• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zatrzyma port i remont Morskiej, by udrożnić estakadę?

Michał Sielski
15 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 11:51 (15 kwietnia 2013)
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu

Tak wyglądał (bez)ruch na Estakadzie Kwiatkowskiego w piątkowe popołudnie.


W godz. 15-17 ograniczone mają być wyjazdy ciężarówek z kontenerami z portu. Możliwe jest też wstrzymanie remontu ul. Morskiej w Cisowej. Dziś kolejna decyzja urzędników jak odkorkować zatkaną przez remont Estakadę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. Takiej kumulacji przebudowywanych dróg nie było w Gdyni nawet przed piłkarskim Euro 2012.



Aktualizacja, godz. 11:50. Decyzja już podjęta. W porozumieniu z Zarządem Portu Gdynia, szefami terminali i przedstawicielami firm spedycyjnych przez najbliższe dwa tygodnie (do czasu uruchomienia zjazdu z estakady w ul. Hutniczą w pierwszych dniach maja) w godz. 15-17 obowiązywać będzie zakaz wjazdu na estakadę, opuszczających port samochodów o ciężarze powyżej 10 ton. W godz. 14-18 umożliwiony zostanie dla nich wyjazd z portu przez teren Elektrociepłowni.

***

Remont przegubów Estakady Kwiatkowskiego zaczął się w ostatnią środę i od razu zaczęły się gigantyczne korki. Zatory sięgały kilometrów, kierowcy tracili nawet godzinę na pokonanie dwu-trzykilometrowych odcinków, które wcześniej przejeżdżali w kilka minut.

- Armagedon to mało powiedziane. Setki ludzi wysiadały ze stojących w korku autobusów i szły na piechotę w stronę Obłuża. Ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni wyglądała jak przedmieścia Częstochowy oblegane przez pielgrzymki - mówi pani Lidia, która z pracy na poczcie w centrum Gdyni wracała do domu 2,5 godziny.

Po pierwszych dniach sytuacja się nieco uspokoiła, ale nadal daleka jest od ideału.

- Dlatego spotykamy się ze sztabem kryzysowym codziennie i wdrażamy kolejne pomysły jak usprawnić ruch. Ostatnie to m.in. ograniczenie wyjazdów ciężarówek z kontenerami z portu w godz. 15-17. Transport będzie tak planowany, by było ich w tym czasie jak najmniej - mówi Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni.

Urzędnicy chcieliby także, by choćby część ciężarówek wyjeżdżała z portu innymi drogami, nie wjeżdżając na estakadę. Nie wiadomo jednak czy będzie to możliwe ze względu na stan infrastruktury. Nie ma też możliwości pracy na trzy zmiany. To już kiedyś było przerabiane, skończyło się na telefonach od mieszkańców i zakazie prac w nocy.

Czy równoczesne remonty kilku głównych dróg to dobry pomysł?

Remont nie byłby tak uciążliwy, gdyby nie fakt, że jednocześnie w mieście zablokowane są też inne główne drogi. Trwa remont al. Zwycięstwa przy Klifie zobacz na mapie Gdyni, zaczęła się przebudowa ul. Morskiej w Cisowej, a lada dzień ruszyć ma przebudowa ul. Chwarznieńskiej.

- Prace na ul. Morskiej zostaną tak zaplanowane, by początkowo odbywały się głównie na poboczach. Zrobimy wszystko, by w jak najmniejszym zakresie blokować główną jezdnię - podkreśla Stefan Benkowski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Urzędnicy zapewniają też, że rozbudowa ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w ogóle nie będzie ograniczać ruchu, bo prace polegające na stworzeniu dwóch kolejnych pasów ruchu w żadnym stopniu nie utrudnią przejazdu na już istniejących. Nie dało się jednak tak zaplanować remontów, by nie odbywały się jednocześnie?

- Dało, ale wtedy remontowalibyśmy 2-3 lata. Zimą nie można ze względu na warunki atmosferyczne, więc czas prac naturalnie się wydłuża. Woleliśmy więc zastosować zasadę maksymalnego skrócenia prac, by kierowcy nie odczuwali ich przez tak długi czas. Nie sądzę, by ktoś był zadowolony, gdyby w korkach stał przez trzy lata, bo remonty robilibyśmy jeden po drugim - przekonuje Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, który odpowiada m.in. za koordynację remontów miejskiej infrastruktury.

W poniedziałek urzędnicy spotkają się po raz kolejny i mają podjąć już konkretne decyzje na temat wstrzymania lub takiej zmiany planów remontu ul. Morskiej, by ograniczyć blokowanie przejazdu. Możemy się też spodziewać dużo mniejszego ruchu pojazdów ciężarowych z portu w godz. 15-17, kiedy tworzą się największe korki.

Do kiedy remont?

Remont przegubów Estakady Kwiatkowskiego nad ul. Opata Hackiego zobacz na mapie Gdyni i w rejonie ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni 10 kwietnia zaczęła firma Want z Tczewa, która wygrała przetarg oferując cenę 1,66 mln zł. Prace potrwają do 10 września, ale największe utrudnienia czekają kierowców na początku robót.

Prace zaczęły się od remontu przegubów nad ul. Opata Hackiego. Obecnie zamknięta jest jezdnia estakady w kierunku Obłuża na odcinku od ul. Morskiej do ul. Hutniczej. Na sąsiedniej jezdni Estakady Kwiatkowskiego na odcinku od ul. Hutniczej do ul. Morskiej jest ruch dwukierunkowy.

Opinie (356) ponad 10 zablokowanych

  • niech Szczurek walnie tramwaj na Morskiej

    i zrewitalizuje SKM na Oksywie, to korki będą co najmniej o połowę mniejsze. inna opcja to przystosowanie estakady do rzeczywistej masy tirów po niej jeżdżących - czyli 80 ton, a nie 40. poza tym, przy wyjeździe z kontenerówki miały być wagi i podobno miało się tam roić od krokodyli z Inspektoratu Transportu Drogowego - i co?

    • 23 0

  • Niby się nic nie da...

    To się nie da,to się nie da, to się nie da...bo to bo tamto...
    Alej jak trzeba było z niejakiego Szwabskiego, który decyzją mieszkańców przerżnął wybory - zrobić mimo to przewodniczącego rady miasta - to jakoś się dało.

    • 8 1

  • dlaczego od 1989 roku nie wybudowano (4)

    ani jednego mostu nad torami wobrebie Grabowak -Chylonii, Cisowej dla osob jadacych do Oksywia, Obluza? Przeciez juz nawet dzieci w przedszkolu wiedza,ze aut bedzie przybywac a nie ubywac.

    • 41 5

    • most może być nie tylko nad torami (1)

      nad kanałem portowym przydałaby się otwierana kładka pieszo rowerowa

      • 2 1

      • Powinna być, ale Oni tego nie rozumieją.

        Już kiedyś napisałem, że potrafią spieprzyć najprostszą sprawę. Wystarczyłyby dwa mosty w mieście i byłyby alternatywne drogi. Ale po co. Lepiej sztaby kryzysowe zwoływać. Lepiej rżnąć głupa w mediach.

        • 6 1

    • nie wiesz?

      Dlatego, że trzeba było wyremontować Świętojańską - za nasze pieniądze - dla prywatnych banków, aptek i knajp. Stworzyć miejsce tzw. prestiżu ;-) martwe po godzinie 20, które ratują tylko dwa sklepy Biedronki. Bo trzeba teraz budować Infobox - po co ten taras widokowy? Chyba po to, żeby można było klientów i mieszkańców zniechęcić do 'wdrapania się' na Kamienną Górę, skąd są piękne widoki. Ale to nie problem! Kamienną Górę odda się developerom - stworzą następne miejsce prestiżu typu Sea Towers . Centrum ma być piękne, i Infobox, i Lotnisko :-). PS. Bareja, obserwując Gdynię miałby pomysłów na kilkanaście filmów.

      • 11 3

    • Masz na myśli wiadukt. Mosty to są nad rzekami.

      • 6 0

  • Nie dało się jednak tak zaplanować remontów, by nie odbywały się jednocześnie?
    - Dało, ale wtedy remontowalibyśmy 2-3 lata.
    To nie o to chodzi Panie Stępa, tylko chodzi o MTM, oni jako firma "przyjazna" biorą wszystko i później pracuje 5 robotników na każdej remontowanej ulicy i dlatego to tak długo trwa!!!

    • 20 1

  • Gdyby był OPAT

    to zamiast na Obłuże pojechałbym do Redy.

    • 5 2

  • ten w HH jest naprawde piękny i funkcjonalny !

    • 2 0

  • no nie tylko w san francysco jest taki most ! - a w HH w Lizbonie w Le Havre

    no tak ! - ale nie ma co nażekać,my też mamy kładke nad Kaczą w Orłowie !

    • 7 0

  • Dylatanci tak planują remonty!!! (3)

    Przed przystąpieniem do remontu należy przygotować plan objazdów. Musi on zapewniać przepustowość na poziomie porównywalnym z natężeniem ruchu w danym rejonie.Wiązać to się może z wykonaniem dodatkowych,tymczasowych pasów czy dróg .Tak przygotowany plan musi kosztować więcej,niż podział jednej jedni na 2 jednokierunkowe pasy ruch i zamknięcie drugiej jezdni na czas remontu(przepustowość spada trzykrotnie).
    Tylko to kosztuje, firma zgłaszające odpowiedni plan objazdów przegrywa przetarg, bo jest droższa od innych.Urzędnicy wybierają najtańszą ofertę a mieszkańcy przez rok przeżywają horrory w korkach.
    A może warto zapłacić nieco więcej wykonawcy i nie paraliżować całego miasta ?

    • 22 2

    • A Ty jak byś zaplanował objazd estakady mędrcze? (1)

      Przecież jej się nie da w prosty sposób objechać. Teleporty chcesz poinstalować, promy przez port czy jak?

      • 2 3

      • a dlaczego nie prom przez port?

        to nie boli, a kosztuje taniej niż kiblowanie w korkach

        • 4 0

    • "Dylatanci" to specjaliści od dylatacji, czylli progów?

      • 6 1

  • (7)

    to może kierowcy niech przesiądą się na komunikację miejską a kto może na rower na ten czas? tyłek ruszą, a korek zniknie, wszyscy dojadą jak trzeba, gwarantuję, że wszystkim szybciej podróż minie

    • 6 10

    • (6)

      taniej, szybciej, warunek jeden - trzeba pokonać lenistwo i urządzić sobie z rana mały spacerek (a jakże dobry dla zdrowia); remonty się zdarzają i można sobie z nimi radzić, wystarczy chcieć

      • 6 5

      • (5)

        Koleżanko wam w ZDiZ za takie wpisy to płacą od wierszówki czy ilości wpisów bo też chętnie dorobiłbym.

        • 4 3

        • (3)

          nie pracuję w ZDIZ tylko w zupełnie innym miejscu, podróżuję z torebką oraz nieraz z laptopem, mam zdrowe nogi i dojeżdżam do pracy komunikacją miejską, tyle w temacie :)

          • 4 3

          • (2)

            Dla mnie możesz podróżować nie tylko z torebką i laptopem ( światowa kobieta jesteś - masz laptopa o którym nie omieszkałaś wspomnieć) ale nawet ze słoniem na plecach spacerkiem, rowerem lub komunikacją miejską. Niestety dla niektórych samochód to nie jest tylko środek na dotarcie do pracy ale także narzędzie pracy o czym taka "kobieta z laptopem" powinna wiedzieć.
            PS. Przy okazji teraz bardziej trendy jest już zamiast laptopa mieć palmtopa. Wtedy już nie będziesz (czasami) obciążona laptopem więc na rower, spacer lub do autobusu będziesz mogła zabrać dwa słonie.

            • 3 3

            • dla przykładu - Kopenhaga

              • 3 0

            • Oczywiście, o takich przypadkach nie mówię, jednak dla większości to jest własnie środek dotarcia do pracy i większość mogłaby z tego środka zrezygnować, choćby czasowo. Do reszty się nie odniosę, bo jest śmieszna :)

              • 1 1

        • bo w Polsce niektórym sie wydaje, że jazda samochodem to +10 do prestiżu - błąd, w wielu dobrze prosperujących państwach jazda do pracy np. rowerem jest czymś normalnym i fajnym; nie trzeba zasmradzać środowiska i podwozić swoich czterech liter pod same drzwi, zyskuje srodowisko, portel i człowiek

          • 5 2

  • Dramat kaszubski;) Kongestia pozmieniała zachowania komunikacyjne w cywilizowanych krajach.

    Czy u nas ktokolwiek odstawił samochód na czas remontu? Przesiadł się do autobusu, kolei, pokazał dziecku podwożonemu z dużego pokoju do sali lekcyjnej AUTOBUS? Polewam z tych sierot konsumpcyjnych;) Chwaszczyńska to ten sam efekt.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane