania soli. Pojazdy skonstruowano na podwoziach Scanii, za zabudowę odpowiada firma Dobrowolski. Ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 26 ton.
Składają się m.in. z: pługu, skrzyni ładunkowej, przenośnika taśmowego, rozrzutnika, napędu oraz sterowania. Sterowanie pracą posypywarkosolarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą analogowego pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.
Sól przywożoną do Gdyni z Elbląga i ważoną na wadze załadowują teleskopowe ładowarki francuskiej marki Manitou. To fabrycznie nowe pojazdy o mocy silnika 85 kW. Ich sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Mogą podnieść ciężar o masie 3,3 ton. Tryb ich pracy daje możliwość załadowania soli drogowej, soli do wytwarzania solanki, chlorków wapnia lub magnezu. Latem mają być wykorzystywane do załadunku odpadów budowlano-komunalnych.
Według relacji urzędników w pierwszych dniach stycznia wykorzystywano mniej niż połowę dostępnego taboru.
- Do 8 stycznia do działań związanych z Akcją Zima zużyliśmy 139 ton soli, a nasze pługoposypywarki przejechały łącznie 3376 km. Optymalizujemy nasze działania i dopasowujemy liczbę wykorzystywanych pojazdów w zależności od warunków pogodowych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Prace na dwie zmiany, kierowcy na 1/8 etatu poszukiwani
Co istotne, sprzęt jest używany tylko na głównych ciągach komunikacyjnych. Na drogi dzielnicowe pojazdy ze Starochwaszczyńskiej nie przyjadą, bo za ich utrzymanie odpowiadają firmy zakontraktowane przez Zarząd Dróg i Zieleni w ramach osobnych umów.
Pracownicy w bazie pracują dwuzmianowo. Liczba pracowników na zmianie zależna jest od potrzeb związanych z przewidywanymi warunkami pogodowymi. Jak mówią urzędnicy, trzon kadry stanowią pracownicy zatrudnieni na stałe, czyli kierownicy baz, majstrowie, dyspozytorzy, konserwatorzy oraz kierowcy-operatorzy sprzętu.
W ostatnich dniach pojawiły się głosy mieszkańców, także w opiniach pod artykułami, że brakuje chętnych do pracy w bazie przy Starochwaszczyńskiej, w związku z tym nie może być ona w pełni wykorzystywana.
- Aktualnie mamy pełny skład osobowy - od kadry zarządzającej po doświadczonych pracowników technicznych i zawodowych kierowców. Poszukujemy jedynie dodatkowych kierowców, którzy mogliby pracować na 1/8 etatu. Wymagamy doświadczenia związanego z obsługą pługoposypywarek - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca
Opinie (138) 5 zablokowanych
-
2021-01-13 15:22
Gdynia
kto umie to obslugiwac
Tylko zapomnieli kierowców zatrudnić- 8 1
-
2021-01-13 15:59
Nie zgadzam się z tym (1)
Pracownik na Łopacie za nocki ma płacone 13.50 kierowca ok. 15 na h i na rękę... praca nie jednozmianowa jak w artykule piszą... tylko 2 zmianowa... o tym zróbcie lepiej reportaż
- 8 0
-
2021-01-15 08:04
Wyslijcie tam Latkowskiego niech nakreci reportarz
- 1 0
-
2021-01-13 18:36
Na1/8 etatu
To może sobie wicek- prezydent jeździć ze swoją żoną!!!!!!
- 9 0
-
2021-01-13 19:56
Ha ha ha to był wstyd po pierwszych opadach.
Pokazali swoją bezradność po pierwszych opadach tydzień temu jak Gdynia stanęła w korkach bo nie potrafili sobie dać rady.
- 6 1
-
2021-01-13 20:07
Ten kucyk to nieźle kłamie.
5 na 6 styczeń Gdynia zasypana sprzęt nie wyjechał od 16 tylko o 20 ZKM nie mógl się doprosić aby sprzęt wyjechał bo autobusy nie dają rady tacy to specjaliści tam pracują ale pijar robi że głowa mała. A kucykowi proponuje niech się sam zatrudni na 1/8 w UM.
- 9 1
-
2021-01-13 21:47
Niestety czarno widze ten kolejny pomysl. Ci nieudacznicy z Piłsudskiego psuja wszystko za co sie biorą.
- 6 0
-
2021-01-13 22:17
Odśnieżanie lasu (1)
Codziennie pług jedzie Spokojną do lasu i sz powrotem 3-4 razy. Jaki jest w tym sens? Nabijanie kilometrów?
- 2 0
-
2021-01-15 00:13
nieznajomość trasy
- 1 2
-
2021-01-14 00:18
Czy LIZUD jest firmą dla której ekologia jest ważna ?
Miasta coraz częściej stosują pojazdy napędzane gazem ziemnym, widziałem sporo autobusów w Gdyni. Ile z tych 16 pługosolarek jest zasilanych CNG ?
- 4 2
-
2021-01-14 02:26
Sypanie solą i piachem po autach !
Skoro już musicie sypać tym piachem i solą, to róbcie to w nocy kiedy nie ma ruchu, a nie w ciągu dnia czy nawet wieczorem, gdy po ulicach jeżdżą jeszcze auta, a wymijając taką piaskarkę nie da się uniknąć oberwania piachem i solą po karoserii !!! Ktoś tam w ogóle myśli???
- 1 3
-
2021-01-15 12:54
Ten artykuł to kpina z kierowców (1)
Nie ma pługów... Piaskarek nic... Ku.. A!!! Paraliż miasta!!!!!
- 3 2
-
2021-01-31 10:19
PO co
pług jak masz Łucyka. To jest dopiero lemiesz. A Ratman? Hoho! Potrzebny do konsultacji jest Czakoki ze stolycy
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.