• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński dworzec stanie się zabytkiem

Katarzyna Fryc
11 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Gdyński dworzec PKP już niebawem stanie się zabytkiem. Gdyński dworzec PKP już niebawem stanie się zabytkiem.

Dworzec Gdynia Główna Osobowa, socrealistyczny gmach nawiązujący do gdyńskiego modernizmu, zostanie wpisany do rejestru zabytków. Będzie pierwszym budynkiem z lat 50. w Trójmieście, który otrzyma status zabytku.



Jakie budynki powinny trafiać do rejestru zabytków?

Zespół zabudowań gdyńskiego dworca PKP, codziennie odwiedzany przez dziesiątki tysięcy podróżnych, mało komu kojarzy się z walorami architektonicznymi. - Brudny i zaniedbany. Wstyd dla miasta - uważa wielu gdynian.

Obiekt, którego właścicielem jest PKP SA Oddział Dworce Kolejowe, od dziesięcioleci nie może doczekać się kapitalnego remontu i uporządkowania chaotycznej zabudowy sklepików i barów. Także jego czystość pozostawia wiele do życzenia.

- Kolej planuje jego kompleksową modernizację. Ale inwestycja ma być połączona z powstaniem nowej dzielnicy na terenach między ul. Jana z Kolna i obszarami przyportowymi. A to nastąpi najwcześniej za kilka lat - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jednak wśród znawców architektury pojawiły się opinie, że gdyński dworzec należałoby wpisać do rejestru zabytków, bo tylko to uchroni go przed dowolnością podczas przebudowy.

- Niewiele osób ma świadomość architektonicznych walorów tego budynku, który choć powstał w czasach socrealizmu, jest unikatowym świadectwem swojej epoki - mówi Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Jego autorem jest prof. Wacław Tomaszewski, wybitny polski architekt, wykładowca Politechniki Gdańskiej, który przed wojną zaprojektował w Gdyni m.in. Dom Bawełny i gmach dzisiejszej Akademii Morskiej.

Dworzec był na wskroś nowoczesny i znacznie wyprzedzał swoją epokę. Cechuje go prostota formy, nawiązująca do przedwojennego modernizmu. Gmach ze strzelistymi oknami i granitową posadzką wyróżniał się ciekawymi dekoracjami we wnętrzu.

W dworcowej poczekalni do dziś można oglądać mozaiki przedstawiające morski krajobraz, na suficie dawnej restauracji (obecnie sklep kosmetyczny) polichromię obrazującą ciała niebieskie i znaki zodiaku, a przed wejściem do tej sali znajdziemy najbardziej charakterystyczny akcent gdyńskiego dworca - mozaikę przedstawiającą Pegaza na kole PKP.

- Gmach stanowi bodaj jedyny przykład architektury socjalizmu realnego na terenie Gdyni - uważa architekt Anna Orchowska-Smolińska, autorka opracowania na temat dworca. - Rozwiązania przestrzenne, detal architektoniczny oraz bardzo bogaty wystrój wnętrz, przy których powstawaniu uczestniczyli wykwalifikowani rzemieślnicy oraz artyści plastycy, posiadają wyjątkowe walory.

Docenił je także Marian Kwapiński, pomorski konserwator zabytków, który rozpoczął procedurę wpisu do rejestru. - Będzie to pierwszy w Trójmieście obiekt socrealistyczny objęty indywidualnym wpisem. W rejestrze co prawda figuruje już kilka gdańskich budynków z tych lat, ale trafiły do wpisu jako część zabytkowej zabudowy śródmieścia - mówi Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków. - W kolejce na wpis czeka już socrealistyczny Dom Kultury w Nowym Porcie - dodaje.

Najbardziej znanymi obiektami z lat 50., które objęto ochroną konserwatorską, są Pałac Kultury i Nauki w Warszawie i Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa, zwana MDM-emem.

Obecny kompleks zabudowań jest trzecim gdyńskim dworcem. Pierwszym był mały parterowy budynek z cegieł, który stanął jeszcze w XIX w. W 1926 r. , gdy rozpoczął się dynamiczny rozwój miasta, oddano do użytku nowy dworzec w stylu dworkowym. Ale już 1938 r. okazał się on zbyt ciasny i został rozbudowany. W 1945 r. zniszczyły go działania wojenne. Obecny dworzec powstawał etapami w latach 1950-1959.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (216) ponad 10 zablokowanych

  • Jak zwykle na forum sami specjalisci z bożej łaski co to w główkach mają wizję zabytku jako kamieniczki i nic ponad to

    Ludzie! To czy budynek można zakwalifikować do rejestru zabytków nie decyduje panujący tam zapach! Nie macie pojęcia o architekturze a wypowiadacie się jak byście wszystkie rozumy pozjadali. Porównywanie gdyńskiego dworca do bloków na Żabiance świadczy o waszej płyciźnie intelektualnej. Naprawde jest sporo powojennych budynków, które są bardzo interesujące i wartościowe ale to nie na wasze głowy. Chcielibyście pewnie disneyowską makietkę "starego" i "klimatycznego" miasta? Żałosne.

    • 0 0

  • Zgadzam sie w 100%

    Najlepsza z decyzji jakie zapadły ostatnio co do architektury w trójmiescie.

    • 0 0

  • proponuję nadać status

    zabytku szambom w Kacku (Mała, Starodworcowa), Orłowie, Chylonii (Meksyk), Grabówku i polnym traktom w tych samych dzielnicach zamiast ulic i chodników

    • 0 0

  • do Polki

    Ciesze się, że Szwedzcy turyści są oczarowani gdyńskim dworcem, mysle ze i inne nacje beda oczarowane, oprócz naszych etatowych "narzekaczy".

    Wracając do szwedzkego dworca w Sztokholmie to podoba mi sie, że ciepło wydzielane przez tysiące osób przechodzących codziennie przez ten dworzec centralny posłuży do ogrzewania nie tylko samego holu, ale i części pobliskiego budynku. Projektanci wykonujący część adaptacyjną powinni wiedzieć, że każdy z nas wytwarza ciepło(...) Zamiast otwierać okna i je wypuszczać, mozna je zebrać poprzez system wentylacji - warunek dworzec powinien być dokładnie sprzątany a ludzie wymyci i zdrowi.
    Takie "czyste ciała" posłużyłyby do ogrzewania wody, która byłaby dostarczana do nowego budynku dworca, gdzie będą się znajdować biura, hotel,kino, sklepy, ....
    Odbudowa gdyńskiego dworca może się skończyć nie tylko częścią zabytkową, komercyjną i funkcjonalna ale może dać początek pierwszego w Polsce DWORCA PASYWNEGO w dynamicznej Gdyni(z elementaami ekologicznymi i inteligentnymi).
    - Ta technologia jest stara, ale może zostać użyta w nowy sposób a przez to pozwoli (na dziś)zmniejszyć koszty ogrzewania o 20 proc., co przy dzisiejszych podwyżkach energ. nie jest bez znaczenia.
    Życze powodzenia w załatwianiu "papierów zwiazanych zabytkiem", ale też nie zappominaniu o nowoczesności i ekologii.

    • 0 0

  • !

    Widzieliście ten cały "dom bawełny" ? Katastrofa ! Też mi wybitny architekt go zaprojektował.
    A co do modernizacji - konserwator zabytków będzie się tylko wtrącać i utrudniać prace.

    • 0 0

  • gmach dworca w gdynii dorownuje analogicznym budowlom tego czasu z hong kongu. Brawo za dobra decyzję.

    • 0 0

  • :/

    większość dworców w Polsce śmierdzi "szczynami"

    • 0 0

  • Proponuje troche napalmu i po zabytku!!!!

    • 0 0

  • Odremontowac, odrestaurować, zadbać na stałe o porzadek - i będzie przyjemnie przez niego przejść.

    • 0 0

  • Piękna zabytkowa Gdynia! (1)

    No tym razem ktoś trafił centralnie w "dziesiątkę", do "zabytków" Gdyni należy bezwzględnie dopisać bezkolizyjne rondo im. śp Frani,
    a poza tym kto wydał zezwolenie na remont peronu SKM - przecież to też zabytek?!
    Zgadzam się z opinią: Gdynia na listę UNESCO!
    Hala targowa i otoczenie to coś piękniejszego od Krakowa, piramid w Gizie, Wenecji!
    To coś co zapiera dech turystom, nie pozwala na długo zapomnieć, i w ogóle, Gdynia is bjutiful!
    Niech żyje prezydent Gryzoń - centralny zabytek nowoczesnej Gdyni z milionem zabytków!

    • 0 0

    • żałosne te twoje wypociny

      i jeszcze drwiny z nazwiska, brawo. pozałeś klasę, nie ma co.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane