• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Czyli cały ruch chcą wyrzucic na Wita Stwosza, na tej ulicy nigdy nie było korków

    Znowu urzędnicy szkodzą mieszkańcom.

    • 23 2

  • Budowa tego połączenia ulicznego w proponowanym kształcie jest definitywnie niezgodna

    z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz wieloma zapisami dokumentów strategicznych przyjętych formalnie przez samorząd miasta Gdańska i radnych województwa pomorskiego. Każda nowa ulica generuje dodatkowy ruch samochodów, których udział w zaspokajaniu codziennych potrzeb mobilności mieszkańców Gdańska powinien ulegać stopniowej, konsekwentnej redukcji. Brakuje rzetelnego panelu obywatelskiego, w ramach którego można by wypracowywać rozwiązania zgodne z doświadczeniem wielu miast Europy i Ameryki, które kilkadziesiąt lat temu zakwestionowały dotychczasową rolę samochodu w mieście. W Gdańsku niedocenianym elementem systemu komunikacyjnego jest SKM, która powinna zapewniać połączenia nowoczesnym taborem nie rzadziej niż co 5 minut. Trójmiasto podobno zmierza w kierunku wzmocnienia roli SKM, ale nie towarzyszą temu zdecydowane działania na rzecz poprawy jakości dostępu pieszych i rowerzystów do jej stacji. Budowa tramwaju na Bażyńskiego to dużo mniej produktywna inwestycja.

    • 15 3

  • To jest miasto (2)

    Im więcej lokalnych ulic tym lepiej.

    • 8 19

    • (1)

      Ludzie, o co wam chodzi z tymi minusami? Jak miasto buduje przelotówki, to źle, bo "autostrady" w mieście są be, jak lokalne, to też się nie podoba. Niezorientowanym przypominam, że teleportacji jeszcze nasza cywilizacja nie opanowała :-)

      • 1 8

      • Problem budowy drogi aby przenieść korek poza teren OBC nie jest żadnym rozwiązaniem.

        • 6 1

  • Mieszkańcy się nie powinni liczyc (4)

    Żeby wysłuchiwać ich kocopolów? To w większości niewyuczone prymitywy, które wszystkiego się obawiają, nawet postawienia śmietnika pod blokiem. Szkoda czasu na takie konsultacje z tą trzodą. Budować i koniec, to jest miasto a nie agroturystyka psia krew!!!

    • 13 43

    • Oliwiak (1)

      Niech budują pod Pana oknem 20m od bloku zobaczymy co mądry powie nie mieszkając tu nie zabiera głosu

      • 10 2

      • Co to zmieni czy coś tam będzie pod blokiem

        przy Grunwaldzkiej czy nie? W życiu nie chciałbym mieszkać w tak ruchliwym miejscu.

        • 0 3

    • Dokładnie, gdyby nie mieszkańcy Oliwy, to przecież można by całą Oliwę zrobić jednym wielkim placem biznesowych wieżowców. Wyburzyć, wysiedlić i postawić szklane pudełka.

      • 7 1

    • Żenada

      Trzeba było wczoraj przyjść i posłuchać, większość argumentów była bardzo rzeczowa. Owszem, emocje były, ale było też bardzo dużo konstruktywnych komentarzy i alternatywnych pomysłów, większość skwitowana "pomyślimy" albo ciszą.

      • 10 0

  • ciekawe, że w Gdańsku nie działają żadne organizacje środowiskowe (2)

    • 25 5

    • bo sądzę, że to przyjaciele układu PO

      Bo ekolodzy to przyjaciele układu po, poko czy jak zwał to co rządzi od 30 lat w Gdańsku. Gdyby rządził PiS codziennie kładliby się Rejtanem w obronie demokracji i przyrody. A tak muszą kochać deweloperów.

      • 3 2

    • takie organizacje działają, ale nie są wysłuchiwane

      Stąd narastająca frustracja wielu aktywistów.

      • 5 0

  • na wizualizacji jest jeszcze boisko a niech miasto się przyzna co wyrośnie na jego miejscu niedługo...?

    oni na pewno wiedzą czym jeszcze Oliwę zniszczą

    • 26 2

  • (1)

    Swoją drogą jak to możliwe że układ komunikacyjny się w tym miejscu nie zmienił od lat to prawdę mówiąc nie ogarniam. Tam powinna być pętla autobusowa z prawdziwego zdarzenia, buspasy dookoła kompleksu i jasny przekaz, że samochodem niet.

    • 27 2

    • Odpowiedź była wczoraj, tak miasto myśli, coś tam liczy, coś planuje. Ale dopytywani o konkrety przedstawiciele miasta uciekali od odpowiedzi.
      Zamiast rozwoju zbiorkomu kolejne światłą, zbyt małe przystanki przy Tetmajera i brak tramwaju w Bażyńskiego.
      A już najbardziej rozczulający był pomysł miasta o lewoskręcie PKM w kierunku Gdyni. Takie sci-fi.

      • 11 1

  • kpina (1)

    "Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń, ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji".
    Te konsultacje to kpina, brałam nie raz udział w takich dyskusjach; strona miasta łaskawie wysłucha głosu mieszkańców a następnie i tak zrobi jak uważa. Ale przecież konsultacje się odbyły!

    • 66 4

    • skoro od 20-lat rzadzi ta sama klika to co sie dziwic? nie mowie, ze inny beda lepsi, ale czasem warto sprobowac.
      najlepsze, ze jest to, ze to Ci ludzie krzycza najbardzie o "demokracji" a sami na nizszym szczeblu maja to w pupie

      • 6 0

  • (2)

    Ta mieszkanka Oliwy z filmiku na serio jest przekonana, że jej zdanie się jakkolwiek liczy. Ci ludzie nie ogarniają rzeczywistości, w której obecnie żyjemy.

    • 44 11

    • no jak, ona myśli, że żyje w demokratycznym, wolnym kraju a tu zderzenie z rzeczywistością...
      jej głos jest ważny tylko do momentu wrzucenia kartki do urny i zrobienia dobrze temu na którego krzyżyk postawiła

      • 9 1

    • ciekawe ilu z ich głosowało na PA i AD :)

      • 8 3

  • Strata czasu (1)

    Tylko naiwni ludzie chodzą na spotkania z przedstawicielami BRG. Oni potrzebują odfajkować, że takie coś odbyło się w ramach konsultacji społecznych, a przez to uzyskać alibi do swoich już dawno zatwierdzonych projektów.

    • 65 5

    • Oczywiście wiem to, ale nie mogłam tam nie być

      Bo jakby nikogo nie było, to by napisali, że niskie zainteresowanie społeczne, że widocznie nie szkodzi. Mieszkańcy są postawieni w patowej sytuacji.

      • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane