• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie lotnisko ma szansę na nowe otwarcie

Michał Sielski
9 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski. Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski.

Sprawa lotniska Gdynia-Kosakowo trafiła do ponownego rozpatrzenia w Sądzie Unii Europejskiej w Luksemburgu. Teoretycznie może to oznaczać kolejne lata patu, ale władze Gdyni negocjują z Komisją Europejską uruchomienie lotniska na nowych zasadach.



Czy lotnisko dla małych samolotów w Gdyni to dobry pomysł?

Obecnie, z powodu epidemii koronawirusa, ruch lotniczy w europie jest praktycznie sparaliżowany. Rejsowe samoloty pasażerskie praktycznie nie latają, ale przemieszczenie się niewielkich statków powietrznych, w większości prywatnych, nie jest tak ograniczone. I patrząc w niebo albo w programy udostępniające informacje o sytuacji na niebie, widać wyraźnie, że ruch wcale nie zamarł.

Oczywiście jest zdecydowanie mniejszy. Analitycy oszacowali, że zapotrzebowanie na paliwo lotnicze spadło w ostatnim miesiącu o 3/4, ale i tak sporo samolotów lata. To czartery działające choćby w ramach akcji Lot do Domu, przewożące towary i listy oraz niewielkie prywatne samoloty i śmigłowce.

Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek. Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek.
Właśnie kawałek tego "tortu" chciałyby wykroić dla swojego miasta władze Gdyni. Sprawy w unijnych sądach wydają się bowiem nie mieć końca. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej właśnie ocenił, że ma za mało danych, by rozstrzygnąć sprawę skargi Gdyni na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie lotniska. Tym samym skierowano ją do ponownego rozpoznania przed Sądem Unii Europejskiej.

Dlatego negocjacje z Komisją Europejską wydają się obecnie najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. I - jak zapewniają władze Gdyni - idą w dobrym kierunku. Rozwiązaniem jest bowiem rezygnacja z lotniska przyjmującego duże samoloty pasażerskie, a w zamian za to skupienie się na małych, prywatnych samolotach.

- Rozmowy z Komisją dotyczą formy uruchomienia i zakresu funkcjonowania lotniska, które będą akceptowalne w kontekście pomocy publicznej. Formuła lotniska dedykowanego działalności GA [General Aviation - red.], z całkowitym wyłączeniem komercyjnych przewozów lotniczych, została wstępnie zaakceptowana i przyjęta. Oczywiście ustalenia poczynione z KE wymagają uzgodnień z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Infrastruktury - w kwestiach związanych już z bezpośrednimi działaniami, mającymi na celu uruchomienie lotniska i jego późniejsze funkcjonowanie - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Dysponentem terenów oraz infrastruktury jest bowiem spółka Lotnisko Gdynia-Kosakowo, która po wyroku Sądu Unii Europejskiej i wezwaniu do zwrotu nakładów, które na budowę infrastruktury przeznaczono z gdyńskiego budżetu, została postawiona w stan upadłości. Teren formalnie należy natomiast do wojska, które ma tam wciąż bazę lotniczą. Lotnisko cywilne działałoby niejako wraz z wojskowym, którego działania z roku na rok są ograniczane.

- Komisja Europejska uważa, że rozwiązanie obecnie obowiązującej umowy użyczenia zlikwidowałoby problem zwrotu pomocy publicznej - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Dlaczego lotnisko Gdynia-Kosakowo wciąż nie działa?



Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie. Kiedy? Tego wciąż nie wiadomo, bo negocjacje z Komisją Europejską nie są łatwe, a obecne otoczenie rynkowe sprawia, że działalność lotniska nie będzie w najbliższych miesiącach najważniejsze dla Gdyni.

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejny przyklad niegospodarności Szczurka

    • 19 9

  • Drogi naprawiać a nie lotniska wam się marzą! Zaraz przyjdę do UM z rachunkami za naprawę zawieszenia! Kogo wy tu wybieracie? Nawet miasta wschodniej Polski mają lepsze drogi.

    • 20 8

  • Ile pieniedzy trzeba by włożyć aby odpalić?

    Cześć urządzeń to pewnie wymaga już wymiany...
    Sam monitoring pewnie o rozdzielczości poniżej HD...

    • 9 8

  • (3)

    Czekam na nowe lotnisko w Sopocie dla helikopterów bo tak, skoro Gdynia ma to ja też chcę

    • 21 9

    • Karnowski już uchwalil w tym celu plan zagospodarowania przestrzennego dla końcówki mola.

      • 2 0

    • Sopotkowo

      to mały miki! Nawet nie ma portu dla więcej niż trzech kutrów. To już w Pucku więcej się dzieje! I tradycje lotnicze ma!!! Może zbudujcie od nowa skocznię narciarską z igielitem, to będziecie rozgrywki lotów organizować.

      • 0 0

    • i Wejherowo chce

      • 0 0

  • Lotnisko Gdynia Kosakowo ma szanse zostania najwiekszym lotniskiem w Polsce. (5)

    Jest doskonale usytuowane, na Gdanskim Rebiechowie ciagle jest mgła a tutaj maturalne położenie zapewnia idealne warunki. Unia blokuje bo wie ze mozemy sciagnac ruch z Frankfurtu, Amsterdamu i Monachium. Walczmy.

    Janusz z Babich Dołów

    • 25 9

    • Unia to zło. Nie będą nam narzucać gdzie beda lotniska.

      Renata

      • 5 5

    • ta i spacanowa

      • 0 2

    • I ma

      dwa pasy startowe! A na DW 100 po sąsiedzku jeszcze idzie wylądować superfortecą Bryza!!!

      • 1 0

    • w Rębiechowie ciągle mgła ?

      no to ile w ciągu ostatniego roku, samolotów z Gdańska zostało przekierowanych na inne lotniska z powodu mgły ?
      ja o żadnym nie słyszałem...

      • 0 1

    • Ty to tak dla beki piszesz? Bo aż tak kropniętym to chyba nie można być?!

      • 0 1

  • Stop szkalowaniu lotniska im. Wojciecha Szczurka!

    • 7 12

  • Jak ktoś leci do Gdańska . A prawie wszyscy lecą.

    To kto będzie chciał lądować gdzieś na wsi w polu kukurydzy .Może rolnicze samoloty do oprysków by tam zrobiły sobie bazę.

    • 13 10

  • Mieszkańcy chcą biletu miejskiego ważnego również na SKM

    Mieszkańcy chcą możliwość podróżowania na bilecie miejskim również SKM na terenie miasta tak jak to mają gdańszczanie od 2 tygodni. Lotnisko to drugorzędna sprawa.

    • 13 5

  • Zróbcie lotnisko dla mew i komarów.

    • 19 7

  • Z treści artykułu wynika jednoznacznie że to UE blokuje otwarcie lotniska w Gdyni (1)

    Przykre, a jednocześnie skandaliczne

    • 14 15

    • Od początku to było wiadomo ale trzeba iśc w zaparte bo najtrudniej sie przyznać do błędu

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane