• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Stop (6)

    Jestem zdruzgotana. Prawie wszystkie duże miasta europejskie wyprowadzają ruch samochodowy, inwestuje się w komunikację miejską, ścieżki rowerowe, chodniki. Miasto Gdańsk, które również uważa się za jedno z takich miast, zamiast budować infrastrukturę przyjazną ludziom i środowisku... robi zupełnie coś innego. Na całym świecie mówi się o ocieplaniu klimatu, walce ze smogiem, o chorobach cywilizacyjnych... a miasto gdańsk bez większych skrupułów, funduje mieszkańcom Oliwy, dzieciom, z pobliskiej szkoły większe prawdopodobieństwo zachorowania na raka, astme i wiele innych... jestem przerażona jak pomyślę również o bezpieczeństwie tych wszystkich dzieci. Zacznijmy tą całą energie i pieniądze inwestować w komunkacje miejską, ścieżki rowerowe... żeby samochodów było mniej a nie więcej.... chcecie budować drogi?
    Budujcie... ale dojazdowe do parkingów zlokalizowanych przy przystankach skm, pkm, tramwajowych czy autobusowych... 21 wiek... miasta myślą o zmniejszeniu ruchu samochodowego ze względów zdrowotnych, klimatycznych i innych... a Włodarze Naszego miasta niby walczą z plastikiem (Gdańsk bez plastiku) dla dobra środowiska a z drugiej strony chcą budować drogi dla samochodów w pobliżu szkoły, w sercu zielonej Oliwy.... jedno zaprzecza drugiemu.... aż trudno uwierzyć w to, że takie plany są brane pod uwagę... ja mówię stop niszczeniu Oliwy, stop zatruwaniu mieszkańców, uczniów, pracowników...!!!! STOP!

    • 33 6

    • Mario, "szczekasz pod nie tym drzewem!" Kot siedzi na innym i sobie spokojnie liże!

      Wrogiem jest nie budowniczy dróg, tylko gupi gnój, który walczy z wygodnym korzystaniem z komunikacji miejskiej.

      W tej części Oliwy koncentruje się ruch między
      -Sopotem/Gdynią (N)
      -Wrzeszczem/Dolnym Miastem (S)
      -Osową i innymi pipidówiami (W)
      -Przymorzem, Jelitkowem (E)

      To są rozstajne drogi! Tu maziąc se czarcim łajnem, o północy, w czasie pełni księży
      ca możesz odzyskać dziewictwo, a nawet jeszcze gorzej!

      Wyjazd z Oliwy w stronę Sopoćkowa to są trzy ulice:
      Czyżewskiego (najkrótsza, więc najbardziej zatkana),
      Rybińskiego (stoi i kwiczy) i Derdowskiego (czasem stoi czasem jedzie).

      Dodanie czwartej to jak odetkanie tętnicy wieńcowej u obżartucha,
      podatnego na chore reklamy "leków na wątrobę".

      To jak powiew tlenu dla klienta z Wuhan.

      To jak dziewictwo dla syfilityka!

      To dobro-dobro dla wszystkich, nie tylko dla blachośmierdzieli, także dla rowerzystów, pasażerów autobusów, Oliwiaków na spacerze z biednym jamnikiem, który wciąga te wszystkie spaliny jak odkurzacz, w czasie (nielegalnego) spaceru w Parku Opatów.

      • 0 1

    • Nie odczułem tego podróżując po Europie. (1)

      Byłem w Londynie, Barcelonie, Genewie, Oslo, Sztokholmie, Wiedniu, Hamburgu, Zagrzebiu, Mediolanie. Wszędzie są po 3-4 pasy. Parkowanie w centrum jest ograniczone do 2 godzin aby wymusić rotację. Nikt nie stygmatyzuje samochodów bo to uzupełnia komunikację zbiorową. Chcecie PRLu z przepełnionymi autobusami i skmką....

      • 1 4

      • Pojedz

        Do Zurychu, Kopenhagi, Amsterdamu czy Utrechtu, Wypożycz rower, pochodź trochę, przejedź się tramwajem czy metrem. Uczyć się powinno od najlepszych, a nie od średniaków

        • 2 0

    • Protestujmy przeciwko tak wielkiej zabudowie

      Protestujmy przeciwko tak wielkiej zabudowie zlokalizowanej w jednym miejscu. To jest powód kłopotów. Wszystkie te budynki przy mniejszej skali dostosowanej do Oliwy nie rodziłyby takich kłopotów. Powinny być wyskalowane jak biurowiec na Abrahama przy nasypie PKM i wszystko byłoby ok.

      • 8 1

    • Swiete slowa.

      • 1 1

    • Miło czytać

      ale obawiam się że ta sprawa została już załatwiona z budującymi i nikt nic nie ma do gadania.

      • 7 0

  • Brak szacunku dla tradycji

    Dlaczego urzędnicy i deweloperzy nie szanują dzielnicy z prawie 1000 historią?
    Przypomnę, że pierwsze wzmianki o Oliwie pochodzą z 1186 r.
    Jak można w centrum Starej Oliwy budować nowe drogi?

    • 10 3

  • moze tunel

    niech sobie pan prezes olivia bussiness center wybuduje tunele .50 tysiecy pracownikow zakorkuje nasze osiedla totalnie.juz to odczuwamy bo parkuja gdzie chca zeby nie placic za parkingi,na ktore ich nie stac .ceny pan prezes zrobil zaporowe.jak miasto sprzedaje tereny w dziwny sposob ,to niech egzekwuje miejsca parkingowe .no chyba ,ze sie wzielo pieniadze na 24te konto i trzeba siedziec cicho

    • 4 2

  • Pamiętajcie przy urnach.

    • 6 2

  • Niech drogę wpuszcza w tunel od wita stwosza aż do parkingów podziemnych obc a na wierzchu niech zostawia jak jest

    • 2 2

  • Sami nie zjedzą, innym nie dadzą (7)

    Co im szkodzi

    • 62 132

    • Pracuje w obc, mieszkam w oliwie (2)

      Jestem przeciwny tej drodze, bo tylko zachęci więcej ludzi do dojazdu samochodem do pracy a spowolni tramwaje i autobusy, które i tak już jeżdżą jak chcą. Mam 36 lat, więc daleko mi do emerytury

      • 10 2

      • Jacek ! Trzymaj się! (1)

        • 0 1

        • Uważaj na starych popuszczajacych kodziarzy

          • 0 1

    • w Oliwie dużo emerytów (2)

      lubią robić szum.

      Szkoda że ludzie pracujący nie mają czasu, żeby powiedzieć czy tej drogi chcą czy nie

      • 8 17

      • Dokładnie (1)

        Na takie spotkania chodzą w 90% emeryci którym zawsze wszystko przeszkadza

        • 6 8

        • Ciekawe, bo ja tam emerytów widziałem zdecydowaną mniejszość.

          • 5 1

    • Ty to jesteś jednak prawdziwy pusty taryfiarz!

      • 15 7

  • Budować jak najszybciej i zrobić wjazd w Wita Stwosza przez Plac Inwalidów przy bramie parku ! (3)

    Skandal z "drogą rowerową" na Wita Stwosza, która jest wykorzystywana szczątkowo. Ta ulica powinna być odciążeniem Grunwaldzkiej i trzeba zrobić skrzyżowanie przed bramą do parku. W Gdańsku potrzeba ulic, a Oliwa nie ma być skansenem, bo mieszkają ludzie !

    • 12 39

    • Skansen (1)

      Drk. I tu sie strasznie mylisz,lub naprawde nie masz pojecia ze Stara Oliwa jako jedyna dzielnica w Polsce jest w calosci " skansenem" i objeta jest calkowicie ochrona konserwatorska.Jako dobro narodu zgloszona i objeta ochrona unesco.a w przyszlosci moze dojsc do wyburzenia czteropietrowcow na ul Grodgera,bo koliduja z charakterem dzielnicy.Warunek ten zostal uwzgedniony w czasie zglaszania i rejestrowania dzielnicy w miedzynarodowym rejestrze.

      • 5 1

      • Hejka. Jeszcze trzeba rozwalic bloki z PRLu

        i będzie cacy. Te takie pod lasem...

        • 0 0

    • Tyle że aby usprawnić ruch, to trzeba jeszcze wyburzyć kilkanaście zabytkowych kamienic przy starym Rynku/Opata jacka.

      • 0 0

  • To nie jedyne centrum biznesowe, nie trzeba się płaszczyć przed tym inwestorem (5)

    Wczoraj na spotkaniu mówiono, że 70% pracowników Alchemii, 50% Arkońskiej i zaledwie 30% OBC dojeżdża komunikacją miejską. W okolicy powstanie jeszcze wiele biurowców - cała część od Alchemii aż do PKM ma być pokryta biurowcami. Problemem OBC jest ich zachłanność. Wysoka wieża nie komponuje się z miastem w tym rejonie, widać ją z każdego miejsca w Oliwie, nawet z Doliny Radości. Jak oko Saurona przypomina, kto tu jest panem. A teraz, jeszcze niejawnie, planuje się budowę kolejnej wieży! W szkole z myślą o tym OBC zasponsorowało świetliki w dachu! I żeby obsłużyć tego molocha wymusza się na nas tę drogę. Gdyby OBC zadowoliła się niższymi budynkami droga z Grunwaldzkiej i do Grunwaldzkiej spokojnie by wystarczyła. A tymczasem fundują dzieciakom zabawę w smogu i wiecznym cieniu. Dziękujemy OBC...

    • 25 4

    • Co nowoczesność bije w oczy. Za to komponują

      się paskudne prlowskie bloki 10 piętrowe w pobliżu AWFu.

      • 0 1

    • Nie marudz, fajnie wyglada (3)

      Ludzie maja prace, miasto sie rozwija, jest medicover, fajne jadlodajnie, niezly widok ze stara, ceny mieszkan w okolicach wywindowaly, lokalsi powinni byc zadowoleni, ale wiecznie cos nie pasuje oczywiscie

      • 1 9

      • Beznadziejnie wygląda, porażka (1)

        Beznadziejnie wygląda. Nie komponuje się w żaden sposób z otoczeniem. To, że jest fajny widoczek z ostatniego piętra i miło się pije winko lub kawusię latte nie rekompensuje strat. Gargamela widać z każdej strony miasta i to wcale nie jest sukces tylko porażka. Przytłacza okolice.

        • 7 1

        • nic nie przytlacza, powstana kolejne i bedzie cywilizacja w koncu

          • 0 5

      • Dodaj też permanentny korek na Starym Rynku, zakorkowane Bażynskiego, Derdowskiego, Obr. Westerplatte, Polanki.
        I tłok w tramwajach w godzinach dojazdu do/z pracy/uczelni bo miasto nie ma zamiaru rozwijać komunikacji zbiorowej.

        • 7 1

  • Znowu manipulowanie świadomością mieszkańców.

    Na materiałach koncepcyjnych rażąco wali po oczach duża ilość zieleni (drzewa, krzewy, trawnik). Piękniej niż w parku. Tylko, że to zmyłka, mająca wywołać pozytywne nastawienie mieszkańców coraz bardziej betonowanego miasta. W rzeczywistości będzie tylko asfalt, beton i przestrzeń na bilbordy reklamowe. Zero zieleni, zero cienia, zero miejsca dla mieszkańców.

    • 21 1

  • Tunel

    Oliwa jest coraz bardziej zatruwana przez stojące w korkach auta. Buduje się wszystko tylko nie nowe drogi. Co robią urzędnicy i radni w tym kierunku . Kiedy tunel? Rak zje nas wszystkich!!!!!

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane