• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska komunikacja: krótsze, ale częstsze kursy to podstawa

Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne
4 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne. Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne.

- Z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie niż linie "anakondy" - uważa Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.



Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina. Rozpoczęła się dyskusja na temat zmian w gdyńskiej komunikacji.

Dziś prezentujemy kolejny głos w tej sprawie. Tym razem to opinia społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, podpisana przez Kajetana Lewandowskiego. Śródtytuły pochodzą od redakcji.

***

Grudniowe zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej w Gdyni to pierwsze od wielu lat zmiany ograniczające liczbę połączeń bezpośrednich na rzecz połączeń przesiadkowych, krótszych, ale pewniejszych w warunkach stałego zjawiska korkowania się gdyńskich ulic. Są to - jak widać po krytycznych głosach - zmiany trudne, ale paradoksalnie konieczne, jeśli chcemy, aby komunikacją miejską w Gdyni podróżowało więcej pasażerów.

ZKM wybiera długie trasy, a pasażerowie samochody



Dotychczasowa argumentacja ZKM w Gdyni brzmiała "pasażerowie w badaniach preferują połączenia bezpośrednie". Rzeczywiście: najpopularniejszym postulatem wskazywanym przez mieszkańców w badaniach była właśnie osławiona "bezpośredniość". Należy jednak pamiętać, że zaraz za tym postulatem "na podium" plasowały się sprzeczne z nią "punktualność" i "częstotliwość".

Coś zatem trzeba wybrać - ZKM wybierał połączenia bezpośrednie, a pasażerowie własny samochód. Bo autobus "bezpośredni", jadący przez całe miasto kursuje rzadko (więc ewentualne spóźnienie o dwie minuty oznaczać może 28 minut czekania) i niepunktualnie (bo przejeżdża np. przez cztery newralgiczne punkty w mieście).

Przykładem może być linia 103, która powstała z połączenia części kursów linii 160 i 182. Jest to jedna z najmniej punktualnych linii w mieście i trafienie na nią w szczycie to raczej kwestia przypadku. Czy w oparciu o taki autobus można planować dzień?

Niepozorne Obłuże zawstydza Gdynię



Dlatego z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Zwracamy uwagę w szczególności na kwestię zbyt słabych połączeń w kierunku Chwarzna i Wiczlina, w tym wymienionej linii 103.

Cieszy nas zapowiedź odejścia od planów wydłużenia linii 29 z Wielkiego Kacka do Demptowa na rzecz osobnych linii docierających do Śródmieścia. Warto zwrócić uwagę na bałagan w połączeniach w kierunku górnego Obłuża, gdzie dojeżdżają trzy słabe linie (103, 134 i 182) zamiast jednej.

Sąsiednie Pogórze Górne ma silną linię 194 tylko na plac Kaszubski i w efekcie "niepozorne" Pogórze cechuje najwyższy udział komunikacji zbiorowej w podróżach w całej Gdyni. Widać zatem wyraźnie, że często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie, niż "linie-anakondy" raz na 40 minut.

Czytaj też: przybyło tablic na przystankach

Oczywiście, lista problemów do rozwiązania w komunikacji miejskiej jest długa: brakuje buspasów, część przystanków przesiadkowych jest trudno dostępna dla osób z niepełnosprawnościami a system zakupu karnetów u kierowców powoli staje się archaizmem w skali kraju. Nadal istnieją części miasta, gdzie autobus jest "gdzieś daleko", a samochód zaparkowany pod domem.

Pracy jest jeszcze dużo



Przykładem takiego rejonu jest ulica Legionów na Wzgórzu, gdzie nie funkcjonuje całotygodniowe dwukierunkowe połączenie. A Legionów jest szóstą co do liczby ludności ulicą w mieście! W tym samym czasie "świątek, piątek, czy niedziela" trolejbus 23 kursuje pod bramę Stoczni Gdynia. Lada moment na Kaczych Bukach zacznie mieszkać więcej mieszkańców niż na Babich Dołach - tam też musi dotrzeć transport publiczny.

Czytaj więcej: Najbardziej zaludnione ulice Trójmiasta.

Przerobienie węzła Wzgórze z dogodnego punktu przesiadkowego na węzeł drogowy z tunelem "dla pieszych" i rozbiciem przesiadek w kierunku południowym także nie pomaga. Niestety, tutaj potrzeba dziesiątek milionów, by naprawić wszystkie błędy projektantów.

Kibicujemy więc ZKM Gdynia w podjętych działaniach na rzecz korekty sieci tras. Kierunek ten z pewnością napotykać będzie opór osób, które od lat korzystały z bezpośrednich połączeń (tak jak p. Mirosław, który musi się przesiąść jadąc z Witomina na ulicę Polską, którego list rozpoczął tę dyskusję), niemniej w skali całego miasta to sprawność i częstotliwość pozwala na odstawienie samochodów i decyzję o dojazdach do pracy, czy szkoły autobusem. A o to przecież chodzi wszystkim. Także tym, którzy muszą korzystać z samochodów i dzielą przepustowość z tymi, których da się przekonać do powrotu do grona klientów ZKM.
Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (406) 8 zablokowanych

  • komunikacja w gdyni fatalna (42)

    Zapraszam Panów z ZKM do Europy, żeby zobaczyli jak powinna wyglądać komunikacja miejska, autobusy i połaczenia. Tam się nie czeka po 20 minut na przystankach, wysiadasz z jednego autobusu i od razu jedzie następny. I co najwazniejsze w czasie przesiadki i kontynuowania jazdy tą samą trasą jedzie sie na ten sam 1 BILET! A tutaj katastrofa! A z osiedli np. Karwiny 3 , to w ogóle wydostać się nie idzie. Jak to mozliwe, żeby ani 1 autobus nie jechał z pętli na Tuwima do Centrum Gdyni! Czy starsi ludzie i matki z dziećmi albo dzieci szkolne muszą chodzic az na dól do Mysliwskiej na autobus? Czy autobus jest dla Ludzi? Czy ludzie dla autobusu? A Gdynia szczyci sie, że jest miastem europejskim. no chyba nikt z władz Gdyni nie byl za granicą . A w Gdyni nie tylko sa 2 dzielnice Chwarzno i Wiczlino!!! Gdzie reszta o ktorych nikt nie mysli!!!

    • 114 24

    • 128 do likwidacji

      Ta linia to jakaś porażka. Jej punktualność w godzinach szczytu pozostawia wiele do życzenia. Lepiej 104 zrobić linią całodzienną.

      • 5 0

    • taaa bo chwarzno -wiczlino (3)

      jest tak super skomunikowane. Możemy pojechać aż do Tesco albo do Centrum. Na Karwiny albo Kack tylko z przesiadką, tak samo do Chylonii czy na inny Grabówek- nie dość ,że z przesiadką to jeszcze przez centrum. A weź zaplanuj przesiadkę jak są wieczne korki i rozkład można między bajki włożyć. Reszta linii ma taką częstotliwość,że jest pomijalna.

      • 14 0

      • A K to niby nie jedzie z Chwarzna do Chyloni obwodnicą?

        • 4 3

      • Ekhm. Jest linia K, która dojedziesz bezpośrednio do Cisowy, Chyloni czy Obluza.

        • 5 3

      • tu akurat problem odwrotny

        znikąd w zagonach kapusty deweloperzy postawili od groma bloków do których dojechać można dwiema ulicami - przez karwiny i dąbrowę, albo przez witomino.
        Nic dziwnego, że komunikacja miejska tam kuleje, chociaż i tak zmiany idą w dobrą stronę.

        • 11 1

    • Dokladnie (3)

      Tak samo dziwnym polaczeniem jest 145 ktory ciagle jezdzi pusty. Jedyna zaleta - odjezdza czesto

      • 10 1

      • bo 145 jeździ do dzielnicy prestiżu przy strzelców (2)

        a tam synów chłopów nawet granatem nie odciągniesz od lizingowanych suwów

        Bogaci w pierwszym pokoleniu nie będą jeździć komunikacją miejską, przesz oni są dżunior menadżery!

        • 23 5

        • Idź odpocznij (1)

          Niejeżdżenie komunikacją miejską wynika przede wszystkim z szanowania swojego cennego czasu.

          • 5 9

          • Gdy stoisz w korku?

            • 5 2

    • W Niemczech

      Zależy od miasta, ale jest strasznie drogo, kursy rzadko. Chyba, że mówisz o metrze. Ale to inna bajka.

      • 4 3

    • Żarty (8)

      Co jak co, ale z Tuwima na Myśliwską są 3 minuty pieszo. + 145 - na który jak już trzeba to się można przesiąść.

      • 12 7

      • (7)

        Zapraszam te 3 minuty przejsc z wozkiem jak jest snieg! Albo o kulach ...Moze i mieszka ale nie korzysta z autobusow i ma barzdo duzo czasu na przesiadki i siedzenie na przystankach

        • 11 9

        • Przeginasz chlopie z tą Tuwima, oj przeginasz. Masz rzut beretem do Chwaszczynskiej i 10 linii

          A w Gdyni jest cała masa miejsc, gdzie ludzie zasuwają dużo dalej.

          • 3 5

        • (5)

          Chodzę codziennie minimum 4x. Jak pisałem - w razie czego jest 145 i przesiadka na źródło Marii.
          Przecież i tak większość osób ma miesięczny, więc problem kosztów nie istnieje.

          • 10 8

          • (4)

            Jak ma Pan siłe, czas i nudzi sie Panu to prosze chodzic. Ciekawe co Pan powie jak bedzie Pan mial mniej sil, mało czasu a koszty to niech kazdy liczy w swoim portfelu

            • 9 11

            • (1)

              Dobrze, że masz siłę w ogóle żyć.

              • 8 6

              • Mam 78 lat i ciesze sie ze jeszcze mam.Kazdego dnia.

                • 5 3

            • (1)

              Czy przejazd z przesiadką wymaga jakiejś nadludzkiej siły? Czy chodzi po prostu o typowe dla tego kraju - mi się należy bo... !?

              Połączenie co 15 minut z pętli jeżdżą niemal puste. Więcej autobusów nic nie zmieni.

              • 12 9

              • To najlepiej cofnijmy sie do czasow sredniowiecza. Bo po co cos zmieniac... Pozdrawiam. Milego dnia!

                • 6 8

    • (3)

      Jacy wyborcy, taka władza. Jaka władza, takie miasto.

      • 20 1

      • znów wyzwiska, Jarozbaw przenosił przemówił (2)

        a raczej jego zazdrość i zawiść i sukcesy Gdyni

        • 5 8

        • Gdzie tam widzisz wyzwiska? (1)

          Serio, takie problemy jak twoje leczy się z dużą skutecznością Haloperidolem. Pozwól sobie pomóc.

          • 9 1

          • On nie ma problemow - poza kredytem na "apartament" za miastem....

            .... ktory musi splacac z pensji od Szczurka.

            • 4 4

    • odczep się od Chwarzna i Wiczlina

      bo jak na razie tam jest największa lipa z komunikacją, a co za tym idzie największe potrzeby

      • 9 7

    • biletomaty

      Proponuje wyjazd do Gdańska i zapoznanie się z urządzeniem biletomat.
      Morale wzrosną +50

      • 9 6

    • gdzie!

      Gdzie za granicę ??
      ciężko będzie z komunikacją jak u nas jest problem po polsku żeby się z nimi dogadać !!

      • 3 5

    • Ale przecież możesz kupić bilet 1-godzinny

      i jechać na ten sam bilet. Możesz też kupić w aplikacji za tą samą cenę bilet MZKZG na wszystkie autobusy, trolejbusy, tramwaje w Tricity i okolicach.

      • 3 13

    • komunikacja w Gdyni jest jedną z najlepszychw Polsce od 20lat (4)

      dyskutuj z tym faktem, start

      • 9 11

      • Siostro (1)

        Pacjent nadal majaczy

        • 9 5

        • leki już dawno przestały działać:(

          • 12 0

      • znasz tę korpo-regułę

        Z kim się dyskutuje?

        • 12 3

      • możemy dyskutować tylko ze zdrowymi ludźmi.

        • 10 8

    • to szczurza Gdynia i nic się nie da. (1)

      • 17 9

      • kwik jazgot przegranych w klęsce totalnej Kaczyńskiego i PiS

        pusta zawiść Kaczyńskiego o sukcesy Gdyni

        • 6 10

    • (3)

      Gdzie te autobusy na Tuwima maja się pomieścić,trzeba wybudować odpowiednią pętlę .

      • 6 9

      • Nie tylko! (2)

        Potem trzeba poszerzyć ulice na KIII do 2x3 z lewo- i prawoskrętami, a przejścia zlikwidować!

        • 3 5

        • (1)

          Jesli np. pojedzie 172 albo inny autobus z Dąbrowy tak jak kiedys przez Tuwima nic nie trzeba poszerzac, budowac , likwidowac!!!! A na petli jest wystarczajaco duzo miejsca, zeby autobus stał przez 1 minute, aby pasazerowie wsiedli!

          • 10 1

          • Jeździło 172 przez Tuwima wymieniało jedynie powietrze.

            • 14 1

    • nie trzeba do Europy

      Wystarczy wizyta w Warszawie.
      Miesięczny bilet "na wszystko" za 100pln, możliwość dofinansowania biletu przez pracodawcę.
      To przekonuje do używania miejskiej komunikacji. Szczególnie przy skali warszawskich korków... ;)

      • 21 3

    • W Gdańsku również! (1)

      • 8 15

      • w honolulu też? kajtek artykuł jest o Gdyni.

        • 12 6

    • hhahahhah szczególnie we Włoszech

      • 10 10

  • W poniedzialek poprosze o kolejny artykul o tej przelomowej inwestycji dla mieszkancow.

    Dwa to za malo na takie osiagniecie.

    A po tygodniu jeszcze jeden - moze reportaz z przejazdu i wywiady z dziecmi wyrazajacymi wdziecznosc panu prezydentowi miasta.

    • 8 4

  • 141

    To masakra. Spóźniony już na starcie, tj drugi przystanek - Uczniowska w stronę Pogorza.

    • 9 5

  • Szpital Redłowo

    Mało autobusów do Redłowa105 co pół godziny to nie jest rozwiązanie

    • 8 6

  • (2)

    Powinna być kolejka jadąca od Pogórza Górnego przez Obłuże, Oksywie, Gdynię centrum, Karwiny do Gdańska Głównego. Wsiadasz i jedziesz, co prawda dłużej, ale bez przesiadek, marznięcia na przystankach i denerwowania się czy zdążysz z przesiadką.

    • 13 12

    • Tu jest tylko trasa Oksywie , Obłuże , Pogórze Dolne i odnoga kolei od Pogórza Dolnego do Lotniska na granicy Pogórza Górnego i Obłuża przez las , więc drogi autorze prosze się najpierw dobrze zojeroetowac przed takimi pomysłami

      • 1 0

    • Gdzie ty widziałes tory na Pogórzu górnym , chyba coś brałeś i majaczysz

      • 1 0

  • Aplikacja z rzeczywistymi odjazdmi autobusów (8)

    To jest potrzebne gdynianom na cito.

    • 73 14

    • Zdążuś (1)

      Jest i działa OK.

      • 0 3

      • hmm... brakuje chyba mobileMPK i jakdojade.

        • 3 0

    • (1)

      A dla mnie by był fajny autobus bezpośredni z Gdyni do Gdańska, nawet gdyby miał objeżdżać po drodze całe miasto, ale wsiadasz i nie musisz czekać w zimnie na przystanku tylko bezpośrednio jedziesz w ciepełku.

      • 10 3

      • pomysł dobry, ale nieekonomiczny

        bilet skm na taką trasę jest dużo droższy niż pojedynczy autobusowy

        • 7 1

    • jest już: mniejstresudlawero.pl

      • 3 2

    • po co? przecież autobusy są na czas

      • 6 3

    • Przecież jest

      Moovit

      • 3 6

    • Brawo, myślenie godne elona muska!

      aplikacja w komórce panaceum na wszystkie problemy...

      zaprogramować byle co, dołożyc kolorowe logo i już można siadać na laurach

      • 13 20

  • Potrzwby (2)

    Czytałem wypowiedzi. A ciekawe ilu z komentujących jeździ komunikacją miejską? Ja jeżdżę non stop. I naprawdę niewiele osób jeździ na długich liniach całą trasą. Myślę, że z 5% reszta wykorzystuje długie linie na krótkich dystansach. I gdyby nie było ryzyka, że długie linie będą stały w korkach to nie byłoby problemu. Ale ja z Obłuża widzę, że każdy 173 i niemal każdy 146 ma opóźnienie jadąc na Pl. Kaszubski. Cierpią na tym też ci, którzy chcą jechać tylko z Obłuża do Centrum. Podobnie jest z R w obie strony. Chociaż tu one jeżdżą na tyle często, że nieraz trafiają na porę odjazdu kursu następnego hehe.
    Więc pomysł z krótkimi ale częstymi kursami naprawdę nie jest zły. Pod warunkiem dogodnych przesiadek bez czekania.

    • 10 5

    • Pamiętaj, że długie linie to jest też optymalizacja kosztów (1)

      Więcej krótkich linii to więcej przerw i więcej potrzebnego taboru dublującego się na pętlach, a więc i większe koszty. Zważ też, że długie linie nie są dedykowane dla Ciebie, mieszkańca Obłuża, więc nie urażaj się spóźnionymi 146 czy 173. Dla Ciebie są 152, 170, 194, i inne linie które nie są narażone na spoznienia na ich początkowych odcinkach.

      • 3 0

      • Pamiętaj, że długie linie to jest też optymalizacja kosztów

        Tylko żeby nadlugiej lini np. 146 utrzymac czestotliwosc co 20 minut , to trzeba było zamowic o 2 autobusy więcej . I każde zwiekszenie częstotliwośc trza zamawiac kolejne Autobusy do obsługi danej lini

        • 3 0

  • bilety (12)

    W Gdyni najbardziej kuleje system biletowy, tj. brak biletomatów, u kierowcy można kupić tylko karnet, a kiosku nie uraczysz. Można oczywiście kupić bilet w telefonie, ale niech internet się skończy albo telefon rozładuje. Masakra, w porównaniu z Gdańskiem, Gdynia leży i kwiczy.

    • 57 14

    • bilet (1)

      A w porównaniu z Poznaniem Krakowem i Wrocławiem całe trójmiasto leży i kwiczy.

      • 13 3

      • Bo Poznań, Wrocław czy Warszawa to jedno miasto. A tu są trzy, a właściwie dwa organizujące transport plus SKM. Więc i dogadać się trudniej.

        • 1 3

    • To właśnie wypowiedź laika

      Po pierwsze, 90% pasażerów ma bilet miesięczny. Po 2, u kierowcy można kupić tańszy bilet godzinny, pojedynczy a nie tylko karnet. Po 3, ja mam bilet Metropolitany i mam w nosie czym jadę o gdzie. Więc jak ktoś chce to może.
      Ktoś narzeka na brak drobnych, to może kupić bilet przez komórkę. A biletomaty kosztują majątek, po to aby kilka osób dziennie może w nich kupiły bilety... Pewnie, że fajnie jakby były, ale myślę, że tylko dla turystów. Bo autochtoni używaliby ich raczej sporadycznie.

      • 3 0

    • informuje (2)

      u kierowcy dostaniesz już nie tylko karnety

      • 7 6

      • w Gdyni (1)

        tylko karnety !

        • 7 6

        • Ale przecież możesz kupić bilet 1-godzinny

          u kierowcy właśnie.

          • 6 5

    • biletomaty to trąd (3)

      awaryjne grzmoty nieudolnie obsługowane przez firmy-krzaki

      Jedyny zysk z biletomatów mają kanary. Wsiadłeś bo liczyłeś, że kupisz bilet w pojeździe? Automat się na ciebie wys rał? Ojej, strasznie nam przykro, piszemy mandacik.

      • 9 8

      • W całej Europie wszędzie biletomaty

        Tylko w mieście z morza i marzeń niepotrzebne.

        • 7 3

      • (1)

        wystarczy biletomat na przystanku jak w Gdańsku

        • 10 0

        • Mówisz o tych cudach techniki?

          "Mimo zapewnień ZTM i Mennicy Polskiej nowe biletomaty wciąż stwarzają pasażerom więcej problemów, niż przynoszą pożytku. Nasz czytelnik wykrył kolejną usterkę w ich oprogramowaniu. ZTM nie jest jednak w stanie pociągnąć wykonawcy automatów do odpowiedzialności i nałożyć na niego kar umownych."

          Faktycznie, lećmy pędźmy do tej niesłychanej zdobyczy cywilizacyjnej!

          • 6 5

    • Bilety u kierowców - porażka!!! (1)

      Kierowcy sprzedają bilety - łapią opóźnienia, bo przeważnie jak sprzedają bilety, to stoją na przystanku. A jeszcze nie miej drobnych - albo ci nie sprzedadzą biletu albo walną jakieś komentarze. Pytam się więc, jak są oni przygotowani do pracy, że nie mają wydać?
      Może już zakończmy to średniowiecze, postawmy biletomaty...

      • 11 8

      • Bzdura za bzdurą

        nie ma problemu ze sprzedażą biletów u kierowców w Gdyni i nie rodzi to żadnych opóźnień wartych wspominania - o to chodzi w karnetach, które zawsze kosztują okrągłą kwotę. Być może w Gdańsku jest problem z odliczeniem 15 groszy.

        • 6 11

  • (3)

    Chcecie przesiadek, zapraszamy do Gdańska... Niby autobusy co 10-15 min, ale jak coś złapie minimalną obsuwę to gnijesz na przystanku 20 minut...

    • 39 18

    • Ale to 20 minut. A jak ci wypadnie jeden z dwóch na godzinę to masz obsuwę 60 minut. A przy przesiadkach zawsze jest szansa na inne linie.

      • 1 3

    • (1)

      W Gdańsku liczba pasażerów rośnie, w Gdyni maleje.

      • 9 5

      • rośnie ale tylko w przeliczeniu na pojazd

        a i to wyłącznie z powodu nagminnego odwoływania kursów

        • 13 3

  • w Gdyni każdy a samochód (2)

    środkami masowego rażenia jeżdżą tylko afroautochtoni

    • 24 19

    • I stąd korki

      Skoro masz takie zdanie to przynajmniej w przyszłości na korwczki nie narzekaj.

      • 5 0

    • Nawet urzędast

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane