• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gondolą na Górę Gradową

am
15 lipca 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Dalsze etapy budowy Trasy W-Z, przebudowa wiaduktu Błędnik, modernizacja odprowadzania ścieków na Zaspie i realizacja parku edukacyjnego na Grodzisku, do którego będzie można dotrzeć kolejką linową. To projekty, które zdaniem władz miasta mają największe szanse na dofinansowanie z Unii Europejskiej. Na razie Urząd Marszałkowski ocenił je bardzo wysoko. Otrzymały one tzw. ranking 1.

Przygotowane przez gdańskich urzędników projekty dotyczą drogownictwa, ochrony środowiska, sportu i turystyki. Są to propozycje wysokobudżetowe, na które można zdobyć środki z UE. Aby jednak uzyskać unijne wsparcie potrzebny jest wkład własny miasta wynoszący minimum 25 procent wartości inwestycji.

- Zabezpieczamy pieniądze w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym dla Gdańska - mówi wiceprezydent ds. polityki gospodarczej Anna Fotyga.

Jednym z ważniejszych projektów jest realizacja kolejnych etapów Trasy W-Z. Aktualnie trwa budowa I etapu na odcinku od ulicy Jabłoniowej do Kartuskiej. Koszt całkowity tej inwestycji 14,8 mln euro, koszt kwalifikowany 12,5 mln euro, dofinansowanie z Unii 9,1 mln euro, a wkład własny miasta 3, 4 mln euro plus koszty dokumentacji. "Wuzetka" umożliwi szybkie i bezpieczne poprowadzenie ruchu drogowego ze śródmieścia w kierunku Warszawy i obwodnicy, ułatwi komunikację międzydzielnicową, zapewni też najkrótsze połączenia wschodnich terenów portowo-przemysłowych z obwodnicą zachodnią. Zwiększy się też komfort jazdy podróżujących trasą, będzie mniej spalin i mniejszy hałas. Kolejny odcinek, o pieniądze na który będzie aplikować miasto, ciągnie się od ul. Kartuskiej do Szczęśliwej.

Koszt projektu 13,6 mln euro, koszt kwalifkowany 10,4 mln euro, dofinansowanie z Unii 7,8 mln euro, wkład miasta 2,6 mln euro plus koszty poniesione na przygotownie dokumentacji. III etap połączy W-Z z obwodnicą. Koszt całkowity 13,6 mln euro, koszty kwalifikowane 10,4 mln euro, kwota wnioskowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF) 7,8 mln euro, współfinansowanie z budżetu miasta 2,6 mln euro. Realizacja w latach 2006-2008. Poprawić warunki ruchu pojazdów, rowerzystów i pieszych, usprawnić działanie systemu komunikacji miejskiej oraz usprawnić funkcjonowanie węzła integracyjnego PKP, PKS, ZKM, tranzyt ma przebudowa ulic Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie wraz z wiaduktem Błędnik (odcinek Hucisko-Brama Oliwska). Koszty projektu 12 mln 640 tys. euro, koszty kwalifikowane 10 mln 361 tys. euro, dofinansowanie z ERDF 7 mln 771 tys. euro, wkład miasta 2 mln 590 tys. euro. Realizacja druga połowa 2004-grudzień 2006. Kolejny projekt dotyczy modernizacji układu odprowadzania ścieków na Zaspie. Celem jest skanalizowanie terenów miejskich oraz czyszczanie ścieków zgodnie z dyrektywami unijnymi, co wpłynie decydująco na poprawę jakości życia w regionie. Początek realizacji projektu 2004 rok, zakończenie 2006. Koszt całkowity 20 mln 151 tys. euro, udział ERDF 14 mln 125 tys. euro, wkład własny gminy 4 mln 708 tys. euro.

Ciekawostką jest program Hevelianum, zakładający zagospodarowanie gdańskiego parku fortecznego i stworzenie tam parku kulturowego o europejskim znaczeniu. Elementy składowe programu to realizacja parku edukacyjnego, eksperymentarium im. Daniela Fahrenheita, planetarium im. Jana Heweliusza, muzeum fortyfikacji im. Strakowskich. Atrakcją ma być dojazd na Grodzisko. Na Górę Gradową turystów ma dowozić gondolowa kolej linowa. Lata 2003-2004 mają być przeznaczone na przygotowanie inwestycji. W pierwszej kolejności ma powstać eksperymentarium i kolejka linowa. Zakończenie planuje się na rok 2011. Koszt całkowity inwestycji 4,6 mln euro, kwalifikacyjny 4 mln, środki unijne 3 mln euro, wkład miasta 1 mln euro. Projekty zgłoszono do Urzędu Marszałkowskiego. Zostały one wysoko ocenione i otrzymały tzw. ranking 1, co oznacza, że w przypadku pozyskania funduszy unijnych na wszystkie te projekty Gdańsk będzie wiodącym miastem w woj. pomorskim.

- Nie jest tajemnicą, że dotychczas projekty przygotowywane przez gdańskich urzędników nie cieszyły się dobrą sławą - przyznała wiceprezydent Fotyga. - Teraz mamy jednak wielkie szanse na pozyskanie funduszy z Unii. Projekty są dobrze przygotowane technicznie, odpowiednio udokumentowane i uzasadnione.

Na lata 2004-2006 urzędnicy mają zaplanowaną pracę nad 20 projektami, z czego połowa dotyczy poprawy ruchu drogowego. Na lata 2007-2013 planuje się łącznie 28 projektów, m.in. z zakresu rewitalizacji Dolnego Miasta, poprawy atrakcyjności turystycznej, ochrony dziedzictwa narodowego i edukacji. Projekty przygotowuje pięcioosobowy zespół z Wydziału Polityki Gospodarczej i Integracji Europejskiej oraz od jednej do trzech osób z poszczególnych wydziałów merytorycznych.
Głos Wybrzeżaam

Opinie (56)

  • inwestorzy w trójmieście

    Dlaczego prezydent Szczurek za pieniądze gdyńskiego podatnika wybudował drogę do Geanta? Skoro Gdańsk potrafi wymóc na inwestorze budowę nowych dróg i przebudowę istniejących (np Carrefour, Auchan, Real) to chyba jest to wykonalne.

    • 0 0

  • a ja znowu zadnych postow nie przeczytalem - spiesze sie nieco

    wnikac w sens rozwiazania nie bede ale dwie uwagi - jedna ze sfery marzen a druga z rodzaju porad
    1 - na gore gradowa to ja polecam wjechac rowerem jak kto ma troszke mocniejszy to tak\m jest piekny zjazd, w miare bezpieczny a mozna zasmakowac "z gorki na pazurki"
    2 - to mi sie urodzilo we snie po wyciieczce rowerowej z ukochana - jest w oliwie, w lesie cos co sie nazywa zwirowisko (gdzies tak na wysokosci dworu II) - piekna jama posrod lasow - cud miejsce na rollercoaster (albo inna kolejke) z gory widok jak marzenie, dookola las, no piknie po prostu - i wlasnie mie sie przysnilo jak pomykam taka kolejka dookola tej jamy, i gore i dol i szybciej i szybciej...a potem sie obudzilem, milego dnia

    • 0 0

  • śledzik - wszyscy wiedzą że ty i Mag Gdynia to te same osoby wiec nie rób z siebie pośmiewiska na forum i miej chociaz odwage podpisywać sie pod swoimi postami tak jak zawsze. boisz sie po ty jak ci sie dostało jakiś czas temu za twoje głupkowate wypowiedzi???
    P.s. Mag to nie jest równy gość, płytki ewentualnie...

    • 0 0

  • POMNIK TRYGŁAWA

    I właśnie najlepszym rozwiązaniem byłoby postawienie tu wielkiego, monumentalnego

    POMNIKA TRYGŁAWA o wadze 1000000000 ton.

    • 0 0

  • Plany

    Plany muszą być i basta!
    bardzo podobają mi się różne sposoby na stworzenie czegoś tam nowego bądż prawie nowego.Chcę tylko zwrócić uwagę na fatalną "wizytówkę"naszego grodu jaką jest główna arteria przed dworcem.To przecież skandal,panowie rajcowie!Czy wy tędy nie przejeżdżacie?Robione są remonty ulic co do których mało kto miałby zastrzeżenia.Turysta wychodzi z pociągu i co? Sami sobie odpowiedzcie.

    • 0 0

  • W Gdańsku jes świetnie w porównaniu np do tego co dzieje się na Karwieńskich Błotach

    Nie lubie pewnego tygodnika za chamski styl. Ale cóż, ważniejsza jest treść. Polecam przestudiowanie artykułu: http://www.nie.com.pl/main.php?dzial=akt&id=2317
    Włos sie jeży na głowie. "... samowola łamiąca prawo przestaje nią być, gdy jest zgodna z interesem ważnych osób".

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane