• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gondolą na Górę Gradową

am
15 lipca 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Dalsze etapy budowy Trasy W-Z, przebudowa wiaduktu Błędnik, modernizacja odprowadzania ścieków na Zaspie i realizacja parku edukacyjnego na Grodzisku, do którego będzie można dotrzeć kolejką linową. To projekty, które zdaniem władz miasta mają największe szanse na dofinansowanie z Unii Europejskiej. Na razie Urząd Marszałkowski ocenił je bardzo wysoko. Otrzymały one tzw. ranking 1.

Przygotowane przez gdańskich urzędników projekty dotyczą drogownictwa, ochrony środowiska, sportu i turystyki. Są to propozycje wysokobudżetowe, na które można zdobyć środki z UE. Aby jednak uzyskać unijne wsparcie potrzebny jest wkład własny miasta wynoszący minimum 25 procent wartości inwestycji.

- Zabezpieczamy pieniądze w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym dla Gdańska - mówi wiceprezydent ds. polityki gospodarczej Anna Fotyga.

Jednym z ważniejszych projektów jest realizacja kolejnych etapów Trasy W-Z. Aktualnie trwa budowa I etapu na odcinku od ulicy Jabłoniowej do Kartuskiej. Koszt całkowity tej inwestycji 14,8 mln euro, koszt kwalifikowany 12,5 mln euro, dofinansowanie z Unii 9,1 mln euro, a wkład własny miasta 3, 4 mln euro plus koszty dokumentacji. "Wuzetka" umożliwi szybkie i bezpieczne poprowadzenie ruchu drogowego ze śródmieścia w kierunku Warszawy i obwodnicy, ułatwi komunikację międzydzielnicową, zapewni też najkrótsze połączenia wschodnich terenów portowo-przemysłowych z obwodnicą zachodnią. Zwiększy się też komfort jazdy podróżujących trasą, będzie mniej spalin i mniejszy hałas. Kolejny odcinek, o pieniądze na który będzie aplikować miasto, ciągnie się od ul. Kartuskiej do Szczęśliwej.

Koszt projektu 13,6 mln euro, koszt kwalifkowany 10,4 mln euro, dofinansowanie z Unii 7,8 mln euro, wkład miasta 2,6 mln euro plus koszty poniesione na przygotownie dokumentacji. III etap połączy W-Z z obwodnicą. Koszt całkowity 13,6 mln euro, koszty kwalifikowane 10,4 mln euro, kwota wnioskowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF) 7,8 mln euro, współfinansowanie z budżetu miasta 2,6 mln euro. Realizacja w latach 2006-2008. Poprawić warunki ruchu pojazdów, rowerzystów i pieszych, usprawnić działanie systemu komunikacji miejskiej oraz usprawnić funkcjonowanie węzła integracyjnego PKP, PKS, ZKM, tranzyt ma przebudowa ulic Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie wraz z wiaduktem Błędnik (odcinek Hucisko-Brama Oliwska). Koszty projektu 12 mln 640 tys. euro, koszty kwalifikowane 10 mln 361 tys. euro, dofinansowanie z ERDF 7 mln 771 tys. euro, wkład miasta 2 mln 590 tys. euro. Realizacja druga połowa 2004-grudzień 2006. Kolejny projekt dotyczy modernizacji układu odprowadzania ścieków na Zaspie. Celem jest skanalizowanie terenów miejskich oraz czyszczanie ścieków zgodnie z dyrektywami unijnymi, co wpłynie decydująco na poprawę jakości życia w regionie. Początek realizacji projektu 2004 rok, zakończenie 2006. Koszt całkowity 20 mln 151 tys. euro, udział ERDF 14 mln 125 tys. euro, wkład własny gminy 4 mln 708 tys. euro.

Ciekawostką jest program Hevelianum, zakładający zagospodarowanie gdańskiego parku fortecznego i stworzenie tam parku kulturowego o europejskim znaczeniu. Elementy składowe programu to realizacja parku edukacyjnego, eksperymentarium im. Daniela Fahrenheita, planetarium im. Jana Heweliusza, muzeum fortyfikacji im. Strakowskich. Atrakcją ma być dojazd na Grodzisko. Na Górę Gradową turystów ma dowozić gondolowa kolej linowa. Lata 2003-2004 mają być przeznaczone na przygotowanie inwestycji. W pierwszej kolejności ma powstać eksperymentarium i kolejka linowa. Zakończenie planuje się na rok 2011. Koszt całkowity inwestycji 4,6 mln euro, kwalifikacyjny 4 mln, środki unijne 3 mln euro, wkład miasta 1 mln euro. Projekty zgłoszono do Urzędu Marszałkowskiego. Zostały one wysoko ocenione i otrzymały tzw. ranking 1, co oznacza, że w przypadku pozyskania funduszy unijnych na wszystkie te projekty Gdańsk będzie wiodącym miastem w woj. pomorskim.

- Nie jest tajemnicą, że dotychczas projekty przygotowywane przez gdańskich urzędników nie cieszyły się dobrą sławą - przyznała wiceprezydent Fotyga. - Teraz mamy jednak wielkie szanse na pozyskanie funduszy z Unii. Projekty są dobrze przygotowane technicznie, odpowiednio udokumentowane i uzasadnione.

Na lata 2004-2006 urzędnicy mają zaplanowaną pracę nad 20 projektami, z czego połowa dotyczy poprawy ruchu drogowego. Na lata 2007-2013 planuje się łącznie 28 projektów, m.in. z zakresu rewitalizacji Dolnego Miasta, poprawy atrakcyjności turystycznej, ochrony dziedzictwa narodowego i edukacji. Projekty przygotowuje pięcioosobowy zespół z Wydziału Polityki Gospodarczej i Integracji Europejskiej oraz od jednej do trzech osób z poszczególnych wydziałów merytorycznych.
Głos Wybrzeżaam

Opinie (56)

  • A może jaśnie pie..ny prezydent walnie se taką kolejkę linową z dachu urzędu miejskiego do domu, żeby nie musiał chodzić po chodniku i jeździć ulicami jak jakiś plebs.

    • 0 0

  • bez podpisu

    nie trzeba odnawiac budynkow, wystarczy ze zlikwiduje sie PGM i spoldzielnie mieszkaniowe a zrobi wspolnoty mieszkaniowe. To ciala cudostworczo ! Ludzie wtedy sami znajduja pieniadze ( robia to blyskawicznie bo sa na swoim ) i budynki sa remontowane bez udzialu pieniedzy z kasy miasta. Jesli pojdziesz sobie na starowke popatrz na remontowane budynki. Zauwazysz ze robi sie cos tylko przy takich na ktorych jest tabliczka: "wspolnota mieszkaniowa".
    Tylko jak rozbic komunistyczny uklad prezesow spoldzielni i bojazliwych staruszkow, ktorzy sa przyzwyczajeni ze panstwo ich okrada ale daje pozor bezpieczenstwa ....

    • 0 0

  • W tym miescie musi sie zmienic prezydent bo ten nic nie zrobi bo nie potrafi. Cala jego kadencja to pasmo niedokonczonych albo poronionych inwestycji i ciagle planowanie a raczej marzenia scietej glowy. Zacznij pan panie Adamowicz od tego co najwazniejsze czyli infrastruktury aby ozywic troche gospodarke bo inaczej nie tylko Gdynia ale i Wejherowo nas wyprzedzi.

    • 0 0

  • poprzednia wypowiedź jest autorstwa p.Formeli

    dziękuję

    • 0 0

  • pozdrawiamy rodzine Adamowicza. Tylko ona go chyba toleruje

    • 0 0

  • rodzina Formelów pozdrawia rodzinę Adamowiczów

    i nawzajem

    • 0 0

  • co by nie robić

    zawsze znajdzie się jakiś nieszczęsna i nieudaczna maruda, której źle... a te lamentowanie o Gdyni i...Wejherowie to stało się już bardzo nudne
    pomyśl czubie lepiej, co zrobic dla tego miasta, a jak twój intelekt podpowiada Ci tylko notoryczną krytykę to lepiej wyłącz kompa

    • 0 0

  • warto popatrzyc i pozazdroscic
    http://www.gdynia.pl/?co=inf_miejski/hala

    a xyz faktycznie wez sie za lopate i dzialaj
    proponuje zaczac od zrobienia moze jakiegos przynajmniej jednego polaczenia miasta z jego obwodnica

    • 0 0

  • Cóż więc zrobiłeś (aś) zyz dla miasta ?

    Ja płacę podatki (i myślę, że o wiele za duże) co mnie upoważnia do krytyki a nawet wymagań ! Rolą krytyki (nie malkontenctwa) jest mobilizowanie odpowiedzialnych do lepszego wykonywania obowiązków. I nie mam ochoty robić za nich czegoś "dla miasta". Za to biorą kasę, z tego co wiem, niemałą. Gdyby robili to społecznie - ależ proszę, godne pochwały, nawet gdyby nie kończyło sie zawsze sukcesem. A Twój głos przypomina nawoływanie do uczestnieczenia w czynie społecznym... że ktoś to jeszcze pamięta takie poronione idee....

    • 0 0

  • teee anonim

    W przeciwienstwie do twojej wioski Gdańsk ma 6 połączeń z obwodnicą (Osowa, Matarnia, Karczemki, Szadółki, Kowale, Straszyn). Lada dzień zacznie się przebudowa Węzla Matarnia do norm UE tj 115kN/oś. A Wam nieszczęsna gdynskie osiołki pozostanie wspinaczka do obwodnicy na Chwarznie zresztą tego czegoś nawet węzłem drogowym zwać nie można hehehe
    O gdynskieh hali mówi się już tyle lat, najpierw ją wybudujcie, niech będzie choc taka jak Olivia. No ale Wasze małomiasteczkowe kompleksy nie pozwalają Wam śledziki realnie spojrzeć na rzeczywistość.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane