• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zyska nowe trolejbusy. Pierwsze we wrześniu

Patryk Szczerba
4 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Trolejbusy będą do Gdyni dostarczane sukcesywnie od września. Wiosną 2019 wszystkie 30 będzie jeździło po ulicach Gdyni. Trolejbusy będą do Gdyni dostarczane sukcesywnie od września. Wiosną 2019 wszystkie 30 będzie jeździło po ulicach Gdyni.

Dzięki podpisanej z firmą Solaris Bus & Coach umowie, po Gdyni zacznie jeździć 30 nowych trolejbusów - 16 przegubowych i 14 pojedynczych. Łączna wartość zamówienia to 95 mln zł.



Czy twoi bliscy i znajomi spoza Gdyni wiedzą, że w mieście jeżdżą trolejbusy?

Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w baterie, które pozwolą na jazdę poza trakcją. W przypadku pojedynczych pojazdów o długości 12 metrów będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach o długości 18 metrów zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh.

Wszystkie nowe trolejbusy w Gdyni do wiosny 2019 roku



To może oznaczać sporą rewolucję w komunikacji w Gdyni, bo pojazdy bez pantografów będą mogły pokonać kilkadziesiąt kilometrów, więc dojadą w te rejony, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Pierwsze trolejbusy trafią do Gdyni jesienią. Do wiosny przyszłego roku do Gdyni powinny być gotowe wszystkie zamówione trolejbusy.

Czytaj także: Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Nowe pojazdy trafią do zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Przedstawiciele firmy zapewniają, że są przygotowani na przyjęcie nowego, przegubowego taboru.

Z kolei w maju rozpocznie się modernizacja 21 trolejbusów, w których zostaną wymienione baterie niklowo-kadmowe na litowo-jonowe, co było elementem zamówienia, które wygrał Solaris. Potem nastąpi dostosowanie aparatury energoelektrycznej, dzięki czemu kolejne pojazdy przejadą nawet kilkanaście kilometrów bez trakcji. Wymiana powinna zakończyć się w marcu 2019 roku.

Trolejbusy zastąpią autobusy na niektórych liniach w Gdyni



- Po realizacji tego zamówienia będziemy mogli zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami. Dzięki bateriom będą one w stanie jeździć także po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej - opowiada Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Obecnie po Gdyni jeżdżą 93 trolejbusy, w tym 89 niskopodłogowych i cztery zabytkowe. Nowe zastąpią najstarsze i wysłużone mercedesy, które znikną z ulic. Tym samym 1/3 pojazdów we flocie PKT zostanie wymieniona do przyszłorocznej wiosny na nowe.

- Bliska współpraca firmy z PKT trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat. Pierwszy trolejbus trafił do Gdyni, podobnie jak tysięczny wyprodukowany przez nas. Gdynia to wymagający partner, ale dzięki takim możemy rozwijać nasze produkty - mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes Solaris Bus & Coach.

Cena za trolejbusy wyższa od zakładanej



Przypomnijmy, że Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej początkowo na zakupy trolejbusów chciało przeznaczyć 86,4 mln zł. Zamówienie podzielono na trzy części - zakup 14 standardowych pojazdów, 16 przegubowych i dostarczenie baterii litowo-jonowych z montażem w 21 pojazdach.

Czytaj również: Gdynia kupuje trolejbusy. Na autobusy poczeka

Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach przetargu, oferując 95 mln zł za całość. Różnica w oczekiwaniach miasta i żądaniach firmy wyniosła więc 8,6 mln zł. Mimo to Gdynia zdecydowała się przyjąć ofertę.

Nowe autobusy w Gdyni: rozstrzygnięcie przetargu niebawem



Na rozstrzygnięcie czeka drugi przetarg na zakup 55 nowych autobusów - w pierwszym postępowaniu jedyną ofertę złożyła firma MAN Truck & Bus Polska. W pierwszym firma zażądała za zakup 32 autobusów przegubowych i 23 standardowych pojazdów 92,6 mln zł. Tymczasem budżet przygotowany przez Gdynię na tę inwestycję, wraz z dofinansowaniem unijnym, wynosił 76,5 mln zł.

Trolejbusy i autobusy są kupowane dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Sprawdź rozkład ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (164) ponad 10 zablokowanych

  • trajtki to przerzytek (1)

    zlikwidowac siec trakcyjna i kupic autobusy elektryczne lub gazowe i koszty beda o wiele mniejsze

    • 5 5

    • Jesli dla ciebie trajtki to "przerzytek" to ty jesteś niepiśmienny głupek.

      • 1 3

  • ciekawe gdzie te przegubowe wykręcą na wąskich drogach (2)

    na Dąbrowie nawet zwykły nie może skręcić z Miętowej póki za krzyżówką nie ma wolnego miejsca,
    na Fikawkowo 29 też nie pojedzie przegubowy

    • 6 3

    • Wedlug najnowszych planow aranzacyjnych one beda

      kursowac z pominieciem Dąbrowy i Fikalkowa. W tych dzielnicach jest takie zageszczenie samochodami prywatnymi ze komunikacja miejska nie jest dla miasta oplacalna. Sami musicie sobie jakos radzic...

      • 1 0

    • hehe przegub nawet czasem jeździł na 114 demptowo Chylonia :-)

      Więc nie bójcie się przegubem wszędzie wjade i wyjade gdzie krótkim , pytanie jest o kierowcę czy sobie poradzi :) nie ma ludzi a ci co sa zatrudniani boją się ... zwłaszcza kobiety .. póki za tak odpowiedzialna prace nie ma płacy do tego czasu kierowcy nie będą wykwalifikowani ... on pojezdzi rok na miejskim i potem ucieka do skandynawi gdzie pensja zaczyna się od 12 tys złotych ... tak życie tam kosztuje ale 6 tys dołoży a tu na 6 tys oszczędności pracuje 12 mc ...

      • 3 0

  • (2)

    na wodor?

    • 6 3

    • Na wodór to w Gdańsku. W Gdyni "się nie da" takich kupić (1)

      • 7 1

      • W Gdyni nie beda ryzykowac z wodorem tylko zastosuja hel.

        • 0 1

  • o matko o jezu

    srolejbusy kupujom idioci
    a z pustek cisowskich tylko dwie drogi ucieczki
    jak most pier....nie to wszyscy sie zes..ja
    jak to mozliwe ze na obwodnice przy demptowie nie ma wjazdu na obwodnice

    co komuna zrobila tak zostalo o ityle troche porobili reszte ukradli

    • 3 2

  • Lepsze to niż złomotramwaje

    Ciągle się psują albo brakuje prądu sic !
    Jeden stoi to wszystkie stoją.
    Gratuluję włodarzom miasta dobrego samopoczucia.

    • 4 1

  • Trolejbusy jak w zacofanych ukraińskich (6)

    i rosyjskich miastach, na zachodzie takie coś nie jeździ.

    • 33 97

    • Najdalej byłeś na zachodzie Szczecina.

      • 5 0

    • Pablo, a gdzie Ty byles za ta granica??
      REDA?Rumia? Wejherowo? Gdansk moze??
      Jak nie byles to sobie pszukaj u Pana goole, gdzie jezdza trojelbusy po za PL...
      Powdzenia ;)

      • 15 0

    • nie jeździ powiadasz, nieuku (1)

      A takie miasta, jak Vancouver, San Francisco, Boston, Dayton, Seattle, Linz, Salzburg, Limoges, Nancy, Saint-Étienne, Solingen, Parma, Modena czy Mediolan to pewnie są też na Ukrainie...

      • 37 6

      • Przyjechał z Ukrainy...

        • 18 7

    • We wszystkich Szwajcarskich miastach jeżdżą trolejbusy. (1)

      Ale jak najdłuższą podróż odbyło się z Nowego Portu do śródmieścia Gdańska, to ciężko oczekiwać takiej wiedzy.

      • 53 6

      • Normalnie podróż życia.

        • 15 6

  • wydaje mi się błędem rozbijanie przetargu na dwa (1)

    bo to generuje dodatkowe koszty

    gdyby przetarg był robiony raz na parę lat ale dla większej ilości pojazdów (razem z Gdańskiem), to cana jednostkowa byłaby niższa anie wyższa - jak dziś wynika z zaakceptowanej ceny

    dlaczego miasta potrafia kupować wspólnie energię (za 50% ceny) a LIDL potrafi kupowac dla swoich managerów samochody z upustem 50% - a Trójmiasto musi przepłacac za autobusy/trolejbusy?

    • 15 1

    • jest też dodatkowy aspekt braku takiego podejścia - przy niższych cenach można kupić więcej nowych pojazdów by wymienić te stare, a przecież jest co wymieniać, by komfort dla podróżujących był nieco wyższy

      • 1 0

  • Brawo

    Zastanówcie się jak zaczną remont to będa korki tak zle i tak niedobrze

    • 2 3

  • Wójt kłamca.

    Wójcie,kiedy zaczniesz poważnie podejmować decyzje.
    Od pomysłów nie wiesz za co się wziąć.
    Gdzie te inwestycje? Tylko na papierze?
    Gdynia to nie tylko marzenia.
    Mam jedno marzenie.Jazda po równej nawierzchni w całym mieście.Do wyborów nie obiecuj nic.

    • 4 1

  • Karketing abdate

    .. ... Zarzad gdynski to parcel- laski nam nie robi ze kupuje nowy tabor.. Teraz do wyborow samorzadowych bedzie w kazdym tygodniu cos co ma nas wabic i wierzyc w to. 30% wypali.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane