• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • lek na korki (4)

    Lek na korki, to parkingi. Samochód, który stoi na parkingu, nie korkuje drogi.
    Pani, która wypowiedziała się o "kukułczym jaju" ma rację.
    Przed Halą Olivią jest duży plac, pod którym można zbudować parking.

    • 11 17

    • wystraczy nie przegeszczac zabudowy (2)

      to naprawde srednie miasto z kompleksem warszAFKI.

      • 5 1

      • urbanizacja (1)

        Zagęszczanie zabudowy to cecha typowa dla rozwoju miast. Tego nie przeskoczysz. Żeby nieuniknione zagęszczenie przebiegało w miarę bezboleśnie, potrzebni są porządni urbaniści

        • 5 5

        • jakiego rozwoju?

          zastanów sie.

          Po co robic to co wszyscy?

          • 1 2

    • Twoja logika jest bardzo inwalidą

      Naprawdę nie wiem jak na to wpadłeś ze parkingi są receptą na korki. A może trollujesz?

      • 3 1

  • wystarczy rozebrać te budynki i korki znikną (3)

    Powiedz mi co dalej z tym ruchem na terenie Oliwy? Konkretnie którędy kierowcy mają jechać?

    • 16 1

    • (2)

      SKM albo tramwajem. Względnie autobusem

      • 2 0

      • (1)

        jak by bilet na trolejbus był ważny w tramwaju to miało by sens
        a na razie każdy gnój osobno
        i nie mów, że ty tego nie chcesz, bo śrubami nie rzucałeś, demonstracji z barykadami nie robiłeś, strajków nie organizowałeś. jesteś ciamciaramcia, więc milcz.

        tu nie ma alternatywy dla blachosmroda

        • 0 0

        • Ale jakoś w sąsiednim centrum można korzystać z komunikacji miejskiej. Więc to co piszesz nie jest prawdą.

          • 1 0

  • Do szacownego grona z spotkania w Oliwie (3)

    Argument bezpieczeństwa dzieci z szkoły: Dookoła szkoły jest grunwaldzka, wita stwosza i derdowskiego naprawde uważacie że budowa wąskiego łącznika narazi wasze dzieci na większe niebezpieczeństwo? W szczególności ze nie będzie można tam sie rozpędzić z racji na podwyższenia zwalniajace itd

    Argument aby zainwestować pieniadze w komunikację: to jest inwestycja którą finansuje prywatny podmiot (w głównej mierze). Nie można wymagać od prywatnego inwestora inwestowania w innych obszarach które nie mają bezposredniego wpływu na jego interes. Jezeli ktoś się z tym nie zgadza, to proponuje założyć zbiórkę na poprawę komunikacji i dorzucić tam swoje własne pieniądze.

    Argument kukułczego jajka: Żyjemy w mieście które się rozwija. To nie jest żadne kukułcze jajko ani jajecznica z strusia tylko inwestycje. Jeżeli Pani żyje od 46 roku to powinna się już na tyle związać z miastem aby zależało na jego rozwoju. Żyjemy w mieście które się rozwija a to oznacza że powstają inwestycje!

    Do redakcji: Skoro w Oliwie nie potrzebują łączników to można wrócić do tematu łącznika Hokejowej i Niepołomickiej, my tutaj na południu Gdańska docenimy każdą inwestycję w sieć drogową (dopóki nie wybudują skm)

    • 13 38

    • Racja - budujmy, ale czemu takie molochy

      Racja - budujmy, inwestujmy, ale czemu takie molochy w takiej dzielnicy. Chodzi o skalę a nie same budowanie.

      • 5 0

    • Odpowiem pytaniem, czemu w obrębie OBC planowana jest ulica z priorytetem ruchu pieszego, a w okolicach szkoły 4 pasy?
      Interesem inwestora jest rozwój komunikacji zbiorowej w tym obszarze tak aby pracownicy mieli dojazd do pracy.
      Interesem miasta winno być wymuszenie takiego rozwoju przed planowaną inwestycją, bo dziś ani inwestor, ani miasto nie są zainteresowani aby w Oliwie poprawić komunikację miejską.
      I to widać, bo przecież NS nie bedzie dostosowana dla priorytetu ruchu autobusowego, tak aby cześć linii z Osowy puścić nią, zamiast Obr. Wybrzeża. Również nie da się przepuścić nią autobusów linii 149/249 co dałoby połączenie autobusowe z Przymorzem/ Zaspą.

      I niestety rozwój miasta nie polega na zatykaniu wąskich uliczek osiedlowych, a do tego sprowadza się dziś budowa NS. 99% Oliwan poprze każdą inwestycję, która udrożni zatkane permanentnie centrum Oliwy.

      • 7 0

    • deweloper pokrywa tylko koszty budowy, miasto płaci pogorszeniem jakości dzielnicy

      koszty budowy poniesiesz i masz pozamiatane. A to co się miastu wydaje, że nic kosztuje: grunty, degradacja dzielnicy. Za to płacimy my wszyscy - na początek mieszkańcy zdegradowanej dzielnicy, branża turystyczna - trudno będzie bez obciachu coś pokazać. Potem pracodawcy - bo zdolny pracownik będzie omijał biurowe slumsy z daleka.
      Ale co tam, ważna jest konstytucja.

      • 0 0

  • Stop (6)

    Jestem zdruzgotana. Prawie wszystkie duże miasta europejskie wyprowadzają ruch samochodowy, inwestuje się w komunikację miejską, ścieżki rowerowe, chodniki. Miasto Gdańsk, które również uważa się za jedno z takich miast, zamiast budować infrastrukturę przyjazną ludziom i środowisku... robi zupełnie coś innego. Na całym świecie mówi się o ocieplaniu klimatu, walce ze smogiem, o chorobach cywilizacyjnych... a miasto gdańsk bez większych skrupułów, funduje mieszkańcom Oliwy, dzieciom, z pobliskiej szkoły większe prawdopodobieństwo zachorowania na raka, astme i wiele innych... jestem przerażona jak pomyślę również o bezpieczeństwie tych wszystkich dzieci. Zacznijmy tą całą energie i pieniądze inwestować w komunkacje miejską, ścieżki rowerowe... żeby samochodów było mniej a nie więcej.... chcecie budować drogi?
    Budujcie... ale dojazdowe do parkingów zlokalizowanych przy przystankach skm, pkm, tramwajowych czy autobusowych... 21 wiek... miasta myślą o zmniejszeniu ruchu samochodowego ze względów zdrowotnych, klimatycznych i innych... a Włodarze Naszego miasta niby walczą z plastikiem (Gdańsk bez plastiku) dla dobra środowiska a z drugiej strony chcą budować drogi dla samochodów w pobliżu szkoły, w sercu zielonej Oliwy.... jedno zaprzecza drugiemu.... aż trudno uwierzyć w to, że takie plany są brane pod uwagę... ja mówię stop niszczeniu Oliwy, stop zatruwaniu mieszkańców, uczniów, pracowników...!!!! STOP!

    • 33 6

    • Miło czytać

      ale obawiam się że ta sprawa została już załatwiona z budującymi i nikt nic nie ma do gadania.

      • 7 0

    • Swiete slowa.

      • 1 1

    • Protestujmy przeciwko tak wielkiej zabudowie

      Protestujmy przeciwko tak wielkiej zabudowie zlokalizowanej w jednym miejscu. To jest powód kłopotów. Wszystkie te budynki przy mniejszej skali dostosowanej do Oliwy nie rodziłyby takich kłopotów. Powinny być wyskalowane jak biurowiec na Abrahama przy nasypie PKM i wszystko byłoby ok.

      • 8 1

    • Nie odczułem tego podróżując po Europie. (1)

      Byłem w Londynie, Barcelonie, Genewie, Oslo, Sztokholmie, Wiedniu, Hamburgu, Zagrzebiu, Mediolanie. Wszędzie są po 3-4 pasy. Parkowanie w centrum jest ograniczone do 2 godzin aby wymusić rotację. Nikt nie stygmatyzuje samochodów bo to uzupełnia komunikację zbiorową. Chcecie PRLu z przepełnionymi autobusami i skmką....

      • 1 4

      • Pojedz

        Do Zurychu, Kopenhagi, Amsterdamu czy Utrechtu, Wypożycz rower, pochodź trochę, przejedź się tramwajem czy metrem. Uczyć się powinno od najlepszych, a nie od średniaków

        • 2 0

    • Mario, "szczekasz pod nie tym drzewem!" Kot siedzi na innym i sobie spokojnie liże!

      Wrogiem jest nie budowniczy dróg, tylko gupi gnój, który walczy z wygodnym korzystaniem z komunikacji miejskiej.

      W tej części Oliwy koncentruje się ruch między
      -Sopotem/Gdynią (N)
      -Wrzeszczem/Dolnym Miastem (S)
      -Osową i innymi pipidówiami (W)
      -Przymorzem, Jelitkowem (E)

      To są rozstajne drogi! Tu maziąc se czarcim łajnem, o północy, w czasie pełni księży
      ca możesz odzyskać dziewictwo, a nawet jeszcze gorzej!

      Wyjazd z Oliwy w stronę Sopoćkowa to są trzy ulice:
      Czyżewskiego (najkrótsza, więc najbardziej zatkana),
      Rybińskiego (stoi i kwiczy) i Derdowskiego (czasem stoi czasem jedzie).

      Dodanie czwartej to jak odetkanie tętnicy wieńcowej u obżartucha,
      podatnego na chore reklamy "leków na wątrobę".

      To jak powiew tlenu dla klienta z Wuhan.

      To jak dziewictwo dla syfilityka!

      To dobro-dobro dla wszystkich, nie tylko dla blachośmierdzieli, także dla rowerzystów, pasażerów autobusów, Oliwiaków na spacerze z biednym jamnikiem, który wciąga te wszystkie spaliny jak odkurzacz, w czasie (nielegalnego) spaceru w Parku Opatów.

      • 0 1

  • lubia mnie ludzie, ogólnie. Jeśli chodzi o problemy, które nie dotykają ich skóry są tacy empatyczni, mili ciepli. Biurowce, o Gdańsk się dewastuje

    ty na serio jestes kretynem
    jak nie umiesz planowac przestrzeni to sie po prostu nie odzywaj. Przegeszczenie miasta sie msci . po prostu. Wiesniakowi (mentalnemu) tego nie wytlumaczysz.

    • 8 3

  • Nowa, Nowa, Nowa (2)

    skąd ta mania nadawania nazw nowym ulicom łączących je z ulicami o historycznej nazwie. Czy za 50 lat te ,,nowe,, będą łączyć się z Nową Nową ........ Bezsens. A może chcemy wyprzedzić świat, gdzie zdarzają się nazwy o długości rozwiniętego zdania. Więcej opamiętania, racjonalności i szacunku dla historii.

    • 18 2

    • Racja.

      Nazwy nowych uliczek powinny nawiązywać do sąsiednich nazw. Ponieważ blisko jest ul. Kaszubska, proponuję nową ulicę nazwać Kociewska.

      • 2 0

    • "Nowa" to jest tylko na potrzeby publikacji na tym portalu bo ktoś uznał że ludzie inaczej się nie domyślą że jakaś ulica jest planowana czy budowana.
      Nie ma w Gdańsku Sudeckiej więc dopisek Nowa jest z d... bo traktują nas jak gamoni.
      To się chyba zaczęło od Nowej Słowackiego która teraz jest Żołnierzy Wyklętych.
      Takie mieszanie ludziom w głowach.

      • 1 0

  • A to skandal!

    • 4 5

  • Miasto deweloperów, tu mieszkańcy nie liczą się.

    • 24 3

  • pogadali, pokrzyczeli to do domu.

    i nie zapomnieć w kolejnych wyborach wybrać tych samych ludzi

    • 23 1

  • Tunel pod Pachołkiem!!!! (1)

    W Oliwie nie ma większego Inwestora niż OBC i większego generatora korków. OBC powinna partycypować w kosztach budowy tunelu pod Pachołkiem, inaczej NIGDY tego już nie zbudujemy. Miasto powinno negocjować z OBC budowę tunelu pod Pachołkiem, a nie z Mieszkańcami ułatwienie wyjazdu z kompleksu OBC.

    • 18 7

    • tunel tak, ale nie dla samochodów

      Przy centrum handlowym powinien powstać wielki piętrowy parking połączony z Oliwą szybką kolejką podziemną.

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane