• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Głosowanie za cofnięciem podwyżek cen biletów

Michał Brancewicz
19 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Takie ceny biletów obowiązują dzisiaj w Gdańsku. Szansa, by wrócić do taryfy sprzed podwyżki, jest praktycznie żadna. Takie ceny biletów obowiązują dzisiaj w Gdańsku. Szansa, by wrócić do taryfy sprzed podwyżki, jest praktycznie żadna.

Społeczny projekt uchwały o cofnięciu podwyżek cen biletów zebrał wystarczającą liczbę podpisów, by trafić pod głosowanie na najbliższej sesji Rady Miasta Gdańska. Szanse, że zostanie przyjęty, są jednak bliskie zera. Kluby, które głosowały za podwyżką, podtrzymują swoje stanowisko, a przewodniczący klubu, który był przeciwny, uważa, że nie ma już możliwości powrotu do starych cen.



Należałoby przywrócić poprzednie ceny biletów?

Podniesienie cen biletów zostało przegłosowane 31 marca. 22 radnych było za (Koalicja Obywatelska i Wszystko dla Gdańska), 12 przeciwko (Prawo i Sprawiedliwość).

Podwyżka weszła w życie 1 czerwca. Wcześniej, bo już w połowie maja, Obywatelski Komitet Inicjatywy Uchwałodawczej złożył do rady miasta projekt uchwały o uchylenie uchwały podwyższającej ceny biletów oraz poinformował, że rozpoczyna zbiórkę podpisów.

Czy bezpłatna komunikacja miejska ma sens? Czy bezpłatna komunikacja miejska ma sens?

Ponad 400 podpisów zweryfikowanych pozytywnie



Zgodnie z prawem, by uchwała obywatelska mogła trafić do porządku obrad, wymagane jest uzyskanie poparcia co najmniej 300 mieszkańców.

- Złożono 700 podpisów, z czego 414 zostało pozytywnie zweryfikowanych - informuje Agnieszka Owczarczak, przewodnicząca Rady Miasta Gdańska.
Dzięki temu projekt uchwały trafi na sesję Rady Miasta Gdańska, która odbędzie się 25 sierpnia.

Jak będą głosować kluby radnych?



- Nie możemy poprzeć uchwały obywatelskiej, ponieważ uważamy, że zmiana taryfy biletowej była adekwatna, a nawet niższa w stosunku do wzrostu cen energii oraz inflacji - tłumaczy Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej, który ma 15 radnych.
- Nie ma jeszcze ostatecznej decyzji klubu, wciąż trwa dyskusja na ten temat. Z jednej strony cenimy taką inicjatywę, z drugiej miasto ma związane ręce, funkcjonując w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, który skupia też inne gminy. Nie możemy się teraz wyłamywać z tego systemu, szczególnie że zmierzamy przecież do utworzenia wspólnego biletu - argumentuje Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu Prawa i Sprawiedliwości, który ma 12 radnych.
- Skoro w marcu zagłosowaliśmy za podwyżkami, choć nie była to dla nas łatwa decyzja, to chcemy być konsekwentni i zagłosujemy przeciwko uchwale, która miałaby znieść podwyżki - wyjaśnia Beata Dunajewska, przewodnicząca klubu Wszystko dla Gdańska, który ma 7 radnych.

Opinie (595) ponad 20 zablokowanych

  • Płacę w Gdańsku takie podatki (3)

    Że mnóstwo ludzi dzięki temu jeździ za darmo

    • 14 0

    • (1)

      Wszyscy płacą większe lub mniejsze daniny, więc wszystkim należy się bezpłatna komunikacja tak naprawdę. Ale przy tej władzuni lokalnej to marzenie ściętej głowy, więc trzeba chociaż docisnąć, żeby pojawiły się bilety krótkoczasowe w ludzkiej cenie.

      • 2 0

      • Nowa Letnica

        Mieszkańcy tej dzielnicy też płacą podatki w Gdańsku,coraz nas więcej ,a komunikacja beznadziejna.Nawet kolejki SKM nie reaktywują.

        • 0 0

    • i uważasz że dzięki płaceniu przez ciebie podatku ludzie jeżdżą za darmo .....no no no

      • 0 3

  • Należy przywrócić darmowe przejazdy (2)

    dla ludności ukraińskiej. Nie rozumiem dlaczego muszo płacić za przejazdy? Czy w jecie w jakiej są sytuacji?

    • 2 23

    • nikt ich tutaj nie zapraszał

      niech płaca jak inni. jak ich tobie żal to kup jednemu czy drugiemu bilet miesięczny i po ptakach

      • 0 0

    • Płacą, gamoniu.

      • 0 0

  • Klamstwa Tuska (1)

    Tusk twierdzi, czyli klamie ze gdy w Polsce platforma przejmie władze będzie raj. Ponad 20 lat w Gdansku właśnie rządzi platforma. A tego raju tutaj nie widać. Przeciwnie, w dobie kryzysu platforma podnosi ceny biletów. Zamiast bezpłatnej komunikacji miejskiej mamy podwyżki. Nie daj Boże ze ci nieudacznicy od Tuska przejma wladze w Polsce ....

    • 11 5

    • zacznij wreszcie pisać człon nazwy dzielnicy dużą literą,czyli Nowy Port,chyba że mieszkasz w starej części to możesz być ograniczony piwem.

      • 0 0

  • Można złożyć społeczny projekt za cofnięciem wydawania miliardów na "tarcze" i inne dodatki windujące inflację? (5)

    • 68 17

    • (1)

      Oni zamiast pomagać to dalej idą w rozdawnictwo a najgorsze że nie dla Polaków ale dla Ukraińców. Zaczynamy być mniejszością we własnym kraju.

      • 2 2

      • Historia uczy

        Tak się dzieje przy masowym przesiedleniu obcej nacji.

        • 0 1

    • Niestety nie mozna skladac projektów z własnej głupoty ale mozesz sie nia chwalic jak teraz :)

      • 2 7

    • (1)

      A można zgłosić społeczny projekt za niewybieraniem NIGDY p. "prezydentki" na prezydenta czegokolwiek?

      • 12 15

      • Z pRezydentem też poproszę. Niech jeździ na nartach 24/7 bo tylko do tego się nadaje.

        • 10 5

  • mniej na browarki, hot-dogi z Żabki, imprezki, restauracyjki, i inne pierdółki (6)

    Jak ma być lepiej, jeżeli ZTM nie zarabia? Kurde, nie da się mieć wszystkiego - ja nie piję alkoholu, nie kupuję tego badziewia typu kebaby, burgery, hot-dogi i na spokojnie mam na bilety, a ostatnia podwyżka jakoś poważnie mną nie wstrząsnęła.

    • 1 21

    • (2)

      A jak nie kupuję tego wszystkiego to na czym mam oszczędzać i czego sobie odmówić? Tymczasem matka z trójką dzieci, dostająca od państwa 1500zł co miesiąc, jedzie za free zajmując 4 miejsca. To jest normalne wg. ciebie? Głupi jakiś jesteś, że z uśmiechem płacisz 5zł za np. 2 przystanki i nie widzisz, że robią cię w balona? Czy może pieszo latasz pół dnia dla zdrowia?

      • 7 0

      • Taki partyjny plan mają (1)

        Żeby ludzie rezygnowali z jedzenia, żywili się zupkami chińskimi, pili wodę i mieszkali kątem na zapleczu.

        • 4 0

        • bo wszędzie Ukraińcy .

          • 0 0

    • (2)

      Dzbanku drogi, mam sobie odmawiać wszystkiego, żeby napchać kabzę ZTM bo zachciało im się bezsensownie narozdawać darmowych przejazdów prawie każdemu, a teraz płacz bo - uwaga - nie ma kasy.

      • 6 0

      • (1)

        Wybierz piwo albo przejazd skoro nie stać cię na jedno i drugie - życie to sztuka wyborów

        • 0 3

        • Nie piję piwa. A pojadę na gapę i takie to wybory.

          • 2 0

  • Ceny biletów wyższe niż w stolicy. (4)

    bilet ulgowy 24h na autobusy i tramwaje w Gdańsku 9 zlł. bilet ulgowy 24h w Warszawie na autobusy, tramwaje ,metro, kolej podmiejską 7,50 zł. Trochę mnie to zszokowało. Poza tym emeryci raz w roku płacą 50zł i cały rok mogą jeździć bez biletów. Dlaczego nie można u nas zrobić tego samego?

    • 8 1

    • (2)

      dlatego ze chciałeś 13 i 14

      • 0 2

      • Gdyby w marcu emeryci dostali prawidłowo naliczoną rewaloryzację emerytur,to by władza nie musiała udawać ,ze jest taka szczodra.13 i 14 to chwyt psychologiczny i propagandowy,i ta nazwa,przecież nie dostajemy pełnej emerytury 13 i 14.Przekłamanie.

        • 0 0

      • 13 i 14

        w Warszawie też dostają a bilety mają tańsze

        • 3 0

    • warszawski miesięczny "na wszystko" - 100pln

      trójmiejski analog dobija do 250pln

      • 3 0

  • Ciekawostka (2)

    W Warszawie bilety są tańsze. Jest 20minutowy normalny za 3.40. 24godzinny normalny - Warszawa 15zł, Gdańsk 18zł. Miesięczny w Gdańsku w granicach miasta -109zł, Warszawa -110zł, ale w tym mamy metro i koleje mazowieckie w granicach Warszawy.

    • 6 0

    • i niepełnosprawni w stopniu umiarkowanym mają w stolicy 50% zniżki.

      • 0 0

    • dodaj że ten warszawski bilet za 110 pln to komunikacja wszelkimi środkami na terenie (koło) jak od Gdańska do Wejherowa

      to dopiero pokazuje różnicę...
      Na dodatek to teren zbliżony do koła a nie ulicowa kicha jak w Trójmieście.

      • 3 0

  • (3)

    Lewactwo to stan umysłu.
    Z jednej strony krzyczą o prawach obywateli a z drugiej wkładają łapę obywatelowi do kieszeni by go ograbić z pieniędzy, wmawiając mu, że wszystko jest w porządku, bo przecież działamy na waszą rzecz i w waszym imieniu wydajemy kasę na złote rydwany, tęczowe flagi, owce, plaże na skrzyżowaniu, okrągłe stoły i podróże prezydentki po kraju w tym i na proces słowotwórczy...

    • 14 1

    • i utrzymywanie stadionu bursztynowego.

      • 0 0

    • O serio?? A przez kogo mamy galopująca inflację, drożyznę wszystkiego? Podziękuj swoim ulubieńcom z p i s.

      • 1 0

    • Wydajemy też na flagi ukraińskie.

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    (16)

    Do póki komunikacja miejska w Gdańsku nie osiągnie standardu chociażby zadowalającego ceny biletów na toto powinny być symboliczne. Standard-brak opóźnień, dużo lepsza czystość, włączone myślenie u kierowców i motorniczych (jak na zewnątrz jest 30 st. C to albo włączamy klimatyzację na ful tak żeby faktycznie chłodziło albo nie blokujemy okien), organizacja i częstotliwość przejazdów, rozumienie używanych określeń ("za" to nie jest to samo co "inną trasą" - patrz autobus "za" tramwaje na Havla jedzie trasą 118), itp. itd.

    • 224 59

    • Żal to czytać

      • 0 0

    • Ogólnie się zgadzam, (1)

      ale przy klimie automatycznej przy 30st nie ma znaczenia, czy ustawisz 22, czy max (16-17), bo i tak będzie działać na maxa, aż osiągnie zadana temperaturę- częsty błąd ludzi, którzy takiej nie maja, albo używają od wielkiego dzwona. Jeśli nie działa na maxa przy wysokich temperaturach, to znaczy, ze jest zepsuta, nawet, jeśli powietrze wydmuchiwane jest lekko chłodne.
      Natomiast największym grzechem gdańskiej komunikacji, powodującym, ze przestałem jej używać na stałe są długie czasy przejazdu i bardzo niska częstotliwość, nawet na głównych trasach. Tramwaje wzdłuż trasy oliwa-gdansk powinny jeździć co 5 min i co 2-3 min. w szczytach komunikacyjnych. I tak, maja nie być wypełnione na maxa, choćby po to, by moc do nich wsiąść. A u nas odwrotnie- zmniejszany czestotliwosc tak, aż będą wypchane powyżej normy

      • 3 1

      • Niska częstotliwość?

        Jasne. Z centrum do Oliwy w szczycie jadą co 10 min. 6, 12 i jeszcze dla kumatych kombinacja 9+5.

        • 0 0

    • (2)

      Wszystko źle , a jest coś co ciebie zadawala ? Jeżdżę czasami tramwajem ale nie zauważyłem tylu nieprawidłowości co tya w domu nie mam klimatyzacji to jakoś przeżyję jej brak w tramwaju .Czystość zależy głównie od pasażerów jak nie będziemy śmiecić to nie będzie brudno a tramwaje przyjeżdżają w miarę punktualnie a ich punktualność zależy od sytuacji na drogach . wystarczy ze jakiś kierowca zablokuje skrzyżowanie i już tramwaj ma opóźnienie 2-3 minutowe . Jakbyś chciał to rozwiązać ? . Gdybym ja miał tyle uwag co ty nie wsiadałbym do tramwaju.

      • 11 4

      • Fajny to myślenia. Jak nie będziemy jeździć komunikacją to będzie czysto i nikt nie będzie narzekał na opóźnienia.

        Wniosek. Komuchy i szarańcza urzędniczo partyjna zawsze się wyżywi.

        • 1 1

      • Zdecydowanie popieram

        Mam za sobą 20 lat dojazdów ze Śródmieścia do Wrzeszcza.
        Tylko kilka razy musiałem wysiąść i iść na piechotę, głownie dlatego że jakiś słoik na przejeździe stuknął w tramwaj (lub na odwrót). Drobne spóźnienia oczywiście bywały. Czystość 4 w skali 1-5

        • 7 8

    • (2)

      Dla mnie minusem komunikacji w Gdańsku jest możliwość kupienia tylko 1 biletu za 4,80. I całodobowy. Brak innych np na kilka przystanków które byłyby tanie itd. I dlatego po tej podwyżce jeżdżę częściej autem.

      • 37 7

      • Lol

        Jeśli to nie trolling i naprawdę są ludzie, którzy tak uważają, to nic dziwnego, ze gdańska komunikacja to obraz nędzy i rozpaczy- nie obchodzi mnie jak, byle tanio20 lat temu bilet kosztował polowe, a minimalna to było jakieś 600 zł. Bilet podrożał 2x, oferując więcej czasu, a minimalna wzrosła 5x5zl za przejazd raz na jakiś czas to nie jest dużo, jak jeździsz więcej, to i tak kupujesz miesięczny (ten faktycznie mógłby być tańszy), do tego uczniowie za darmokomunikacja ma cała masę problemów powodujących, ze jest beznadziejna i nieopłacalna, ale ceny biletow jednoprzejazdowych z pewwnoscia nie są jednym z nich

        • 3 1

      • Radni PiS byli przeciwko podwyżce. Jestem ciekaw czy taki płażyński junior ( największy pieniacz koła PiS)

        jechał kiedykolwiek komunikacją miejską ? :)

        • 3 4

    • Peowczyki zaraz zrobia bilety po 10 zl (1)

      I bardzo dobrze, niech wyborcy tuska płacą

      • 2 5

      • Wiadomo, pisowcy jeżdżą za free

        Im te darmowe bilety się po prostu należały!

        • 6 3

    • Na poczatku roku PO krzyczało (2)

      Gdybyśmy rzadzili nie było by podwyżek. No właśnie widzę

      • 13 4

      • (1)

        Co to to po i gdzie krzyczało?

        • 5 7

        • Zlikwidowali bilety jednorazowe, zrobili bilet 75 minutowy..... Tak mogli zrobić tylko POpaprańcy z komuszewa gdańsko- warszawskiego.

          • 14 5

    • do pó ki, może tak?

      • 3 0

    • Idealny świat nie istnieje. Nie ma komunikacji spełniającej te wszystkie warunki

      • 9 11

  • (3)

    W następnych wyborach samorządowych powinni przejść tylko ci kandydaci, którzy będą głosować za obywatelskim projektem obniżki cen biletów.

    • 5 0

    • (2)

      oooooo, zbierz wszystkich którzy jesteście przeciw podwyżce startujcie i będziecie rządzić jak wygracie. zobaczycie jak to wygląda z drugiej strony jak trzeba rozstrzygać komu zabrać żeby komuś dać

      • 0 1

      • (1)

        Widzę, że ktoś tu zapomina, że to suweren, czyli obywatele, lub mieszkańcy miasta wybierają władze. Te zaś powinny wypełniać ich wolę. Tak działa demokracja. Więc skoro mieszkańcy chcę obniżki cen biletów, to władze powinny tak zagłosować, a nie wypełniać swoją wolę, bo to już nie demokracja, lecz autorytaryzm.

        • 2 0

        • A jeżeli dziecko poprosi żebyś kupił mu motorynkę ale ciebie na to nie stać to mimo wszystko pożyczasz pieniądze i kupujesz mu tę motorynkę ? Żeby coś kupić albo dać trzeba mieć na to środki a jezeli cię nie stać i nie kupujesz to nie autorytaryzm ale potrzeba i zdrowy rozsadek .Tak robi dobry gospodarz a finanse miast składają się z tego co wpłacą podatnicy , miasto nie wypracowuje pieniędzy. By się kupiło wieś tylko pieniądze gdzieś .

          • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane