• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński dworzec stanie się zabytkiem

Katarzyna Fryc
11 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Gdyński dworzec PKP już niebawem stanie się zabytkiem. Gdyński dworzec PKP już niebawem stanie się zabytkiem.

Dworzec Gdynia Główna Osobowa, socrealistyczny gmach nawiązujący do gdyńskiego modernizmu, zostanie wpisany do rejestru zabytków. Będzie pierwszym budynkiem z lat 50. w Trójmieście, który otrzyma status zabytku.



Jakie budynki powinny trafiać do rejestru zabytków?

Zespół zabudowań gdyńskiego dworca PKP, codziennie odwiedzany przez dziesiątki tysięcy podróżnych, mało komu kojarzy się z walorami architektonicznymi. - Brudny i zaniedbany. Wstyd dla miasta - uważa wielu gdynian.

Obiekt, którego właścicielem jest PKP SA Oddział Dworce Kolejowe, od dziesięcioleci nie może doczekać się kapitalnego remontu i uporządkowania chaotycznej zabudowy sklepików i barów. Także jego czystość pozostawia wiele do życzenia.

- Kolej planuje jego kompleksową modernizację. Ale inwestycja ma być połączona z powstaniem nowej dzielnicy na terenach między ul. Jana z Kolna i obszarami przyportowymi. A to nastąpi najwcześniej za kilka lat - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jednak wśród znawców architektury pojawiły się opinie, że gdyński dworzec należałoby wpisać do rejestru zabytków, bo tylko to uchroni go przed dowolnością podczas przebudowy.

- Niewiele osób ma świadomość architektonicznych walorów tego budynku, który choć powstał w czasach socrealizmu, jest unikatowym świadectwem swojej epoki - mówi Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Jego autorem jest prof. Wacław Tomaszewski, wybitny polski architekt, wykładowca Politechniki Gdańskiej, który przed wojną zaprojektował w Gdyni m.in. Dom Bawełny i gmach dzisiejszej Akademii Morskiej.

Dworzec był na wskroś nowoczesny i znacznie wyprzedzał swoją epokę. Cechuje go prostota formy, nawiązująca do przedwojennego modernizmu. Gmach ze strzelistymi oknami i granitową posadzką wyróżniał się ciekawymi dekoracjami we wnętrzu.

W dworcowej poczekalni do dziś można oglądać mozaiki przedstawiające morski krajobraz, na suficie dawnej restauracji (obecnie sklep kosmetyczny) polichromię obrazującą ciała niebieskie i znaki zodiaku, a przed wejściem do tej sali znajdziemy najbardziej charakterystyczny akcent gdyńskiego dworca - mozaikę przedstawiającą Pegaza na kole PKP.

- Gmach stanowi bodaj jedyny przykład architektury socjalizmu realnego na terenie Gdyni - uważa architekt Anna Orchowska-Smolińska, autorka opracowania na temat dworca. - Rozwiązania przestrzenne, detal architektoniczny oraz bardzo bogaty wystrój wnętrz, przy których powstawaniu uczestniczyli wykwalifikowani rzemieślnicy oraz artyści plastycy, posiadają wyjątkowe walory.

Docenił je także Marian Kwapiński, pomorski konserwator zabytków, który rozpoczął procedurę wpisu do rejestru. - Będzie to pierwszy w Trójmieście obiekt socrealistyczny objęty indywidualnym wpisem. W rejestrze co prawda figuruje już kilka gdańskich budynków z tych lat, ale trafiły do wpisu jako część zabytkowej zabudowy śródmieścia - mówi Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków. - W kolejce na wpis czeka już socrealistyczny Dom Kultury w Nowym Porcie - dodaje.

Najbardziej znanymi obiektami z lat 50., które objęto ochroną konserwatorską, są Pałac Kultury i Nauki w Warszawie i Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa, zwana MDM-emem.

Obecny kompleks zabudowań jest trzecim gdyńskim dworcem. Pierwszym był mały parterowy budynek z cegieł, który stanął jeszcze w XIX w. W 1926 r. , gdy rozpoczął się dynamiczny rozwój miasta, oddano do użytku nowy dworzec w stylu dworkowym. Ale już 1938 r. okazał się on zbyt ciasny i został rozbudowany. W 1945 r. zniszczyły go działania wojenne. Obecny dworzec powstawał etapami w latach 1950-1959.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (216) ponad 10 zablokowanych

  • Jaki kraj takie dworce.

    Nasz gdyński dworzec jest tylko odzwierciedleniem stanu naszego państwa od 18 lat. Syf,nędza i złodziejstwo. Pieprzenie o remoncie kiedyś tam to tylko kadzidło do nie umytej dupy. Polska jest nędzarzem a rządzący marzą tylko otym,żeby coś podpieprzyc. Zawracanie głowy i tyle.

    • 0 0

  • (1)

    A ponoc gdynia to najszybciej rozwijajace sie miasto na pomorzu :)))))))))

    • 0 0

    • tylko ponoć

      • 0 0

  • LUDZIE BUDYNEK JEST OK! (1)

    Mieszkam w Gdyni 21 lat i co mi w tym naszym dworcu przeszkadza to ogólny syf i brud, pełno meneli,bezdomnych ani usiąść nie idzie kiedy się czeka na pociąg, bo wszystko się klei, do tego pełno śmierdzących fast-foodów i ogólne zaniedbanie budynku (obdrapany na zewnątrz, zegar elekt. nie działa, napis rozwalony). Budynek z architektonicznego punktu widzenia nie jest zły, wielkościowo jest w sam raz na nasze miasto, jednak wymaga moim zdaniem kapitalnego remontu, tylko po co go burzyć i budować nowy?! Ludzie wypowiadający się tutaj zastanówcie się, budynek jest świetny, pasuje do tego miejsca ale paskudnie zaniedbany, trochę pracy wystarczy włożyć w jego odnowę (odmalować,wyczyścić,naprawić) ale żadna przebudowa nie jest potrzebna! Takie jest moje zdanie i wielu Gdynian których znam, i z którymi w tym mieście żyję.
    Pozdrawiam, O.

    • 0 0

    • Czy ja wiem . O wiele bardziej podoba mi się budynek dworca podmiejskiego , kilkadziesiąt metrów dalej.

      • 0 0

  • Dobry pomysł.

    Nie rozumiem tych komentarzy na nie. Dworzec gdyński jest naprawdę piękny i tylko trzeba o niego zadbać. Jestem gdynianinem i popieram tą inicjatywę. Szkoda takiego budynku i tych obrazów i ozdób w środku. Jak czytałem o planach, że dworzec zostanie zburzony i w jego miejsce powstanie nowy. Nie byłem przekonany czy to dobry pomysł. Szkoda niszczyć to co pomimo zaniedbania ma swój niepowtarzalny urok. Dobrze, że PKP nie ma funduszy na takie plany. Lepiej niech poprawią jakość świadczonych przez sebie usług. Dworzec wpisany jako zabytek może będzie wsparty wreszcie przez fundusze miasta Gdyni. Jakby skapło coś z Warszawy z ministerstwa odpowiedzialnego za naszą historię to dworzec mógłby wreszcie znowu błyszczeć. Te wpisy negatywne na temat dworca i samej Gdyni. Są chyba pisane przez tych, którzy nie rozumieją, że Gdynia przed wojną i po była naszą wizytówką. Jako kraju odbudowującego się z gruzów zaborów i zawieruchy wojennej. Ładnie Wam odpowiedziałem malkontenci - co?

    • 0 0

  • Nowoczesna Gdynia

    aaahhhhahahhahahahhhhaaahahahaa......

    • 0 0

  • buhhashahahha

    wiecie co wystarczylo zeby zatrudnili sluzby porzadkowe zeby zrobic odswiezyc i przypilnowac tam czystości a dla bezdomnych wybudowac nocelgownie lub cos takiego i juz bedzi elepiej taki smiec jako zabytek masakra śledziom sie w główkach poprzewracallo

    • 0 0

  • Nic milszego nie mogło spotkać Gdynie Główną Osobowa

    Widać tu intensywne działania Władz miasta w b.dobrym kierunku. Okolice gdyńskiego Dworca od długiego czasu wzbudzają kontrowersje. To jeden z najbardziej łakomych kąsków dla inwestorów - bardzo atrakcyjna lokalizacja zarówno pod handel, jak i powierzchnie biurowe, handlowe czy nawet komercyjne, na które obecnie jest tak wysoki popyt. Zauważyłem, że wielu tu piszących i robiacych czarny PiaR jest na różnych "usługach", sądząc to po sobie właśnie mi zarzucanią stronniczość:))
    Sprawa jest jednak skomplikowana i w zakresie własności terenu, i jego statusu jako zabytku oraz planistycznego jeśli chodzi na dynamiczny rozwój Gdyni. Od dłuższego czasu toczy się obecnie dyskusja, która zapewne przyniesie jakieś rozstrzygnięcie, ale może to potrwać nawet kilka lat. Z drugiej strony nie można podejmować pochopnych decyzji w kwestii zagospodarowania tej publicznej przestrzeni z dokładnie określoną funkcja komunikacyjną. Pozostaje mądre zintegrowanie w ramach PPP wszystkich funkcji, pozostaje wkopać się co najmniej dwa piętra w dół w plac Konstytucji celem przeprowadzenia układów komunikacyjnych , hal garażowych zintegrowania z wielopoziomowym dworcem PKS. Dopuszczenie tam możliwości wybudowania dużej galerii handlowej, kina IMAX, hotelu,.. zmodernizowanie w tym miejscu obecnej infrastruktury drogowej, aby nie doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego tak jak to ma miejsce w GDańsku.
    To logiczne, że władze miejskie chcą tej sytuacji uniknąć i liczą na rozwiązania i pomysły inwestorów, ale zwłaszcza PKP, ponieważ to on jest właścicielem i zarządcą Dworca jak i Międzytorza, które przyczynią się do rozwoju tej części miasta a mogą i Trójmiasta oraz poprawią przestrzeń życiową mieszkańców okolic, ale i nas wszystkich. Czas jednak ucieka, a taka nieuporządkowana przestrzeń w samym centrum miasta i szpeci, i może odstraszać nie tylko pasażerów, ale i potencjalnych inwestorów dla kwartału od ul.Śląskiej/Morskiej a torami PKP aż po Sąd i od 10-tego Lutego aż po Międzytorze. W planach zabytkowego dworca i wokół powinno znaleźć się też Muzeum Kolejnictwa zwłaszcza związanego z "socjal-kolejnictwem" i infrastruktura komunikacyjną - "pociągi Przyjaźni"-"Elektryfikacja-PKP","Lenin w podróży z Niemiec do Leningradu", itd. Na taki dworzec chętnie przyjeżdżałaby młodzież z całej Polski uczyć sie historii, poznawać socrealizm w hallu dworca, na zewnątrz pomniki tamtych lat- myśle, ze z takiej oferty skorzystałoby wiele wycieczkowców a( wcześniej gdyński modernizm) i obecny DYNAMIZM, a tak to Gdynia traci co roku ogromną kwotę nie tylko z czynszu w tak atrakcyjnym miejscu, ale i pamiątek o wartościach promocji i kultury nie wspominając. Traci też możliwość wykonania na koszt inwestora modernizacji kolejowej linii dalekobieżnej, regionalnej i SKM.
    - Wybudowanie konstrukcji nowego tunelowego dworca SKM od 10 lutego po Śląską spowodowałaby nadanie tej drugiej prawdziwie Głównego i prestiżowego charakteru w-g mnie na "sporze" z PKP traci nie tylko miasto, które zyskałoby - nie wykładając za dużo publicznego grosza z własnej kasy, ale i Urząd MArszałkowski - bo nowe Muzeum Kolejnictwa to prestiż dla materialnej kultury regionu. Wraz z budową nowej infrastruktury drogowej J.Wiśniewskiego w otoczeniu tej inwestycji, przedsięwzięcie to prawdziwy wkład w przyjmowanie turystów na Euro 2012.

    • 0 0

  • może by go najpierw posprzątać

    a przynajmniej rzygowiny z posadzki zmyć, a następnie pajacować z zabytkami.

    • 0 0

  • Wy....lić żurów pałując plecy żeby wieceuj nie wracali, wysprzatac, wymalowac chociaz tyle ale nawet policja nie tyka tych

    meneli bo sie brzydzi

    • 0 0

  • ...

    odi profanum vulgus

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane