• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

Michał Sielski
20 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Liczby nie kłamią. Do zdecydowanie największej liczby wypadków dochodzi na prostych, dwupasmowych drogach w słoneczny dzień. Liczby nie kłamią. Do zdecydowanie największej liczby wypadków dochodzi na prostych, dwupasmowych drogach w słoneczny dzień.

"Łapanka na prostych drogach", "stoją na dwupasmówkach, gdzie nie ma pieszych", "nabijanie statystyk" - po wtorkowym tekście o tym, że siedmioro kierowców z Gdańska już straciło prawo jazdy za zbyt szybką jazdę, w komentarzach zaroiło się od niepochlebnych opinii na temat miejsc, które policja wybiera do przeprowadzania kontroli. A wiecie, gdzie jest najwięcej wypadków? I w jakich okolicznościach do nich dochodzi?



Popierasz zabieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym?

Publiczne statystyki dotyczące wypadków są najczęściej bardzo ogólne. Zazwyczaj przedstawiają "suche" liczby, bez odniesienia do warunków atmosferycznych, a często także miejsca i innych istotnych okoliczności. Dotarliśmy jednak do policyjnych rejestrów, które bardzo dokładnie przedstawiają wszystkie dane na temat wypadków, do których doszło w Trójmieście w 2014 roku. Wnioski mogą być dla wielu kierowców zaskakujące.

Czytaj także: Wyższe kary dla drogowych piratów.

W minionym roku w Gdańsku, Gdyni i Sopocie zdarzyło się 8499 wypadków, w których 892 osoby zostały ranne, a 24 zginęły. Warto zaznaczyć, że w statystyce nie są ujęte kolizje, których jest wielokrotnie więcej - kiedy nie było rannych lub zabitych, a "ucierpiały" tylko samochody. Dla jednych to dużo, dla innych mało. Na pewno jednak każda śmierć to ogromny dramat dla rodziny i najbliższych.

Kiedy jednak dochodzi do tragicznych zdarzeń? W przeważającej większości w ciągu dnia, przy doskonałej widoczności. 6507 wypadków miało miejsce przy świetle dziennym, podczas dobrej pogody, najczęściej słonecznej. Zaledwie 838 z 8499 zdarzyło się podczas opadów deszczu, śniegu lub po nich. Wynika więc z tego, że ponad 90 proc. wypadków, w których byli poszkodowani, zdarzyło się przy doskonałych warunkach atmosferycznych. Właśnie wtedy, gdy droga była "sucha i bezpieczna i wszystko było widać."

To jeszcze jednak niczego nie dowodzi, bo nawet przy dobrych warunkach atmosferycznych są miejsca bardziej i mniej niebezpieczne. Intuicyjnie można założyć - i większość naszych czytelników tak zrobiła - że najbardziej niebezpiecznie jest na drogach krętych oraz na skrzyżowaniach. Logiczne? Teoretycznie tak, większość kierowców się z tym zgodzi. Tylko że w tym przypadku jest tak, jak na Giełdzie Papierów Wartościowych - większość nie ma racji.

Czytaj także: To nie naćpani bandyci są największym zagrożeniem na drogach.

4410 wypadków, do których w minionym roku doszło w Trójmieście, zdarzyło się na prostej drodze. Na odcinku całkiem prostym, bez skrzyżowania, przejścia dla pieszych, zatoczki autobusowej, torowiska itd. Po prostu podczas rzekomo najmniej skomplikowanej jazdy przed siebie. Tylko 443 wypadki wydarzyły się na zakręcie lub łuku ulicy. Pozostałe przypadki to wzniesienia, parking, place, skrzyżowania itd.

Obwodnica - pięć wypadków i kolizji dziennie

4120 trójmiejskich wypadków miało miejsce na jednojezdniowych drogach dwukierunkowych, a aż 2787 tam, gdzie są dwie jezdnie dwukierunkowe - oddzielone barierkami, pasem zieleni z osobnymi pasami do skrętu, pasami do włączenia się do ruchu i bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Przykłady? Choćby obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska, na której wszystkie skrzyżowania są teoretycznie bezkolizyjne, są rozbudowane węzły, a w niektórych miejscach po trzy pasy. W 2014 roku doszło tam do 524 wypadków. Kolizji było dwa razy więcej. Daje to astronomiczną liczbę średnio pięciu wypadków i kolizji każdego dnia. A to przecież "prosta i szeroka droga". Tylko, że regularnie zablokowana przez pojazdy, które się zderzyły.

Nie obwodnica dzierży jednak palmę pierwszeństwa. Najwięcej wypadków w 2014 roku zdarzyło się na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Na w większości trzypasmowej, a częściowo dwukierunkowej ulicy było 613 zdarzeń z rannymi i zabitymi. Jakie arterie są jeszcze w czołówce? Słowackiego zobacz na mapie Gdańska (głównie dwa pasy) w Gdańsku - 304 wypadki, Morska zobacz na mapie Gdyni (głównie dwa pasy) w Gdyni 263 wypadki, Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (głównie trzy pasy) w Gdańsku - 226 wypadków. Dopiero na szóstej lokacie jest ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku (222 wypadki), w większości jednopasmowa. Potem mamy jednak znowu szerokie, dwu- i trzypasmowe drogi: Niepodległości zobacz na mapie Sopotu w Sopocie (169), Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni (274), Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni (141), Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (135), Władysława IV zobacz na mapie Gdyni (108) w Gdyni, Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska (140) i prostą jak struna Hallera zobacz na mapie Gdańska 137 w Gdańsku. Na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie pierwszego dnia obowiązywania nowych przepisów odebrano już prawo jazdy, były w 2014 aż 53 wypadki, czyli średnio jeden w tygodniu.

Pozostaje więc jeszcze raz zadać pytanie: gdzie policja powinna mierzyć prędkość?

Opinie (540) 5 zablokowanych

  • Aplikacja Yanosik (23)

    Polecam te aplikacje na smartfony i będzie nam kierowcom mega łatwiej, a te hieny niech za siebie się wezmą.

    • 150 159

    • Polecam i pozdrawiam. SzybkiMoBill 4 gwiazdki
      Aha a yanosik to nie tylko kontrole ale także wypadki remonty drogowe itd.

      • 0 0

    • Już niedługo (13)

      Mają zmienić nazwę aplikacji na "S**insyn Drogowy"

      • 20 24

      • (12)

        Fredek, dla mnie to się może nazywać twój owrzodzony mózg, będę używał tego nadal :D

        • 21 9

        • Teraz dla bezpieczństwa policja powinna coś zrobić aby w tej aplikacji (9)

          pojawiło się tysiące fałszywych informacji że gdzieś stoją i łapią.

          • 18 38

          • Ale po co?? (7)

            Policja powinna jak najbardziej rozwijać tą aplikację i niech podłączy się do niej jeszcze porządny GPS. Potem dopisać aplikację z zapisem trasy i sposobu się na niej poruszania jako element wymagany.
            Dać Policji specjalnie oprogramowanie z możliwością analizy i dostosować przepisy aby na podstawie tego można było skasować odpowiednio delikwenta ;).

            Dlatego pamiętajcie każda aplikacja ma wady i zalety. Im bardziej rozbudowana tym więcej o nas wie.

            • 13 14

            • (5)

              Szczęśliwie taka apokaliptyczna wizja NAM nie grozi :)

              • 6 7

              • w przyszłym roku każdy nowy samochód ma mieć gps i moduł GSM samodzielnie powiamiający o wypadku (2)

                Z czymś takim wystawienie mandaciku za przekroczenie to żaden problem, wystarczy zmienić prawo.

                • 4 1

              • Polskim kozaczkom nie grożą nowe samochody, wolą po Helmucie.

                • 5 0

              • na szczescie

                w tym $#^#$ kraju mało kogo stać na nowe auto......
                a poza tym urządzenie takie można zagłuszyć albo wymontować ;-)

                • 5 4

              • A skąd wiesz? (1)

                GPS miał służyć tylko znajdowaniu odpowiedniej trasy, a służy do namierzania pracowników.
                Komórki miały służyć tylko do rozmowy, a służą do lokalizacji pracowników, ludzi, aut.

                • 9 2

              • Pieniędzy na papier do d....... nie maja a ty o rozwijaniu technologii mówisz....ostatnio pozyczalem takiemu gamoniowi długopis...

                • 6 2

            • lecz sie !

              • 2 2

          • i tysiące milicjantow będzie potwierdzało fałszywe kontrole aż do zbanowania kont?

            Abstrahując od tego, że są za głupi żeby użyć aplikacji czy smartfona.

            • 23 15

        • Najważniejsze żeby twoja stara wreszcie przestała używać palca

          • 2 0

        • a wiesz dlaczego ?

          • 1 0

    • (5)

      Lubisz, jak cię prywatna firma śledzi? LoL.

      • 1 3

      • liczba użytkowników janosika skoczyła z 90 tyś do 110 tyś od wprowadzanie nowych (2)

        przepisów

        • 9 2

        • Co to jest "tyś"? (1)

          • 5 7

          • skrót od ptyś

            • 9 0

      • Lubie

        • 1 0

      • Lubię

        • 6 0

    • (1)

      Znajdź mnie w apce, pltrolololo, 5 gwiazdek i naklejka vip od dawna :) polecam

      • 3 2

      • Miałem podziękowania z Twojego nicka :P

        • 2 1

  • 5 wypadków dziennie to 0,083(3) promila !!! ruchu na obwodnicy (60 tys. / dobę) (2)

    • 3 0

    • (1)

      Super, znasz arytmetykę. Tylko czy rozumiesz, że to jest a) codziennie kilka rozwalonych aut b) być może ranne osoby c) korek i strata czasu wszystkich na obwodnicy?

      • 0 3

      • Największe korki powodują oglądający zdarzenie. I często zdarza się, że są sprawcami kolejnych stłuczek, bo musiał fotkę zrobić, czy popatrzeć, co się dzieje.

        • 1 0

  • a ilu było -

    samobójców w 2014 r. z dobrobytu???

    • 0 0

  • jak wojna to wojna

    Zamiast rozwiazań dla bezpieczeństwa - tyko niejasne przepisy dla rowerzystów i pieszych - tylko okradanie i dziurawe złe oznaczone drogi z pulapkami i rozbojnikami w świetle prawa
    Tak w skrycie wyglądają drogi
    A jeśli bandyta bez prawa jazdy zabija rowerzystów to policjanci nawet nie potrafią upilnowac ani bandziora ani samochodu którym szalał
    Takie jest prawo , polityka i policja.

    • 1 0

  • STATYSTYKA

    Czy ktokolwiek, kto liczył te zdarzenia dokonał prostego wyliczenia ilość zdarzeń na ilość pojazdów?
    Nic dziwnego, że na obwodnicy i grunwaldzkiej jest najwięcej zdarzeń. Tam zwyczajnie jest znacznie więcej pojazdów niż na drogach osiedlowych.

    • 0 0

  • nie kuzwa predkosc to drobny nic nie znaczacy szczegół

    bron boże

    za wypadki odpowiada trzesienie ziemi gradobicie oraz koklusz

    • 2 0

  • 5666

    A mierz sobie chłopie na zdjęciu tą prętkość ja tak jeżdżę po woli jezdzisz powoli to tak mi nic nie zrobią

    • 0 0

  • rowerzyści i dziadki ;/ (6)

    Niech za rowerzystów się wezmą bo jeżdzą jak chcą i gdzie chcą im niech zaczną wlepiać mandaty za złą jazdę, za zły stan techniczny ich pojazdów .Dziadków za kierownicą też powinni karać i zakazać im jazdy bo wkurzaja normalnego kierowce i swoja złą ,powolna jazdą zmuszają do złych manewrów kierowcę który jechał normalnie.Przez cip* drogowe są wypadki i tyle !!

    • 26 31

    • Jaki stan techniczny?

      Za brak trzeciego i czwartego koła? Rowery nie przechodzą przeglądów, w dzień nie muszą mieć w ogóle świateł więc trafiłeś kulą w płot.

      • 0 1

    • Dokładnie! Rowerzyści notorycznie jeżdżą bez kasków, a jak maja wypadek to płacz i zarzuty do wszystkich! A dziadkowie powinni przechodzić dodatkowe badania na refleks niestety...mi jakiś czas temu wjechał w tył podczas stania w korku haha

      • 1 0

    • Pisząc ,,powolna jazda" pewnie masz na myśli przepisowa.... Ile to razy zostałem obtrąbiony przez tych co jeżdżą szybko i bezpiecznie za to że zatrzymałem się na stopie, idiotyzm.

      • 8 0

    • na zachodzie za coś takiego też odbierają prawko albo dają mandaty

      za zakłócanie ruchu i powodowanie niebezpieczeństwa zbyt wolną jazdą,
      to właśnie dotyczy skuterów i rowerów,
      przeważnie też nakazują zjazd z tej szybkiej drogi na wolne, miejskie uliczki.

      • 3 4

    • I za to

      cie kocham Natalio!

      • 1 2

    • Nie masz własnej woli, dziewczynko, że cię "dziadek" do czegoś zmusza? Żałosne, jak wnuczka Fritzla.

      • 2 8

  • Zapraszam na Myśliwską (3)

    odcinek od Kartuskiej do Piekarniczej.
    To jest obszar tzw. strefy zamieszkania (znak D-40) z ograniczeniem do 20 km/h. Co drugi samochód pruje tu dwa razy szybciej, a prędkości ok 50-60 też nie są rzadkością. Zapewniam, że od rana do wieczora praca gwarantowana.

    • 25 6

    • Czego to ma dowodzić? (1)

      Bo jest znak 20km/h i co z tego?Może jest taki znak i stawiam,że na pewno z powodu fatalnego stanu drogi bo takie stawia się znaki a nie z powodu MEGA super drogi zagrożeń itp.Dochodzi się do KOSMICZNEGO ABSURDU,którego większość ludzi ogarnia i nie potrafią rozmawiać na konkrety i argumenty a niby tacy wykształceni.Więcej studiów mgr inż prof i będzie uuuu EKSPERTEM!!

      • 4 4

      • matko, co za bełkot...

        • 0 0

    • to samo Myśliwska w kierunku Jasień 30km/h ale idioci tego znaku nie widzą

      • 7 2

  • 12.05.2015 wtorek godzina 9:00 (1)

    Ulica towarowa w rumi za castoramą. Długa prosta o dł. 1km. Policja suszyła dla naszego bezpieczeństwa w miejscu gdzie ograniczenie prędkości wynosi 40km/h

    • 1 2

    • A ile Tomuś by tam chciał?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane