• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gondolą na Górę Gradową

am
15 lipca 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Dalsze etapy budowy Trasy W-Z, przebudowa wiaduktu Błędnik, modernizacja odprowadzania ścieków na Zaspie i realizacja parku edukacyjnego na Grodzisku, do którego będzie można dotrzeć kolejką linową. To projekty, które zdaniem władz miasta mają największe szanse na dofinansowanie z Unii Europejskiej. Na razie Urząd Marszałkowski ocenił je bardzo wysoko. Otrzymały one tzw. ranking 1.

Przygotowane przez gdańskich urzędników projekty dotyczą drogownictwa, ochrony środowiska, sportu i turystyki. Są to propozycje wysokobudżetowe, na które można zdobyć środki z UE. Aby jednak uzyskać unijne wsparcie potrzebny jest wkład własny miasta wynoszący minimum 25 procent wartości inwestycji.

- Zabezpieczamy pieniądze w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym dla Gdańska - mówi wiceprezydent ds. polityki gospodarczej Anna Fotyga.

Jednym z ważniejszych projektów jest realizacja kolejnych etapów Trasy W-Z. Aktualnie trwa budowa I etapu na odcinku od ulicy Jabłoniowej do Kartuskiej. Koszt całkowity tej inwestycji 14,8 mln euro, koszt kwalifikowany 12,5 mln euro, dofinansowanie z Unii 9,1 mln euro, a wkład własny miasta 3, 4 mln euro plus koszty dokumentacji. "Wuzetka" umożliwi szybkie i bezpieczne poprowadzenie ruchu drogowego ze śródmieścia w kierunku Warszawy i obwodnicy, ułatwi komunikację międzydzielnicową, zapewni też najkrótsze połączenia wschodnich terenów portowo-przemysłowych z obwodnicą zachodnią. Zwiększy się też komfort jazdy podróżujących trasą, będzie mniej spalin i mniejszy hałas. Kolejny odcinek, o pieniądze na który będzie aplikować miasto, ciągnie się od ul. Kartuskiej do Szczęśliwej.

Koszt projektu 13,6 mln euro, koszt kwalifkowany 10,4 mln euro, dofinansowanie z Unii 7,8 mln euro, wkład miasta 2,6 mln euro plus koszty poniesione na przygotownie dokumentacji. III etap połączy W-Z z obwodnicą. Koszt całkowity 13,6 mln euro, koszty kwalifikowane 10,4 mln euro, kwota wnioskowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF) 7,8 mln euro, współfinansowanie z budżetu miasta 2,6 mln euro. Realizacja w latach 2006-2008. Poprawić warunki ruchu pojazdów, rowerzystów i pieszych, usprawnić działanie systemu komunikacji miejskiej oraz usprawnić funkcjonowanie węzła integracyjnego PKP, PKS, ZKM, tranzyt ma przebudowa ulic Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie wraz z wiaduktem Błędnik (odcinek Hucisko-Brama Oliwska). Koszty projektu 12 mln 640 tys. euro, koszty kwalifikowane 10 mln 361 tys. euro, dofinansowanie z ERDF 7 mln 771 tys. euro, wkład miasta 2 mln 590 tys. euro. Realizacja druga połowa 2004-grudzień 2006. Kolejny projekt dotyczy modernizacji układu odprowadzania ścieków na Zaspie. Celem jest skanalizowanie terenów miejskich oraz czyszczanie ścieków zgodnie z dyrektywami unijnymi, co wpłynie decydująco na poprawę jakości życia w regionie. Początek realizacji projektu 2004 rok, zakończenie 2006. Koszt całkowity 20 mln 151 tys. euro, udział ERDF 14 mln 125 tys. euro, wkład własny gminy 4 mln 708 tys. euro.

Ciekawostką jest program Hevelianum, zakładający zagospodarowanie gdańskiego parku fortecznego i stworzenie tam parku kulturowego o europejskim znaczeniu. Elementy składowe programu to realizacja parku edukacyjnego, eksperymentarium im. Daniela Fahrenheita, planetarium im. Jana Heweliusza, muzeum fortyfikacji im. Strakowskich. Atrakcją ma być dojazd na Grodzisko. Na Górę Gradową turystów ma dowozić gondolowa kolej linowa. Lata 2003-2004 mają być przeznaczone na przygotowanie inwestycji. W pierwszej kolejności ma powstać eksperymentarium i kolejka linowa. Zakończenie planuje się na rok 2011. Koszt całkowity inwestycji 4,6 mln euro, kwalifikacyjny 4 mln, środki unijne 3 mln euro, wkład miasta 1 mln euro. Projekty zgłoszono do Urzędu Marszałkowskiego. Zostały one wysoko ocenione i otrzymały tzw. ranking 1, co oznacza, że w przypadku pozyskania funduszy unijnych na wszystkie te projekty Gdańsk będzie wiodącym miastem w woj. pomorskim.

- Nie jest tajemnicą, że dotychczas projekty przygotowywane przez gdańskich urzędników nie cieszyły się dobrą sławą - przyznała wiceprezydent Fotyga. - Teraz mamy jednak wielkie szanse na pozyskanie funduszy z Unii. Projekty są dobrze przygotowane technicznie, odpowiednio udokumentowane i uzasadnione.

Na lata 2004-2006 urzędnicy mają zaplanowaną pracę nad 20 projektami, z czego połowa dotyczy poprawy ruchu drogowego. Na lata 2007-2013 planuje się łącznie 28 projektów, m.in. z zakresu rewitalizacji Dolnego Miasta, poprawy atrakcyjności turystycznej, ochrony dziedzictwa narodowego i edukacji. Projekty przygotowuje pięcioosobowy zespół z Wydziału Polityki Gospodarczej i Integracji Europejskiej oraz od jednej do trzech osób z poszczególnych wydziałów merytorycznych.
Głos Wybrzeżaam

Opinie (56)

  • zyz nic dla miasta nie robi, podobnie jak ty oszuście podatków nie płacisz

    • 0 0

  • gdyńscy chłopcy z kompleksami...

    ... przestańcie zadzierać nocha
    http://www.gdansk.pl/um_green/im_informator_miejski/html_pl_im_news/im_pl_nowosc_535.asp
    i jeszcze coś
    http://www.skanorama.pl/index_rds.php?lang=0&co=view&id=173
    i pytanko gdzie się podziała Wasza cudowna Gdynia, chyba tylko Wy o niej pamiętacie, bo nawet turystów jakby w Gdańsku więcej

    • 0 0

  • Coś do ogródka

    Wczoraj odebrałem z poczty zawiadomienie Urzędu Miasta o wystawieniu planu zagospodarowania Nowego Portu (jestem wraz z żoną właścicielem mieszkania w tej dzielnicy), który był adresowany do żony. Ja takie samo pismo dostałem 2 tygodnie temu (już tu widzę jakiś absurd, choć wiem, że samo zawiadomienie stanowi wymóg formalny i jako takie musi być skierowane do właścicieli dzielnicy. Ale teraz o tym co mnie i moją żonę bulwersuje. Otóż oba zawiadomienia zostały przysłane nie listami poleconymi (wiadomo, trzeba podpisać przyjęcie przesyłki), których koszt jest ok 2 zł, ale jakimś priorytetem o wartości 5,30 zł (zawiadomienie to 1/2 kartki A4 kiepsko skserowane). Tak więc różnica to ok 3,30 zł (x 2 bo dostaliśmy oboje to samo). A pomnożyć to przez ilość właścicieli z tej dzielnicy. Ja rozumiem, że ktoś kto tak wymyślił nie płacił z własnej kieszeni. Ale różnica globalna to wg mnie jakieś kilka tysięcy zł, które by można jakoś zagospodarować np w Nowym Porcie!

    • 0 0

  • gdańszczanin

    może i jeseteśmy śledziami, ale to my mamy drużynę piłkarską, która nie przegrywa meczy z Pogonią Smętowo (IV liga)
    a zjazdów z obwodnicy jest proporcjonalnie do wielkości miasta mniej niż w Gdańsku - zapomniałeś chyba o zjazdach na Wielkopolską i Morską

    • 0 0

  • warto popatrzec i pozazdroscić

    zazdrość to jeden z grzechów głównych, poza tym naprawde nie ma czego

    • 0 0

  • Stefan

    Twoje wyliczenie może być niedokładne, miasto ma chyba jakąś zniżkę hurtowa na poczcie

    • 0 0

  • Panie Stefanie

    gwoli ścisłości polecony kosztuje nie 2, a 3,20 zł, po drugie wymog jest wyraźnie wymogiem i chwała urzędnikom Biura Rozwoju Miasta, że poważnie podchodzą do swoich obowiązków. I jeszcze jedno, gdyby informacja dotarła tylko do żony, mógłby się Pan wyprzeć że nie został pan poinformowany o wystawieniu planu do publicznego wglądu.

    • 0 0

  • alaszek

    Trasa W-Z: 2,5 km
    przy Kartuskiej: 1,43 km (co za dokładność!)
    to daje razem prawie cztery kilometry dróg do 2006 roku!

    WOW (czyt. łaaał) to dopiero dynamicznie rozwijajace się miasto!
    a z turystów to się cieszycie - jest kogo okradać
    nawet wiem czemu promy i duże statki wycieczkowe przypływaja do Gdyni - gdyby wpływały do Gdańska, to byście je ukradli

    • 0 0

  • ale obrazki pierwsza klasa
    alaszek nie przejmuj się malować ktoś w Gdańsku potrafi

    • 0 0

  • śledziku, uprzytomnij sobie

    uprzytomnij sobie, że te 4 km kosztują 135 mln (wraz z całą ifrastrukturą m.in z kilkoma bocznymi ulicami którymi będzie można dojechać do Jasienia i Szadółek)
    Więc 135 mln na 3 lata = 45 mln/rok.
    przypomnij sobie ile trwała budowa Drogi Różowej w Gdyni (notabene znikąd donikąd) i zważ ze kosztowała ledwie 60 mln. Krytykując tempo budowy W-Z uderz sie w pierś.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane