• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gondolą na Górę Gradową

am
15 lipca 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Dalsze etapy budowy Trasy W-Z, przebudowa wiaduktu Błędnik, modernizacja odprowadzania ścieków na Zaspie i realizacja parku edukacyjnego na Grodzisku, do którego będzie można dotrzeć kolejką linową. To projekty, które zdaniem władz miasta mają największe szanse na dofinansowanie z Unii Europejskiej. Na razie Urząd Marszałkowski ocenił je bardzo wysoko. Otrzymały one tzw. ranking 1.

Przygotowane przez gdańskich urzędników projekty dotyczą drogownictwa, ochrony środowiska, sportu i turystyki. Są to propozycje wysokobudżetowe, na które można zdobyć środki z UE. Aby jednak uzyskać unijne wsparcie potrzebny jest wkład własny miasta wynoszący minimum 25 procent wartości inwestycji.

- Zabezpieczamy pieniądze w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym dla Gdańska - mówi wiceprezydent ds. polityki gospodarczej Anna Fotyga.

Jednym z ważniejszych projektów jest realizacja kolejnych etapów Trasy W-Z. Aktualnie trwa budowa I etapu na odcinku od ulicy Jabłoniowej do Kartuskiej. Koszt całkowity tej inwestycji 14,8 mln euro, koszt kwalifikowany 12,5 mln euro, dofinansowanie z Unii 9,1 mln euro, a wkład własny miasta 3, 4 mln euro plus koszty dokumentacji. "Wuzetka" umożliwi szybkie i bezpieczne poprowadzenie ruchu drogowego ze śródmieścia w kierunku Warszawy i obwodnicy, ułatwi komunikację międzydzielnicową, zapewni też najkrótsze połączenia wschodnich terenów portowo-przemysłowych z obwodnicą zachodnią. Zwiększy się też komfort jazdy podróżujących trasą, będzie mniej spalin i mniejszy hałas. Kolejny odcinek, o pieniądze na który będzie aplikować miasto, ciągnie się od ul. Kartuskiej do Szczęśliwej.

Koszt projektu 13,6 mln euro, koszt kwalifkowany 10,4 mln euro, dofinansowanie z Unii 7,8 mln euro, wkład miasta 2,6 mln euro plus koszty poniesione na przygotownie dokumentacji. III etap połączy W-Z z obwodnicą. Koszt całkowity 13,6 mln euro, koszty kwalifikowane 10,4 mln euro, kwota wnioskowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF) 7,8 mln euro, współfinansowanie z budżetu miasta 2,6 mln euro. Realizacja w latach 2006-2008. Poprawić warunki ruchu pojazdów, rowerzystów i pieszych, usprawnić działanie systemu komunikacji miejskiej oraz usprawnić funkcjonowanie węzła integracyjnego PKP, PKS, ZKM, tranzyt ma przebudowa ulic Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie wraz z wiaduktem Błędnik (odcinek Hucisko-Brama Oliwska). Koszty projektu 12 mln 640 tys. euro, koszty kwalifikowane 10 mln 361 tys. euro, dofinansowanie z ERDF 7 mln 771 tys. euro, wkład miasta 2 mln 590 tys. euro. Realizacja druga połowa 2004-grudzień 2006. Kolejny projekt dotyczy modernizacji układu odprowadzania ścieków na Zaspie. Celem jest skanalizowanie terenów miejskich oraz czyszczanie ścieków zgodnie z dyrektywami unijnymi, co wpłynie decydująco na poprawę jakości życia w regionie. Początek realizacji projektu 2004 rok, zakończenie 2006. Koszt całkowity 20 mln 151 tys. euro, udział ERDF 14 mln 125 tys. euro, wkład własny gminy 4 mln 708 tys. euro.

Ciekawostką jest program Hevelianum, zakładający zagospodarowanie gdańskiego parku fortecznego i stworzenie tam parku kulturowego o europejskim znaczeniu. Elementy składowe programu to realizacja parku edukacyjnego, eksperymentarium im. Daniela Fahrenheita, planetarium im. Jana Heweliusza, muzeum fortyfikacji im. Strakowskich. Atrakcją ma być dojazd na Grodzisko. Na Górę Gradową turystów ma dowozić gondolowa kolej linowa. Lata 2003-2004 mają być przeznaczone na przygotowanie inwestycji. W pierwszej kolejności ma powstać eksperymentarium i kolejka linowa. Zakończenie planuje się na rok 2011. Koszt całkowity inwestycji 4,6 mln euro, kwalifikacyjny 4 mln, środki unijne 3 mln euro, wkład miasta 1 mln euro. Projekty zgłoszono do Urzędu Marszałkowskiego. Zostały one wysoko ocenione i otrzymały tzw. ranking 1, co oznacza, że w przypadku pozyskania funduszy unijnych na wszystkie te projekty Gdańsk będzie wiodącym miastem w woj. pomorskim.

- Nie jest tajemnicą, że dotychczas projekty przygotowywane przez gdańskich urzędników nie cieszyły się dobrą sławą - przyznała wiceprezydent Fotyga. - Teraz mamy jednak wielkie szanse na pozyskanie funduszy z Unii. Projekty są dobrze przygotowane technicznie, odpowiednio udokumentowane i uzasadnione.

Na lata 2004-2006 urzędnicy mają zaplanowaną pracę nad 20 projektami, z czego połowa dotyczy poprawy ruchu drogowego. Na lata 2007-2013 planuje się łącznie 28 projektów, m.in. z zakresu rewitalizacji Dolnego Miasta, poprawy atrakcyjności turystycznej, ochrony dziedzictwa narodowego i edukacji. Projekty przygotowuje pięcioosobowy zespół z Wydziału Polityki Gospodarczej i Integracji Europejskiej oraz od jednej do trzech osób z poszczególnych wydziałów merytorycznych.
Głos Wybrzeżaam

Opinie (56)

  • alaszku

    to, że te cztery kilometry tyle mają kosztować to raczej nie jest powód do przechwalania się
    budowa drogi różowej (chyba nigdy nią nie jechałeś skoro mówisz, że znikad do nikąd) trwała kilka miesięcy a nie trzy lata
    kosztowała połowę mniej niż te gdańskie 4 km ale też Gdynia jest połowę mniejszym miastem niż Gdańsk
    nie ma tysiącletniej historii
    nie jest miastem wojewódzkim
    no i ma drużynę tylko w drugiej lidze - rzeczywiście - wiocha

    • 0 0

  • spokojnie

    te sledzie to pewnia mag
    nic mu biedakowi nie zostalo tylko pisanie
    bo inwestycji to oni nie maja praktycznie wcale
    a hala jak na razie nie maja nawet zadnej namiastki hali
    a my mamy hale GKS AWFi olivie
    hala na granicy gdanska i sopotu nie mowie ze wieksza i lepsza
    oprocz tego 50% jej kosztow pokrywa panstwo a gdynska
    75% jej kosztow placi gdynia
    i gdyby nie ta hala to inwstycji oprocz centrum kwiatkowskiego nie mieliby zadnej
    nie bede wklejal mojej wyliczanki bo by biedacy chyba samobojstwo popelnili
    generalnie szkoda dyskusji zostalo im tylko zycie przeszloscia
    musza zrozumiec ze do Gdanska nie maja co startowac
    ich liga to Slupsk
    i jeszcze o tych statkach co przyjezdzaja do gdyni
    port daje tylko nabrzeze a turysci wsiadaja w taksowki i
    jada do Gdanska gdynie tylko widza zza szyb
    a jesli chodzi o prjekty do UE to nawet z tym im idzie kiepsko choc tyle flag i szarf europejskich nawieszali

    • 0 0

  • taaa, turyści wsiadają w taxówki, jadą do Gdańska, dostają w puchę, tracą portfelik i kamerkę i powrót do Gdyni, bo o 21 statek odpływa
    Cityman podaruj sobie listę - wiemy już, że nasz blaszany Geant to nic w porównaniu z waszym (jest cały z marmuru i złota chyba)
    licytacja na hale sportowe też mi się nie podoba - na razie obie sa na etapie obrazków
    no to może hale targowe - mozna już na Gdańskiej coś kupic?

    • 0 0

  • śledziowaty

    W Gdańsku na obwodowej jest jeszcze węzeł Owczarnia vis-a-vis budowanego Selgrosa. A swoją drogą ciekawe dlaczego ta międzynarodowa sieć niemieckiego potentata Rewe & Versand nie wybrała Gdyni, skoro taka gospodarna i warto tam robic interesy?

    • 0 0

  • qrde to juz druga gdanska inwestycja ktora przegapilem

    najpierw hotel radissson teraz ten selgros
    moze adept znasz wiecej szczegolow

    • 0 0

  • adepcie

    cały Gdańsk to jedna wielka owczarnia z elemantami chlewu - patrz Nowy Port, Letniewo, Zielony Trójkąt, Wyspa Spichrzów, Olszynka... i tak dalej i tak dalej...

    • 0 0

  • o mag vel sledziu

    jezeli ktos ma watpliwosci z czym mamy doczynienia
    polecam watek z artykulu "miedzynarodowa afera
    z godz. 18.36 jak sie w sposob zalosny podszyl
    pod moja ksywe
    nie prowokawaac nie dyskutowac a samo pojdzie

    • 0 0

  • CITYMAN

    Selgros powstaje na terenie Renka. Hala Selgros to inwestycja w rodzaju Makro C&C, czyli tzw półhurt. Gdańsk będzie 9 z kolei halą tej f-my w Polsce. Selgros zmodernizował okoliczny układ drogowy wokół węzła Owczarnia, m.in. wykonał nową drogę na przedłużeniu ul.Galaktycznej (wraz ze ścieżką rowerową) oraz partycypował w kosztach kanalizy burzowej dla dzielnicy Barniewice + zbiornik retencyjny. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Budimex-Dromex, podwykonawcami są w większości gdańskie f-my budowlane. Koszt całej inwestycji to ponad 20 mln euro, otwarcie we Wrześniu.

    • 0 0

  • cityman

    już idę (do Gdyni)
    zrobię sobie zakupy na hali, przejdę się przez miasto nie trzymając się za portfel, nie będę musiał skręcać w boczne uliczki w obawie przed skinami na głównej ulicy, potem wsiądę w czysty, nowoczesny trajtek, który cicho i bez trzęsienia zawiezie mnie pod dom
    a potem będę marudził, że drużyna z mojego miasta jest tylko w drugiej lidze, no, ale w końcu jesteśmy tylko na poziomie Słupska...

    P.S. kim jest ten Mag? to jakis równy gość?

    • 0 0

  • dzieki adept
    ostatnio sporo dobrych wiadomosci

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane